USA:s regering efterlyser åtgärder mot kretsbrist

Permalänk
Melding Plague

USA:s regering efterlyser åtgärder mot kretsbrist

Nytillträdde presidenten Joe Biden skriver under en exekutiv order i syfte att utreda hur framtida kriser i leverantörsleden kan undvikas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är lite komiskt ändå att Biden gör detta utspel nu, när Trump hela tiden har varit för att flytta hem mer industrier till USA och fått mothugg på det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv

Bra de tar tag i detta, är nog det värsta jag varit med om när man ska köpa komponenter mm.

Speciellt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

100% skatt på varor gjorda i kina.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tarasus:

Det är lite komiskt ändå att Biden gör detta utspel nu, när Trump hela tiden har varit för att flytta hem mer industrier till USA och fått mothugg på det

Vad har det med saken att göra? Ingenting i den här ordern säger någonting om att flytta hem industrier. Om industrierna låg i USA istället för Kina så hade likväl samma problem uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det är lite komiskt ändå att Biden gör detta utspel nu, när Trump hela tiden har varit för att flytta hem mer industrier till USA och fått mothugg på det

Trump fick väll aldrig mothugg för att flytta hem industrier? Läst vääälidgt mycket kritik angående Trump men aldrig om just det specifikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Trump fick väll aldrig mothugg för att flytta hem industrier? Läst vääälidgt mycket kritik angående Trump men aldrig om just det specifikt.

han fick mothugg för att det var emot frihandel och racistiskt emot asiater.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

100% skatt på varor gjorda i kina.

Du vill verkligen betala dubbla priset för all elektronik undrar om du kommer klaga efteråt när elekttroniken ökar priserna med 100%.

Såklart har man gått om pengar spelar det ingen roll men för mig gör det iallafall det.

Vill inte betala 10K för en Ryzen 7 5800X eller 20K för ett RTX2080

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Du vill verkligen betala dubbla priset för all elektronik undrar om du kommer klaga efteråt när elekttroniken ökar priserna med 100%.

Såklart har man gått om pengar spelar det ingen roll men för mig gör det iallafall det.

det gör att företag flyttar produktionen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det gör att företag flyttar produktionen.

Ja, till nästa land med låga löner och därtill kommer massiva kostnader för nybyggnation etc.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det gör att företag flyttar produktionen.

Saken är den att tillverkningen är dyrare i Europa som det är idag & därför kommer priserna öka om produktionen flyttas därifrån & sedan kan endast dom enskilda länderna bestämma om man ska införa tullregler eller liknande inom sitt eget land från ett annat land.

Reglerna som gäller inom Kina bestämms av dom och borde vara logiskt för alla att förstå

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Ja, till nästa land med låga löner och därtill kommer massiva kostnader för nybyggnation etc.

du kan även lägga en milskatt så ju längre varorna fraktas desto dyrare blir dem för slut kunden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Ytterliggare en executive order av Biden? Jämfört med antal ordrar per dagar han varit president så är han nu etta över alla presidenter. 390 per år är hans statistik nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_federal_e...

Kan kretsbristen ha något med Build Back Better-agendan att göra? Vi kommer inte äga något men vara glada sägs det...

Permalänk
Avstängd

Om Trump hade hunnit så hade han se till att ha egen fabrik i USA som tillverka kiselplattor, helt idiotisk att förlitar sig på andra hela tiden.

Och i EU så skulle vi behöva ha en egen med, så att vi klara oss om något skulle hända.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Bildexpert

Biden: I’ll be a president for all America

Ja det är ju ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Ytterliggare en executive order av Biden? Jämfört med antal ordrar per dagar han varit president så är han nu etta över alla presidenter. 390 per år är hans statistik nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_federal_e...

Kan kretsbristen ha något med Build Back Better-agendan att göra? Vi kommer inte äga något men vara glada sägs det...

Det är en sak att hålla tempot i en månad, en annan i 8 år.

Permalänk
Inaktiv

Tycker TSMC kan öppna fabrik i Sverige! Vi bjuder på tallskog och falukorv. Inga jordbävningar, inga politiska risker. Bara en och annan fackförening att tjafsa med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Tycker TSMC kan öppna fabrik i Sverige! Vi bjuder på tallskog och falukorv. Inga jordbävningar, inga politiska risker. Bara en och annan fackförening att tjafsa med!

Det är väl extremt osäkert att ha med Sverige att göra då politikerna svänger från dag till dag.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stank:

Ytterliggare en executive order av Biden? Jämfört med antal ordrar per dagar han varit president så är han nu etta över alla presidenter. 390 per år är hans statistik nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_federal_e...

Kan kretsbristen ha något med Build Back Better-agendan att göra? Vi kommer inte äga något men vara glada sägs det...

Vad är din poäng? Har han gjort några farliga exekutiva order? Har det missbrukats? Det är som sagt också ett väldigt kort tidsspann som vi mäter. Om jag precis ätit lunch och extrapolerar från senaste halvtimmen så äter jag mat 2 gånger i timmen.

Han är ju heller inte i närheten av toppen när det kommer till totala antalet order. Man skulle kunna ana att det finns mycket att fixa efter förra administrationen.

Permalänk
Medlem

Klart det hade sett bättre ut om vi hade haft fler aktörer t.ex en gigant i USA. Dom brukar vara duktiga på att ge extrema skattelättnader när stora företag flyttar in i vissa regioner. Dom är nöjda med att folk får jobb mer eller mindre känns det som. Problemet är ju som sagt när allt är i en region och det skiter sig, då är det kört globalt.

Men en helt annan femma att komma igång med detta. Behöver nån med finansiella muskler, som Amazon, Bill Gates eller Elon Musk i princip då det är gigantiska utgifter innan den första $ kommer in.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stank:

Ytterliggare en executive order av Biden? Jämfört med antal ordrar per dagar han varit president så är han nu etta över alla presidenter. 390 per år är hans statistik nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_federal_e...

Kan kretsbristen ha något med Build Back Better-agendan att göra? Vi kommer inte äga något men vara glada sägs det...

Ganska naturlig reaktion om man ska reversera all skit Trumpen hittade på inom sin mandatperiod...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Saken är den att tillverkningen är dyrare i Europa som det är idag & därför kommer priserna öka om produktionen flyttas därifrån & sedan kan endast dom enskilda länderna bestämma om man ska införa tullregler eller liknande inom sitt eget land från ett annat land.

Reglerna som gäller inom Kina bestämms av dom och borde vara logiskt för alla att förstå

Som allt annat som konkurrensutsätts så brukar det bli tvärtom dvs lägre priser på sikt. Då kostnad per timme är högre i usa och eu än i kina så krävs innovativa idéer för att få ner kostnaden här med automatiserade system. Detta är ett glädjande besked för ju fler aktörer vi får ju billigare produkt bör det bli för oss konsumenter på sikt, sålänge dom inte kartellbildar sej emot oss konsumenter 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Tycker det är viktig poäng detta och nu talar jag inte om grafikkort men allt som är beroende av TSMC och liknande att företaget själva ska inte själva kunna bestämma att de sätter käppar i hjulet för tillverkningen för sin egen vinst. Det handlar ju mestadels att TSMC inte vill öka produktionen tillfälligt för att ha överproduktion när läget stabiliseras eftersom man går på förlust i längden så hellre väljer de flaskhalsa lite nu för att i längden spara in. Men tycker man borde tänka längre än på sig själv så helt rätt att en sån exekutiv order framställs.

Överlag tycker jag Biden hunnit med en väldans massa exekutiva order redan och mestadels har varit väldigt positivt det jag hört om (har inte kolla igenom dem alla men dem jag hört låter mestadels bra). Känns skönt att man har en amerikansk president igen som uppträder som en president och inte som en narcissistisk clown.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då var det dags att ännu en gång påminna om vår policy kring politiska diskussioner! Ni får gärna och uppmuntras till diskussion om sakfrågan, men håll er inom de ramarna.

Nu håller vi oss till ämnet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det är lite komiskt ändå att Biden gör detta utspel nu, när Trump hela tiden har varit för att flytta hem mer industrier till USA och fått mothugg på det

Det var väl de höjda tullavgifterna som han fick kritik för, och inte för att vilja flytta hem industrier?

Att Trump satte press på Kina var nog det bästa han gjorde under sin mandatperiod, och det är bra att Biden hakar på i stället för att göra tvärt om bara för att det är Trump. Man ser allt fler företag som flyttar sin produktion från Kina, antingen hem till sina ursprungsländer eller till andra länder. Och inte bara elektronik, utan lite allt möjligt. I höstas blev det ju t.ex. bekräftat att Synsam flyttar hem produktionen till Sverige, och i dagarna blev det bekräftat att fabriken hamnar i Östersund. Vi lär se en våg av återkommande företag under det kommande decenniet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tycker Biden har en full förståelig ingångsvinkel här. Han har ett stressigt jobb, när han har en stund över vill väl han också spela Flight Simulator med bra grafik, inte behöva köra det på sitt gamla GTX 970 som han köpte när han var vicepresident.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det är lite komiskt ändå att Biden gör detta utspel nu, när Trump hela tiden har varit för att flytta hem mer industrier till USA och fått mothugg på det

Det mest komiska med det var hur Trump klagade på företag som hade produktion utomlands samtidigt som alla produktionsföretag Trump själv ägde hade all sin produktion i låglöneländer.

Annars var det väl relativt lugnt kring hans idéer om att ha mer produktion I lander. Mest standardklagsandet från motståndarsidan som alltid sker, framförallt i deras tvåpartisystem.

Det kanske största problemet med att genomföra nödvändiga saker som dessa är att folk är giriga och vill ha allt billigt. Det går inte bra ihop med att börja producera saker i länder med hög levnadsstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om Trump hade hunnit så hade han se till att ha egen fabrik i USA som tillverka kiselplattor, helt idiotisk att förlitar sig på andra hela tiden.

Och i EU så skulle vi behöva ha en egen med, så att vi klara oss om något skulle hända.

Redan påväg då TSM annonserade förra året att en ny kiselfabrik ska byggas i Arizona. Det i sin tur har nu gjort att ytterligare bolag bygger nya fabriker för att förse TSM med material och ämnen.

https://time.com/5837274/tsm-chip-plant-arizona/
https://www.abc15.com/news/business/taiwan-semiconductor-supp...

Själv kommer jag med stor sannolikhet att spana in den anläggningen när det är lite mer säkert att resa. Den kommer ligga ca 1,5h från där jag normalt upphåller mig i staterna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Det är väl extremt osäkert att ha med Sverige att göra då politikerna svänger från dag till dag.

Så kan det kanske absolut kännas eftersom man oftast läser nyheter från Sverige, men Sverige har en extremt stabil demokrati och ledning jämfört med många andra (demokratiska) länder. Belgien t ex hamnade i en liknande situation efter deras val som Sverige. Det tog 1 år och 4 månader att lösa den krisen. 7 partier har de nu i deras regering.

Det tog Sverige ett par månader.

Nederländernas regering avgick.
Spanien, Italien och Greklands styre ska vi inte ens börja diskutera.
I Frankrike blev det omval.
Estland regeringskris på grund av korruptionsmisstankar.
USA. Behöver mer sägas?

Detta är ett litet avplock bara. Nej Sverige är inte extremt osäkert att ha att göra med, skärp dig.

Permalänk
Medlem

Det är bra om fler perspektiv än det rent (kort-mellansiktigt) ekonomiska vägs in i halvledarproduktion. Grafikkort är måhända inte en strategisk resurs men bilindustrin som diskuterats tidigare visar ju vilka konsekvenser sårbara leveranskedjor kan få.

Visa signatur

RIP 780