Bästa sättet att säkra upp webcam (kamera och mikrofon)?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill döda den så kanske du bör skaffa en usbhub där man kan styra strömmen till portarna, borde gå bra så länge du slår på porten innan du startar programmet du vill använda, att fysiskt koppla i och ur kabeln ofta kommer att ge skador på kontakterna så det är ingen bra metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Grunden här är simpel, enda sättet som är helt säkert är att inte ha en koppling till enheten, bryter du kopplingen är det samma som att dra ur?
Möjligen kan du modda webcam och mic till att bara just sensorn och kondensatorn tas ur kretsen med en brytare utan att chipet som styr bryter kopplingen till datorn. Detta är dock helt upp till chipet om det accepterar det utan att kasta error. Micen bör vara störst chans men enheten i sig är fortfarande i risk bara att ingen kan lyssna eller se när du inte har ett samtal. Problemet är väl även just där, det intressanta är väl just vad som ses och sägs i samtalen, inte när du sitter tyst framför datorn.
Utöver det är det mjukvarulösningar vilket aldrig kommer vara helt säkert, Windows kan slå av enheter, likaså finns det sandboxes I olika program som kan blocka access för enheter men de förutsätter att det inte finns en exploit eller annat.

Pick your poison som sagt, fysiskt bryta kontakten eller lev med den minimala risken så länge du håller säkerhetsnivå på datorn up to date.

Som redan konstaterats så finns inga helt säkra lösningar, så det gäller väl att hitta någon som fungerar bra för den aktuella situationen vilket i mitt fall handlar om ett jobb som kräver ett visst mått av säkerhet men samtidigt inte heller direkt handlar om nationel säkerhet eller liknande. Men också något som fungerar någorlunda bra i praktiken, IT-säkerhet kan som bekant vara rätt jobbigt ibland om man ska göra allt by-the-book, men det är kanske en annan diskussion.

Håller med om att man inte kan dra några slutsatser av att det t.ex. råkar finnas någon knapp som påstår sig stänga av enheten, utan att riktigt veta vad det innebär. De flesta som kör t.ex. Logitechs webcams tror säkert att den där indikatorlampan är ett säkert sätt att se om den är igång utan att veta att den kan stängas av osv. Inte ens en urkopplad enhet kan väl ses som säker, den skulle t.ex. kunna ha inbyggt batteri och ett SD kort för inspelning osv.

Men det gäller väl att hitta något som fungerar hyfsat i praktiken med en bra balans mellan säkerhet och praktiskt dag-fördag-anvädning. Det är därför min frågeställning främst handlar om hur andra tänker och har gjort för att lösa en liknande situation och hur det har fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill döda den så kanske du bör skaffa en usbhub där man kan styra strömmen till portarna, borde gå bra så länge du slår på porten innan du startar programmet du vill använda, att fysiskt koppla i och ur kabeln ofta kommer att ge skador på kontakterna så det är ingen bra metod.

Det finns faktiskt USB sladdar med on/off, så man slipper göra en egen ghetto-mod

https://www.amazon.com/Switch-Extension-Upgraded-Strips-Syste...

Idealiskt vore väl dock något som gjorde att datorn forfarande såg USB enheten, men att den sen ändå inte gick att använda, ung som t.ex. trådlösa tangentbord med USB dongel fungerar där datorn tror att tangentbordet fortfarande är inkopplat (något förenklat). Då borde man slippa problemet med att datorn kanske tappar bort USB enheterna när dom inte är aktiva. Eller helt enkelt en webcam med on/off knapp men som även i off bibehåller någon slags "jag finns" kommunikation med datorn, då skulle man väl ändå få en betydligt högre säkerhet än "ständigt aktiv" även om inget så klart är helt säkert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I en förenklad värld så ja men IT-säkerhet är som bekant inte på eller av. Det skulle t.ex. kunna vara någon form av riktad attack mot en viss kommunikationsmjukvara som gör att man kan aktivera ett samtal remote med ljud och bild men som inte gav tillgång till resten av datorn osv.

Risken finns absolut.

Jag är nöjd med plastlucka/postit över webcamen.
Hade jag varit ljud-orolig hade jag nog i första hand testat något enkelt som eltejpa över microfonerna. Sedan gjort någon ljudinspelningar för att testa resultat.

Man kan ju även tänka sig att man förvarar laptopen på ett vis som gör att det är svårt för en fjärraktiverad mic att höra något.

Hur ser egentligen hotbilden ut?
Är det stadshemligheter eller att ljud av mer privat karaktär läcker ut som du är orolig över.

Men om du jobbar med information som är så hemlig att du får kirurgiskt riktade attacker mot dig så behöver du ett skydd som är oproportionerligt stort jämfört med vad medel användaren behöver oroa sig för.

Ingen kommer ju sätta ett team ljudingengörer för att lyssna timmar av material och filtrera bort bakgrundsbrus för vilken random person som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är alternativ ett i OP och där står även varför iaf jag anser att det inte fungerar.

Tänker att nackdelen för alternativ 1 gäller för alla alternativ men är det lättaste alternativet för användaren, väldigt tydligt att man har täckt linsen. Förutsatt att webkameran inte har mikrofon och man vill bryta den då isf tror jag nog på en manuell switch (headseten har ju det och dom pluggar man ju sällan ur/men tycker sällan att brytarna tydligt visar om den är av eller på båda mina headset har en svart liten brytare med liten etsad svart bild som inte syns och är bökigt så går nästan bort)

Tror på tidigare förslag om man vill gå längre , USB hub med on off förutsatt att det inte är en laptop där all input headsets/mikrofoner/kameror kopplas in (känns inte smidigt att göra det enskilt för varje enhet om man har flera) sen separata lurar utan mikrofon som alltid är inkopplad direkt till datorn kanske i kombination med fundering på andra saker som kan titta och lyssna (mobil, internet of things prylar som tenderar att bli hackade ibland)

Själv använder jag enbart privacy guarden på webkameran för piece of mind utifall att man själv glömmer bort att stänga av videoströmmen efter jobb möte (har hänt) och inte varit medveten att den har varit på när jag har anslutit till nästa möte/dag då är det en svart skärm istället för mig förhoppningsvis i arbetskläder. Har ju dykt upp lite klipp på youtube när folk jobbar hemma oftare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Det finns faktiskt USB sladdar med on/off, så man slipper göra en egen ghetto-mod

https://www.amazon.com/Switch-Extension-Upgraded-Strips-Syste...

Idealiskt vore väl dock något som gjorde att datorn forfarande såg USB enheten, men att den sen ändå inte gick att använda, ung som t.ex. trådlösa tangentbord med USB dongel fungerar där datorn tror att tangentbordet fortfarande är inkopplat (något förenklat). Då borde man slippa problemet med att datorn kanske tappar bort USB enheterna när dom inte är aktiva. Eller helt enkelt en webcam med on/off knapp men som även i off bibehåller någon slags "jag finns" kommunikation med datorn, då skulle man väl ändå få en betydligt högre säkerhet än "ständigt aktiv" även om inget så klart är helt säkert...

Att ha strömbrytare på sladdarna låter väldigt bökigt, hubbarna är jättepraktiska för de kan också användas för laddning och har man ett gäng hdder så kan man döda dem också så att win inte kan starta upp dem, jag har själv 2 usbhubbar på skrivbordet, en enklare för långsamma saker som tangentbord och möss och så har jag en större och snabbare med brytare och rejäl nätdel för masslagring och laddning och det är verkligen mycket bekvämare än att pilla med kablar i datorn eller många separata usbnätdelar och liknande saker och det är också bekvämt att ha ett par lättåtkomliga portar tomma för temporära inkopplingar eller helt enkelt bara för att man alltid ska kunna ha ett par kablar inkopplade och liggande på skrivbordet typ 2 micro usb och 2 usb c.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Om du verkligen ska gå in på säkerhet.
1 använd inte windows/macOS/chromeOS
2 använd inte smartphones
3 använd inte wifi
4 använd inte konsument routrar osv

Med andra ord. Linux som operativsystem på datorn, med iptables/nftables spärra all utgående trafik och godkänn enbart de program du behöver online. Trådat nätverk med pfsence som brandvägg/router. VPN tunnel, Fysisk urkoppling av oönskad hårdvara vid ej användning. Webbläsare Tor eller Firefox med noscript som är block/default sedan in i about:config och aktivera fingerprintprotect osv osv osv i firefox(en lååång lista)

Bättre lösning än det här kan du inte uppnå utan att gå helt offline

Men sitter du med windows och du vill vara säker på att kamera o mick inte övervakar dig... Fysisk urkoppling är den enda lösningen där malware/virus inte kan återaktivera enheten.
avstängd i bios tror jag inte kan återaktivera den om man satt bios ej OS styrt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Fysisk urkoppling är den enda lösningen där malware/virus inte kan återaktivera enheten.

Gjorde en lite enkel demo på hub med strömbrytare, tog bilder med min webbkamera när jag slog av och på en mus, ja MS mössen lyser som en julgran, ingen RGB utan väldigt RRRRRR
Port av, allt är släkt och fint.

Port på, porten lyser blått och är tämligen tydlig med att den är aktiv och musen är så röd den kan bli, även om musen inte hade lyst så är det ganska tydligt att porten är påslagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ha strömbrytare på sladdarna låter väldigt bökigt, hubbarna är jättepraktiska för de kan också användas för laddning och har man ett gäng hdder så kan man döda dem också så att win inte kan starta upp dem, jag har själv 2 usbhubbar på skrivbordet, en enklare för långsamma saker som tangentbord och möss och så har jag en större och snabbare med brytare och rejäl nätdel för masslagring och laddning och det är verkligen mycket bekvämare än att pilla med kablar i datorn eller många separata usbnätdelar och liknande saker och det är också bekvämt att ha ett par lättåtkomliga portar tomma för temporära inkopplingar eller helt enkelt bara för att man alltid ska kunna ha ett par kablar inkopplade och liggande på skrivbordet typ 2 micro usb och 2 usb c.

Ja, hubbar kan nog fungera, dock är det vissa USB enheter som inte alltid verkar fungera så bra när dom går genom hubbar, vet inte om det problemet kanske minskat numera. Nackdelen är väl att man kanske måste ha en dedikerad hub till bara webcam:en då om man inte vill stänga av allt som är ansluet till den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Gjorde en lite enkel demo på hub med strömbrytare, tog bilder med min webbkamera när jag slog av och på en mus, ja MS mössen lyser som en julgran, ingen RGB utan väldigt RRRRRR
Port av, allt är släkt och fint.
https://i.imgur.com/BTd2JyY.jpg
Port på, porten lyser blått och är tämligen tydlig med att den är aktiv och musen är så röd den kan bli, även om musen inte hade lyst så är det ganska tydligt att porten är påslagen.
https://i.imgur.com/HTRKDFo.jpg

Vad är det som de säger... alla sätt är bra utom de dåliga
sedan är ju frågan hur långt man vill ta det... Men likt occam's razor, så är ju enklaste lösningen oftast den bästa.. Varför krångla till det i onödan lixom. *hihi* Tejpbiten är oslagbar asså. *haha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

sedan är ju frågan hur långt man vill ta det... Men likt occam's razor, så är ju enklaste lösningen oftast den bästa.. Varför krångla till det i onödan lixom. *hihi* Tejpbiten är oslagbar asså. *haha*

Om man sätter en tejpbit över kameran och en annan över munnen så borde man vara säker

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker den här tråden saknar en riskanalys.

Vad är sannolikheten för att du utsätts för ett avancerat webcam-hack där man kringgår de mekanismer för deaktivering och indikatorer för aktivering som finns och vad är den potentiella konsekvensen av att någon ser dig peta näsan framför datorn och sjunga gamla peaches-hits?

Börja med att svara på det så blir det enklare att ta fram en passande lösning.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Vill man med säkerhet stänga av ljudet är det mycket svårare än att bara tejpa över mikrofonen, det går att lösa på andra sätt men en hub med kontroll på portarna är en rimligt enkelt och bekväm lösning.
Har man en separat mikrofon så kan man däremot döda den i kameran fysiskt och välja att använda en som ger möjlighet till fysiskt analog reglering, jag har en separat usbmikrofon som har egna reglage både analoga och digitala och teoretiskt kan man kanske hacka den så att det digitala inte funkar men det "analogmekaniska" är inte fjärrmanövrerbart på nått sätt och vrider man ner nivån där är det ingen signal kvar oavsett hur man behandlar den digitalt. Jag har även vanliga mikrofoner och analogmixrar och ljudkort för musikbruk och de flesta analogmixrar är också omöjliga att hacka så mutar man en ingång eller drar ner regeln så passerar ingen signal.
men att ha en riktig fysisk mixer är inget som tilltalar alla.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vill man med säkerhet stänga av ljudet är det mycket svårare än att bara tejpa över mikrofonen, det går att lösa på andra sätt men en hub med kontroll på portarna är en rimligt enkelt och bekväm lösning.
Har man en separat mikrofon så kan man däremot döda den i kameran fysiskt och välja att använda en som ger möjlighet till fysiskt analog reglering, jag har en separat usbmikrofon som har egna reglage både analoga och digitala och teoretiskt kan man kanske hacka den så att det digitala inte funkar men det "analogmekaniska" är inte fjärrmanövrerbart på nått sätt och vrider man ner nivån där är det ingen signal kvar oavsett hur man behandlar den digitalt. Jag har även vanliga mikrofoner och analogmixrar och ljudkort för musikbruk och de flesta analogmixrar är också omöjliga att hacka så mutar man en ingång eller drar ner regeln så passerar ingen signal.
men att ha en riktig fysisk mixer är inget som tilltalar alla.

hmmm..... Hammare har jag hört är effektiva att stänga av mikrofoner med hihi

Så sant det är få av befolkningen som sitter med mer än klassiska svensson prylar.. De som har värre saker är antingen teknikgalna hobbynördar eller yrkesmänniskor. Så nej troligtvis har de ingen fysisk mixer som du säger.

Som tidigare skrev så ska man ju göra en riskanalys över sannolikheten att ens bli en måltavla för hackers.
Men en riskanalys är aldrig hela sanningen utan en grov pekpinne.. se på coop, de har garanterat gjort hundratals riskanalyser och den lilla procenten de inte trodde skulle hända, den hände.
Är man seriöst orolig för att utpressningsvirus är en reell riskfaktor.. Då ska man ju separera arbetsdator eller sin lilla kontorsdator man gör räkningar på osv.. och en specifik surfdator som inte har en mick eller webcam.

Sedan som tidigare oxå nämnde "pick your poison" över hur avancerat man vill ta det.... och hur hög är paranoidfaktorn Den så kallade foliehatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@ehsnils det löser man via mixern bara muta helt.

Och då gör du bara mute i mixern, inte för de som addresserar ingången direkt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig någon form av USB-hubb med fysisk Av/På-knapp och en tydlig lampa som signalerar att den är på. Har man den synligt på skrivbordet så borde det inte vara svårt att komma ihåg att stänga av den. Det hänger dock på att det finns en sådan produkt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ärligt talat bryr jag mig typ inte.
jag riktar min webkamera upp mot taket alltid när den inte används och det är enbart så jag inte hoppar in i något möte när man sitter i kallingarna och har glömt att kameran är riktad mot en.

Skulle någon vilja hacka min dator och får åtkomst till min webkamera bild och min usb mikrofon så får dom helt enkelt göra det. Där finns absolut inget intressant att sitta och lyssna på så.
Och den chansen är typ 1/10000000000000000 att det skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Själv använder jag enbart privacy guarden på webkameran för piece of mind utifall att man själv glömmer bort att stänga av videoströmmen efter jobb möte (har hänt) och inte varit medveten att den har varit på när jag har anslutit till nästa möte/dag då är det en svart skärm istället för mig förhoppningsvis i arbetskläder. Har ju dykt upp lite klipp på youtube när folk jobbar hemma oftare.

Kanske lite OT då men brukar du komma ihåg att sätta på Privacy Shielden men glömmer att stänga av videoströmmen? Det är lite det som är min oro med "manuella skydd", att man kommer glömma att aktivera dom nog många gånger för att det ska göra dom lite meningslösa, även om det då mer skulle vara mitt eget fel än skyddets då. Det är väl det som främst kan tala för någon mjukvarubaserad lösning som låser ner vilka processer som kan använda enheten, även om det som konstaterats ovan inte är någon optimal lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske lite OT då men brukar du komma ihåg att sätta på Privacy Shielden men glömmer att stänga av videoströmmen? Det är lite det som är min oro med "manuella skydd", att man kommer glömma att aktivera dom nog många gånger för att det ska göra dom lite meningslösa, även om det då mer skulle vara mitt eget fel än skyddets då. Det är väl det som främst kan tala för någon mjukvarubaserad lösning som låser ner vilka processer som kan använda enheten, även om det som konstaterats ovan inte är någon optimal lösning.

Japp, och ja det går ju att glömma bort samtidigt så ser jag inte hur en mjukvarubaserad lösning hjälper mig då processen då från början behöver tillåtas att använda enheten isåfall måste jag komma ihåg att avaktivera (om jag inte får en tvingad popup varje gång jag startar programmet, kan ju vara så att dom mjukvarulösningar du föreslagit har detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Japp, och ja det går ju att glömma bort samtidigt så ser jag inte hur en mjukvarubaserad lösning hjälper mig då processen då från början behöver tillåtas att använda enheten isåfall måste jag komma ihåg att avaktivera (om jag inte får en tvingad popup varje gång jag startar programmet, kan ju vara så att dom mjukvarulösningar du föreslagit har detta)

Skillnaden är att mjukvarulösningen kan se skillnad på olika program (processer) och endast tillåta vissa som du själv valt vilket inte ett mekaniskt skydd kan. Det är väl fördelen jag kan se med ett mjukvarubaserat skydd, även om det så klart finns nackdelar också. Verkar dock lite oklart vad dom faktiskt kan kontrollera, t.ex. Mikrofon verkar dom bara kunna notifiera om att den används, men inte blockera.

Permalänk
Rekordmedlem

Mjukvarukontroll är inte säkrare än smartheten hos hackern som angriper den, att styra det från samma dator som använder enheterna och alltså måste vara ansluten mot internet lär aldrig gå att göra lika säkert som att ha nått som kräver manövrering av fysiska reglage som kräver att man är på plats och kan manövrera dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skillnaden är att mjukvarulösningen kan se skillnad på olika program (processer) och endast tillåta vissa som du själv valt vilket inte ett mekaniskt skydd kan. Det är väl fördelen jag kan se med ett mjukvarubaserat skydd, även om det så klart finns nackdelar också. Verkar dock lite oklart vad dom faktiskt kan kontrollera, t.ex. Mikrofon verkar dom bara kunna notifiera om att den används, men inte blockera.

Nu tror jag att du menade någonting annat än vad du skrev då det inte är någon fördel att begränsa det mekaniska skyddet ur det perspektiv som har lyfts i tråden och mekaniskt skydd som tidigare har nämnts är säkrare och smidigare om det sätts upp på rätt sätt.

tror att du är ute efter en mer intelligent version av https://support.microsoft.com/en-us/windows/app-permissions-a...
annars kan du titta lite på nf/iptables och netfiler, blockera allt utgående, script med timer som körs för vald applikation där utgående portar för mic/video öppnas upp (eventuellt mic/kamera på ett internt/vlan som bryggas och ges tillfällig tillgång till internet i samband scriptet) har inte pysslat med sånt här på 20år se vet inte om det är rätt tänkt men sätter du upp någonting liknande så ska det räcka med att köra scriptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjukvarukontroll är inte säkrare än smartheten hos hackern som angriper den, att styra det från samma dator som använder enheterna och alltså måste vara ansluten mot internet lär aldrig gå att göra lika säkert som att ha nått som kräver manövrering av fysiska reglage som kräver att man är på plats och kan manövrera dem.

Skrivet av lappen81:

Nu tror jag att du menade någonting annat än vad du skrev då det inte är någon fördel att begränsa det mekaniska skyddet ur det perspektiv som har lyfts i tråden och mekaniskt skydd som tidigare har nämnts är säkrare och smidigare om det sätts upp på rätt sätt.

Det jag jämförde med var en en hårdvarulösning som finns men inte används enligt det som diskuterades ovan, t.ex. någon form av privacy shield som finns men som man glömmer sätta på/aktivera. Jämför man ett icke aktiverat hårdvaruskydd mot ett aktiverat mjukvaruskydd så kommer den senare alltid vara att föredra, då det alltid är aktivt och du valt vilka processer som ska få använda mikrofon och kamera.

Det går så klart att komma runt ett mjukvaruskydd men ett icke aktiverat hårdvaruskydd är detsamma som att inte ha något skydd alls. Då får väl även ett aktiverat mjukvaruskydd ses som en förbättring då man inte behöver göra något manuellt mer än att ange vilka processer som ska whitelistas, dvs det är inget man måste komma ihåg att starta/aktivera varje gång man använt kameran/mikrofonen.

Skrivet av lappen81:

tror att du är ute efter en mer intelligent version av https://support.microsoft.com/en-us/windows/app-permissions-a...
annars kan du titta lite på nf/iptables och netfiler, blockera allt utgående, script med timer som körs för vald applikation där utgående portar för mic/video öppnas upp (eventuellt mic/kamera på ett internt/vlan som bryggas och ges tillfällig tillgång till internet i samband scriptet) har inte pysslat med sånt här på 20år se vet inte om det är rätt tänkt men sätter du upp någonting liknande så ska det räcka med att köra scriptet.

Just en timer är något jag funderat på, men kanske då främst en hårdvarubaserad sådan då, som automatiskt stänger av sig efter X minuter/timmar. Dock är väl problemet då användbarheten som ofta när det gäller IT-säkerhet, blr det för bökigt att använda så kommer det inte användas i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Med andra ord. Linux som operativsystem på datorn, med iptables/nftables spärra all utgående trafik och godkänn enbart de program du behöver online.

Ehh, nej. Att utan erfarenhet av Linux byta från Windows betyder ofta bara att man byter sina problem mot andra problem. Det är ju bara att kolla på Reddit där det på Linux-subbarna oftast a) klagas på hur dåligt Windows är och b) postas om hjälp med uppfuckade system när de roddat runt med sådant de inte förstår sig på.

Teoretiskt sett är det säkert säkrare med Linux om man tänker sig att systemen är exponerade rätt ut mot internet, men det är väl typ ingen hemanvändare som inte ligger bakom NAT idag? Bakom NAT minskar ju risken för aktiva attacker rejält, och det är upp till användaren att utsätta sig för faror.

Skrivet av anon309108:

VPN tunnel

gör ingenting för säkerheten. För den vanlige hemanvändaren avgör den bara vem som har möjlighet att övervaka trafiken.

Skrivet av anon309108:

Fysisk urkoppling av oönskad hårdvara vid ej användning. Webbläsare Tor eller Firefox med noscript som är block/default sedan in i about:config och aktivera fingerprintprotect osv osv osv i firefox(en lååång lista)

Fysisk urkoppling hjälper ända tills man kopplar i hårdvaran igen. Tor avgör ju åter igen bara vem som har möjlighet att övervaka trafiken. Noscript är bra om man orkar köra med det, och inte whitelistar allting. Allt som whitelistas ökar ju risken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Okej..... ja och nej..

Skrivet av Phod:

Ehh, nej. Att utan erfarenhet av Linux byta från Windows betyder ofta bara att man byter sina problem mot andra problem. Det är ju bara att kolla på Reddit där det på Linux-subbarna oftast a) klagas på hur dåligt Windows är och b) postas om hjälp med uppfuckade system när de roddat runt med sådant de inte förstår sig på.

Teoretiskt sett är det säkert säkrare med Linux om man tänker sig att systemen är exponerade rätt ut mot internet, men det är väl typ ingen hemanvändare som inte ligger bakom NAT idag? Bakom NAT minskar ju risken för aktiva attacker rejält, och det är upp till användaren att utsätta sig för faror.

Om du inte kan ett skit om windows system och du inte kan ett skit om Linux system
Så är linux säkrare out of the box.
Är du expert på windows och inte kan ett skit om linux så är windows säkrare
Lär du dig hur linux funkar och du kan hantera det så är linux säkrare än windows.
Inget system i världen är säkrare än kunskapen hos användaren.
MEN... men när ingen kunskap finns hos användaren varken i windows och linux, så är linux säkrare.
Är vi på samma tanke då?

Skrivet av Phod:

gör ingenting för säkerheten. För den vanlige hemanvändaren avgör den bara vem som har möjlighet att övervaka trafiken.

suck.. suck... och suck... Nej VPN är inget antivirus.... MEN.. gissa vad... det döljer ditt ip, så att hackers inte ser ditt publika ip när du besöker hemsidor osv som de kanske monitorerar. Det är dääär vpn kommer in som säkerhet.. för så fort du kopplar ner din vpn och kopplar upp på nytt så får du nu ip igen
Rätt eller fel??

Skrivet av Phod:

Fysisk urkoppling hjälper ända tills man kopplar i hårdvaran igen. Tor avgör ju åter igen bara vem som har möjlighet att övervaka trafiken. Noscript är bra om man orkar köra med det, och inte whitelistar allting. Allt som whitelistas ökar ju risken.

Japp det är det som är poängen med hela tråden... att när man inte använder mick eller kameran, så ska den inte vara åtkombar.

Tor.. nej tor är inte säkert i sig.. Jag skrev tor eller Firefox, då tor bygger på firefox och i firefox har du mängder av inställningar och egna saker du kan lägga till i about:config för att öka säkerheten. Det var därför jag nämnde de två, just för att man som användare har mer kontroll över webbläsaren än vad du har i crome eller edge
Så jag prata om läsaren.. inte tor-nätverket.
Precis.. om man vitlistar allt och öppnar brandväggar vidöppet för utgående trafik.. ja men då bryr man sig ju inte om säkerhet.. så varför då anstränga sig
Ungifär som att folk svär på riktade annonser och ändå ska de envisas med facebook, google osv osv.. om ni inte vill ha det.. undvik tjänsterna eller sluta gnäll lixom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej..... ja och nej..
Om du inte kan ett skit om windows system och du inte kan ett skit om Linux system
Så är linux säkrare out of the box.
Är du expert på windows och inte kan ett skit om linux så är windows säkrare
Lär du dig hur linux funkar och du kan hantera det så är linux säkrare än windows.
Inget system i världen är säkrare än kunskapen hos användaren.
MEN... men när ingen kunskap finns hos användaren varken i windows och linux, så är linux säkrare.
Är vi på samma tanke då?

Saken är dock att folk tenderar att använda sina system, så det är inte out of the box så särskilt länge. Jag skulle nog säga att i rätt händer kan man få både Windows och Linux säkra nog. Tyvärr brukar de som byter till Linux vara rätt ovana vid Linux dock, så de utsätter sig för andra risker än när de använde Windows. De kanske inte drar ner en cryptominer från en websida, men de fuckar upp sin fstab eller GRUB så att de inte kan boota överhuvudtaget. Vilket i.o.f.s. är säkrare...

Skrivet av anon309108:

suck.. suck... och suck... Nej VPN är inget antivirus.... MEN.. gissa vad... det döljer ditt ip, så att hackers inte ser ditt publika ip när du besöker hemsidor osv som de kanske monitorerar. Det är dääär vpn kommer in som säkerhet.. för så fort du kopplar ner din vpn och kopplar upp på nytt så får du nu ip igen
Rätt eller fel??

Fel. Jag förstår inte den här myten om att hålla sitt IP hemligt! Ditt IP är publikt, IP-protokollet är designat så, det går inte att komma undan. Den enda risk du utsätter dig för genom att låta någon annan veta ditt IP är en DDoS, vilket kanske är ett problem om man snackar skit på Xbox? Har aldrig någonsin haft behovet av att byta IP själv.

Skrivet av anon309108:

Japp det är det som är poängen med hela tråden... att när man inte använder mick eller kameran, så ska den inte vara åtkombar.

Tor.. nej tor är inte säkert i sig.. Jag skrev tor eller Firefox, då tor bygger på firefox och i firefox har du mängder av inställningar och egna saker du kan lägga till i about:config för att öka säkerheten. Det var därför jag nämnde de två, just för att man som användare har mer kontroll över webbläsaren än vad du har i crome eller edge
Så jag prata om läsaren.. inte tor-nätverket.

Tor bygger inte på Firefox. Du kanske tänker på Tor Browser?

Skrivet av anon309108:

Precis.. om man vitlistar allt och öppnar brandväggar vidöppet för utgående trafik.. ja men då bryr man sig ju inte om säkerhet.. så varför då anstränga sig
Ungifär som att folk svär på riktade annonser och ändå ska de envisas med facebook, google osv osv.. om ni inte vill ha det.. undvik tjänsterna eller sluta gnäll lixom

Så du kör inte script på någon site alls? Jag skulle tänka mig att de flesta användare efter ett tag tänker "Men det här vill jag ju komma åt", och börjar whitelista sites utan att ha en aning om hur de säkerställer att det är säkert eller ej. Visst, det är säkrare, men det gör det väldigt jobbigt också. Och då kommer vi till det här med säkerthet vs användarvänlighet, där det senare brukar vinna.

Tyvärr, mycket av det du skriver är myter som sprids på internet av fjortonåringar utan någon som helst kunskap om hur datorer och OS fungerar under huven. Det är snuttefiltar för de som vill känna sig säkra på internet. Men som sagt, noscript håller jag med om att det kan vara bra.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Saken är dock att folk tenderar att använda sina system, så det är inte out of the box så särskilt länge. Jag skulle nog säga att i rätt händer kan man få både Windows och Linux säkra nog. Tyvärr brukar de som byter till Linux vara rätt ovana vid Linux dock, så de utsätter sig för andra risker än när de använde Windows. De kanske inte drar ner en cryptominer från en websida, men de fuckar upp sin fstab eller GRUB så att de inte kan boota överhuvudtaget. Vilket i.o.f.s. är säkrare...

Du menar det går inte som okunnig att sabotera windowsregistret o annat kritiskt menar du?
Det är tyvärr samma risk i alla OS oavsett när man inte vet vad man pysslar med... Är man inne o pillar i fstab och grub så är de garanterat inne o pillar i likvärdiga saker i windows... Det är folk som tillhör kategorin klåfinger AB som ger sig på saker de inte förstår.. så de är allmänt livsfarliga överlag hahaha
Men för att lära sig måste man starta pilla.. dock hoppas jag att de som gör det har en separat dator eller dualboot för labb där de lär sig.

Skrivet av Phod:

Fel. Jag förstår inte den här myten om att hålla sitt IP hemligt! Ditt IP är publikt, IP-protokollet är designat så, det går inte att komma undan. Den enda risk du utsätter dig för genom att låta någon annan veta ditt IP är en DDoS, vilket kanske är ett problem om man snackar skit på Xbox? Har aldrig någonsin haft behovet av att byta IP själv.

Så du menar att absolut inget ont i hela världen kan hända om ditt publika ip syns överallt?
Har du lust att skriva ut ditt ip här, så kan vi testa

Skrivet av Phod:

Tor bygger inte på Firefox. Du kanske tänker på Tor Browser?

Med tanke på att du citera just det inlägget så stod det Citat: Webbläsare Tor eller Firefox
Så japp det var Tor webbläsare jag syfta på Browser o webbläsare är ju samma sak så att säga,

Skrivet av Phod:

Så du kör inte script på någon site alls? Jag skulle tänka mig att de flesta användare efter ett tag tänker "Men det här vill jag ju komma åt", och börjar whitelista sites utan att ha en aning om hur de säkerställer att det är säkert eller ej. Visst, det är säkrare, men det gör det väldigt jobbigt också. Och då kommer vi till det här med säkerthet vs användarvänlighet, där det senare brukar vinna.

Tyvärr, mycket av det du skriver är myter som sprids på internet av fjortonåringar utan någon som helst kunskap om hur datorer och OS fungerar under huven. Det är snuttefiltar för de som vill känna sig säkra på internet. Men som sagt, noscript håller jag med om att det kan vara bra.

Jag kör vissa skrip på vissa hemsidor ja... generellt nej.
Här på sweclockers blockas i skrivande stund
...adnami.io
...codigo.io
...cookiepro.com
...googletagmanager.com
...googletagservices.com
Samt default blockas alla tredjepartscookies och jag har ett gäng moddade strängar och egna strängar i Firefox about:config..

Du säger att du tycker det sprids myter.
Vad sitter du på för it-utbildningar eftersom du är experten??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

eller dualboot för labb där de lär sig.

Nej, dualboot Windows/Linux är skit för nybörjare. Har sett så många som en dag inte kommer in i endera av OSen. Windows Update sabbar t.ex. ibland GRUB.

Skrivet av anon309108:

Så du menar att absolut inget ont i hela världen kan hända om ditt publika ip syns överallt?
Har du lust att skriva ut ditt ip här, så kan vi testa

Gör dig inte dum, man behöver inte betala så mycket för en DDoS-attack idag. Förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

Skrivet av anon309108:

Du säger att du tycker det sprids myter.
Vad sitter du på för it-utbildningar eftersom du är experten??

Hmm, 30 års erfarenhet av Unix, TCP/IP, både användande och programmering. Tämligen insatt i IT-säkerhet. Min utbildning är sedan länge irrelevant, en sådan används ju bara för att få jobb, sedan skaffar man sig erfarenhet. Har varit med så länge att jag körde Linux 1.0 (även om jag inte gjorde något seriöst med Linux förrän några år senare).

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

*Har inte läst genom tråden*
Ett alternativ är ju att skaffa en USB-hub som du lägger uppepå bordet. Dra ur/Plugga i Webcamen som behovet är. Lättåtkomligt och allt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Nej, dualboot Windows/Linux är skit för nybörjare. Har sett så många som en dag inte kommer in i endera av OSen. Windows Update sabbar t.ex. ibland GRUB.

Gör dig inte dum, man behöver inte betala så mycket för en DDoS-attack idag. Förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

Hmm, 30 års erfarenhet av Unix, TCP/IP, både användande och programmering. Tämligen insatt i IT-säkerhet. Min utbildning är sedan länge irrelevant, en sådan används ju bara för att få jobb, sedan skaffar man sig erfarenhet. Har varit med så länge att jag körde Linux 1.0 (även om jag inte gjorde något seriöst med Linux förrän några år senare).

Jag dualbootar och riskerar inget av systemet.. Bios bootmeny är kalasbra

Kalas, då bör du med den kunskapen likt mig veta att det krävs lite mer för säkerhet och bara för att folk sitter bakom sina ISP routrar så är man inte säker, då de ofta är öppna för remote management för ISP supporten eller att de har äldre routrar/brandväggar med 32764 vidöppen. Där av är det bra att inte annonsera sin publika IP om man inte vet hur man håller systemet stängt.

Edit
Samt med malware/trojan(zeroday) kan man öppna port inifrån datorn och ut för att få remote access.. då hjälper ingen router/hårdvarubrandvägg i världen.
Det är då som en mjukvarubrandvägg i datorn med default block och ask for access som blir avgörande faktorn.

Så ett av alla steg är aldrig säkra.. Man behöver alla stegen
Där har Linux övertag mot windows då det behöver root privilegier... Men linux är inte säkert.. evilgnome var ju sista exemplet