Intel välkomnar ångström och stryker nanometer när nytt namnschema sjösätts

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jo, och det ger ju i alla fall någon slags mellan tummen och pekfingret uppskattning. Men problemet är att vad man faktiskt får ut beror extremt mycket på vad man bygger

Visst är det så, och det är väl därför man just specificerar procentuell ökning istället för MTr/mm2, vars standard egentligen använder en NAND cell och en SFF cell för att beräkna teoretisk densitet, för det är ju som du säger att det beror väldigt mycket på kretsdesignen hur tätt man packar transistorerna på kretsen. För dom brukar även skriva att det ökningen gäller mot nod X för liknande kretsdesign.

Kollar vi på TSMC så stämmer deras siffor hyfsat för då t ex Apple som du säger (16nm -> 10nm 2x ökning, 10nm -> 7nm 1.6x ökning):

https://www.tsmc.com/english/dedicatedFoundry/technology/logi...

A10 (16nm) 26,4MT/mm2
A11 (10m) 49,1MT/mm2
A12 (7nm) 82,8 MT/mm2

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/9i7y1o/tsmcs_7nm_f...

Tyvärr gjorde inte Nvidia något på 10nm, men t ex GV100 och GA100 bör vara rätt lika i kretsdesign, där gick man från 25.9 MT/mm2 (12nm) till 65.6 MT/mm2 (7nm). Osäker på hur mycket tätare 12nm skulle vara än 16 (antar att det är max 20% eftersom det bara är en förfining)? Vet inte om det är rättvisst att kolla på pascal iom att dom inte har tensor kärnor. Men ja, oavsett ser det inte ut som att det är lika fördelaktigt för dom att göra lika kompakta kretsar, men samtidigt är det inte heller identiska kretsar, och andra avvägningar kan ju tas i en arkitektur, så det är ju inget halvledartillverkarna kan anpassa några siffror efter.

https://www.techpowerup.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det är inte sant då det är tsmc som gör det.

Kände på mig när jag skrev inlägget att kommentaren skulle komma. Mindes inte ordningen på bokstäverna i tsmc, tack!
Likväl undrar jag hur intel ska fixa 20Å när de knappt klarar 10nm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Networker:

Mindes inte ordningen på bokstäverna i tsmc, tack!

Saiwan Cemiconductor Tanufacturing Mompany?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag är helt inne på ditt spår, och det stämmer med iaf allt jag har läst om noder sen ~28nm. Och det finns ju mer exempel från wikichips, t ex Samsungs 14nm noder har en 30nm Lg, och det finns troligen även en anledning varför halvledartillverkarna har slutat rapportera detta mått helt och hållet.

Enligt https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_process, Samsung 7LPE anges ha gate längs på 8/10nm men frågan som jag lyft tidigare, vad är källorna till dessa siffror?

Jag köper att siffrorna idag primärt väljs för att indikera packningstäthet, det är rimligt då dessa processer används mest för digitala kretsar. Men min observation var att en designer i CAD verktyget ritar en transistor gate med längd som motsvarar processnamnet, slump eller ej.

Sen är ju problemet att fenan i finFET måste vara tunnare än gate-längden annars blir transistorn ganska sunkig med högt strömläckage som följd och det är kanske här som problemen uppstår vid fortsatt skalning och varför man måste överge finFET snart.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att de kan visa siffror som är bättre på något vis ur marknadsföringsperspektiv.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kände på mig när jag skrev inlägget att kommentaren skulle komma. Mindes inte ordningen på bokstäverna i tsmc, tack!
Likväl undrar jag hur intel ska fixa 20Å när de knappt klarar 10nm.

Du glömmer att då har de gått över till EUV och redan haft två processer med EUV teknik och det kommer ju och göra en enorm skillnad när de får in den tekniken tänker jag och en grund förutsättning för att de ska klara det skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Du glömmer att då har de gått över till EUV och redan haft två processer med EUV teknik och det kommer ju och göra en enorm skillnad när de får in den tekniken tänker jag och en grund förutsättning för att de ska klara det skulle jag säga.

Tror vi får vänta en tid innan intel släpper sådant på marknaden. Intel har mycket snack och liten verkstad..