Steam OS 3.0 lanseras som fristående Linux-distribution

Permalänk
Melding Plague

Steam OS 3.0 lanseras som fristående Linux-distribution

Likt föregångaren ska Steam Decks nya version av operativsystemet Steam OS släppas fritt till användare strax efter enheten lanseras i februari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Undrar om Linus kör en refresh på sin pågående "gaming on linux"-serie efter Steam OS 3.0 släppts? Det kanske funkar bättre än den upplevelse de haft hittills, som milt sagt varit guppig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig en NUC bakom TVn o en handkontroll. O sen lira lite casual typ Terraria o sånt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Undrar om Linus kör en refresh på sin pågående "gaming on linux"-serie efter Steam OS 3.0 släppts? Det kanske funkar bättre än den upplevelse de haft hittills, som milt sagt varit guppig.

Med tanke på vad jag har sett hittils så är Linus en mindre bra ambassadör för Linux, då han upplevs som sinnessjukt oteknisk

Tror dock att övriga gänget på LTT (Luke eller Anthony) förhoppningsvis pushar för det, kan vara intressant att se...

Jag tackar absolut inte nej, allt är bra för konkurransen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med tanke på vad jag har sett hittils så är Linus en mindre bra ambassadör för Linux, då han upplevs som sinnessjukt oteknisk

Tror dock att övriga gänget på LTT (Luke eller Anthony) förhoppningsvis pushar för det, kan vara intressant att se...

Hela poängen är ju att visa hur bra det går för någon som ej är Linux-nörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Han är bra på mycket men kanske inte bäst på Linux. Det är just därför han är en av de bättre att gå igenom en Linux-installation etc. För att fånga upp saker och frågor som vem som helst som inte är insatt i Linux kan tänkas stöta på.

Var väl lite det som deras nya Linux-serie går ut på. Hur funkar det för en som vanligtvis inte kör Linux.

Är det för tjorvigt så är det fortfarande "ljusår" bort för vanliga konsumenter.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av talonmas:

Kan tänka mig en NUC bakom TVn o en handkontroll. O sen lira lite casual typ Terraria o sånt.

Jag tror också på någon sådan lösning, det kan nog vara riktigt trevligt Blir intressant att se hur bökigt det är att installera och komma igång med själv, då jag aldrig provat föregångaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Han är bra på mycket men kanske inte bäst på Linux. Det är just därför han är en av de bättre att gå igenom en Linux-installation etc. För att fånga upp saker och frågor som vem som helst som inte är insatt i Linux kan tänkas stöta på.

Var väl lite det som deras nya Linux-serie går ut på. Hur funkar det för en som vanligtvis inte kör Linux.

Är det för tjorvigt så är det fortfarande "ljusår" bort för vanliga konsumenter.

Ja, han är helt klart en "vanlig" användare när det kommer till Linux. Han läser inte ens varningar, utan trycker bara på OK och blir förvånad när det skiter sig. Med det sagt så har pop_os gjort bort sig att man inte ens kan installera steam via deras store, så pop_os verkar ju rätt så värdelöst samtidigt.

Nä, Linux passar nog inte vanliga användare, man måste läsa vad som står på skärmen, det gör inte vanligt folk. Man blir inte handhållen, utan man har friheten att skjuta sig själv i foten.

Samtidigt ska man inte döma ut Linux baserat på 1 distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför inte bara streama samtliga spel du har på din dator oavsett hur tungdrivna de är, till t.ex. en appleTV? Fungerar flawless i dagsläget

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Den där ska provas när det finns tillgängligt
Nu kommer Linux! Halleluja (not)

Skämt osidå så känner jag mig tämligen säker på att Linux inte kommer erövra världen som desk/gaming OS under överskådlig framtid.
Det kommer fortsatt vara något för entusiaster. Den "normala" gamern som jag känner dom skiter helt och fullt i om det är linux eller windows på spelmaskinen sålänge allt bara funkar enligt förväntningarna. Även om det går att få till ganska bra idag så är det ju sjumilakliv kvar innan det kan mäta sig med windows/xbox plattformen.

För att slå igenom på skrivbordet så är Linux allt för fragmeterat och saknar mycket funktioner. Mer rätt kanske är att det inte saknas men det är inte tillgängligt på ett enkelt sätt. Jag installerar ibland Linux till personer som enbart ska använda datorn till aftonbladet typ men allt för ofta har jag fått backa på det då det vid senare tillfälle ska fixas till någon app eller tillbehör som ska kopplas in som då inte fungerar utan handpåläggning från mig. En oinvigd kan gå från windows till macOS ganksa enkelt trots att skillnaderna är ganska stora i upplevelse/upplägg. Men från windows till Linux har enligt min erfarenhet inte alls fallit väl ut.
För kategorin aftonbladetsurfare och bankidkrävande personen så har nog surfplattorna redan tagot över (eller borde).

Jag gillar absolut Linux och använder det på flera ställen i hemmet men som desktop och gaming OS? Om det någonsin händer så beror det nog isåfall på att Microsoft slarvar bort det.

Men heja Linux!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, han är helt klart en "vanlig" användare när det kommer till Linux. Han läser inte ens varningar, utan trycker bara på OK och blir förvånad när det skiter sig. Med det sagt så har pop_os gjort bort sig att man inte ens kan installera steam via deras store, så pop_os verkar ju rätt så värdelöst samtidigt.

Huvudproblemet var att ingen datoranvändare förväntar sig ödesdigra konsekvenser av något så simpelt som att installera Steam. Så när han uppmanades att bara fortsätta om han visste vad han gjorde, så framstod det som en absurd fråga. Lite som standardmeddelandet vid installation om att läsa avtalet som kräver att man inte tillverkar kärnvapen.

Permalänk
Medlem

Varför inte släppa det nu så utvecklare kan börja leka, testa och validera sina spel med Proton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Huvudproblemet var att ingen datoranvändare förväntar sig ödesdigra konsekvenser av något så simpelt som att installera Steam. Så när han uppmanades att bara fortsätta om han visste vad han gjorde, så framstod det som en absurd fråga. Lite som standardmeddelandet vid installation om att läsa avtalet som kräver att man inte tillverkar kärnvapen.

Inte många användare som har koll på xorg, xserver pop_shell etc är och förväntar sig att det löser installern.
Kom ihåg windows 95/98 när en version av något behövde avinstalleras och ha en annan version vid varje gång man körde olika spel för de krävde olika versioner.
Så många som suttit så länge på annat os kan tro att linux ibland gör samma som windows krävde då.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Blir installation på min GPD så fort det kommer.
Fattigmans steamdeck tills jag köpt en riktig

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Ja, en rejäl kulturkrock måste det ha varit (förutsatt att det var ett genuint misstag).
Men det här med att förvänta sig absurditet är ju en dålig utgångspunkt rent generellt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Nä, Linux passar nog inte vanliga användare, man måste läsa vad som står på skärmen, det gör inte vanligt folk. Man blir inte handhållen, utan man har friheten att skjuta sig själv i foten.

Samtidigt ska man inte döma ut Linux baserat på 1 distro.

Precis, man ska inte döma ut Linux baserat på 1 distro, vilket är varför Linus bytte från Pop! OS till Manjaro (tror jag att det var?) efter han stötte på detta.

Jag lovar att det finns gott om sätt att skjuta sig i foten på en Windows-installation också. Det är bara att man som van Windows-användare normalt inte stöter på dessa.

Personligen tror jag att Linus hade haft en betydligt bättre upplevelse om han hade hållit sig till endast spel som finns på Steam (givet att han får Steam installerat utan att det tar sönder hela systemet alltså ), då det abstraherar bort det mesta av "spela på Linux"-strulet. Å andra sidan så är ju utmaningen inte att spela Steam-spel på Linux, utan mer generellt att spela spel på Linux, oavsett om man har dem via Steam eller ej.

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på att testa SteamOS 3.0 till min bärbara laptop och därefter på sikt kanske även byta ut min HTPC som nu rullar Ubuntu med Pegasus som frontend till SteamOS 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tror också på någon sådan lösning, det kan nog vara riktigt trevligt Blir intressant att se hur bökigt det är att installera och komma igång med själv, då jag aldrig provat föregångaren.

Det va väldigt lätt att installera gamla (nuvarande) SteamOS, betydligt snabbare gjort än en Windowsinstallation. Men bristen på kompatibla spel även med Proton när det begav sig gjorde att jag dissade det tyvärr.

Permalänk

Men då vet vi vilken nästa Linux dist som @Sweclockers kommer att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

De hinner ju testa massor innan dess. Ser fram emot LFS.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Varför inte släppa det nu så utvecklare kan börja leka, testa och validera sina spel med Proton?

De lät ju ha devkits ute hos de flesta stora spelutvecklare redan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Frejoh466:

Ska se om jag hinner klämma ut min Ubuntu LTS-artikel innan dess men annars: mycket riktigt. Det blir artikel på det här så fort det släpps.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hoppas vi kan få UI:t till Windows klienten också 🙏

Permalänk
Medlem

Då Microsoft inte vill att jag skall köra W11 på min "TV-dauta" (C2D E8600) får det bli Linux, valet står mellan SteamOS eller Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De lät ju ha devkits ute hos de flesta stora spelutvecklare redan

Ja det får man såklart hoppas, men långt från alla spel utvecklas av ’stora’ utvecklare, säker många moddar/moddare som behöver tillgång också...

Mjukvaran i sig är ju ganska kritiskt för att få till stöd, viss kan man köra samma bas-distro och intallera steam och försöka saker, men det är ju just på Valves version som det är kritiskt att saker måste fungera

Ser ingen alls poäng att inte släpp det innan konsolen, mjukvarustödet är ju 80% av launchen. Kolla bara hur bra det gått tidigare för dem map detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det jag syftar på är att en person som kör sin dator från ett rack i ett separat rum, med hjälp av enbart thunderbolt samt displayportkonverterare inte riktigt är målgruppen

Speciellt inte för de som minns hur satans mycket problem det var att få det att fungera från första början, på Windows, så skulle jag säga att Linux skötte det galant, men det ser man inte om man inte är medveten om vilken setup han kör och varför. Det är inte direkt en vanlig "hemdator"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det jag syftar på är att en person som kör sin dator från ett rack i ett separat rum, med hjälp av enbart thunderbolt samt displayportkonverterare inte riktigt är målgruppen

Speciellt inte för de som minns hur satans mycket problem det var att få det att fungera från första början, på Windows, så skulle jag säga att Linux skötte det galant, men det ser man inte om man inte är medveten om vilken setup han kör och varför. Det är inte direkt en vanlig "hemdator"

Så är det ju helt klart. Han har speciallösningar.
Men det är ju bra fånga upp sånt också. Sen vet jag inte exakt hur Lukes setup ser ut om den är mer standard.

Nåja intressant med Steam OS som distro. Borde i alla fall vara lättare komma igång med Steam på den än med Pop_OS

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför inte bara streama samtliga spel du har på din dator oavsett hur tungdrivna de är, till t.ex. en appleTV? Fungerar flawless i dagsläget

För att jag inte har nån dator annat än jobbets?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ärligt talat vet jag inte hur bra det är att basera ett os likt detta på rolling release. Som jag förstår det ska detta os vara till för dem som inte är så insatta i Linux och då är ju rolling mindre bra.

Permalänk

Trevligt. Det är väl inte normal kunskap idag att ens veta hur man bootar från en annan enhet, tyvärr, men en distro byggd för att i princip förvandla en "vanlig" pc till en spelkonsol förenklar säkert för några. Redan att göra det enkelt nog för folk att missnöjesbyta när något skiter sig för dem kan skapa marknadsandelar.