Socket 478 - udda fäste för cpu-kylare på det här moderkortet?

Permalänk

Socket 478 - udda fäste för cpu-kylare på det här moderkortet?

Så jag bygger lite retrodatorer hemma och ett av moderkorten ser annorlunda ut gällande fästet för kylare. Det står Compaq på kortet och är svårt att hitta information om på nätet. Är det ett oem-kort med särskilda lösningar på, så att jag i princip behöver köpa ett annat moderkort om jag inte vill leta mig galen på en specifik kylare anno 2001, eller vad är det frågan om här?

Permalänk
Avstängd

Jepp, inte den klassiska "vanliga". Verkar låsas fast med "hake" mekanism i gröna respektive svarta fattningarna till vänster respektive höger.

Notis vid sidan om: Om Du skall fortsätta med detta moderkort så kanske Du får byta ut ett antal utav elektrolytkondensatorerna som syns på bild då dom har jäst.

EDIT:
Misstänker att det är något i denna stil:

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Jepp, inte den klassiska "vanliga". Verkar låsas fast med "hake" mekanism i gröna respektive svarta fattningarna till vänster respektive höger.

Notis vid sidan om: Om Du skall fortsätta med detta moderkort så kanske Du får byta ut ett antal utav elektrolytkondensatorerna som syns på bild då dom har jäst.

EDIT:
Misstänker att det är något i denna stil:
https://i.ebayimg.com/images/g/3ysAAOSwRsZZ1L3C/s-l500.jpg

Ja kortet behöver lite kärlek men det är lite det roliga i projektet Men det ser definitivt ut att kunna vara en sån kylare! Heter de nåt särskilt kylarna som har den infästningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rebornguldfisk:

Ja kortet behöver lite kärlek men det är lite det roliga i projektet Men det ser definitivt ut att kunna vara en sån kylare! Heter de nåt särskilt kylarna som har den infästningen?

Jag kan vara helt off eftersom hakarna matchar inte det som är på din bild. Har en 478 hemma men den är ifrån HP(en xw5000) och där är det klassiska med fyra skruvhål.

Där ser det ut så här:

Mitt tips är att ta reda på exakt modell som ditt moderkort är och kolla på Google via bilder.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Compaq var experter på att ha egna icke-standardlösningar, så det förvånar inte om det är något eget hopkok. Jag har för mig att de höll på med skruvar på lådorna som inte var standard och sådant också. Det är lite som Dell och de av t ex Gamers Nexus utskällda moderkort som bara passar i Dells lådor och med Dells nätagg.

också --> och
Permalänk
Skrivet av rebornguldfisk:

Heter de nåt särskilt kylarna som har den infästningen?

troligen heter det typ Compaq special.

inget standardfäste så du får nog försöka modifiera något så du kan typ bulta fast den i de 2 skruvhålen eller nått.

möjligen att hakarna på kylaren till typ gamla amd 754 eller 939 som hade ett liknande system på orginalkylaren med 2 hakar passar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

RAM slots monterade i en udda vinkel.
Lättgooglat

Har har du originalkylaren iaf:

Ser även ut som att du har lite lödning att göra.
Om några kondensatorer är dåliga så är ju chansen stor att nästan alla är på gång.
Troligen billigare att köpa nya grejer, men det är ju kul att fixa saker

Och ja, det är Compaq stormarknads design i sitt esse.
Lite osäker, men det kan t.o.m. vara så att nätdelen är "felkopplad" och att fläktar m.m. har icke standard kontakter.
Är du ute efter en rolig retro dator så leta vidare.
Moderkortet är bara speciellt p.g.a. sin design, ingenting annat är mer än "meh" vad gäller specs.