Minsta välventilerade chassit till 3090/NH-D15?

Permalänk

Minsta välventilerade chassit till 3090/NH-D15?

Går i tankarna på att minska storleken på chassiet (om det nu är möjligt) så gott det går...

Jag har redan alla komponenter som jag är nöjd med så jag tänkte ge mig in på något (omöjligt?) att hitta ett så litet och välventilerat (mesh?) chassi som inte ser ut som ett blinkande rymdskepp med plats för följande:

*3090 (30cm)
*NH-D15 kylare
*Fullstor psu (1300w)
*Plats för minst 1 3,5" hdd

Gärna bra plats för kabeldragning.

Så det jag kan tänka mig att byta ut är då moderkortet till mATX/mini-ITX

Tacksam för alla tips/förlag!

Visa signatur

| Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

En kandidat är FD Torrent Nano baserat på komponenterna du vill stoppa in. Men det kanske är för stort?

Permalänk

Jag håller delvis med @JonasT. Kör själv Torrent Compact, utan fönster och rgb med liknande hårdvara (12900k+NH-D15, 3090FE, Corsair HX1200) och det är tyst, "svalt" (allt är relativt..) och framförallt tyst. Nämnde jag tyst? För det är tyst!

Kör Torrent Nano till servern och jag kan säga att storleksskillnaden knappt är värt det jämfört med Torrent Compact. Den extra 180mm fläkten är värd att behålla när man stoppar i komponenter i klass med det du har.

Nu frågade du inte om min åsikt när det gäller mitx men du får den ändå . Om stor och bulkig luftkylning är ett krav för att hålla temperaturer nere så är mitx lite som att gå över ån efter vatten. Ska man bygga litet så är det vattenkylning som gäller eller energisnåla komponenter utan samma krav på kylning.

Permalänk
Medlem

NR200P, går att mounta ATX agg men vet inte hur det blir med 3090 och D15 platsmässigt. Heatpipsen behöver lite extra plats om du ska ha på sidopanelen, har sett någon här som kappat bort lite mellan standardhålen för luftflödet och därmed fått på D15 med sidoplåten på, såg inte alls dumt ut faktiskt.

Kör själv ett NR200P med RTX 3090 TUF, 5950X med SF750 och fyra noctua chassifläktar och NH-12A på cpu, har fläktkurva på 50-60% och det är då relativt tyst.

Är riktigt nöjd med det, är inte lika litet eller vackert som ett Ghost S1 men betydligt enklare att luftkyla och hålla lägre ljudnivå.

Kan lägga upp några bilder om så önskas för inspiration till hur du kan och vill göra

Permalänk
Skrivet av JonasT:

En kandidat är FD Torrent Nano baserat på komponenterna du vill stoppa in. Men det kanske är för stort?

Ser riktigt intressant ut! Jag får vara medveten om att jag inte kan gå på de allra minsta chassin när man ska få plats med så pass stora komponenter som gpu:n och kylaren ändå är...samt om man ska köra atx psu.

Gillar stilen på chassit, just att det är meshfront samt att det är 180mm fläkt i fronten vilket bådar för bra luftflöde och förhållandevis tyst kylning vad jag kan förstå i det formatet.

Skrivet av the_weird:

Jag håller delvis med @JonasT. Kör själv Torrent Compact, utan fönster och rgb med liknande hårdvara (12900k+NH-D15, 3090FE, Corsair HX1200) och det är tyst, "svalt" (allt är relativt..) och framförallt tyst. Nämnde jag tyst? För det är tyst!

Kör Torrent Nano till servern och jag kan säga att storleksskillnaden knappt är värt det jämfört med Torrent Compact. Den extra 180mm fläkten är värd att behålla när man stoppar i komponenter i klass med det du har.

Nu frågade du inte om min åsikt när det gäller mitx men du får den ändå . Om stor och bulkig luftkylning är ett krav för att hålla temperaturer nere så är mitx lite som att gå över ån efter vatten. Ska man bygga litet så är det vattenkylning som gäller eller energisnåla komponenter utan samma krav på kylning.

Jag förstår att det blir en del kompromisser om man ska in med stora (varma) komponenter på så liten yta som möjligt.

Skrivet av Dunderil:

NR200P, går att mounta ATX agg men vet inte hur det blir med 3090 och D15 platsmässigt. Heatpipsen behöver lite extra plats om du ska ha på sidopanelen, har sett någon här som kappat bort lite mellan standardhålen för luftflödet och därmed fått på D15 med sidoplåten på, såg inte alls dumt ut faktiskt.

Kör själv ett NR200P med RTX 3090 TUF, 5950X med SF750 och fyra noctua chassifläktar och NH-12A på cpu, har fläktkurva på 50-60% och det är då relativt tyst.

Är riktigt nöjd med det, är inte lika litet eller vackert som ett Ghost S1 men betydligt enklare att luftkyla och hålla lägre ljudnivå.

Kan lägga upp några bilder om så önskas för inspiration till hur du kan och vill göra

Ska kolla upp det chassit. Bilder skulle absolut uppskattas så man får en liten uppfattning om hur ett bygge kan se ut i chassit

Visa signatur

| Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Permalänk
Medlem

Fractal torrent med ungefär din hårdvara:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag gillar FD Torrent Nano (som redan har nämnts) och Phanteks P200A: https://www.inet.se/produkt/6601699/phanteks-eclipse-p200a-pe...

Något av dessa två bör fungera optimalt, bra luftflöden och kvalité samt god support från båda dessa märken.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har Define 7 Compact och dator i sign. Mitt 6900 XT är brutalt långt och har inte det medföljande anti-sag baren för att hålla upp kortet, utan en egen lösning.

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Fractal torrent med ungefär din hårdvara:
<Uppladdad bildlänk>

Uppskattas!

Ser tight ut men inte så pass så att det skulle vara några större bekymmer att montera in allt.
Ser inte ut som att man kan hitta något mindre chassi som sväljer alla komponenter.

Lutar i nuläget starkt åt ett Nano som verkar uppfylla alla krav jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bara för att du har recenserat det nu, så passar jag på att fråga - lite på samma tema som tråden.

Har hört en del ondgöra sig över att den saftiga fläkten i chassits front "blåser över" grafikkortet, istället för att skjutsa in luft under det, liksom. Är det på möjligt att, på ett eller annat sätt, sänka fläkten så att den sitter längre ner? Det verkar inte finnas några "officiella" fästen för det, men tänker om det går att fulfästa den i några andra hål? Är lite sugen på ett M-ITX-bygge med en 3080 eller värre, och jag känner att grafikkortet kanske är i större behov av luftflöde än en ganska blygsam processor i det fallet.