Köpt nya ram minnen, men när jag ställer in 3600mhz i bios så startas min dator i bios hela tiden

Permalänk
Medlem

Köpt nya ram minnen, men när jag ställer in 3600mhz i bios så startas min dator i bios hela tiden

Jag har köpt nya ram minnen och ersatt de gamla. Köpte två 16gb sticks och efter fixat klart i datorn och går in i bios för att ändra mhz till 3600 så startas min dator i safemode som sedan går till bios. Hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

Kolla att de sitter i rätt minnesplatser på moderkortet.
Jag hade liknande bekymmer för att mina satt i t.ex A2-B2 istället för A1-B1

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ändrar du manuellt klockfrekvensen till 3600 eller slår du på X.M.P.-profilen för minnena? Att bara ändra klockfrekvensen kommer troligtvis inte fungera, utan du vill slå på profilen för dem så att alla inställningar blir rätt.

Om det redan är så du gör så får du ge lite mer information om vilken hårdvara det faktiskt handlar om om vi ska kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem, man ska inte glömma att de topphastigheter som står på minnena faktiskt nästan alltid är betraktade som överklockning och alltså är utanför specifikation.

Om den fördefinierade överklockningsprofilen (XMP eller AMD:s motsvarighet jag glömt namnet på) inte fungerar får du börja tweaka spänning och eventuellt timing tills det blir stabilt. För att få igång mina minnen på 3600 MHz behövde jag t.ex. höja spänningen från 1.35V upp till 1.38V.