Märken att lita på till ext HDD utöver WD/Seagate?

Permalänk

Märken att lita på till ext HDD utöver WD/Seagate?

Behöver 8TB 3,5" extern hårddisk alternativt 4GB 2,5", men är varken nöjd med WD eller Seagate.

Finns det någon alternativ tillverkare utöver dessa två som man kan lita på att man får valuta för pengarna och framförallt att den externa hårddisken kommer hålla i många år?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Behöver 8TB 3,5" extern hårddisk alternativt 4GB 2,5", men är varken nöjd med WD eller Seagate.

Finns det någon alternativ tillverkare utöver dessa två som man kan lita på att man får valuta för pengarna och framförallt att den externa hårddisken kommer hålla i många år?

Finns bara 3 tillverkare av hårddiskar kvar och de är WD, Seagate och Toshiba alla externa hårddiskar kommer med en hårddisk från någon av dessa 3 tillverkare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av favouredhawk:

Alla hårddiskar och all lagringsmedia är förbrukningsvara. Ingen av dem har en garanterad livstid. Speciellt inte då man räknar in utomstående faktorer.

En disk är inte tillräckligt för att lagra något säkert.

En garanti på en hårddisk är endast en ekonomisk ersättning för hårdvaran dessutom, inte för datan. Den förloras.

https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html <--- Här finns data på vilka diskar som statistiskt sett håller längre dock.

Permalänk
Medlem

De som har högst failrate är Seagates diskar. Jag har däremot bara god erfarenhet av dem men vill du vara på den säkra sidan så skulle jag välja antingen Toshibas eller WD:s.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

När man tittar på diskar så ska man se till att inte använda de som är budget-klassade. Att de är budget-klassade innebär dock inte att de per automatik har lågt pris.

Man ska alltid titta efter diskar som är klassade för långtidskörning, tåla hög temp och ihållande vibrationer.

Diskar med höga MTBF och exempelvis NAS-diskar är avsedda att kunna köras 24/7 i trånga utrymmen och höga temperatur samt kraftiga vibrationer.

Att ha en idé att inte behöva en backup är ungefär som att stå och kasta en 1 000-lapp upp i luften. Snart kommer någon förbigående att fånga den eller så blåser den bort när du minst anar det.

Att ta ut information från en kraschad hårddisk med hjälp av ett specialföretag för dataräddning är som att sätta plåster ovanpå plåster. Räkna med 1 000 - 2 000 kr för att dom ens ska titta på disken och norr om 8000 för att få ut informationen.

Att återställa information från en kraschad hårddisk är bra mycket svårare än från en ren backup, speciellt med många partitioner eftersom du får tillbaka rådata på en och samma partition oftast. Vilket gör att du manuellt måste sortera ut data. Du ska dessutom inte lita på att alla filer är som dom ska vara. Så du måste manuellt jämföra. Du kan råka skriva över en fungerande fil med en trasig.

Vilken av dessa som är bäst / sämst skulle jag säga är alla tre, finns ingen disk som håller länge nog för att vara bäst.
Det finns dom som är lite bättre just för att dom passar i serversystem med höga krav på upptid och stabilitet / prestanda.

Om du räknar med 10% av dina diskar går sönder inom 10 år så ska du också räkna med att ytterligare 30% beror på att du gör något fel som får dig att orsaka att radera en fil eller något annat. Även en uppdatering av systemet kan orsaka något fel. Så även om disken överlever kan du förlora din data i sådana sammanhang.

Jag kör själv Seagate IronWolf Pro 10TB. Från olika Batch just för att minska risken att alla dör samtidigt. Dessutom växlar jag dom ibland mellan systemen för att få väldigt olika körtid på dom. Det här minskar risken för att dom dör samtidigt. Men externa situationer kan fortfarande påverka. Programvara eller virus kan sällan förstöra disken fysiskt, möjligen firmware. Men virus och krypteringar kan däremot förstöra innehållet.

När jag byter upp till en nyare LTS av Linux Mint så tar jag alltid en backup av min hemkatalog till en extern disk. Inte för att det behövs rent praktiskt, den rörs inte av systemet när den ligger på en separat partition / disk. Däremot kan jag göra något galet eller att något är fel i installationen som inte upptäckts och som bara orsakas i konstiga kombinationer av att jag har x antal diskar eller finns i Sverige eller att tiden är ett visst klockslag etc som i princip är omöjliga att förutspå.

Har själv varit med om en hårddisk som gick åt fanders för att nätagget var dåligt (före 80+ infördes). Hade jag kunna rädda innehållet? Antagligen. Men stressfaktorn gjorde att både hårddisken och ett andra nätagg slängde in handduken då jag lyckades sätta en molex-kontakt åt fel håll.

Jag kör totalt 3 st M.2 + 2 SSD + 12 HDD. Av dessa har 1 disk varnat om att är på väg att gå sönder. vilket är 1 av 15. Vilket är 6% failrate.

Ytterligare en aspekt är ju hur du påverkar hårdvaran när du bygger ihop datorn. Kan finnas ESD-fel som sätter sig på olika komponenter och som visar sig efter flera år. Min bror och jag körde samma grafikkort. Hans dog efter 4-5 år, mitt går fortfarande.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

WD-RED- diskarna på 1.5, 3 och 6 TB har ingen bra statistik på Blackblaze (dock får man nu gräva lite hos Blackblaze innan man hittar dessa) - faktiskt riktigt uselt, det är nog bara Seagates 3TB-diskar som är på samma nivå...

Men samtidigt Blackblazes driftmiljö är inte som din NAS hemma och det påverkar också tex. Segates berömda 3TB diskar som inte var tänkt att travas med 40 andra diskar i en rätt så vibrerande lådor utan som singeldisk i en desktop-dator...

NAS-diskar är bättre anpassade att vara tillsammans med andra vibrerande diskar och det är väldigt få som har haft klagomål på Seagates Ironwolf-diskar senaste åren eller modeller närmare NL-enterprise-diskar som Segate exos-diskar (på ungefär samma nivå som HGST:s Ultrastar) - och de bästa snurrdiskarna som har tillverkats är också Seagates Enterprise-diskar (Cheetah) för serverbruk med en felrate på ca 1/10-del av SATA-konsumentdiskar och BER på ca 1*10⁻¹⁶ bit medans en konsument SATA-desktopdisk ligger ofta på 1*10⁻¹⁴ bit i BER och NAS-diskar 1*10⁻¹⁵ i BER.

WD och Seagate var ungefär på samma nivå när det gällde konsument-disk och NAS-diskar med SATA-gränssnitt och HGST hade hälften så mycket frånfall - så HGST SATA-diskarna var helt klart bra mycket bättre är det gäller felutfall av diskarna.

men... när Seagate kom med sina 8TB så kom en ny generation diskar och diskchassier med bra mycket bättre kvalitet och började nosa i HGST:s domäner medans WD-diskarna var kvar - sedan började WD byta ut sina egna Tandon-plant tillverkade diskar till att allt mer vara baserad på HGST diskar och idag är alla WD:s diskar HGST-diskar.

Idag skulle jag säga att hugget som stucket vilken disk som är bäst - alla har sina problem-modeller/batcher även så Toshiba som egentligen baseras på HGST (det var en del i dealen för att WD skulle få svälja HGST)

Själv köper jag ofta Toshiba-diskar för att stötta den minsta spelaren i HD-branchen och det utan att göra någon märkbar avkall på kvaliten. Det som däremot verkar vara problematiskt är WD 2.5" externa USB-diskar (passport etc.) på en nivå som jag inte sett innan - medans Seagates 2.5" i 4 och 5 TB-klassen har faktiskt fungerat bra i Linux-sammanhang som kan hantera SMR-diskar bra (läs BTRFS - windows, NTFS och SMR-diskar går inte bra ihop om man skall kopiera många små filer i samma svep, se till att kopieringen kan pausas när det börja gå segt - dvs. med annan filhanterare än windows file-explorer...) - och alla externa 2.5" USB-diskar är idag SMR-diskar om man bortser från somliga som är under 1 TB i storlek typ (ofta äldre modeller som fortfarande finns i lager (NOS), och när det är 4-16 MB med RAM på disken så är det skarp indikator på gammal disk då moderna diskar är på minst 64-128 MB med RAM, även på 2.5"...)

Som redan sagt innan så finns ingen idiotsäker disk och när det gäller dataräddning ur en krasslig snurrdisk så är det billig i jämförelse om man skall försöka rädda ur data från en SSD/NVMe som klappat ihop - ofta helt utan förvarning och fullständigt stendöd direkt, medans en snurrdisk kan man för det mesta mjölka ur data (tex. med ddrescue) om det inte är rena mekaniska fel.

Skall man hålla data säkert så är det 3-2-1 principen som gäller - viktiga filer finns i minst 3 exemplar varav 2 av dem är på olika oberoende media/lagringsttjänster[1] och minst en av dem offsite.

Ur ransomwaresynpunkt skall minst en av dem också vara offline mellan backupperna (dvs glöm automatiska backupper, utan skall göras manuellt eftersom sladdar och strömförsörjning skall fysisk anslutas och tas bort igen efter utförd backup) eller har en backend som görs snapshot/shadowcopy/versionshantering som gör att gamla versioner av filer inte försvinner när ny data skrivs över samma filnamn eller raderas - och raderade filer och den äldre versionen av filerna fortfarande går att återskapas under en anständigt lång tid (typisk minst 90 dagar - 30 dagar är för kort tid då många har längre semestrar än så och ransomware-kampanjer görs ofta i samband med kända storhelger och början av semesterperioder).

[1] även molntjänster, särskilt i den lägre prisklassen och inte bussiness kan spärra ditt konto av ofta oklara orsaker utan närmare beskrivning eller ursäkter som att de innehåller copyright-material eller otillåten aktivitet på kontot och i princip omöjliga att få dem öppnade igen, eller att de plötsligt upphör med verksamhet och tom. konkar - därför kan man inte bara ha en enda molntjänst backup om man inte har egen fysisk backup på hårddisk hemma - utan 2 molnlagringstjänster som inte heller har någon koppling mot varandra i ägandeskap eller ingår i samma koncern.

Permalänk
Medlem

Just externa diskar är ju extra utsatta för mekanisk påfrestning, vilket HDDs är känsliga för. Så failure rate på en extern disk är rimligtvis mångfalt högre än en i en stationär dator. Skulle jag köpa extern idag så hade jag satsat på SSD, om den ska användas för att flytta data, Om den mer ska vara stationär och användas som lagring är nog HDD bättre. SSDer har en förmåga att självdö utan förvarning i min erfarenhet, speciellt om de inte använts på ett tag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag behöver också vet om de större diskarna är bra.

Jag har inget NAS utan det är extern lagring av data, dock lagrar jag bara stora mängder data som jag kan förlora om en disk skulle gå sönder. Har kört mycket Seagate tidigare men är osäker på om jag ska byta till WD eller Toshiba, dock tycks Toshiba inte vara så värst bra eller ?

Vet inte om jag ska köpa en Seagate Exos eller WD Ultrastar ?

Backup data har jag på hårddisk men jag har även kört ut det på DVD-R, saker som är viktiga etc. Har flera backuper på flera hårddiskar av viktig data. Allt för att minska risken att den informationen kan försvinna.

Det här gäller primärt lagring av stora mängder data som egentligen inte är så viktigt men jag vill ändå lagra det.

Vad tycker ni, vilken ska jag välja ?

Permalänk
Medlem

En av varje - krasst sett - att ha olika diskar i en RAID1 har räddat data (och här var det WD-RED som dog men inte Seagate:s motsvarighet) och det skedde på två RAID1-par samtidigt i en NAS att WD-RED dog som diskhalva i paret medans Seagate fortfarande fungerade efter den plötsliga strömavbrottet...

Strategin är att inte försöka hitta bästa disken - det är som börsen, det går upp och ned mellan tillverkarna. Det viktiga är att man inte har all data på samma äggkorg/HD utan att det tål att en disk går ned och man relativt snart kan vara tillbaka som innan med en ny disk.

diskar som har visat sig vara bra i olika tester och driftfall är ofta diskar som inte längre går att köpa utan det har varit en eller flera versionsuppgraderingar sedan dess och de 'gamla' "bra" värdena gäller inte för diskarna du kan handla nu - såvida du inte får tag på NOS-diskar med exakt rätt modellbenämning 3-5 år senare, då det tar 3-5 år i 24/7-drift innan man vet om en diskserie med en viss chassie, firmware och tillverkningsbatch är bra.

Permalänk
Medlem

@xxargs OK. Men då antar jag att Seagate och WD är ett bättre val än Toshiba eftersom dom har varit med längre och tillverkat hårddiskar vad jag vet.

Det ser ut som WD diskarna i statistiken är något bättre men är det verkligen så ? Det kanske inte skiljer sig så mycket annat än vart och hur disken tillverkas, om det ens har någon påverkan ?

Det kanske är mindre viktigt om det är en hårddisk som man bara använder som extern drive och INTE rullar 24/7 och sitter i ett NAS eller filserver ?