När man tittar på diskar så ska man se till att inte använda de som är budget-klassade. Att de är budget-klassade innebär dock inte att de per automatik har lågt pris.
Man ska alltid titta efter diskar som är klassade för långtidskörning, tåla hög temp och ihållande vibrationer.
Diskar med höga MTBF och exempelvis NAS-diskar är avsedda att kunna köras 24/7 i trånga utrymmen och höga temperatur samt kraftiga vibrationer.
Att ha en idé att inte behöva en backup är ungefär som att stå och kasta en 1 000-lapp upp i luften. Snart kommer någon förbigående att fånga den eller så blåser den bort när du minst anar det.
Att ta ut information från en kraschad hårddisk med hjälp av ett specialföretag för dataräddning är som att sätta plåster ovanpå plåster. Räkna med 1 000 - 2 000 kr för att dom ens ska titta på disken och norr om 8000 för att få ut informationen.
Att återställa information från en kraschad hårddisk är bra mycket svårare än från en ren backup, speciellt med många partitioner eftersom du får tillbaka rådata på en och samma partition oftast. Vilket gör att du manuellt måste sortera ut data. Du ska dessutom inte lita på att alla filer är som dom ska vara. Så du måste manuellt jämföra. Du kan råka skriva över en fungerande fil med en trasig.
Vilken av dessa som är bäst / sämst skulle jag säga är alla tre, finns ingen disk som håller länge nog för att vara bäst.
Det finns dom som är lite bättre just för att dom passar i serversystem med höga krav på upptid och stabilitet / prestanda.
Om du räknar med 10% av dina diskar går sönder inom 10 år så ska du också räkna med att ytterligare 30% beror på att du gör något fel som får dig att orsaka att radera en fil eller något annat. Även en uppdatering av systemet kan orsaka något fel. Så även om disken överlever kan du förlora din data i sådana sammanhang.
Jag kör själv Seagate IronWolf Pro 10TB. Från olika Batch just för att minska risken att alla dör samtidigt. Dessutom växlar jag dom ibland mellan systemen för att få väldigt olika körtid på dom. Det här minskar risken för att dom dör samtidigt. Men externa situationer kan fortfarande påverka. Programvara eller virus kan sällan förstöra disken fysiskt, möjligen firmware. Men virus och krypteringar kan däremot förstöra innehållet.
När jag byter upp till en nyare LTS av Linux Mint så tar jag alltid en backup av min hemkatalog till en extern disk. Inte för att det behövs rent praktiskt, den rörs inte av systemet när den ligger på en separat partition / disk. Däremot kan jag göra något galet eller att något är fel i installationen som inte upptäckts och som bara orsakas i konstiga kombinationer av att jag har x antal diskar eller finns i Sverige eller att tiden är ett visst klockslag etc som i princip är omöjliga att förutspå.
Har själv varit med om en hårddisk som gick åt fanders för att nätagget var dåligt (före 80+ infördes). Hade jag kunna rädda innehållet? Antagligen. Men stressfaktorn gjorde att både hårddisken och ett andra nätagg slängde in handduken då jag lyckades sätta en molex-kontakt åt fel håll.
Jag kör totalt 3 st M.2 + 2 SSD + 12 HDD. Av dessa har 1 disk varnat om att är på väg att gå sönder. vilket är 1 av 15. Vilket är 6% failrate.
Ytterligare en aspekt är ju hur du påverkar hårdvaran när du bygger ihop datorn. Kan finnas ESD-fel som sätter sig på olika komponenter och som visar sig efter flera år. Min bror och jag körde samma grafikkort. Hans dog efter 4-5 år, mitt går fortfarande.