Bredband Fiber 100/100 - Bahnhof höjer pris till 499

Permalänk
Medlem

Bredband Fiber 100/100 - Bahnhof höjer pris till 499

Är det ens rimligt att hoppas på en internetuppkoppling under 500:- i månaden numera?

Citat:

I juli 2023 kommer Telia Öppen Fiber att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.
Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 499 kr/mån från och med 1 juli 2023.

Först har man pröjsat närmare 25000 eller vad det nu var för indrag till huset, sedan höjs hela tiden priserna på något som egentligen borde få sjunkande priser pga ny billigare teknik och effektivare hantering... elller har jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom vissa kunder ska ha 10gig för samma summa så måste de ju smeta ut kostnaderna på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är det ens rimligt att hoppas på en internetuppkoppling under 500:- i månaden numera?

Först har man pröjsat närmare 25000 eller vad det nu var för indrag till huset, sedan höjs hela tiden priserna på något som egentligen borde få sjunkande priser pga ny billigare teknik och effektivare hantering... elller har jag fel?

https://i.imgur.com/7JRitNr.gif

Inte säkert att det är just bahnhofs fel, kan gott och väl vara som så att deras avtal med nätägare är så pass dåligt att dom måste ha så pass höga priser. Har själv fått lida av det med mitt bredband från Telia där jag enligt avtalet har 500/500 och betalar för det men får bara ut 500/250 då Telias avtal med fibra tillåter inte Telia att tillhandahålla just 500/500 även fast jag via Telia kan få 1000/1000 utan problem.

Så är alla andra operatörer också likvärdigt dyra så har du tyvärr fått en riktigt dålig nätägare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Själva uppkopplingen (datatrafiken mm) verkar ju vara en mycket liten del av bredbandsoperatörernas kostnader, det som kostar pengar är kundtjänst och administration samt i vissa fall avgifter till fibernätägaren. I Stockholm har flerfamiljshus nästan alltid Stokabs fiber indragen (Stockholms stads kommunala nät) och de är rätt billiga för leverantörerna. Det är i princip självkostnadspris plus lite marginal har jag förstått, och då kan t.ex. bostadsrättsföreningar teckna gruppavtal för nånstans runt en hundralapp i månaden per hushåll för gigabit. För leverantören spelar det ingen roll att det är gigabit i det fallet, en mycket stor majoritet av hushållen kommer aldrig använda ens en bråkdel av kapaciteten. De kan avtala om fem års bindningstid vilket de inte får göra mot privata konsumenter, de behöver bara skicka en faktura istället för dussintals, ingen ringer kundtjänst med fakturafrågor varje månad och så vidare. Marginalerna är mindre men det är en mycket säkrare kund.

Som enskild privatkund måste man hålla på och trixa och byta leverantör osv för att få något vettigt pris, marginalerna finns där (kolla på lockpriserna för nya kunder) men de vet att folk ofta inte orkar hålla på och tjafsa.

Permalänk
Medlem

Intressant nog får jag och grannen, som båda har Bahnhof 100/100, olika stora höjningar (+110kr för mig, +60kr för grannen). Kanske hade vi olika pris innan, men om höjningen endast beror på nätägaren (vilka Bahnhof "skyller" på) så känns det tveksamt att höjningen varierar mellan olika lägenheter...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Intressant nog får jag och grannen, som båda har Bahnhof 100/100, olika stora höjningar (+110kr för mig, +60kr för grannen). Kanske hade vi olika pris innan, men om höjningen endast beror på nätägaren (vilka Bahnhof "skyller" på) så känns det tveksamt att höjningen varierar mellan olika lägenheter...

Kan väll helt enkelt vara som så att han har någon rabatt som nu ökar iom höjningen? Han har kanske en studentrabatt eller liknande som är 50kr lägre än ditt pris innan höjningen men blir 100kr billigare efter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag vet en KO som inte höjt sina priser mot ISP på flera år där Bahnhof ändå mejlar ut att "p.g.a. ökade avgifter mot nätägare så måste vi, blabla.."

Det är nog de privata kommunikationsoperatörerna som är bovarna i detta.

Permalänk
Medlem

Någon som har varit i kontakt med Bahnhof ännu för att förhandla ner priset? Tidigare har jag lyckats få ner priset till listpriset på deras hemsida, som var lägre än det jag då betalade. Denna gång är det dock samma pris så kan bli svårt att förhandla ner. Har även sneglat på Ownit, men där är det bara en tia billigare. Hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 Bahnhof betalar 389kr inte hört nått om höjning iaf

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag har 250/100 Bahnhof betalar 389kr inte hört nått om höjning iaf

Väldigt dyrt om du frågar mig. Jag har lyckats få Telia 500/500 till det priset du betalar 250 för. Men tror det har o göra hur länge man har haft Operatören osv osv.. Men man fick tjata fram sig det ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Någon som har varit i kontakt med Bahnhof ännu för att förhandla ner priset? Tidigare har jag lyckats få ner priset till listpriset på deras hemsida, som var lägre än det jag då betalade. Denna gång är det dock samma pris så kan bli svårt att förhandla ner. Har även sneglat på Ownit, men där är det bara en tia billigare. Hur tänker ni?

Så länge man inte har bindningstid på sitt abonnemang så kan man bara hoppa in på deras chatt och säga att man vill ha nya lägre priset om det sänkts. Det som suger är att de inte sänker en till nya lägre priset automatiskt men detta är inte nått unikt för Bahnhof utan något alla verkar göra.

Har haft en hel del olika ISP's i mitt stadsnät och när prishöjning har kommit så har jag sett att priset gått upp för mer eller mindre alla leverantörerna, dock har det inte alltid varit samma månad priset ändrats. Sen har oftast priset gått ner lite igen efter några månader vilket man måste hålla koll på själv och det suger ju rätt hårt.

Det kommer inte göras nått åt utan nån lagändring dock då de tjänar för mycket på att folk är för lata att hålla koll när priser går ner, är galet att man skulle behöva hålla på och göra det överlag dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Så länge man inte har bindningstid på sitt abonnemang så kan man bara hoppa in på deras chatt och säga att man vill ha nya lägre priset om det sänkts. Det som suger är att de inte sänker en till nya lägre priset automatiskt men detta är inte nått unikt för Bahnhof utan något alla verkar göra.

Har haft en hel del olika ISP's i mitt stadsnät och när prishöjning har kommit så har jag sett att priset gått upp för mer eller mindre alla leverantörerna, dock har det inte alltid varit samma månad priset ändrats. Sen har oftast priset gått ner lite igen efter några månader vilket man måste hålla koll på själv och det suger ju rätt hårt.

Det kommer inte göras nått åt utan nån lagändring dock då de tjänar för mycket på att folk är för lata att hålla koll när priser går ner, är galet att man skulle behöva hålla på och göra det överlag dock.

Yes, men min poäng är att det denna gång är samma pris på hemsidan som priset jag numera kommer att 'erbjudas'. Det är en saftig prisökning för mig, men till skillnad från förra gången kommer jag inte att betala mer än nya kunder, vilket gör det svårare att pruta ner priset. Är du med?

Ett alternativ som jag överväger är att byta över till Ownit som erbjuder tre månader för 99 kr, ingen bindningstid. Så vill man vara Bahnhof trogen kan man ju byta tillbaka efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Yes, men min poäng är att det denna gång är samma pris på hemsidan som priset jag numera kommer att 'erbjudas'. Det är en saftig prisökning för mig, men till skillnad från förra gången kommer jag inte att betala mer än nya kunder, vilket gör det svårare att pruta ner priset. Är du med?

Ett alternativ som jag överväger är att byta över till Ownit som erbjuder tre månader för 99 kr, ingen bindningstid. Så vill man vara Bahnhof trogen kan man ju byta tillbaka efter det.

Ja hänger med, kampanjer och så kommer ju i vågor så har väl mycket med timing att göra. Nya kunder priser är oftast bättre då de flesta inte orkar hålla på och byta runt efter varje erbjudande tar slut så det är så de lockar in nya, du kan utan tvekan få bättre pris om du orkar ta besväret att byta efter varje ny kund erbjudande tar slut. Detta funkar fint när det gäller många kontrakt tjänster, el leverantörer är bra exempel på det då det går att hoppa runt mellan leverantörer nästan indefinitely.

Dock har jag märkt att många ISP's har erbjudanden som inte är riktigt så bra att hoppa runt mellan då de kanske har lägre pris i 3 månader men 12 månader bindningstid så man ligger på fullt pris rätt länge, sen om det visar sig att de levererar kass tjänst så är man fast där eller måste hålla på och bråka med de, det du såg från Ownit lät som bra deal dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@Homdax

Halebop har fiber 250/250 för 345kr i månaden, första 3 månader gratis 🙂.

Jag kör med detta utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jag vet en KO som inte höjt sina priser mot ISP på flera år där Bahnhof ändå mejlar ut att "p.g.a. ökade avgifter mot nätägare så måste vi, blabla.."

Det är nog de privata kommunikationsoperatörerna som är bovarna i detta.

Fick ingen höjning på 6 år med ViaEuropa som KO, medans när Zitius tog över så skulle det höjas 190 kr i månaden...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

(December 2023)

Har fått en höjning av mitt 250/250 från Bahnhof med 70:- extra i månaden. När jag omedelbart ringde för att sänka hastigheten, till vad jag tänkte skulle vara 250/100 så fanns inte det att välja, även fast det fanns förut; och 100/100 kostade nästan likvärdigt med 250/250 så då tänkte jag att jag skiter i att sänka.

När jag frågade varför en sån stor höjning tillkommit sade de att stadsnätet hade höjt sina priser, så därför behövde Bahnhof följa efter... Varför detta sker vet jag inte. Ska stadsnätet också skylla på inflation som alla andra?

Priset jag hade var 309kr/mån - nu 379kr/mån. Tycker det är för dyrt egentligen. Om 100/100 fanns som alternativ för en billig slant hade jag haft det istället. 100/100 i dagens samhälle borde vara kanske 99kr/mån.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Låter som ni har rätt bra priser. Jag får betala 703kr/månad för mitt "upp till 30", som i verkligheten är 16 ner och 2 upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

100/100 i dagens samhälle borde vara kanske 99kr/mån.

Visst kan man tycka det, men ISP:ernas kostnader skalar oftast inte på det sättet. Kostnadsskillnaden att erbjuda dig 100/100, 250/250, 500/500 eller 1000/1000 är förmodligen minimal, om nu inte stadsnätets priser faktiskt råkar skala så. Den extra trafikmängd du kommer generera är sannolikt väldigt liten. De löpande driftskostnaderna bör även vara i princip identiska oavsett hastighet du köper.

Skrivet av Udihow:

Låter som ni har rätt bra priser. Jag får betala 703kr/månad för mitt "upp till 30", som i verkligheten är 16 ner och 2 upp.

Vad är det för ockerpriser? Man blir ju lite nyfiken på vilken plats och land det gäller för, samt vilken typ av anslutning det handlar om?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Betalar själv 275:- i månaden för 250/250 från Bahnhof så det verkar definitivt variera mellan olika nät även om man har samma ISP.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Betalar själv 275:- i månaden för 250/250 från Bahnhof så det verkar definitivt variera mellan olika nät även om man har samma ISP.

Jag vet flertalet personer som bor i norr som har mycket lägre priser på bredband. Undrar vad som gör skillnaden där. Men tydligen då, från information jag fick i samtalet med Bahnhof, så har stadsnätet i Västerås kommun (vad jag förstod det som) höjt priserna på sina linor.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Låter som ni har rätt bra priser. Jag får betala 703kr/månad för mitt "upp till 30", som i verkligheten är 16 ner och 2 upp.

Får man fråga var/hur du bor om du har såna extrema priser för något så lågt som upp till 30? Är det fiber eller något annat?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag som arbetar runt om i landet på många olika orter med it installationer kan ju säga just det att priserna varierar grovt när det kommer till samma leverantörer i olika stadsnät, det är även så att vissa stadsnät går ut med att underleverantörerna inte får leverera hastighet under 250 t.ex. för dom anser att ingen kan klara sig på mindre och då tar bort alternativen som det lät som någon ovan råkat ut för, det leder ju då till att Asta 73 får ha 250mbit fast hon hade klarat sig på 100mbit.

Kollar vi t.ex. på Bahnhof via ip only stadsnät ser man följande
100/100 kostar 429kr
250/250 439kr
500/500 449kr
1000/1000 549kr

Tittar vi sedan på t.ex. Bjärekraft stadsnät på Bahnhof ser det ut såhär:
100/100 299kr
250/250 459kr
500/500 539kr
1000/1000 679kr

Inte jätte mycket differens men när man börjar komma upp i hastigheter syns de mer.

Kan nämna att många gånger är bostadsrättsföreningen dåliga på att göra förhandlingar och väljer man att dra in stadsnät så har man nästan ingen förhandlings mån alls eller kan skaffa kollektivt avtal jämfört med om man har eget fibernät eller cat6 till lägenheterna.

Jag nyss var med och gjorde en omförhandling i en Bostadsrättsförening med strax över 100 lägenheter, dom hade då haft Telenor under en 5års period och bytet gick till Bahnhof med bredband och allente med tv, efter lite förhandling sänkte vi deras månadskostnad med cirka 200kr i mån per lägenhet så differensen blev då på en 5års period närmare 1,5-2 miljoner kronor sparat.

När man tittar på det krasst med att alla kostnader ökar inkl räntor m.m så hade ju den bostadsrättsföreningen kanske fått göra en hyresökning på någon hundralapp i månaden men med den besparingen nu gjord har dom ju fått ner grundkostnaderna vilket gör att man slipper höja hyran lika mycket.

Från Telenor 250/100 till Bahnhof 1000/1000
Från Telenor basutbud med flex till Allente enbart basutbud
Månadskostnaden per lägenhet som är inkluderat i hyran hamnade på 131kr osäker kring inkl eller exkl moms, men för det dom får är det ju ett himla bra pris.

Det jag ville komma till är att förhandlings möjligheterna är betydligt bättre när det finns färre mellanhänder eller stopp på vägen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag vet flertalet personer som bor i norr som har mycket lägre priser på bredband. Undrar vad som gör skillnaden där. Men tydligen då, från information jag fick i samtalet med Bahnhof, så har stadsnätet i Västerås kommun (vad jag förstod det som) höjt priserna på sina linor.

Bättre priser för stamnät skulle jag tro. Där jag bor är det ju ett öppet stadsnät istället för att Bahnhof måste betala dyra överpriser för att hyra in sig på Telias nät och det i sin tur gör nog att priserna blir mer fördelaktiga för deras kunder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Låter som ni har rätt bra priser. Jag får betala 703kr/månad för mitt "upp till 30", som i verkligheten är 16 ner och 2 upp.

Rövare och ***hål 🕳 vilka svin.... :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Låter som ni har rätt bra priser. Jag får betala 703kr/månad för mitt "upp till 30", som i verkligheten är 16 ner och 2 upp.

Är det inte billigare att köpa mobilbredband med simkort router som ska dela internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Är det inte billigare att köpa mobilbredband med simkort router som ska dela internet?

Jaa...vem vet...det kanske är det alternativet som står till buds med tanke på Det pris på horribla 703:- som nämns här...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Öppen fiber antar jag? Kan/vill du inte byta till Villafiber istället? Mycket rimligare priser. Gratis startavgift och ännu lägre avgift för 1 år om man binder sig för 2 år

429/mån för 1/1 annars.

Permalänk
Avstängd

489 6 månader sedan 589 kr månaden 1000/1000 Bahnhof via zitius

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Är det inte billigare att köpa mobilbredband med simkort router som ska dela internet?

Inte om man ska ha ett utan gränser, det landar på över 900kr
Dessutom vill jag inte dela basstation med alla andra i byn, med hastighet som går ner och fördröjning som går upp under tiderna som de flesta vill använda sin uppkoppling.

Visa signatur