Nätaggregat temperatur 750w vs 1000w ~700w load

Permalänk

Nätaggregat temperatur 750w vs 1000w ~700w load

Har inte hittat konkret svar på frågan när jag gjorde egen research men kortfattat så undrar jag om det är värt att gå för en 1000w nätaggregat istället för en 750w om mitt mål är att minimera temperaturen som produceras. Om båda har samma certifiering kommer den som har högre effekt 1000w vara kallare än den med lägre effekt 750w med en system load på 700w? Eller kommer det vara samma för båda?

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RyanGosling:

Har inte hittat konkret svar på frågan när jag gjorde egen research men kortfattat så undrar jag om det är värt att gå för en 1000w nätaggregat istället för en 750w om mitt mål är att minimera temperaturen som produceras. Om båda har samma certifiering kommer den som har högre effekt 1000w vara kallare än den med lägre effekt 750w med en system load på 700w? Eller kommer det vara samma för båda?

Det beror främst på hur du kyler dem och vilken verkningsgrad de har.
Effektkapaciteten i sig har ganska lite påverkan på temperaturen men däremot brukar många nätdelar ha bäst verkningsgrad vid 50-80 % last vilket gör att de alstrar minst värme vid denna last men det säger ju inget om tempen om nätdelen på nått sätt kyls via en egen eller en lådfläkt.

Leta reda på den nätdel som har högst verkningsgrad vid den belastning den ska arbeta troligen är det en 80+ Titaniumklassad som har det, den kommer i vart fall att producera minst värme men behöver inte nödvändigtvis vara kallast för det beror på kylningen och då kan en nätdel med låg verkningsgrad och fläktkylning vara kallare än en passivkyld effektivare nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.