Får ej igång 2 skärmar till datorn. (En skärm fungerar bra)

Permalänk

Får ej igång 2 skärmar till datorn. (En skärm fungerar bra)

Hej

Har en dator med 2 HDMI utgångar. Har sedan tidigare en extra skärm inkopplad via HDMIutgången utan problem. Men nu när jag tänkte koppla in en skärm till så får jag ej igång den nya skärmen. HDMI kabeln och skärmen fungerar i den andra HDMIutgången.

När jag kopplar in den nya HDMI kabeln i datorn så får jag upp ett fönster om "input select" PC eller HDMI" så datorn verkar väl ändå känna av den nya skärmen. Där jag väljer "HDMI". Men när jag öppnar bildskärminställningarna så hittar den inte den nya skärmen. (Bara skärm 1&2).

Vad är lösningen på detta? Hur går man vidare`? Kan man koppla in den på annat sätt, så att det går att visa olika saker på alla skärmar?

Tack på förhand för svar.

Kalle

Permalänk
Medlem

Är det en laptop? Kan vara lite bök då HDMI utgångarna kan vara kopplade till olika grafikkort, en till integrerad och en till det diskreta?

Så vi skulle behöva vilket grafikkort det är eller iaf vilken datormodell.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det skulle hjälpa oss att förstå problemet bättre om du talade om vad det är för dator du har och vilka två skärmar som du försöker koppla in.

Om det är en laptop, blir det skillnad om du stänger locket på den?

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, mer info behövs. Nu är det mycket "Jag har två men får bara en i den andra"-beskrivning och då blir det väldigt klurigt att lista ut vad du faktiskt menar. Men låt mig gissa på det allra vanligaste scenariot:

Du har en stationär dator med två stycken HDMI:

1 st. på grafikkortet och den fungerar
1 st. på moderkortet/chassit och den fungerar inte alls.

Orsaken till att HDMI-utgången på moderkortet inte fungerar är för att den förutsätter att du har en CPU med integrerad grafikkrets. Många gånger har man inte det eftersom dessa CPU-modeller oftast är lite dyrare. Så den HDMI-utgången är ofta inte möjliga att använda.

Nu går det mesta att lösa ändå, men det beror på vad du tänkt koppla för skärmar. Så mer info behövs.

Välkommen till forumet förresten. Här lär man sig ofta att ge tydligare beskrivningar.

Permalänk

"Får ej igång 2 skärmar till datorn. (En skärm fungerar bra)"

Tack för välkomnandet och era svar, då gör jag ett nytt försök med mer info:

1: Datorn är en Asus all in one ET2321I , c:a 10år

2: Det är 2 TVskärmar :), men som sagt, båda skärmarna fungerar bra via den ena HDMI utgången.

Permalänk
Medlem

En hdmi är ingång, den andra utgång. Så nej, du kan inte köra "tre" skärmar med din AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aroskalle:

"Får ej igång 2 skärmar till datorn. (En skärm fungerar bra)"

Tack för välkomnandet och era svar, då gör jag ett nytt försök med mer info:

1: Datorn är en Asus all in one ET2321I , c:a 10år

2: Det är 2 TVskärmar :), men som sagt, båda skärmarna fungerar bra via den ena HDMI utgången.

Vad jag kan hitta så har den datorn en HDMI-utgång samt en HDMI-ingång. Så dina skärmar fungerar via utgången, men inte ingången eftersom den är till för att t.ex. koppla in en dator och använda AIO:en som en skärm.

Den verkar inte ha några andra bildutgångar, så att koppla in två skärmar är nog tyvärr kört (i alla fall om du vill utöka skrivbordet och inte bara vissa samma bild).

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare använt ett externt grafikkort med gott resultat. Den anslöts med USB till dator och hade en HDMI-port för att kunna ansluta till en skärm.

Det skulle kanske vara ett sätt att uppnå det du vill till en förhållandevis liten kostnad.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag har tidigare använt ett externt grafikkort med gott resultat. Den anslöts med USB till dator och hade en HDMI-port för att kunna ansluta till en skärm.

Det skulle kanske vara ett sätt att uppnå det du vill till en förhållandevis liten kostnad.

tack för svar: vilket grafikkorrt skulle det kunna vara som är lämpligt för mig`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aroskalle:

tack för svar: vilket grafikkorrt skulle det kunna vara som är lämpligt för mig`?

Det jag använde var av märke Startech. Jag vågar inte lova att en specifik modell funkar för dig men kandidater skulle kunna vara:

https://www.dustinhome.se/product/5011172776/usb-30-to-dual-h...

finns också här

https://www.amazon.se/StarTech-com-USB32HD2-till-Adapter-Svar...

t.ex.

Edit: Här finns flera alternativ:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...