HDMI Flimmer 120hz TV, Adapter?

Permalänk
Medlem

HDMI Flimmer 120hz TV, Adapter?

Hej,

För att beskriva det enkelt, vi har sen tidigare dragit en +15m lång hdmi sladd genom golvboxen (mötesrum) upp genom väggen till taket och sen ner genom väggen till uttaget bakom tv igen för att kunna få det helt osynligt .

Vi hade en 4K TV med 60hz som fungerade med hdmikabeln men elgiganten lyckades trycka in panelen när de monterade upp den så vi var tvungna att byta ut tvn.

Efter en lång process om att få en ny tv så hade den gamla utgått och vi fick en ny Sony 75” X89K 4K LED Smart TV (2022),
Problemet visade sig vara att den är 120Hz vilket vi inte reagerade på då.

Iaf den nya tvn flimrar med kabeln vi dragit tidigare, det fungerar att ställa om hz på varenda laptop som kopplar upp sig men som ni förstår är det inte hållbart.

Finns det någon adapter man kan köpa som inte kostar en förmögenhet som kan forcera ner signalen till 60hz?

Permalänk
Bildexpert 📺

Fick läsa om ett par gången innan jag greppade problematiken. Läser jag rätt att ni börjar allt fler få nya laptops som klarar 4K/120 över HDMI till den grad att de användarna måste in i Windows och ändra ned till 60 Hz, för annars orkar inte kabeln och det blir bortfall där bilden kommer och går? Dessa avbrott är det som är flimret?

Genom att ställa HDMI-anslutningen i TV:ns menyer till en enklare nivå: Kanaler & Ingångar, Externa Ingångar och HDMI-signalformat till "Standardformat" kommer Sony-TV:n identifiera sig som enklare enhet. Då bör sådan som 1080p/60 och 4K/30 väljas. De övriga lägena i den inställningen tillåter 4K/60 men då kommer också enheterna försöka köra 4K/120 för att det är vad de handskakar fram:

"TV: Jag föredrar 4K/60 men kan ta emot 4K/120"
"Källan: Så bra! Då försöker vi med 4K/120"
"Kabeln: Oj, vad händer?"

Ett sätt att kliva runt sådana problem är ganska enkelt. Sätt en enkel aktiv HDMI-switch (dvs med egen strömförsörjning) innan TV:n i någon ände av kabeln. Se till att den HDMI-switchen inte orkar mer än max 4K/60 vilket specas som "HDMI 2.0" eller "18 Gbps/600 MHz" Då blir det inte mer. Man missar en del funktioner på detta sätt, men det finns alltid fler HDMI-anslutningar om någon har behov utanför detta. Plus att jag gissar att TV:n är där i presentationssyfte, snarare än film- och gaming-syfte?

Kanske inte är aktuellt, men 15 meter långa AOC-kablar som klarar att överföra allt man kastar på dem är inte särskilt dyra längre, ≈1500-ish kronor. Jag hoppas för er skull att det inte är en passiv HDMI-kabel. Fast kabeln drogs kanske för flera år sedan genom golvboxen?

Ingen med vett, sans och kunskap köper idag långa och passiva HDMI-kabel av precis den anledningen jag tror du beskriver: det är alldeles för opålitligt. Detta var ett problem som hörde till 10-talet. De hundralappar man sparar på en passiv kabel förloras direkt till problemen dessa kablar riskerar skapa. Man kör idag med aktivt optiska kablar (AOC) gärna Ultra High Speed-certifierade vilka är byggda för att överföra allt som står i HDMI-specen, både dagens spec och för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ledsen om det var lite dåligt formulerat :).

Merparten av våra laptops är av modell macbook air m1 eller pro men det finns några laptops av asus i9 med rtx gpu. Just nu kör vi en temporär hdmi-kabel rakt över golvet av bättre kaliber och den fungerar utan problem.

Ska testa att fippla lite med inställningarna i tvn som du nämner, tack för beskrivningen.
Är lite sugen på en aktiv hdmi switch, känns som det kan bli bättre resultat.
TVn används till viss del i gaming syfte, mario kart i 200cc så det går snabbt i svängarna :).
Men 99.9% av tiden så är det möten eller presentationer som inte kräver allt för mycket snabba uppdateringsfrekvenser.

Var min kollega som inte tänkte på detta när kabeln köptes och drogs förra sommaren i en sprillans ny lokal. Han blev väl lite dumsnål vilket straffade sig nu.
Behövdes tydligen 3 vuxna män under ett par timmar från en elfirma för att dra kabeln så arvodet stack iväg rätt ordentligt.
Hade det inte varit så komplext så hade vi bytt ut kabeln direkt.