Webbutvecklingsdagbok - efter studierna
Jobb & Uppdrag
Jag kan med glädjande besked att imorgon - fredagen den 6:e september 2024 - är den sista arbetsdagen för detta drygt åtta veckor uppdrag hos Uppdragsgivaren som tidigare var min exjobbsgivare. Hur kommer det sig då?
Först och främst så är jag i princip färdig med framsidan för den digitala modulen vilket är tänkt att fungera som marknadsföringsundersida. För det andra så är det som sagt var den sista arbetsdagen så ytterligare omfattande arbete skulle först kräva en ny offert att godkänna för att det skulle sättas i verk.
I och med ett lokalt jubileum här nere på staden så kommer jag att befinna mig på lokalkänd plats och samverka med Uppdragsgivaren inför deras presentation, demonstration och lansering av deras unika program vilket består av ett fysiskt brädspel som spelas ihop med den digitala modul jag har tagit fram åt Uppdragsgivaren i snart drygt åtta veckors tid.
Den digitala modulen har delvis varit en vidareutveckling på det exjobbsarbete jag gjorde åt numera Uppdragsgivaren under sista läsåret i Webbutvecklings-programmet 120hp på distans i kombination med en helt ny webbplats jag tog fram åt Uppdragsgivaren vilket utgör den så kallade digitala modulen i Uppdragsgivarens unika program de lanserar nu på fredag.
Jag undviker att namnge namn här eftersom det kan betraktas som marknadsföring men om du befinner dig i närheten av detta lokala jubileum och har vägarna förbi så kan du alltid besöka montern där jag kommer att befinna mig.
Jag kommer även att bidra med - hör och häpna - ljudutrustning åt Uppdragsgivaren så att de kan spela in bättre ljud än ljud från mikrofonen på en mobiltelefon som ska filma dem på flera meters avstånd.
Någon i någon Discordgrupp förvarnade mig då på, "Kommande inrapporterade buggar under en längre snar framtid!" efter denna skarpa lansering av den digitala modulen nu imorgon bitti!
Själva framsidan jag gjorde består av HTML5-kod, två stilmallar och massor av Tailwind-klasser inbakade i nästan alla HTML-element. Det finns en hamburgermeny som också inkluderar aria-attribut för de som vill navigera webbplatsen utan seende.
Det finns en hel del bilder så jag använde mig av gratiswebbtjänster för att först förminska dem i antalet pixlar (en bild var 8000x4000 så jag förminskade den ned till 4000x2000 då majoriteten av besökarna kommer att vara mobila men för den som vill nyttja 4K-skärm) och sedan komprimera filstorlekarna.
Jag fick sedan lära mig den hårda och petiga vägen att nyttja dynamiska bindestreck med hjälp av:­ vilket låter webbläsarna få avgöra om bindestreck behövs eller inte för att dela ord.
Något konstigt är/var att i FireFox-webbläsaren - senaste versionen - så bryts ett ord men i en annans samma FireFox-webbläsare och version så bryts inte ordet och då är ändå typsnitten samma. I Chrome och Edge för mig och samma person så bryts inte ordet ifråga.
Och frågan är ju hur mycket/länge en ska hålla på med att göra att själva textinnehållet ser estetiskt snyggt ut på så många skärmupplösningar som finns?🤔
Å ena sidan måste Uppdragsgivaren bestämma hur mycket prio det ska få och samtidigt så säger ju det estestiska också en del om mig som Uppdragstagare eftersom vissa besökare kan tolka det som om jag ligger 100 % bakom det estetiska trots att jag inte tagit fram några visuella prototyper.
Hursomhelst så är Uppdragsgivaren mycket nöjd än så länge med det jag gjort och nu när jag har gjort det sista(?) utifrån erhållna prototypfiler idag (JPG-bilder då InDesign-filerna var för stora att skicka) så tror jag att Uppdragsgivaren kommer att vara rätt så nöjd fortfarande.
Personligen är jag mycket nöjd med framsidan som faktiskt ser färgstarkt modernt ut, inger förtroende och en viss känsla tack vare dess "varma" färgval vilket är tack vare Uppdragsgivarens designer som tagit fram prototypfilerna åt mig!🫡
Efter fredagens presentation, demonstration och inspelade videoklipp så kommer även den att läggas upp. Jag funderar även på om jag ska återanvända en teknik som jag lärde mig från grafikkursen i distansutbildningen där jag använde ett loopat videoklipp som bakgrundsbild för att direkt fånga upp besökaren? Tål att diskuteras med Uppdragsgivaren. Så länge det finns en start-/stoppknapp så bör det vara en helt OK idé?🤔
I och med det snart första avklarade Uppdraget - och nu på fredag kan jag även skicka den tredje/sista fakturan - så funderar jag på att fixa konton hos Fiverr och UpWork för att börja bredda mig då jag kommer att behöva söka nya Uppdrag i väntan(?) på fler Uppdrag från samma nuvarande - och snart tidigare - Uppdragsgivare.
Hobbyprojekt
Inget nytt att rapportera.
Vidareutbildning
Inget nytt att rapportera mer än att jag har fått höra från en i släkten att Kubernetes verkar det saknas kompetens inom i IT-Sverige.
En i släkten som arbetar med servrar berättade att det är nästintill omöjligt att få tag på någon som är riktigt duktig på Kubernetes i Sverige då sådana personer oftast är mycket duktiga på annat också och dras från alla håll och kanter hos andra bolag där de redan arbetar.
Således funderar jag på att lära mig grundläggande Kubernetes. Aldrig fel att kunna än att inte kunna tänker jag.
Samtidigt inser jag att "om det vore så bara så borde ju flera ha redan lärt sig Kubernetes och fyllt den där kompetensluckan(?)!" Kanske det är detta med "Bra att du kan det men kan du inte ha jobbat fler år än du har existerat så vore det toppen?"-tänk från potentiella arbets-/uppdragsgivare?🤔
Vad anser Du om det här med att lära sig Kubernetes? Aldrig fel att kunna men högst osannolikt att bli "Uppdrags-uppraggad" efter det eftersom jag är ju knappast ensam om att försöka lära mig Kubernetes här i Sverige, eller hur?
På återseende!
(Vad passande att detta inlägg hamnade på andra sidan nästan som om ett nytt Uppdragskapitel snart börjar! )
Mvh,
WKF.
---------
✔️HT2022-VT2024 TWEUG Webbutvecklings-programmet 120hp (distans)
(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming