Datorkampen rond 7 – Shark Gaming dominerar i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej såklart inte, utan varför datorn köps, syftet, helhetsintrycket av datorn. Skulle satsat på en billigare GPU, bara låtit 10-åringen spela barnspel som inte kräver mycket till GPU.

Jag vände mig bara mot argumentet att 10-åringar behöver ett 4070. Personligen tycker jag 10-åringar ska få en Raspberry Pi.

När din 10-åring vill spela multiplayer med sina kompisar som kör PC och inte kan vara med för han/hon har fått en PS5 Pro och en Raspberry Pi i julklapp 😂

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Billigare
Snabbare uppstart av spel
Enkelt att spela lokal co-op
Enkel att flytta (exempelvis om skilda föräldrar)
Energieffektivare

- Billigare är subjektivt då den ena inte kan uppgraderas. Så under dess ägo kanske den inte är billigare.Kräver också månadskostnad för online.
- kan du göra på pc också
- bygg itx/matx det är liknande vikt
- nej det är den inte, de är nog likvärdiga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

När din 10-åring vill spela multiplayer med sina kompisar som kör PC och inte kan vara med för han/hon har fått en PS5 Pro och en Raspberry Pi i julklapp 😂

Det argumentet kommer från en 10-åring, inte en förälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så det tror du...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Men du talade för att de andra två var BÄTTRE alternativ för en 10-åring, vilket helt sonika inte är sant ur perspektivet att ungen nu skall ha en av de tre. Ingen av de andra två datorerna kommer fungera bättre till digitalt skapande, kreativitet, programmering eller vad du nu än vill lägga in för aspekt.

Det är så pass stor skillnad i hur ett 4070 presterar kontra ett 4060, mycket större än vad jag (fler som tydligen blev lite förvånade) hade förväntat mig faktiskt.

Sedan är det en helt annan diskussion om en 10-åring skall ha en sådan dator alls eller ett 4070 etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Min 10-åring köpte en sådan maskin själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Skulle vara otroligt missvisande om någonting annat än Shark Gaming vann hela testet. Sen är ju de i videon väldigt för Inet, så lär nog bli en subjektiv vinst för Inet istället för en objektiv vinst för Shark!

Själv ser jag ingen direkt vits med att Sweclockers gör en egen totalbedömning. Det fina är ju att var och en kan gå igenom alla deltesterna och vikta dessa efter personliga preferenser 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Själv ser jag ingen direkt vits med att Sweclockers gör en egen totalbedömning. Det fina är ju att var och en kan gå igenom alla deltesterna och vikta dessa efter personliga preferenser 👍

Väldigt bra input, för gör de en totalbedömning kommer alla som inte vet bättre gå efter den istället för vad de egentligen behöver i en dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Min 10-åring köpte en sådan maskin själv...

Ja det är tragiskt med dagens unga föräldrar som tror att en bra förälder låter 10-åringarna bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej såklart inte, utan varför datorn köps, syftet, helhetsintrycket av datorn. Skulle satsat på en billigare GPU, bara låtit 10-åringen spela barnspel som inte kräver mycket till GPU.

Jag vände mig bara mot argumentet att 10-åringar behöver ett 4070. Personligen tycker jag 10-åringar ska få en Raspberry Pi.

Du har såklart rätt. 10-åringar ska inte sitta och spela spel där grafikkortet spelar roll, de ska spela spel där hjärnan deras spelar roll. Och helst ska dom ha tråkigt ibland så dom blir tvingade att hitta på saker att göra.

Men tror nog poängen mer gällde 15-åringar som fått ihop sin första lön efter sommarens jobb.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar dessa datorer om man bygger ihop dem själv och köper delarna lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om man inte hoppas att 10-åringen skall utveckla ett intresse för programmering eller digitalt skapande. Barn med intelligens eller kreativitet servas bättre av de två andra alternativen enligt mig. Dessutom mindre risk att barnet brinner inne pga slarvig kylning och kablage.

En dator som brinner idag gör det absolut inte pga av kylning, börjar datorn brinna så hade den gjort det oavsett kylning

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

4060 borde egentligen hetat 4050. Det har AD107, vilket egentligen är kretsen avsett för xx50 (RTX 3060 hade GA106, 3050 GA107). Det är bara marginellt snabbare än RTX 3060 men har mindre VRAM.

Detta. Och 4070 borde väl följaktligen hetat 4060 (Ti)

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket kostar dessa datorer om man bygger ihop dem själv och köper delarna lösa?

Likvärdigt runt 12k utan rea

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Likvärdigt runt 12k utan rea

Så de tar nästan 3000 kr exta för att bygga ihop dem?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ja windows 900kr och sedan resten skulle jag gissa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja det är tragiskt med dagens unga föräldrar som tror att en bra förälder låter 10-åringarna bestämma.

Skrivet av heatm:

Du har såklart rätt. 10-åringar ska inte sitta och spela spel där grafikkortet spelar roll, de ska spela spel där hjärnan deras spelar roll. Och helst ska dom ha tråkigt ibland så dom blir tvingade att hitta på saker att göra.

Men tror nog poängen mer gällde 15-åringar som fått ihop sin första lön efter sommarens jobb.

Jag tror det är ett tag sedan någon av er hade med en nyfiken och motiverad tioåring att göra. Jag vet att spridningen är stor och att det är skillnad på individer, men av alla de tioåringar jag har träffat är det få som motsvarar era ideal. Och med all rätt, tiderna förändras. T.ex. är det fullt rimligt för en tio-åring att förvänta sig en pandemi i februari, för det är det enda liv de kommer ihåg.

Och den där första lönen kan komma ett tag innan 15 också.

Absolut, tanken är fin. Barn behöver vara barn, ett tag, men gör inte misstaget att dra alla över en kam. Spridningen är stor och dagens barn har haft rätt mycket att hantera redan, så de har behövt lära sig fort.

Permalänk
Medlem

Ja windows 900kr och sedan resten skulle jag gissa

En Windows 11 Home OEM kostar 1500 kr? Var hittar du det för 900 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En Windows 11 Home OEM kostar 1500 kr? Var hittar du det för 900 kr?

Man kan köpa elektronisk ESD nyckel (Electronic Software Distribution) för runt 800kr.

Bara vissa återförsäljare som säljer, ex. proshop.
https://www.proshop.se/Operativsystem/Microsoft-ESD-Windows-1...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pro9:

Man kan köpa elektronisk ESD nyckel (Electronic Software Distribution) för runt 800kr.

Bara vissa återförsäljare som säljer, ex. proshop.
https://www.proshop.se/Operativsystem/Microsoft-ESD-Windows-1...

Låter högst oseriöst av en genuin återförsäljare att sälja grånycklar.
ESD är bara en fil istället för WIM, den är mer komprimerad.
Hela sidan skriker gråmarknad och fulspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En sak som är värt att notera är tex att Inet erbjuder en tjänst där de bygger upp en dator med valfria komponenter åt dig (oberoende om du har köpt komponenterna hos dem eller inte) för runt 900kr. Det som du däremot INTE får om du kör på det är garantin på datorn i sin helhet, utan istället endast på enskilda delar (om du nu har köpt delarna hos dem). Det innebär då att om man har strul med datorn i framtiden så kan de ta betalt för felsökning (599/timme om inte jag har nu glömt fel), medans det är inte så med Taurus datorerna.

För övrigt så tycker jag det hade varit roligt om ni också tog med och testade en prebuilt såsom tex en Lenovo Legion. De såldes som smör när jag jobbade på Inet just pga. att byggkvaliten och komponenterna var bra, men man samtidigt fick mer prestanda/krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag tror det är ett tag sedan någon av er hade med en nyfiken och motiverad tioåring att göra. Jag vet att spridningen är stor och att det är skillnad på individer, men av alla de tioåringar jag har träffat är det få som motsvarar era ideal. Och med all rätt, tiderna förändras. T.ex. är det fullt rimligt för en tio-åring att förvänta sig en pandemi i februari, för det är det enda liv de kommer ihåg.

Och den där första lönen kan komma ett tag innan 15 också.

Absolut, tanken är fin. Barn behöver vara barn, ett tag, men gör inte misstaget att dra alla över en kam. Spridningen är stor och dagens barn har haft rätt mycket att hantera redan, så de har behövt lära sig fort.

Jag kan tyvärr inte riktigt koppla ditt inlägg till någon poäng som motsäger det vi diskuterade. Mitt exempel på 15 år var, så som det ofta är i vanliga diskussioner, generaliserande. Inte många ungar som kan köpa något för 5000 kr innan dom är 15 år. Ännu mindre 15000 kr. Bönder jobbar hela uppväxten men får inte ett öre, sen har vi ca. 25 st. 13-åringar som jobbar i glasskiosker någon vecka över sommaren.

Enlig SCB så jobbade 52 % av 16 - 18-åringarna. Medan bara 11 % av 13 - 15-åringarna hade något sommarjobb.

10-åringarna är tyvärr inte med i statistiken, men jag kan lova, att även om man tar med så unga barn som får en slant av föräldrarna för att dom klipper gräset, så är det kanske 1 på 1000 som får så mycket att dom kan köpa en dator för 15 papp innan dom är 13 år. Dom ska dessutom få köpa den för sina föräldrar. Något jag inte skulle tillåta om ingen inte hade hittat en guldskatt och fick mycket pengar över även efter ett köp. För det är faktiskt jag som förälder som har makten över deras pengar fram tills att dom är 16 år, även om dom tjänat in dom själv. Sparade pengar eller arv har jag makten över tills dom är fyllda 18 år.

Men nu rantar jag bara. Inte alls menat att låta otrevlig eller något. Blev bara nyfiken på hur statistiken såg ut medan jag skrev inlägget och så undviker jag att öppna mailkorgen på jobbet.

Edit: Kan tillägga att jag har med en 8-åring att göra dagligen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Support, garanti, arbetstid 2-3 timmar eller vad kan det ta att bygga en dator och köra alla tester för ett "proffs"? och sen behöver de ju gå med vinst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Support, garanti, arbetstid 2-3 timmar eller vad kan det ta att bygga en dator och köra alla tester för ett "proffs"? och sen behöver de ju gå med vinst.

Bygga en dator tar max 60 min om du gör det dagligen skulle jag gissa? Sen 30min installation och tester men de görs nog samtidigt som du bygger nästa maskin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygga en dator tar max 60 min om du gör det dagligen skulle jag gissa? Sen 30min installation och tester men de görs nog samtidigt som du bygger nästa maskin

Ja två till tre timmar var nog i överkant, de lär ju ha lite mer rutin än en som bygger var femte år. Och de stressar ju uppenbarligen med tanke på felvända fläktar, slarvig kabeldragning och fläkt inkopplad på aio uttaget. Sen är det nog som du säger att de körs i bakgrunden medan de bygger nästa. Men 1-1,5h kan nog vara rimligt om man tar med tiden för att hämta grejer på lager. Och det blir väl kanske 300-400kr i timmen för arbetsgivaren?

Tycker i alla fall inte 3000kr är så farligt mycket de tar med tanke på åtagandet. Dessutom gissar jag på att kunder som köper färdigt kanske kontaktar supporten oftare än de som bygger själv. (men det är bara ett antagande från mig)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för garanti man får som man inte får om man köper datordelen löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inet skriver såhär på en av taurus datorerna jag kollade upp lite snabbt.

"Byggda för att hålla
Vi tror starkt på våra Taurus-maskiner, så därför har du alltid hela 3 års garanti på samtliga modeller. Datorerna är byggda för att hålla länge, både när det kommer till prestandan och själva valet av komponenter. Skulle något ändå mot förmodan gå snett så ger vi dig denna extra trygghet så att du snabbt kan få hjälp och komma tillbaka till ditt spelande igen. Garantin gäller även om du uppgraderar din dator."

Det tror jag inte du får om du köper massa delar och bygger hemma? Däremot får du ju självklart garanti på varje enskild komponent.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För målgruppen som köper färdigbyggda datorer, är datorn en enskild enhet, inte ihopbyggd av komponenter. Dvs om datorn inte fungerar som den ska, då åberopbar man garanti eller köper en ny.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inet skriver såhär på en av taurus datorerna jag kollade upp lite snabbt.

"Byggda för att hålla
Vi tror starkt på våra Taurus-maskiner, så därför har du alltid hela 3 års garanti på samtliga modeller. Datorerna är byggda för att hålla länge, både när det kommer till prestandan och själva valet av komponenter. Skulle något ändå mot förmodan gå snett så ger vi dig denna extra trygghet så att du snabbt kan få hjälp och komma tillbaka till ditt spelande igen. Garantin gäller även om du uppgraderar din dator."

Det tror jag inte du får om du köper massa delar och bygger hemma? Däremot får du ju självklart garanti på varje enskild komponent.

Värt att påpeka att man får 2 års garanti på byggnationen om man väljer det utöver garantin på de enskilda komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låter högst oseriöst av en genuin återförsäljare att sälja grånycklar.
ESD är bara en fil istället för WIM, den är mer komprimerad.
Hela sidan skriker gråmarknad och fulspel.

Vad jag vet är det ingen grånyckel, verifierade med proshop för några år sedan och informationen jag fick var att de köper direkt från microsoft. De är ju en av danmarks störta ehandel när det kommer till teknik. Däremot är det ju bara en OEM nyckel som säljs elektroniskt, som skickas över mejl, där man själv får skapa installationsmedia.