Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Jag kanske var otydlig. Man kan få ut kortnummer genom att avlyssna NFC kommunikationen. Men jag visste inte att man kunde använda kortnumret enbart sedan. Utan att man även behövde CVV men det stämmer inte utan man kan genomföra köp med enbart kortnummer

Skillnaden mot Apple Pay är att varje transaktion använder en slumpmässig token så att få ut ett kortnummer via Apple är meningslöst

Det är så det fungerar för NFC betalningar med kort också.

https://newsroom.mastercard.com/news/perspectives/2024/what-i...

Citat:

Tokenization turns your 16-digit card number into a different number stored on your device, so your actual card information is never shared when you tap your contactless card or your phone in store, or make payments in-app or online.

Permalänk

Önskar det fanns att man kunde lägga in återkommande betalningar till privatpersoner och även med en beloppgräns.
T.ex. att man vill ge någon 5000kr under säg 10 månader att man kan ställa in att det ska dras 500kr under tio månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Önskar det fanns att man kunde lägga in återkommande betalningar till privatpersoner och även med en beloppgräns.
T.ex. att man vill ge någon 5000kr under säg 10 månader att man kan ställa in att det ska dras 500kr under tio månader.

Det kan du redan göra via banken. Jag har lite svårt att se fördelen med att göra det via Swish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta funkar alltså precis som Apple Pay och Google Pay, man blippar I vanliga betalterminaler. Och jo, Swish säger själv att det funkar utomlands också. Här till exempel: https://www.swish.nu/nyhetsrum/nyheter/swish-mojliggor-fler-b...

Men det var väldans vad du inte förstår. Han frågade om det går att swisha, inte betala med kort. Betala med kort fungerar helt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är så det fungerar för NFC betalningar med kort också.

https://newsroom.mastercard.com/news/perspectives/2024/what-i...

Det där handlar om att använda mobilen för betalningar

”Your digital payments are secured via a combination of two other technologies in conjunction with tokenization. First, on-device authentication confirms your identity directly with your device, typically by tapping in a code or using your fingerprint or face scan”

Eller har du fingeravtrycksläsare eller ansiktsigenkänningen i ditt kort?

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna skicka iväg en swish till en annan person och det dras från kortet istället för ens konto? Det hade varit nice!

Skrivet av pine-orange:

Det kan du redan göra via banken. Jag har lite svårt att se fördelen med att göra det via Swish?

Betydligt bättre GUI? Möjligheten att 2024 skriva mer än 12 tecken på en överföring? Bankerna ligger i det föråldrade, skulle gissa att problemet i grund ligger i att dom kör stordator, och att deras websidor bara är en sminkad häxa som frontend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan göra det idag i appen.
Varför krångla till det när det redan finns något som löser ditt problem utan att bygga in något som ”kan gå sönder” i kortet…

Nu tror jag att du allt har lite övertro till vad en "app" är kapabel till att göra.

Funktionen lär skilja mellan bankerna, men förmodligen går det hos många att ställa in så att köp genom "kontaktlös" inte skall tillåtas gå igenom...
Men det är ju inte i närheten av att få kortet att sluta lämna ut sina uppgifter till allt som frågar.....

Dessutom skulle detta innebära en försämring för mig som användare. Vid de tillfällen jag faktiskt önskar utföra en "kontaktlös" betalning så måste jag då först logga in i "appen" och aktivera tjänsten, o sen stänga av den igen efteråt.

Mycket bättre att då istället rent fysiskt/mekaniskt stänga av funktionen i kortet, som sen enkelt aktiveras när man håller i det.
Detta skulle kunna göras så enkelt som 2 metalliska prickar på kortet som du kortsluter genom hudkontakt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Det där handlar om att använda mobilen för betalningar

”Your digital payments are secured via a combination of two other technologies in conjunction with tokenization. First, on-device authentication confirms your identity directly with your device, typically by tapping in a code or using your fingerprint or face scan”

Eller har du fingeravtrycksläsare eller ansiktsigenkänningen i ditt kort?

Ja, du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt? Google eller Samsung ser ju inte vad du köp, bara en summa och möjligtvis butik. Google använder inte heller information från Google Pay för reklam eller liknande.

OK, tack för info! Dock är jag i alla fall utelåst från det då jag kör GrapheneOS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ger hellre min köphistorik till Swish än Google så antar att det är bra det här? O andra sidan, mitt plastkort kan jag blippa utan att låsa upp saker hit o dit först. Också ganska smidigt

Det finns andra aspekter. När du blippar kort genom telefonen används vanligen ett virtuellt kortnummer så risken för bedräger minskar. Du kan också göra autentiseringen på din telefon istället för en knappsats i affären. Även det säkrare och fräschare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ingen skillnad i säkerhet så klart. Löjligt att påstå nåt annat.

Men din tro på att det är snabbare har i alla fall ingen motsvarighet i verkligheten. Det har undantagslöst tagit betydligt längre tid för mobilbetalare framför mig i kassor jämfört med kortbetalare. Då snackar vi hundratals som.jag sett senaste åren. Undantagslöst långsammare.

Sluta påstå att din anekdotiska erfarenhet är någon form av allmängiltig sanning. För mig går det snabbare att betala med mobilen. Jag tar upp den ur fickan, dubbelklickar på sidoknappen, och Face ID gör mitt kort betalklart på mindre än en sekund. Och när jag håller telefonen mot kortläsaren är allt klart på ett ögonblick, eftersom NFC-signalen är mycket starkare än den från ett fysiskt kort.

Jämför det med att behöva fiska fram ett plastkort ur plånboken, sätta in chippet eller blippa mot terminalen och sedan slå in PIN-koden. För mig är det en mycket långsammare process.

Sedan kan man ju tycka att det inte borde vara någon stor skillnad eftersom att en vettig kund har sin betalmetod redo innan man är framme hos kassören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men då använder man ju kortet direkt i stället. Jag kan liksom inte förstå varför man vill göra en omväg...

Skrivet av Kasken:

Jag infaller i kören som inte förstår poängen, eller vinsten för mig som användare.

Jag måste ha tillgång till både en telefon med swish och ett visakort, vad spelar det då för roll vilken betalningsmakapär butiken har?
Oavsett vad så kan jag ju betala ändå? Även utan denna teknik som "blandar ihop"?

Men jag har helt ärligt mycket svårt att alls greppa nyttan för mig som användare när det gäller samtliga betal-tjänster som ploppat upp senaste åren. Jag ser helt enkelt inte vad de tillför utöver funktionen hos ett helt vanligt visa/mastercard-kort.

Fördelen är ju att du inte behöver ha kortet med dig öht, utan att det räcker med att du har din mobil. Har t.ex hänt att frugan stuckit till stan en morgon med mitt visa-kort och det hade ju varit nice om jag då hade haft tillgång till kortet från mobilen sådana dagar istället för att hoppas att en affär eller restaurang tar swish.

Skulle också förenkla mycket för just frugan också som har grav ADHD och förlägger sina kort till höger och vänster, får i princip beställa nya varje vecka, så att kunna stoppa undan kortet säkert där hemma och bara ha det på mobilen hade underlättat extremt just för henne. Att det sedan kanske inte gör så mycket för just dig är ju en helt annan fråga.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fördelen är ju att du inte behöver ha kortet med dig öht, utan att det räcker med att du har din mobil. Har t.ex hänt att frugan stuckit till stan en morgon med mitt visa-kort och det hade ju varit nice om jag då hade haft tillgång till kortet från mobilen sådana dagar istället för att hoppas att en affär eller restaurang tar swish.

Skulle också förenkla mycket för just frugan också som har grav ADHD och förlägger sina kort till höger och vänster, får i princip beställa nya varje vecka, så att kunna stoppa undan kortet säkert där hemma och bara ha det på mobilen hade underlättat extremt just för henne. Att det sedan kanske inte gör så mycket för just dig är ju en helt annan fråga.

För mig är det helt obegripligt att frivilligt förlita sig på att en temperamentsfull och batteridriven elektronikpryl ska fungera i alla lägen, när ett enkelt bankkort fungerar nästan vad som än händer. Bankkort tar nästan ingen plats alls, väger nästan inget, behöver aldrig laddas, startar aldrig om oombett, kan inte drabbas av buggar i operativsystemet eller betalningsappen, tål vatten och kyla, osv...

Hur kan man inte ha sitt kort hela tiden? Bara att stoppa i plånboken ju. Och den lägger man på skorna eller på husnyckeln om man nu är glömsk av sig, så den garanterat kommer med när man går ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Sluta påstå att din anekdotiska erfarenhet är någon form av allmängiltig sanning. För mig går det snabbare att betala med mobilen. Jag tar upp den ur fickan, dubbelklickar på sidoknappen, och Face ID gör mitt kort betalklart på mindre än en sekund. Och när jag håller telefonen mot kortläsaren är allt klart på ett ögonblick, eftersom NFC-signalen är mycket starkare än den från ett fysiskt kort.

Jämför det med att behöva fiska fram ett plastkort ur plånboken, sätta in chippet eller blippa mot terminalen och sedan slå in PIN-koden. För mig är det en mycket långsammare process.

Sedan kan man ju tycka att det inte borde vara någon stor skillnad eftersom att en vettig kund har sin betalmetod redo innan man är framme hos kassören.

Än en gång, jag har stått bakom många hundra, och SAMTLIGA har tagit längre tid på sig än en normal kortbetalning. Jag har slutat förvånas över att det är så långsamt, med tanke på att så många använder det. Kontanter är fortsatt i en klass för sig, med ibland flera minuter för en betalning om nån synnerligen sölig individ ska räkna alla småmynt, men mobilbetalningar handlar om en storleksordning längre tid i genomsnitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hellre att jag låser upp mobilen med fingeravtryck än riskera att nån annan blippar mitt plastkort. Visst är det smidigt att blippa bankkortet direkt, men jag ger upp så lite, nära noll i besvär, att jag hellre betalar med mobilen.

Om jag bara hade den tilliten till teknikjättar med smutsig historia.
Naiv < Feg

/Kontanten

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Om jag bara hade den tilliten till teknikjättar med smutsig historia.
Naiv < Feg

/Kontanten

Har teknikjättarna en historia av att stjäla pengar från sina användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Än en gång, jag har stått bakom många hundra, och SAMTLIGA har tagit längre tid på sig än en normal kortbetalning. Jag har slutat förvånas över att det är så långsamt, med tanke på att så många använder det. Kontanter är fortsatt i en klass för sig, med ibland flera minuter för en betalning om nån synnerligen sölig individ ska räkna alla småmynt, men mobilbetalningar handlar om en storleksordning längre tid i genomsnitt.

Du upprepar samma anekdot. Lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Du upprepar samma anekdot. Lägg ner.

Jag lägger inte ner. Jag bara förklarar att jag hittills inte sett nån som gjort det snabbt, och det är ganska otroligt med tanke på hur relativt vanligt det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag lägger inte ner. Jag bara förklarar att jag hittills inte sett nån som gjort det snabbt, och det är ganska otroligt med tanke på hur relativt vanligt det är.

Du har uppenbarligen inte stått bakom mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har uppenbarligen inte stått bakom mig.

Inte mig heller. Tog mig bra mycket längre tid att stoppa in kortet, ange pin-koden och sedan processa köpet än att blippa och sen klar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Mmm, jag ser din poäng och jag vet att du är i gott sällskap, väldigt många som vill ha telefonen "till allt" så att det är det enda man behöver....

Stora nackdelen med detta koncept blir ju då att du har en väldigt fragil teknisk pryl som "allt" är beroende av att den fungerar (och har batteri), en "singel point failure".
Tappar du funktion på den så tappar du allt o står där hjälplös, du kan inte betala, du kan inte åka kollektivtrafik, du kan inte legitimera dig, du kommer inte in på jobbet, du kan inte ringa, osv, osv...

Nä, jag är för tjurskallig för att anamma detta fullt ut. Det är illa nog att jag numera har ett "plånboksfodral" till telefonen. Men jag har tvillingkort till både Visa och tankkort ligger gömt i både bilen och MC så jag kan ta mig hem om jag skulle förlägga den.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Jag kanske var otydlig. Man kan få ut kortnummer genom att avlyssna NFC kommunikationen. Men jag visste inte att man kunde använda kortnumret enbart sedan. Utan att man även behövde CVV men det stämmer inte utan man kan genomföra köp med enbart kortnummer

Skillnaden mot Apple Pay är att varje transaktion använder en slumpmässig token så att få ut ett kortnummer via Apple är meningslöst

Nej det stämmer inte. Apple Pay använder inte en slumpmässig Token för varje transaktion. Den genererar ett Token som används istället för dina kort detaljer och den Token är låst till hårdvaran den genererades av.

Men det är sen samma Token som används vid varje transaktion. Men att få tag i dena Token gör igen nytta då den inte kan användas utanför sin kontext, aka din mobil.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Ja, det stämmer ta mig tusan.
Jag gjorde en snabb googling i min trötthet igår och läser nu dagen efter att det verkar vara i Estland (!) istället:
Det var denna sida jag hittade: https://www.seb.ee/en/googlepay
Whups!

Haha, ja man har snubblat in på många andra seb länder som har stöd. Men inte Sverige ännu tyvärr. Har varit lite lat men tänkte byta bank pga detta tyvärr. Här haft Samsung pay innan så det är lite jobbigt att behöva ta med plånboken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Mmm, jag ser din poäng och jag vet att du är i gott sällskap, väldigt många som vill ha telefonen "till allt" så att det är det enda man behöver....

Stora nackdelen med detta koncept blir ju då att du har en väldigt fragil teknisk pryl som "allt" är beroende av att den fungerar (och har batteri), en "singel point failure".
Tappar du funktion på den så tappar du allt o står där hjälplös, du kan inte betala, du kan inte åka kollektivtrafik, du kan inte legitimera dig, du kommer inte in på jobbet, du kan inte ringa, osv, osv...

Nä, jag är för tjurskallig för att anamma detta fullt ut. Det är illa nog att jag numera har ett "plånboksfodral" till telefonen. Men jag har tvillingkort till både Visa och tankkort ligger gömt i både bilen och MC så jag kan ta mig hem om jag skulle förlägga den.

Det är därför som Apple Pay har stöd för att fungera även när din mobil är ”död”, detta upp till hela 5h efter att mobilen stängt av sig.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Apple Pay stödjer högre summor innan du måste slå in PIN kod så i de fallen är det absolut snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Amazon kräver inte CVV t.ex. Däremot har jag fått bank-id verifieringskrav på högre summor hos Amazon

Det är också för att Amazon tar risken.

Väljer man som Merchant att inte använda 3D Secure så åtar man sig ansvaret vid bedrägeri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är objektivt omöjligt att blippa kortet och skriva in sin PIN-kod blir snabbare än det tar att bara blippa telefonen när man pratar att utföra det felfritt. Att man slipper skriva in PIN-koden med mobilen sparar helt enkelt väldigt mycket tid.

Sen att det finns folk som kan göra saker långsammare än vad som är rimligt förändrar inte vad som är snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är objektivt omöjligt att blippa kortet och skriva in sin PIN-kod blir snabbare än det tar att bara blippa telefonen när man pratar att utföra det felfritt. Att man slipper skriva in PIN-koden med mobilen sparar helt enkelt väldigt mycket tid.

Sen att det finns folk som kan göra saker långsammare än vad som är rimligt förändrar inte vad som är snabbast.

Det är mycket sällan man behöver stoppa in kort och använda kod. Tror det är en gång vart 20:e köp eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Apple Pay stödjer högre summor innan du måste slå in PIN kod så i de fallen är det absolut snabbare.

ingen pin på apple pay.

Permalänk
Medlem

Lägger inte Handelsbanken till stöd för detta så får det nog bli Länsförsäkringar. Folk verkar nöjda med dem. Kan inte förstå att det ska ta dem sådan jäkla lång tid att stödja Google Pay.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.