Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Ser fram emot att koppla upp mitt kort från Handelsbanken till det här år 2046 när de fixar stöd för det.

Nu är Handelsbanken en av ägarna av Swish (tillsammans med flera andra banker) så jag räknar med att de är med från start på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

För oss som inte har så bra koll på hur kontaktlösa betalningar fungerar.
Kan du utveckla vad du menar med "all information i klartext" och enkelt att snappa upp?

NFC kommunikation är krypterad. NFC fungerar på typ max 10cm avstånd. Han vet inte vad han pratar om.

Skrivet av Gtoxed:

nej tack. kortet ska vara i plånboken. Tänker bara på skräckscenariot grekland eller canada där man de-bankade folk som skickade gåvor till truck chaffisarna. Alltid cash hemma, swish är till för mellan polare, kort i plånbok, och absolut inget ID eller kort i mobilen.. känns bara som kinas social credit system försöker mygla sig in här i sverige NEJ TACK!

Hur hade det skyddat dig mot debanking om du hade kortet i plånboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Swisha utomlands lär inte fungera. Så vitt jag vet så finns ännu inget sådant samarbete i Europa, även om jag tror att dom jobbar på det. Att använda betalkortet i swish-appen är inte att swisha, det blir bara en konkurrent till Google pay och Apple pay.

Detta funkar alltså precis som Apple Pay och Google Pay, man blippar I vanliga betalterminaler. Och jo, Swish säger själv att det funkar utomlands också. Här till exempel: https://www.swish.nu/nyhetsrum/nyheter/swish-mojliggor-fler-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta skulle ev kunna ses som en fördel om detta inte fungerar när telefonen är låst.

På de flesta telefoner (förutom Samsung telefoner (troligtvis en inställning)) så är NFC funktionen avstängd när skärmen är avstängd. På vissa enheter finns det en inställning om man vill tillåta betalning på låsskärmen (upp till 400:-) eller inte. Finns inte den inställning behöver man låsa upp telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För mig stämmer det inte. Det går absolut snabbare att betala med mobilen. Jag har låst upp telefonen och är redo att betala så fort personen i kassan låter mig betala i kortterminalen. Om jag skulle betala med kort och behöva knappa in min kod så har jag svårt att se hur detta skulle gå snabbare.

Ja, precis det där jag tänker också på, att man med kort behöver slå in en kod så ser jag inte hur det kan vara snabbare än betalning med digital version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ger hellre min köphistorik till Swish än Google så antar att det är bra det här? O andra sidan, mitt plastkort kan jag blippa utan att låsa upp saker hit o dit först. Också ganska smidigt

Du behöver nog inte vara orolig i vilket fall, generellt idag tenderar folk att tro att de är viktigare än de är. Ingen bryr sig om när du eller jag handlar bananer och mjölk på ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Va gulligt att du tror att det är dina privata inköp som görs på något annat sätt än med kontanter…

Problemet när man väl försöker att börja köra kontanter igen är att ingen tar det längre, mat går att köpa som tur är men annars är det lokala kiosken som konstigt nog fortfarande tar kontanter…

Jag tror ingenting sådant. Ifrågasätter däremot att informationen om mina privata affärer kan hanteras och säljas vidare precis hur som helst. Det bör vara en självklarhet att det är en ensak mellan transaktionsparterna, och att den som förmedlar transaktionen är belagd med informationsembargo. Förmedlaren kan dra in sin deg på transaktionsavgifter.

Givet hur landet ligger med den saken hoppas jag ändå att Swish som ägs av ett bankkonsortium kanske sköter det där lite snyggare än techjättar som har kartläggning av användare och utmyntning av sådan information som kärnverksamhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte varför mobilbetalare tar så förbaskat lång tid på sig. Men man måste ju ta fram mobilen precis som man måste ta fram kortet, men kortet behöver man inte "starta" först.

Det handlar helt om att vara vaken och ha lite framförhållning.
Har sett många mobilbetalare som tar sjuk lång tid på sig, och likaså kortbetalare.
Använder min AW och dubbelklickar på sidoknappen när personen i kassan börjar scanna mina varor.
När jag ska betala är det bara att hålla fram klockan/mobil. Tar 1 sek, precis lika lång tid som att blippa kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag tror ingenting sådant. Ifrågasätter däremot att informationen om mina privata affärer kan hanteras och säljas vidare precis hur som helst. Det bör vara en självklarhet att det är en ensak mellan transaktionsparterna, och att den som förmedlar transaktionen är belagd med informationsembargo. Förmedlaren kan dra in sin deg på transaktionsavgifter.

Givet hur landet ligger med den saken hoppas jag ändå att Swish som ägs av ett bankkonsortium kanske sköter det där lite snyggare än techjättar som har kartläggning av användare och utmyntning av sådan information som kärnverksamhet.

Nej inte utan ditt samtycke.

Däremot så är frågan om transaktionsmottagaren, alltså butiken, kan härleda datan till dig. Online spelar det oftast ingen roll då du ändå oftast fyller i massa uppgifter om köpet så huruvidare betalningen är spårbar eller inte är irrelevant.

Men i butik så kan till exempel inte butiken härleda transaktionen om du använder Apple Pay där man använder tokenization.

Använder du klubbkort, så som jag att jag har mitt ICA kundnummer knutet till mitt Apple Pay kort, så spelar det såklart heller ingen roll att Apple Pay använder tokenization då jag valt att koppla det till mig som kund hos ICA.

Då Swish inte nämner något om tokenization i sin PR är det svårt att säga hur det funkar men det skulle förvåna mig om så inte är fallet då det har blivit lite av en standard att erästa Primary Account Numbers så som ditt kort med tokenization

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Banka:

Tror många missförstått lanseringen. Du kan absolut nyttja detta utomlands och det har även bekräftats av Swish själva.

Det är egentligen inget annorlunda gentemot andra 'wallets' såsom Apple Pay och Google Pay, där båda agerar som abstraktionslager över underliggande kort. Dessa kort utfärdade av din bank som antingen nyttjar VISA eller MasterCard kommer fungera på exakt samma sätt likt ett fysiskt kort du väljer att blippa i en butik.

Strategin är att Swish, likt deras konkurrent VippsMobilePay som förövrigt i veckan var först ut i världen med att lansera en 'wallet' på samma premisser likt Apple Pay/Google Pay, att ta marknadsandelar från de amerikanska tech-giganterna.

Både Swish och VippsMobilePay har en ägarstruktur som utgörs av bankerna och bankerna vill i och med detta presentera ett alternativ för att minska beroendet och avgiften de betalar till Apple och Google.

Tack!
Det var precis det här jsg undrade över - och den här förklaringen jag letade efter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte förstå hur det för nån skulle vara snabbare att få fram, aktivera och hålla upp en klumpig mobil jämfört med att bara ta ut ett bankkort. Och min erfarenhet från butiker är att alla som betalar med mobil tar mycket längre tid på sig än kortbetalare.

Att blippa min mobil går på ett ögonblick. Ut ur fickan, lås upp, blippa. Ska jag blippa ett kort istället så måste jag istället öppna plånboken och leta fram rätt kort (det finns ju ett antal i min plånbok, för biblioteket, medlemskort, körkort, etc) vilket tar betydligt längre tid.

Sen är ju alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

För oss som inte har så bra koll på hur kontaktlösa betalningar fungerar.
Kan du utveckla vad du menar med "all information i klartext" och enkelt att snappa upp?

Jag har inte hållit mig uppdaterad, men var flera stora rubriker om detta när funktionen kom. Som vanligt med media så följs det upp dåligt. Är helt vanlig spoofing och även pratas om man kan springa runt med betalningsterminal (för man behöver inte godkänna små belopp), men tror inte vanligast sättet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har vägrat Googles och Samsungs lösningar av integritetsproblemen med dem så det här hoppas jag blir bra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Båda är naturligtvis precis lika "säkra", vad för betydelse det nu skulle ha.

Eh jo. Prova att läsa på först innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte förstår dig på

Permalänk
Medlem

Innan jag började använda Google Pay, och nu Apple Pay med nya luren så tänkte jag att det mest var en gimmick, jag har ju ändå kortet så nära tillhands i bakfickan i plånboken.
Men från att börja använda det, och sen ha lite strul med Apple Pay en månad märker jag att jag blivit fullständigt konverterad.

Det går smidigare med telefonen då den alltid ligger i framfickan, och i samma rörelse jag plockar fram den dubbelklickar jag på låsknappen, FaceID är rikskvickt och sen blippar jag, och är klar. Inget tjorvande med att lirka ur plånboken, lirka ut kortet (litet problem, men ack så skönt).

Också otroligt bekvämt då jag byter mellan jackor på vinter rätt ofta beroende på väder och känsla, så ibland glömmer jag plånboken och kan då ändå betala då telefonen alltid är med mig.

Väldigt tryggt också att om jag tappar luren så kan ingen betala med kortet, men tappar jag kortet kan vem som helst gå och blippa.

Om jag kommer anamma swishs lösning vet jag inte, men att mobilbetalning är dumt eller långsammare kommer bara från folk som inte använt det vardagligen, enligt mig.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

NFC kommunikation är krypterad. NFC fungerar på typ max 10cm avstånd. Han vet inte vad han pratar om.

Hur hade det skyddat dig mot debanking om du hade kortet i plånboken?

Det går få signalen från NFC bli längre än så. När detta var på tapeten kunde den nå ett kort på mer än just 10cm. Har inte aktivt följt detta, men när detta kom var data helt okrypterad (det som står på det fysiska kortet förutom CVV), allt för du ska kunna genomföra en betalning (idag är det svårare inom Sverige för du behöver oftast mer för kunna betala).

Jag hoppas 2024 att de krypterar data, även om informationen är till i alla fall 80% värdelös (om inte tjuven i fråga tvättar pengar i något obskyr online butik).

Blev ett tag populärt med NFC säkra plånböcker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äntligen! Har vägrat Googles och Samsungs lösningar av integritetsproblemen med dem så det här hoppas jag blir bra.

På vilket sätt? Google eller Samsung ser ju inte vad du köp, bara en summa och möjligtvis butik. Google använder inte heller information från Google Pay för reklam eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har inte hållit mig uppdaterad, men var flera stora rubriker om detta när funktionen kom. Som vanligt med media så följs det upp dåligt. Är helt vanlig spoofing och även pratas om man kan springa runt med betalningsterminal (för man behöver inte godkänna små belopp), men tror inte vanligast sättet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Kravet på stark autentisering under PSD2 har i stort sett dödat möjligheten att utnyttja kortnummer på det sättet, och att regga sig själv eller sitt företag på en kortterminal för att springa runt för att stjäla hundralappar i tunnelbanan låter som en väldigt rak och dum väg in i finkan.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/kRa66X/polisen-efter-...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det går få signalen från NFC bli längre än så. När detta var på tapeten kunde den nå ett kort på mer än just 10cm. Har inte aktivt följt detta, men när detta kom var data helt okrypterad (det som står på det fysiska kortet förutom CVV), allt för du ska kunna genomföra en betalning (idag är det svårare inom Sverige för du behöver oftast mer för kunna betala).

Jag hoppas 2024 att de krypterar data, även om informationen är till i alla fall 80% värdelös (om inte tjuven i fråga tvättar pengar i något obskyr online butik).

Detta är korrekt. 10 cm är med lågbudget utrustning men med mer avancerade grejer kan man utöka detta. Och allting är inte krypterat via NFC

Man kan få tag i kortnummer tex. Jag trodde att man inte kunde köpa nåt utan CVV men mina svärföräldrar blev utsatta för ett bedrägeriförsök för ett tag sen där dom tyvärr lämnade ut kortnummer men inte CVV men en transaktion gjordes ändå utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Detta är korrekt. 10 cm är med lågbudget utrustning men med mer avancerade grejer kan man utöka detta. Och allting är inte krypterat via NFC

Man kan få tag i kortnummer tex. Jag trodde att man inte kunde köpa nåt utan CVV men mina svärföräldrar blev utsatta för ett bedrägeriförsök för ett tag sen där dom tyvärr lämnade ut kortnummer men inte CVV men en transaktion gjordes ändå utomlands

Amazon kräver inte CVV t.ex. Däremot har jag fått bank-id verifieringskrav på högre summor hos Amazon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kravet på stark autentisering under PSD2 har dödat möjligheten att utnyttja kortnummer på det sättet, och att regga sig själv eller sitt företag på en kortterminal för att springa runt för att stjäla hundralappar i tunnelbanan låter som en väldigt rak och dum väg in i finkan.

Var mest en diskussion/teori från medias sida. Om jag ska ge min personliga åsikt så känns det långt sökt och troligen gjort för skapa rubriker/ mer klicks.

Men verkar som många missat att man inte ställer samma krav utomlands och går ju handla även från Sverige. Visa t.ex har olika nivåer på säkerhet (lägsta nivån är bedrövligt låg) och handlare i Sverige vill ju inte det ska användas för bedrägeri.

Skrivet av Valetudo_swe:

Ja och det är något även experter missar. För vi har ju en global marknad och om du inte sätter spärr på ditt kort kan köp göras utanför Sverige. Jag kan ju handla nästan från världens alla hörn från mitt vardagsrum t.ex då tvärt om borde ju gå också

Visa ver jag har lägsta krav på säkerhet (men den nivån är bra mycket lägre än vad butiker här implementerar).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt? Google eller Samsung ser ju inte vad du köp, bara en summa och möjligtvis butik. Google använder inte heller information från Google Pay för reklam eller liknande.

Teknikjättarna ser typ allt du gör. Hur många minuter per vecka du är på gymmet jämte macken eller mataffären. Vad du lyssnar på när du tränar. Om du inte tränar.
De vet när du kommer till/lämnar jobbet och hur det går till. Var du äter lunch och hur ofta du är på systembolaget.
De har koll på vad du söker på och vilka siter du gillar och de har koll på alla dina medlemskap online. De vet var du firar jul och vilka semestrar du varit på. Du är väldigt kartlagt av all metadata som kan verka obetydlig var för sig.
Det här är bara ett litet axplock. De har stor insyn i så många aspekter av ditt liv.

Men vad techjättarna inte haft insyn i är just bankdelen. Här är det bankerna som hållt hårt i banksekretessn och det har inte gått att få insyn för externa parter här.
Det har varit lite av den svarta lådan. Undantaget med data. Tills techjättarna lanserade egna betallösnignar...

Summa och butik är riktigt tunga dataposter att få ut från befolkningen i kombimation med den enorma mängd data de har från andra håll.
När de säger att de inte använder den här datan för reklam - innebär det då att man inte kommer bli marknadsförd baserat på köpen direkt?
Eller innebär det att man inte blir profilerad alls för den reklamprofil man generellt har hos dem?
Eller innebär det att datan inte används mot annan part aggregerat/anonymiserat?

Alltså på många fronter har det varit hopplöst att stå emot datainsamlingen. Men för just ens köp har det faktiskt gått.
Och nu kommer det ett alternativ där datan inte lämnar bankvärlden och samlas ihop i jättehögen med techjätte-data.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av Valetudo_swe:

Nej det går inte att strömsätta kortet från mer än 10cm, vilket är ett krav för att det ens ska finnas någon kommunikation.

Det krävs att kortet är max 10cm ifrån en NFC-betalningsterminal för att kunna avlyssna den krypterade kommunikationen från flera meters håll.

Om dina svärföräldrar lämnar ut kortnummer har det inget att göra med NFC? Jag förstår inte relevansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Summa och butik är riktigt tunga dataposter att få ut från befolkningen i kombimation med den enorma mängd data de har från andra håll.

Personligen tycker jag inte det är någon tung post alls. Det säger inget om vad jag handlar. Kan ju vara allt från ett mjölkpaket, till något helt annat.

Skrivet av Söderbäck:

När de säger att de inte använder den här datan för reklam - innebär det då att man inte kommer bli marknadsförd baserat på köpen direkt?
Eller innebär det att man inte blir profilerad alls för den reklamprofil man generellt har hos dem?
Eller innebär det att datan inte används mot annan part aggregerat/anonymiserat?

De skriver följande "Vi säljer inte din information till någon: Google Pay säljer aldrig din transaktionshistorik till tredje part eller delar den med resten av Google för inriktning av annonser."

Visa signatur

Permalänk

Handelsbanken och Google pay

Skrivet av MrPasty:

Ser fram emot att koppla upp mitt kort från Handelsbanken till det här år 2046 när de fixar stöd för det.

Inte swish men:

Handelsbanken är sena och konstiga med att inte kunna koppla deras Mastercard till Google Pay och inte kan man få svar på varför heller. Det fungerar med Apple pay och Samsung pay. Jag störde mig oerhört på det men hittade en omväg som fungerar 100%. Curve heter det som är ett virtuellt kort som kopplas till Google Pay. I Curve-appen lägger man valfria kort. Jag har blippat mobilen sedan länge nu mot kortterminaler utan problem. Och inte kostar det något heller för grundfunktionen, grundfunktionen som räcker hur bra som helst.

https://curve.com/en

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag valde att byta bank vid årsskiftet 2019/2020 till Länsförsäkringar just för att Handelsbanken inte hade stöd för Google Pay då och fortfarande inte har det, 5 år senare. Nöjd med Länsförsäkringar. (Var också nöjd med Handelsbanken i sej fram till att de tog bort Frikortet helt)

Du kunde skaffat Curve istället och problemet hade varit löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Du kunde skaffat Curve istället och problemet hade varit löst.

Jag har gärna inte kort på kort. Plus att Handelsbanken tog bort det kort jag hade där. Byter hellre bank om de inte vill stödja framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Tror många missförstått lanseringen. Du kan absolut nyttja detta utomlands och det har även bekräftats av Swish själva.

Det är egentligen inget annorlunda gentemot andra 'wallets' såsom Apple Pay och Google Pay, där båda agerar som abstraktionslager över underliggande kort. Dessa kort utfärdade av din bank som antingen nyttjar VISA eller MasterCard kommer fungera på exakt samma sätt likt ett fysiskt kort du väljer att blippa i en butik.

Strategin är att Swish, likt deras konkurrent VippsMobilePay som förövrigt i veckan var först ut i världen med att lansera en 'wallet' på samma premisser likt Apple Pay/Google Pay, att ta marknadsandelar från de amerikanska tech-giganterna.

Både Swish och VippsMobilePay har en ägarstruktur som utgörs av bankerna och bankerna vill i och med detta presentera ett alternativ för att minska beroendet och avgiften de betalar till Apple och Google.

Fast nu är det du som inte läser frågan. Han frågade om han kunde Swisha utomlands. Att swisha är en transaktion där du fyller i mottagarens mobilnummer och överför pengar. Det du pratar om är kortbetalning. Att swisha en privatperson i Tyskland lär inte fungera då vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej det går inte att strömsätta kortet från mer än 10cm, vilket är ett krav för att det ens ska finnas någon kommunikation.

Det krävs att kortet är max 10cm ifrån en NFC-betalningsterminal för att kunna avlyssna den krypterade kommunikationen från flera meters håll.

Om dina svärföräldrar lämnar ut kortnummer har det inget att göra med NFC? Jag förstår inte relevansen.

Jag kanske var otydlig. Man kan få ut kortnummer genom att avlyssna NFC kommunikationen. Men jag visste inte att man kunde använda kortnumret enbart sedan. Utan att man även behövde CVV men det stämmer inte utan man kan genomföra köp med enbart kortnummer

Skillnaden mot Apple Pay är att varje transaktion använder en slumpmässig token så att få ut ett kortnummer via Apple är meningslöst

La till mer text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du behöver nog inte vara orolig i vilket fall, generellt idag tenderar folk att tro att de är viktigare än de är. Ingen bryr sig om när du eller jag handlar bananer och mjölk på ICA.

Antar att du inte röstar i val heller eftersom din röst bland 7,5 miljoner inte spelar nån roll?
Ibland vill man bara göra rätt enligt sina egna principer, för sin egen skull. Allt är inte för andras räkning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3