Permalänk
Medlem

PSVR2 PC eyetracking

PSVR2 eyetracking för PC verkar äntligen vara här.
Är väl en gigantisk nyhet?

Enligt SadlyBradly så verkar även Valves nästa headset få det vilket kan öka kompabilitet i spel framöver.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

PSVR2 eyetracking för PC verkar äntligen vara här.
Är väl en gigantisk nyhet?

Enligt SadlyBradly så verkar även Valves nästa headset få det vilket kan öka kompabilitet i spel framöver.
https://youtu.be/sgGJMa60OY0?si=dL6LsCR34NWM6DOz

Håller verkligen tummarna på att Valves får eye tracking, då det antagligen kommer uppmuntra spelutvecklare att göra deras spel kompatibla med det.

Siktar själv på ett DisplayPort headset när något som BSB2 eller Pimax Crystal Super blir några tusenlappar billigare.

edit: ...såg nu att jag skrev precis samma sak som dig i trådstarten. Kul nyheter i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westmountain:

Håller verkligen tummarna på att Valves får eye tracking, då det antagligen kommer uppmuntra spelutvecklare att göra deras spel kompatibla med det.

Siktar själv på ett DisplayPort headset när något som BSB2 eller Pimax Crystal Super blir några tusenlappar billigare.

edit: ...såg nu att jag skrev precis samma sak som dig i trådstarten. Kul nyheter i alla fall

Problemet med trådlöst och eyetracking verkar vara att tekniken drar ström. Men Bradley trodde att Valves headset få extra batteri kapacitet genom batter baktill för att kompensera för det.

Eyetracking verkar kunna göra stor skillnad och kan också få PSVR2 att vara relevant under längre tid, bland annat med tanke på priset jämfört med konkurrenterna. Får du som exempel 50% mer prestanda än meta quest på grund av eyetracking så sparar man rätt mycket pengar på GPU.

Blir också lättare för tillexempel laptops eller äldre datorer att köra VR bra.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Problemet med trådlöst och eyetracking verkar vara att tekniken drar ström. Men Bradley trodde att Valves headset få extra batteri kapacitet genom batter baktill för att kompensera för det.

Eyetracking verkar kunna göra stor skillnad och kan också få PSVR2 att vara relevant under längre tid, bland annat med tanke på priset jämfört med konkurrenterna. Får du som exempel 50% mer prestanda än meta quest på grund av eyetracking så sparar man rätt mycket pengar på GPU.

Blir också lättare för tillexempel laptops eller äldre datorer att köra VR bra.

Ah ok. Extra vikt spelar nog ändå inte så mycket roll. Jag själv föredrar min Pico 4 för att den inte är så framtung som Quest 3.

Finns ju många som till och med lägger till extra vikt på sina Quest 3 baktill för att få ett bättre balanserat HMD.

Permalänk
Medlem

Känns lite oseriöst att ladda ner och byta ut DLL-filer.
Får hoppas att det kommer officiellt stöd i SteamVR när/om Valves nästa headset har stöd för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Känns lite oseriöst att ladda ner och byta ut DLL-filer.
Får hoppas att det kommer officiellt stöd i SteamVR när/om Valves nästa headset har stöd för detta.

Ja det borde det göra. Eye-tracking känns verkligen som en grej som kommer behövas när upplösningen i headseten ökar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Känns lite oseriöst att ladda ner och byta ut DLL-filer.
Får hoppas att det kommer officiellt stöd i SteamVR när/om Valves nästa headset har stöd för detta.

Skönt att det nu är bekräftat att det bara är mjukvara och inte hårdvara som satt stop för funktionalitet såsom eyetracking och haptic feedback.

Kanske har med licens att göra? Att Sony inte vill betala tillexempel Toby för licens till PC för funktionalitet.

Permalänk
VR-fantast

mbucchia (som jobbat med OpenXR, Virtual Desktop, PSVR, WMR-drivrutinen bland annat):

Citat:

To be fair though, don't expect a significant increase in performance going from Fixed to Dynamic Foveated Rendering anyway.

We've proven that with MSFS and iRacing. Going from FFR to DFR is an extremely small performance gain compared to just enabling FFR in the first place.

DFR vs FFR isn't about performance, it's about getting the same gains but with less noticeable degradation in quality (perhaps even unnoticeable we could say).

Hade vart trevligt på ett headset med pannkakslinser, men har personligen inte stört mig på FFR på headset med Fresnellinser eftersom det ändå är suddigare i periferin och man lär sig titta rakt fram och vrida huvudet istället.