Muskampen 2025: Segraren korad!

Zyxel FWA505 + Tele2 5g SIM - Obrukbart

Permalänk
Medlem

Zyxel FWA505 + Tele2 5g SIM - Obrukbart

Hej,

Jag har nu flyttat till en plats där vi inte kan få internet via kabel så blir tvungen att köra simkort.
Det har funkat okej första veckan men nu ikväll är det obrukbart. Se länk för skärmdump från PingPlotter: https://ibb.co/MkC0fYFk

Om man inte vill klicka på länkar; stabila 300ms+ spikar var 30e sekund och 100% packetloss varannan minut.
Det är endast min dator som är igång. Bor centralt i tätort.

Jag har kunnat spela hela helgen utan större bekymmer

Är det någon som varit i en liknande sits och kan hjälpa mig? Finns det några inställningar jag kan göra på routern eller är detta mitt nya liv utan lina?

Mvh

mer information
Permalänk
Medlem

Hehe, mina kondoleanser – du har officiellt hamnat i den mobila bredbandsfällan. Det kan funka rätt okej ibland, men stabiliteten är tyvärr beroende av sånt du inte rår på: belastning på masten, signalstyrka, väder, grannens Netflix och så vidare.

Det finns några saker du kan prova för att göra livet drägligare:

* Kolla täckningen på olika operatörer. Ibland är det värt att testa ett kontantkort från någon annan och jämföra.
* Yttre antenn till routern. En bra riktantenn kan göra underverk om signalen studsar konstigt.
* Lås nätet till 4G eller 5G. Routerns "auto"-läge kan ibland hoppa mellan band och ge just de där spikarna.
* Annan placering av routern. Bara att flytta den en meter kan påverka mottagningen drastiskt.
* Speloptimerad VPN. Kan i vissa fall ge jämnare routing, men det är lite av ett lotteri.

Men sanningen är att inget av detta riktigt ersätter en lina i marken. Om det här ska bli mer långsiktigt kanske du kan kolla in alternativ som FWA (fast wireless access på 5G), Starlink, eller i bästa fall fiberförening i området.

Så… ja, kondoleanser – men också lite hopp. 😉

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för input Pitr-! Ska försöka trixa med routerinställningar ikväll och se om det finns något att göra där.

Köpte som tur var SIM-kortet utan bindningstid, ska det bete sig såhär får jag nog införskaffa mig en spade och gräva ner linan själv.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag testade Telenor Mobilt bredband men blev inte så illa men gick ibland uppåt 120ms och det gjorde så streaming stannade och buffrade hastigheten i sig var det dock inte problem med.
Byte och testade Telia Mobilt Bredband Hemma istället och har sen dess inte haft såna problem.
Grejen med Telias Mobila Bredband Hemma är att det är låst till hemmaadressen så det blir inte så mobilt men upplever däremot bättre stabilitet på det än på tidigare Telenor visst Telenor gav teoretiskt sett högre hastighet upp till 1000Mbit medans Telia Erbjuder max 600Mbit.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wer0x:

Tack för input Pitr-! Ska försöka trixa med routerinställningar ikväll och se om det finns något att göra där.

Köpte som tur var SIM-kortet utan bindningstid, ska det bete sig såhär får jag nog införskaffa mig en spade och gräva ner linan själv.

Mvh

Hehe, precis – SIM utan bindningstid är nog det smartaste draget i hela den här affären. 👍
Lycka till med routerpillandet, ibland kan det räcka med rätt bandlås för att slippa de värsta dipparna.

Och när du väl står där med spaden i hand – hojta, så kommer jag med termoskaffe och kan gräva en symbolisk meter åt dig, förutsatt att du bor på gångavstånd från mig. 😅

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD