Permalänk
Medlem

Athlon64, Athlon64 FX, Opteron?

Jag har hängt med alldeles för lite inom hårdvarumarknaden det senaste året och står inför ett datorköp. Bara av titta på AMD:s processornamn så blir jag konfunderad. Vad är skillnaden mellan alla dessa (förutom priset).

Vad är skillnaden mellan FX och Opteron? Bara hastigheten?

Vad är skillnaden mellan Athlon64 för S939 och för S754?

Är det så att även om processorn "bara" är 2.2GHz t ex så när den kör 32-bits saker så presterar den som en 3.2GHz 32-bitsprocessor skulle göra? Eller presterar en 2.2 64:a som en 2.2 32:a i 32-bits applikationer? *shrug* rörigt *shrug*

Den egentliga frågan är väl egentligen: Är det värt att köpa en 64-bittare idag även om i stort sett ingenting i Windows-världen är 64? Jag kör iofs linux som standard-os och bara windows när jag spelar men vill helst inte förlora mycket prestanda på något som egentligen är "onödigt".

Permalänk
Medlem

Opteron är menat för workstations och multiprocessormaskiner. FX är till för de som vill skryta över hur mycket 3DMark de har. Socket 939 har dual channel DDR, 754 har inte det. Athlon64 3200+ presterar som en P4 3,4 GHz i spel i 32 bitar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag förstår, det är alltså inte jättebilligt att skryta me 3DMark längre Jaja, finns det några uppgifter om och när S939 har stöd för iaf PCIX men helst också DDR2? nForce4 kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cybbe
Jag förstår, det är alltså inte jättebilligt att skryta me 3DMark längre Jaja, finns det några uppgifter om och när S939 har stöd för iaf PCIX men helst också DDR2? nForce4 kanske?

Du syftar nog på PCIE.

PCIX har funits till socket 940 främst till opteron då så länge AMD64 processorerna funits i princip.

Permalänk
Medlem

Fast för tillfället är det faktiskt ett socket 754-system som ligger etta på 3DMark 2001 SE. DFI naturligtvis...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE