3D Paint tool i Maya
Jag har ett polyplan i maya, lite sculptat upp och ner. Sen tar jag och assignar olika texturer till olika delar (olika faces) av detta polyplan. Jag vill även sätta en uv-repeat på dessa texturer. Säg att jag delar ett plan vertikalt i två halvor och sätter två olika texturer på planet, en på varje sida. Exempel i ASCII-art:
-------------------------------------------
| | |
| | |
| grus.jpg | sten.jpg |
| tilead 20x20 | tilead 10x10 |
| | |
| | |
| | |
| | |
-------------------------------------------
(BAH! Jaja, med mycke vilja och en gnutta fantasi kan ni se hur det där skulle sett ut )
Detta plan gör jag nu i maya, säg att det består av 4x4 polygoner. Så 8 polygoner är texturerade med grus.jpg och de andra 8 med sten.jpg.
Nu kommer problemet, på detta vill jag nu rita med 3d paint tool, som om jag ritade på en till texturer över de andra och den är inte repeated utan stretchad över hela polyplanet.
På detta sättet kan jag rita ... säg grönt (ska representera gräs) över skarven och få mjuka övergångar till de bakomliggande texturerna. Skulle det gå att rita över skarven skulle planet alltså vara texturerat med:
grus -> övergång grus/grönt -> grönt -> övergång grönt/sten -> sten
Jag har försökt leka lite med detta och inte lyckats alltför bra. Om jag bara gör allt i ordning, dvs markerar de 8 polygonerna längst till vänster, sätter grus.jpg. Markerar de 8 till höger och sätter sten.jpg. Sen bara drar igång 3D Paint Tool så blir det såhär:
Alltså, den ritar på antingen grus.jpg eller sten.jpg och den ritar dessutom på varje tile. (ledsen för att exempelbilden inte stämmer överens med exempeltexten)
Jag har läst lite och sett att det finns layered textures, är det något jag kan använda? Innan jag 3dpaintar göra en stretchad textur över hela och sen rita på den? Hur som helst så får jag inte rita på planet när jag försöker med layered textures.
Hoppas inte allt blev för rörigt...