Permalänk
Medlem

ja half life 2 tar doom3 med combine

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Du som är så smart, förklara gärna vad i D3 som är mera obarnvänligt. Att det är mörkt?

Du som är så smart, förklara varför Gökboet inte skulle vara mer barnvänligt än Man on Fire, att alla är cp?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

oops såg inte vad han skrev riktigt sorry :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Om vi kastar bort ALLT som heter historia bakom, handling, vilka som gjort spelet, buggar, modar, etc etc. Och bara koncentrerar oss på hur kul det att faktiskt spela spelet. Så tycker jag om spelet, i förhållande till motparten:

HL2
+ Bättre arkitektur och miljöer.
+ Roligare vapen.
+ Roligare fiender.
+ Bättre musik.
+ Oslagbar actionkänsla på vissa ställen.
+ Väldigt bra texturer.

- Vissa tråkiga 'transport' moment som käns 'icke' HL, som det med svävaren och buggyn.
- Otroligt jobbigt när man har sitt posse med sig i slutet. Det är fan som att ha en väska bunden till sitt ben 24/7. Eller om man är ute och joggar och får en gren i ögat.
- Ej officiellt existerande 'äkta' 'HL' MP.

D3
+ PPH, PPL, dynamiska skuggor. Andra effekter som används mycket gör att det ser väldigt 'äkta' ut.
+ Coolt in-game GUI system.

- Otroligt enfomig och repetativ arkitektur.
- Tråkiga fiender.
- Dåliga texturer
- Dålig detaljnivå på karaktär-modeller.
- Backspawning som är lika jobbig som, ja det där med grenen där upp på HL2.
- Officiellt MP suger.

lol tråkiga transport moment, tyckte snarare det va de som lyfte upp spelet en bit.
Angående arkitekturen så vet jag inte om jag tycker HL2 är bättre. Tycker båda två har arkitektur i toppklass. Visst Doom3 har väldigt mycket "korridorer", men de är väldigt välbyggda.

Texturmässigt så är både hl2 och doom3 ett skämt jämfört med ut2k4

Permalänk
Medlem

Fps genren e igentligen ingen story genre som nåra även säger i denna tråd.. så man kan kanske igentligen inte säga att man ska förvänta sig så mycket? Fattar inte heller varför folk säger att "texturerna" är fula? som ja förstått det (kan ha fel ifs) så är ju texturerna bara det som sitter på väggarna..dvs tapeterna på dina väggar. Sen vad som bygger upp det är pixlar och det är väl dom isf som är fyrkantiga och stora och då fula?

Sen fysiken? vadå att den är bättre i hl2? det är ju som man själv tycker.
Personligen tycker jag att doom3s fysik är bättre då den är lik q3 som jag älskar. Dom har försökt förbättrat fysiken dom hade i hl känns det som för i 2an så kan man ju faktiskt speedjumpa likt q3?
Ni som säger att hl2 fysiken är bäst tror jag spelar cs eller spelat
och ni som gillar doom3 fysiken har förmodligen lirat q3 eller q2 ganska mycket :I

kan ha fel dock

Hur som helst tycker jag att båda spelen är relativt bra, farcry är bättre och quake 1 och 2 kommer dom aldrig närheten av (då det är nåra av dom första fps spelen ja lirade riktigt mycket)

Mvh Tommy

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

ja en sak är säkert,doom3 är fanimej längst.....och drygast!

annars tycker jag hl2 är bättre.
skrämmande är nog också hl2,påminner lite om resident evil spelen i uppdraget "we dont go to ravenholm"

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

we dont go to ravenholm kändes bara jobbigt.. man gick in i ett hus där det var öppet (det enda) sedan gick man ut genom ett fönster..det kom nåra gubbar som vanligt sedan tryckte man på en knapp så startades nån hiss osv

men viss likhet finns det säkert.. kanske deras mening oxo

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
Sen fysiken? vadå att den är bättre i hl2? det är ju som man själv tycker.
Personligen tycker jag att doom3s fysik är bättre då den är lik q3 som jag älskar. Dom har försökt förbättrat fysiken dom hade i hl känns det som för i 2an så kan man ju faktiskt speedjumpa likt q3?
Ni som säger att hl2 fysiken är bäst tror jag spelar cs eller spelat
och ni som gillar doom3 fysiken har förmodligen lirat q3 eller q2 ganska mycket :I

Tror du missuppfattar ordet fysik i detta sammanhang. Det är inte "känslan" när man rör sig, hoppar och sånt man menar utan hur andra föremål påverkas av fysiken i spelen. Doom3 motorn må hända ha en hyffsat bra fysikmotor men det användes ytterst lite i spelet. Jag hade förmodligen inte märkt någon skillnad om den hade haft samma fysikmotor som i Q3. I HL2 fick man däremot verkligen utnyttja fysikmotor en massa, vilket jag personligen tycker var väldigt skoj.

Permalänk
Medlem

Doom vär riktig skit tycker jag

Snyggt, men otroligt långtråkigt.. skrämselfaktor? ja visst.. första banan.
orka inte spela färdigt "öppnar en ny dörr... nu ska vi se, kan det stå zombies i mörkret till höger??? suck"

HL2 Var väl sådär..
Kul med fysik motorn i början men, senare lite mycket
-kolla vad mycket man kan göra i vårat nya spel..
roligt med gravity gun i slutet men då blev det ju ännu lättare, ska inte slutet va svårast???

Farcry tycker jag däremot var otroligt bra.. långt stort & fruktat snyggt
tycker det satte ribban riktigt högt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tror du missuppfattar ordet fysik i detta sammanhang. Det är inte "känslan" när man rör sig, hoppar och sånt man menar utan hur andra föremål påverkas av fysiken i spelen. Doom3 motorn må hända ha en hyffsat bra fysikmotor men det användes ytterst lite i spelet. Jag hade förmodligen inte märkt någon skillnad om den hade haft samma fysikmotor som i Q3. I HL2 fick man däremot verkligen utnyttja fysikmotor en massa, vilket jag personligen tycker var väldigt skoj.

Jag menar mer hur man rör sig när ja pratar om fysik i ett spel, för fps spel är oftast mer än bara singelplayer.. förmodade att det inte va riktigt det ni andra menade men va bara tvungen o skriva endå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en sak att göra skitsnygg grafik i en garedrob, en annan att göra snygg grafik i en stadsmiljö.

När det gäller underhållning så vinner HL2 med hästlängder. Den som undrar varför bör nog spela igenom båda spelen en gång till

Varken Doom3 eller HL2 är däremot skitspel, som någon "mupp" skrev.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Det är en sak att göra skitsnygg grafik i en garedrob, en annan att göra snygg grafik i en stadsmiljö.

När det gäller underhållning så vinner HL2 med hästlängder. Den som undrar varför bör nog spela igenom båda spelen en gång till

Varken Doom3 eller HL2 är däremot skitspel, som någon "mupp" skrev.

Är väl ändå rätt subjektiv bedömning? Att kalla någon för mupp för att denne person har en annan åsikt speglar ditt intellekt otroligt bra. Personligen har jag tröttnat på linjära spel, ingen glädje i dom så enligt mig kan jag gott kalla båda spelen för skitspel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Att kalla någon för mupp för att denne person har en annan åsikt speglar ditt intellekt otroligt bra.

Kan du förklara vad du menade med det?

Du skrev:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Båda är skitspel egentligen.
...
Båda är linjära förutsägbara skitspel som man bara spelar en gång.

Vilka spel är bra enligt dig? I stort sett alla spel som någonsin gjorts är mer eller mindre linjära. Klara en bana, kom till nästa...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

har bara testat hl2 hos en kompis och kan säga att det enda som var häftigt va fysiken, dvs att man kan påverka det mesta, inte "kännslan" som någon beskrev innan.

Gubbarna hade ingen imponerande AI, tyckte den var snarlik doom3 AI:n,
som vanligt ett långt jobbigt intro som i hl1, och va väldigt lätt... vet dock inte vilken svårighetsgrad jag körde på så det får tas med en nypa salt

Men kan säga att av vad jag har upplevt av hl2 hitintills så är det sämre än doom3.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är intressant är hur ett spel som har lägre fps för mig Doom 3 kan flyta betydligt bättre än HL2 eländet som inte ens kan ladda in alla satans texturer vid banstart utan gör det "on demand" (Fick in ett av mina absoluta hatfraser där.". När man har nog med ram, varför lämna massor med grejor på en seeg hårddisk?

Permalänk
Medlem

men om man jämför hl1 och doom 2 då?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Första gången jag spelade HL2 på tågstationen o sen när man för första gågnen fick avlossa ett skott, ja det kändes hur spännande som helst då.

Riktigt fint gjort och jätte bra känsla. Längre in i spelet så försvann den känslan för man vande sig liksom o det var ju synd.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Avstängd

Doom 3 äger sönder HL2 på alla sätt!

I Doom3 är man en cool action-hjälte med motorsåg.
I HL2 en tönt med glasögon och en kofot?

Permalänk
Gäst

haha den va bra hahahahahahahaha, dom som säger att dom e linjära vill väll mer att det ska vara som en stad eller nått man kan göra vad man vill och inte följa vissa vägar eller nått i den stilen, kommer nog spela mest cs source tills sveencoop för hl2 kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
haha den va bra hahahahahahahaha, dom som säger att dom e linjära vill väll mer att det ska vara som en stad eller nått man kan göra vad man vill och inte följa vissa vägar eller nått i den stilen

Jo, det är nog något åt det hållet de vill? Varför finner du det roligt?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Om vi kastar bort ALLT som heter historia bakom, handling, vilka som gjort spelet, buggar, modar, etc etc. Och bara koncentrerar oss på hur kul det att faktiskt spela spelet. Så tycker jag om spelet, i förhållande till motparten:

HL2
+ Bättre arkitektur och miljöer.
+ Roligare vapen.
+ Roligare fiender.
+ Bättre musik.
+ Oslagbar actionkänsla på vissa ställen.
+ Väldigt bra texturer.

- Vissa tråkiga 'transport' moment som käns 'icke' HL, som det med svävaren och buggyn.
- Otroligt jobbigt när man har sitt posse med sig i slutet. Det är fan som att ha en väska bunden till sitt ben 24/7. Eller om man är ute och joggar och får en gren i ögat.
- Ej officiellt existerande 'äkta' 'HL' MP.

D3
+ PPH, PPL, dynamiska skuggor. Andra effekter som används mycket gör att det ser väldigt 'äkta' ut.
+ Coolt in-game GUI system.

- Otroligt enfomig och repetativ arkitektur.
- Tråkiga fiender.
- Dåliga texturer
- Dålig detaljnivå på karaktär-modeller.
- Backspawning som är lika jobbig som, ja det där med grenen där upp på HL2.
- Officiellt MP suger.

Kan bara instämma!!!
Doom3 största plus va ljuseffekterna dom va grymt bra, sen hade det inge mer direkt imponerande..
HL2:s största minus att det inte officiellt existerande 'äkta' 'HL' MP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5950X || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || MSI 4090 SUPRIM X || Samsung G9 ultrawide 32:9 VA || Arctis Nova Pro Wireless || VR: HTC vive, Pimax 5K XR, Valve Index, Meta quest 3 ||

Permalänk
Medlem

löjligt att jämnföra doom3 med HL2

doom3 motorn har knappt visats än och HL2 klämde in allt dom hade för att få sin lilla stad att bli snygg

Permalänk
Medlem

Båda spelen går det att göra mera i, skulle nog säga till fördel för HL2 igen, tyvärr. Det är inte för att jag gillar spelet mera, det är för att eftersom jag mappat till D3, så vet man var begränsningarna går, du kan alltså inte göra ljus i D3 utan att det laggar ner, det är inte polygoner som drar ner spelet, det är ljuset. Det är mycket därför D3 är så mörkt, spelet passar motorn perfekt. Spela HL2 med D3 motorn, nej, skulle ALDRIG funka. Det är inte heller så att Doom 3 använder motorn lite, du tror kanske inte att Raven kommer opimera den ganska mycket för Q4, och Splash Damage för RTCW 2, utomhus banor som är större än dom vi såg i D3 är ett no no så vidare man inte vill ha väldigt simpelt ljus osv.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
haha den va bra hahahahahahahaha, dom som säger att dom e linjära vill väll mer att det ska vara som en stad eller nått man kan göra vad man vill och inte följa vissa vägar eller nått i den stilen, kommer nog spela mest cs source tills sveencoop för hl2 kommer

Och folk som är otroligt beroende av CS samtidigt som dem inte kan stava ordentligt brukar ju tas seriöst...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Hehe Doom III e bara fördröjning på tid mot Hl2;)

Visa signatur

TsunamiTwins! Geeken! Gaken svek
Tsunami!!! :S

Permalänk

Doom III var lika läskig som kalle anka tycker jag

medan den motorn kan otroligt mycket mer

läskig är HL 2 i Ravenholm bla

men det är min åsikt

HL 2 motorn kan säkert mycket mer

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Båda spelen går det att göra mera i, skulle nog säga till fördel för HL2 igen, tyvärr. Det är inte för att jag gillar spelet mera, det är för att eftersom jag mappat till D3, så vet man var begränsningarna går, du kan alltså inte göra ljus i D3 utan att det laggar ner, det är inte polygoner som drar ner spelet, det är ljuset. Det är mycket därför D3 är så mörkt, spelet passar motorn perfekt. Spela HL2 med D3 motorn, nej, skulle ALDRIG funka. Det är inte heller så att Doom 3 använder motorn lite, du tror kanske inte att Raven kommer opimera den ganska mycket för Q4, och Splash Damage för RTCW 2, utomhus banor som är större än dom vi såg i D3 är ett no no så vidare man inte vill ha väldigt simpelt ljus osv.

Har du provat spela dom där quake3 banorna till doom3 det är knappast något heftigt ljus men man har hög fps hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Doom III var lika läskig som kalle anka tycker jag

jo visst du vågade säker inte ens installera skiten så kom med nåt annat är säker på att du fick byta brallor 2 ggr om dagen när du körde det, om du nu har kört det vilket jag betvivlar..

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem

Tycker att mörkret tog bort en del av spänningen i Doom3. Man hinner ju knappt se monstren innan man står och skjuter i blindo i mörkret.

HL2 är helt enormt bra och klurigheterna höjer spelet ännu mer.

Gravitygun - sågklinga - tre zombies på rad - "splatt" -

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Har bara testat Doom3 väldigt lite, så min åsikt är väl egentligen inte så rätt att lyssna på, men HL2 smiskar det jag sett hittils med hästlängder.

Grafiken t ex: Visst, Doom3 har en massa coola häftiga skuggor, men klår det alla härliga shaders i HL2? Inte en chans, vattnet i HL2 är nåt av det snyggaste jag nånsin sett, kan stanna ibland och bara titta på det, förvånas över hur realistiskt de har fått till det, samma med de skinshaders de använder på personer och hur realistiskt ljus faller på dem. T ex. när den där professorn i början står framför sin skärm och den lyser blått på honom, ser precis ut som det borde i verkligheten, eller iaf. väldigt nära.
Sen fysikmotorn, åh herregud! Känns nära nog som i verkligheten där också, realismen är otroligt hög. Kan inte få nog av den, går bara inte.

HL2 är det spel som känns mest som verkligheten jag nånsin stött på. Och jag älskar det! Gordon är den ultimata hjälten, nördar kan!