Permalänk

SimpaTheGeek

Med inget nytt menar inte jämfört med HL1 utan med andra FPS spel. Då tänker jag mest på upplägget, ljudet, grafiken och fysiken. Självklart har det varit en viss utveckling från HL1.

Permalänk

har doom3 något nytt då?

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimpaTheGeek
har doom3 något nytt då?

Läs igenom tråden igen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Det känns lite som att du har missförståt innebörden av ordet fakta.

*Folk har problem är sant sa jag aldrig emot.
*LADDNINGSTIDERNA. Finnsi alla spel. Dom var bra långa i FarCry också. Dock kanske inte lika frekventa. Det man kan fokusera på är att ordet långt är ett subjektivt ord i sig. Knappast fakta.
*Buggar samma sak som problem.
*Handlingen är inte bristande. Finns många som tycker den är bra. Påstår du då att de har fel? Du vet då vad som är rätt och alla andra som har en annan uppfatting har helt enkelt fel? ganska presumtivt av dig. Jag håller dock med men alla gör inte det. Inget fakta.
*Det är sant HL2 har inget nytt men det har inte FarCry heller. Dock ANSER jag och flera andra att HL2 är bättre på samtliga punkter när det gäller grafik och fysik.
*Ja spelet är scriptat men det är alla spel. Frågan är hur du använder ordet scriptat. Det är inte jämställt med ordet linjärt som du verkar tro.
*Spelet är inte kort då beviserligen många inte tycker det. Det är i varje fall beroende av en subjektiv uppfattning. Inget fakta.

Det jag hoppas att du inser är att många av dina "fakta" endast är subjektiva uppfattningar.

Nu ändrar du ju INGA till många! Då ljög du ju för fan i ditt förra inlägg.
Om laddningstiderna är längre än i andra spel är de för fan långa!
Sedan har jag aldrig använt ordet linjärt. Det var du som drog in det. Det enda jag påstod var att allt i spelet var scriptat och det är en helt annan sak!

och slutligen...Kan du förklara för mig vad fakta är om du inte anser att sånt som ÄR är fakta.
Kaniner har långa öron ----> HL2 har många buggar. Båda är fakta för fan!

Och förklara nu vad som inte är fakta! Säg inte bara att det inte är det för då visar du hur jäkladålig du är på att diskutera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekman
har inte klarat hl2 utan bara testat det hos en kompis... grafiken va ok, ansiktena på gubbarna var riktigt snygga, men resten av kroppen va inte imponerande, fysiken va cool, AI:n va som i Doom3, långt tråkigt avsinnt innan man får börja panga, långa laddningstider och så vart det för lätt. Kan iof bero på att jag antagligen körde på normal ställde aldrig in svårigheten.

så fördel doom3.

Om du inte ställer in svårigheten så tror jag den står på easy vilket gör att man siktar automatiskt.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Båda spelen var bra men Doom III skulle kunna vara mindre enformigt ja, men Half-Life 2 var mycket bättre

Permalänk
Gäst

doom 3 var aldeles för mörkt, jag har inte klarat hl än, men det var mkt roligare att spela ravenholm än att spela doom3 doom3 e ganska enformigt oxå, mycket av dom här som kastar eldbollar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamb
Om du inte ställer in svårigheten så tror jag den står på easy vilket gör att man siktar automatiskt.

spelade från en kompis saves osv han körde antagligen normal eftersom han tycker precis som jag att det är att förstöra spel upplevelsen om man spelar på lägre än normal, heslt ska det va på det svåraste....

Permalänk
Avstängd

Sanningen är den att Doom 3 inte alls är lika enformigt som HL2. Doom 3 hade riktigt varierande miljöer (trots att det var inomhus), man slapp också dom dumma npc snubbarna som skriker "HELLO GORDON FREEMAN"!, och i HL2 känner man igen ungefär 3 pers men alla skriker Hey gordon hela tiden.

Vapnerna i D3 var 1000x roligare och mycket fetare 5.1 ljud har jag inte varit med om i ett fps.
HL2's ljud lever inte upp alls till dagens standard.

Bilfärderna i HL2 var riktigt enformiga, likaså ("starship trooper") banan där man inte får gå på sanden.

min slutsats efter detta är: Man blev räddare av Half-life 1 och gladare av Doom 1. men idag smeker D3 HL2 på alla punkter. sen att alla fanboys skjutit hl2 till skyarna är en annan sak,

ID SOFTWARE finns i era mammor

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet

Id software är inte vad det brukade vara, Epic och Valve ligger före dom på alla punkter utom grafiska effekter. John Romero skulle kunna bli Ids räddare för Single Player iofs.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Lama du läser ju varken igenom dina egna inlägg än mindre någon annans. Lite komiskt att du påstår att jag inte kan diskutera om jag inte håller med dig angående faktan. Känns som du inte riktigt förstår innebörden av ordet diskutera heller. Nog om det även om du inte vill förstå så finns det nog tillräckligt många andra som gör det.

Geek. Nej det är inget nytt i D3 heller förutom en viss shaderteknik. Man kan ta kritiken som riktad mot alla FPS spel. För mig så var FarCry väldigt välkommet ur den aspekten.

Permalänk
Citat:

Sanningen är den att Doom 3 inte alls är lika enformigt som HL2. Doom 3 hade riktigt varierande miljöer (trots att det var inomhus), man slapp också dom dumma npc snubbarna som skriker "HELLO GORDON FREEMAN"!, och i HL2 känner man igen ungefär 3 pers men alla skriker Hey gordon hela tiden.

Vapnerna i D3 var 1000x roligare och mycket fetare 5.1 ljud har jag inte varit med om i ett fps.
HL2's ljud lever inte upp alls till dagens standard.

Bilfärderna i HL2 var riktigt enformiga, likaså ("starship trooper") banan där man inte får gå på sanden.

min slutsats efter detta är: Man blev räddare av Half-life 1 och gladare av Doom 1. men idag smeker D3 HL2 på alla punkter. sen att alla fanboys skjutit hl2 till skyarna är en annan sak,

Jag håller med dig om att Hl2 hade vissa segdragna moment, som t.ex buggyfärden. Det var överhuvudtaget lite för många bitar som kändes som transportsträckor. Däremot var delen där man körde den där träskbåten (eller vad det nu kan heta) riktigt skoj tycker jag.

Men att Doom3 skulle vara mer varierat en HL2 måste vara en extremt subjektiv uppfattning från din sida. All objektivitet säger att HL2 är enormt mycket mer varierat, det måste de flesta hålla med om. Inte för att HL2 är exeptionellt varierat rent allmännt, men jämfört med Doom3 var det definitivt det. Nu kan ju jag erkänna att jag bara lirade 3 nivåer i D3, men det var just den ENORMA enformigheten som gjorde att jag jag tröttnade så fort. Sanningen att säga tröttnade jag nog redan efter tio minuter (eller kanske ännu mindre), men de höga förväntningarna man haft på spelet gjorde ju att man spelade vidare i alla fall. Nä jag kan bara säga att D3 nog är mitt livs största besvikelse när det gäller dataspel. Det känns ju som ett steg bak till medeltiden när det gäller story, inovation, fantasirikedom etc. Nu har ju du din fulla rätt att föredra D3 framför HL2, och den uppfattningen kan ingen kritisera, men du kan väl ändå inte påstå att det skulle vara det mera varierade spelet av de två?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Jag anser att D3 är ett bättre spel med mer underhållningsvärde än HL2 på grund av:
HL2 hade ingen direkt story att sätta in sig i.
HL2 var trögt som smör på alla banor utom Ravenholm (som för övrigt var rött trist)
HL2 var hypat till skyarna och PCG gav det 97%!. det är löjligt då spelet inte alls var så nyskapande och "ballt".
Farcry var bättre rent grafiskt, ljudkvalité, story och gameplay.
D3 var en instickare och gav oss mörka miljöer (vilket var det enda ID lovade) så om man klagar över de mörka delarna har man inget med ett ID-spel att göra.
HL2 lovade oss en gravitygun där man kunde plocka upp människor med strålen (högermus) vilket inte stämde.
VALVE lovade oss en uppföljare, det blev istället ett nytt spel där alla känner en men man själv har inte en aning om vad som händer.

Största anledningen till varför D3 känns mer ÄKTA än HL2:
Smusslet kring stulna saker på valves servrar som gav spelet ett år till i produktion.

De flesta som spelar HL2 har inte en aning om vad HL1 är och som vanligt har Valve skapat ett spel för de krigshungriga fjortisarna.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med gammarayburst här att det måste vara en extremt subjektiv uppfattning från din sida. Kan nästan sträcka så långt att jag tycker du helt enkelt har fel. Att gilla D3 bättre än HL2 är helt ok men att påstå att HL2 är mycket enformigare än D3...ja, det går helt över mitt förstånd. Det finns så gott som ingen variation i D3, miljöerna är i stor sätt de samma under hela spelet förutom besöken i hell som är lite annorlunda. AI i spelet är för dåligt för att ge några större variationer i spelsätt heller. Fysikmotorn används ytterst lite, finns väl något "pussel" (där man skall flytta några tunnor).

HL2 har däremot väldigt stora miljöskillnader, trånga gångar ala D3 och stora öppna miljöer. Fordon (oavsätt om man gillar dom eller inte så ger det variation), ett antal "pussel" där fysikmotorn används flitigt, möjlighet att påverka AIn soldater (samma där som med fordonen, det ger variation). Stor variation på vapen, från de vanlig till gravity vapnet och antlions.

Citat:

HL2 var hypat till skyarna och PCG gav det 97%!. det är löjligt då spelet inte alls var så nyskapande och "ballt".

Ser inte vad det här har att göra med D3 vs HL2, blir HL2 ett sämre spel för att PC gamer gav det 97%?!

Citat:

HL2 lovade oss en gravitygun där man kunde plocka upp människor med strålen (högermus) vilket inte stämde.

Du har inte spelat hela HL2 antar jag...

Permalänk
Citat:

Jag anser att D3 är ett bättre spel med mer underhållningsvärde än HL2 på grund av:
HL2 hade ingen direkt story att sätta in sig i.
HL2 var trögt som smör på alla banor utom Ravenholm (som för övrigt var rött trist)
Farcry var bättre rent grafiskt, ljudkvalité, story och gameplay.
D3 var en instickare och gav oss mörka miljöer (vilket var det enda ID lovade) så om man klagar över de mörka delarna har man inget med ett ID-spel att göra.
VALVE lovade oss en uppföljare, det blev istället ett nytt spel där alla känner en men man själv har inte en aning om vad som händer.

Största anledningen till varför D3 känns mer ÄKTA än HL2:
Smusslet kring stulna saker på valves servrar som gav spelet ett år till i produktion.

De flesta som spelar HL2 har inte en aning om vad HL1 är och som vanligt har Valve skapat ett spel för de krigshungriga fjortisarna.

HL2:s story bestod i befrielsekampen mot combines som hade tagit över jorden.

HL2 var bitvis trögt, det kan jag hålla med om.

Jag tycker visst HL2 var nyskapande, då främst den utvecklade fysiken. Det var inte jättenyskapande eller något men ändå i viss utsträckning. Om det är ballt eller inte är en subjektiv fråga.

Vad FarCry har med HL2 vs D3 att göra vet jag inte. Men visst FarCry är ett bra spel (har dock bara spelat en demo) fina miljöer och bra spelkänsla, om det är det du menar med "gameplay".

Med mörka miljöer behöver inte menas mestadels kolsvarta.

Om du har spelat igenom HL2 bör du ha upptäckt du att man VISST fick en gravitygun som man kan plocka upp fiender med.

Nu har inte jag spelat HL1, så jag kan tyvärr inte kommentera hurpass mycket fortsättning HL2 är. Men givetvis ÄR det en fortsättning.

Om HL2 är ett spel för krigshungriga fjortisar, är det inte då precis samma sak med D3? Visserligen kan jag hålla med om att skjutandet dominerar i HL2, men om du nämner det som en negativ sak med HL2 bör du se samma brist i D3.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
HL2:s story bestod i befrielsekampen mot combines som hade tagit över jorden.

HL2 var bitvis trögt, det kan jag hålla med om.

Jag tycker visst HL2 var nyskapande, då främst den utvecklade fysiken. Det var inte jättenyskapande eller något men ändå i viss utsträckning. Om det är ballt eller inte är en subjektiv fråga.

Vad FarCry har med HL2 vs D3 att göra vet jag inte. Men visst FarCry är ett bra spel (har dock bara spelat en demo) fina miljöer och bra spelkänsla, om det är det du menar med "gameplay".

Med mörka miljöer behöver inte menas mestadels kolsvarta.

Om du har spelat igenom HL2 bör du ha upptäckt du att man VISST fick en gravitygun som man kan plocka upp fiender med.

Nu har inte jag spelat HL1, så jag kan tyvärr inte kommentera hurpass mycket fortsättning HL2 är. Men givetvis ÄR det en fortsättning.

Om HL2 är ett spel för krigshungriga fjortisar, är det inte då precis samma sak med D3? Visserligen kan jag hålla med om att skjutandet dominerar i HL2, men om du nämner det som en negativ sak med HL2 bör du se samma brist i D3.

Angående fysiken.. Det är absolute inte nyskapande. Painkiller använde Havoc på ett väldigt bra sätt med.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Angående fysiken.. Det är absolute inte nyskapande. Painkiller använde Havoc på ett väldigt bra sätt med.

Havoc? Är inte det en helikopter eller nått?

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

En fysikmotor.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
En fysikmotor.

Ok

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

HL2 helt klart. Gillar inte så mycket mörka gångar.. gillade inte Ravenholm delen i HL2 heller. Tycker att HL2 känns verkligare i grafiken, gubbarna ser så knubbiga ut i D3

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem
Citat:

Fysikmotor som en del andra spel samt hl2 använt.

Visa signatur

Permalänk

Jag måste bara säga en rolig sak till alla som tycker doom3's ai är bra!!
Först ska ni locka fram en imp eller nått annat monster... sen ska ni springa och sätta er under en trappa!!! och sen ska ni titta på vad monstret gör

Det jag skulle säga var! Doom3's AI är sämst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo. Mi-28

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

föresten.... för er som inte tycker hl2 har en storyline osv... det finns många teorier om half-life seriens historia men denna e nog den som jag tycker värkar rimligast... finns även små bevis folk har hittat!

http://members.shaw.ca/storage_4/hl2story/

jag har letat efter en liknande storyline till doom3 men har ej hittat! så jag kan själv inte jämnföra men jag tycker (efter att ha spelat båda spel) att hl2 (hl serien) har nog en gnutta mer igenomtänkt historia!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh ? "letat efter liknande storyline till doom3 men har ej hittat", det kanske beror på att spelet kryllar av information i form av alla mail och voicenotes i dom dödas pda:er och alla videoskivor som dräller omkring, det är nog ganska tydligt vad doom3 handlar om. Sen att det inte är någon värst vidare intressant historia, det är en annan sak, men information om vad som har hänt på marsbasen saknas knappast ...

edit. btw, så är det en författare som har skrivit halflife ihop med spelmakarna så det finns en "riktig" story bara det att Valve är finkänsliga nog att inte låta oss få veta allt på en gång .. smart drag eftersom spel tjänar på att vara lite mystiska

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

jag läste inte pda.... hmm sry mitt fel då

Edit * föresten.... jag har hört på avstånd att det skulle bli en film om half-life? e det sant eller? alltså en half-life film

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte hört något vettigt om det, men ingenting förvånar en nuförtiden, en hel film där man aldrig får se huvudpersonen ? Hmm, vet inte, kanske funkar ?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Gabe skall visst spela i filmen, tydligen skall det bli nått i stil med Tjockholmen.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Lama du läser ju varken igenom dina egna inlägg än mindre någon annans. Lite komiskt att du påstår att jag inte kan diskutera om jag inte håller med dig angående faktan. Känns som du inte riktigt förstår innebörden av ordet diskutera heller. Nog om det även om du inte vill förstå så finns det nog tillräckligt många andra som gör det.

Geek. Nej det är inget nytt i D3 heller förutom en viss shaderteknik. Man kan ta kritiken som riktad mot alla FPS spel. För mig så var FarCry väldigt välkommet ur den aspekten.

och du verkar inte göra det heller.
Vad jag än säger så är det subjektivt och det var det här den här diskussionen handlade om, inget annat. När jag sedan försöker försvara mig viker du av på andra vägar... suck

Permalänk
Gäst

doom3 kan man bara ta motor sågen o hålla in skjutknappen o allt dör, funkar inte så enkelt på hl2. doom3 kan en ovanligt korkad råtta klara. I hl2 måste man ha lite bakom skallen.
jag tyckte strand banan va roligt, andvända gravity gun för att ta sig fram utan att bli dödad av skumma monster. jag e ingen fanboy av något av spelen och jag har kört 1an oxå men jag tror att de flesta som gillar doom 3 är fanboys av doom3 men att fallet inte är så med hl2