Permalänk
Gäst

doom3 VS hl2

Vilket e mässt skrämmande
mest svårt
längst...ect ect
såna grejer, vad tycker ni, jag har inte kört hl2 än men jag tankar det från steam.(fick med kupong i x800xt PE lådan)
jag tycker att doom3 e ganska läskigt men en polare som har hl säger att det kan vara minnst lika skrämmande ibland, fast att det e mkt ljusare så man ser mer och mer öppna ytor! det verkar som hl2 kommer falla mig mer i smaken än doom3 gjorde....

Adam

Permalänk
Medlem

Mest skrämmande : DoomIII
Längst : DoomIII
Svårast : DoomIII

Slutsats: Half-Life 2 äger sönder skitspelet DoomIII

Hatar enformigheten i DoomIII samt även skiten med att hålla ficklampan.

Visste inte att man fick HL2 kupong till X800XT PE kortet. tankar du Silver verisionen?

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Gäst

vet inte ska börja tanka imorgon, ska lira nån hl1 mod med en polare ikväll,natt, snart, handlade x800xt PE powercolar backpack limited edition, fick en rygga som kortet låg i, den kommer bli andvänd bar med tanke på att min förra pajade o kalle anka ryggsäcken e lite liten....ja det verkar va många som får hl kupong till det kortet...

Permalänk
Medlem

Doom3 är 10 ggr läskigare än HL2 ja det är ju som gjort för o vara läskigt typ.

Doom3 e även längst det och troligen svårast.

Jag föredrar dock HL2 och gillar det spelet mycket mer.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Doom3

Plus: Skitbra grafik och ljud.
Minus: Ficklampan, allt var mörkt, enformigt, allt var styrt av triggers,tråkig historia.

Sammanfattnig: Grafiken räker inte för att göra ett spel bra det måste vara bra handling också. Så jag ger den 89%.

Half-Life 2

Plus: Grafiken,historien,Fysiken! Nästan allt.
Minus: För kort, inte allt för bra ljud och för få vapen.

Sammanfattning: Det absolut bästa spelet jag har spelat i hela mitt liv men det skulle inte vara helt fel om det var lite fler vapen. Jag ger det 98%.

Half-Life 2 äger Doom3 totalt förutom på grafiken.

Obs: Bara min åsikt.

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamb
Doom3 är 10 ggr läskigare än HL2

Doom 3 är verkligen inte läskigt, två ggr hoppade man till, annars inte alls. Det enda positiva med spelet är motorn, fast även den förstör mer för sig själv än vad den ger tycker jag.

Ni lär väll ha haft ett par trådar om detta ämne på senare eller?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Tyckte inget var särskilt läskigt... Men hl2 vinner på grund av att det inte är lika enformigt.

.. ska ni ha läskigt/spännande spel är det thief 3 dom gäller.

Permalänk

FPS-toppen i år
3:a Doom 3
Delad förstaplats går till HL2 och Farcry. Farcry tyckte jag faktiskt var minst lika coolt, med coolare miljöer och liknande. Dock gillade jag de två "levlarna" i HL2 där man fick en lite coolare gravitygun ^^

Permalänk
Medlem

Doom3 var ju helt klart läskigare och hade en viss charm men samtidigt så är HL2 lite speciellt då det är ju Half-Life.
Min röst går iaf till HL2 även om jag var lite besviken på det, men det beror väl mycket på hur man har tittat på filmer etc innan spelet släpptes.

Permalänk
Gäst

kommer jag altså troligtvis gilla hl2 mer då

Permalänk
Medlem

Jag tycker doom3 va rätt bra..bra stämning,grafiken är bättre än hl2 osv.. trist när gubbar spammar fram hela tiden (trigger liknande) dock gjorde dom det i hl2 kändes det som.. sen i hl2 va det här inslaget med att man ska styra gubbarna helt värdelöst tycker jag.
Dom stod ju i vägen stup i kvarten..även fast man skickade i väg dom till andra sidan rummet så hörde man den irriterande meninge "hey..lets follow freeman" om man började gå och så stod dom där..1dm ifrån dig. :I

om ni inte har tänkt på det så är hl2 ganska likt doom3 på det sättet att man bara går i gångar. Dock är hl2s gångar större och vidare men det är inte likt farcry att man kan ta sig en tripp långt åt nått annat håll om man vill.
Tillbaka till det där med att fiende spammar fram på bestämda, förutsägbara platser i hl2. På vissa ställen är det så uppenbart precis som i doom3 så det är sorgligt och pusslen i dessa 2 spel är inte dom bästa.
Tar inte långt tid att klura ut vart man ska eller göra för att komma vidare. MEN dom är ju inga pussel spel ifs.

Började lira hl i helgen för att ja klarat hl2 på 2 dar vilket känns riktigt kort.
Hl är ju så grymt mycket mer stämning i och roligare. Samma gäller dom äldre doom spelen.
Trist att dom större tillverkarna inte kan göra spel som uppfyller krav som äldre spel klarar lätt :I
Tror dom kanske har lite för mycket press på sig och lite förmycket pengar inblandat, sen blev nog hl2 lite överhypat tyvärr.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Båda spelen är tragiskt linjära för att vara "nya" spel.
(Doom 3 en aning mer iochmed att allting ser så lika ut överallt, copy paste woohoo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
Började lira hl i helgen för att ja klarat hl2 på 2 dar vilket känns riktigt kort.
Hl är ju så grymt mycket mer stämning i och roligare. Samma gäller dom äldre doom spelen.
Trist att dom större tillverkarna inte kan göra spel som uppfyller krav som äldre spel klarar lätt :I

Började också spela HL1 (för första gången) efter jag hade klarat 2:an och jag inte direkt säga att jag håller med. Vissa delar var riktigt skoj, i början och när man kom upp till ytan men det fanns en hel del tråkiga delar också. För mycket hoppande för min del, speciellt i alien världen. Nä, jag hade mycket roligare när jag köra igenom 2:an än jag hade i 1:an. Kör nu Opposing Force, det är riktigt skoj hittills.

Vad gäller vilket som är mest skrämmande av HL2 och Doom3...Doom3 försöker ju verkligen vara skrämmande men lyckas inte enligt mig p g a att det är på tok för förutsigbart. Jag tror jag hoppade till fler gånger i HL2 när en sån där headcrab hoppade på mig när jag minst anade det I Doom3 var jag hela tiden beredd på att ett nytt monster skulle hoppa fram runt nästa hörn.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Tycker nog HL2 är "roligare" att spela än doom3 är. I doom3 känner man sig som en råtta i en labyrint man går runt runt, samma hela tiden.

Lite tråkigt men i mina ögon är doom3 inte specielt kul att spela efter 1-2 timmar. HAde hoppats att de skulle vara bra mycke bättre än det blev.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att hl2 var läskigare på grund av de verkliga miljöerna. Doom var ju bara några köttklumpar i en diskmaskin, HL2 kombinerade spänning och skräck för att skrämma folk. Jag tyckte faktiskt inte att ravenholm var så läskigt...det blev likt d3 efter en stund.
Höll på att pissa på mig däremot när jag gick omkring i Nova Prospekt första minutrarna. Såg ingen, men själva miljön var jävligt creepy med de mörka cellerna.
Kanske borde sätta spoilervarning eller nåt..?

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

HL2 är väl generellt sett ett bättre spel. Notera att HL2 och Doom3 är egentligen helt olika genrer riktade till helt olika åldersgrupper, varav HL2 är riktade till de yngre och uppåt D3 äldre och uppåt.

Men HL2 + Steam är väldigt mycket sämre än D3. Då Steam är ett krav för att få igång hl2-lagligt kan man väl knappast bortse från det...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
HL2 är väl generellt sett ett bättre spel. Notera att HL2 och Doom3 är egentligen helt olika genrer riktade till helt olika åldersgrupper, varav HL2 är riktade till de yngre och uppåt D3 äldre och uppåt.

Ganska mycket skitsnack det där ju... har du noterat att båda spelen är 18+ kategoriserade. Samt, jag ser inte att HL2 skulle vara mera 'barn-vänligt' än vad Doom 3 är. Det är ungefär som att säga att Gökboet är mera barnvänlig för att dom inte klipper av fingrar i den som dom gör i Man on Fire...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Ganska mycket skitsnack det där ju...

Eller en personlig åsikt.

Permalänk
Avstängd

Finns det grafik i Doom3? visst, men mörkret döljer något frukansvärt fult... texturerna!!! UGLY... men i för sig så körde jag runt 75% med GF3 och resten med 9800PRO

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk kan tycka att Half-life2 är kort. Det är helt klart bland de längsta fps jag har spelat. Också det bästa(Delar förstaplatsen med Half-life)

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Doom3 är ett halvmediokert skitspel med urusel grafikmotor...

Halflife 2 har jag bara sett och inte spelat så mycket. bara en liten bit. men det är bra mycket bättre än Doom3 iaf. och 1000 ggr snyggare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Jag tycker Doom3 är ett halvmediokert skitspel med urusel grafikmotor...

Halflife 2 har jag bara sett och inte spelat så mycket. bara en liten bit. men det är bra mycket bättre än Doom3 iaf. och 1000 ggr snyggare.

varför klämma till med dessa superlativ?

För det första så är Half-life2 inte 1000 ggr snyggare än Doom3. Grafiskt sätt så är dom ganska gämna, dock så gillar jag grafiken i Half-life2 mer. Och Att påstå att Doom3 Grafikmotor är urusel är direkt fel.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Inaktiv

Ok jag överdrev kanske. Men jag tycker inte grafiken i Doom3 är ett dugg tilltalande ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ganska mycket skitsnack det där ju... har du noterat att båda spelen är 18+ kategoriserade. Samt, jag ser inte att HL2 skulle vara mera 'barn-vänligt' än vad Doom 3 är. Det är ungefär som att säga att Gökboet är mera barnvänlig för att dom inte klipper av fingrar i den som dom gör i Man on Fire...

Ganska mycket skitsnack det där ju... har du noterat att åldersgränsen säger väldigt lite om vad ett spel innehåller? Det är snarare ett sätt för tillverkarna att säga ifrån sig skulden av barn som löper amok, de hänvisar bara till åldersgränsen och oansvariga föräldrar.... Det verkar ändå som om du har lite vett i skallen då du jämför Gökboet med Man on Fire så du borde kunna inse att D3 är mindre barnvänligt än HL2.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Du som är så smart, förklara gärna vad i D3 som är mera obarnvänligt. Att det är mörkt?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Båda är skitspel egentligen. Grafiken vinner D3 på utan tvekan, fysik HL2. Båda är linjära förutsägbara skitspel som man bara spelar en gång. Deus Ex, där har vi ett spel som är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Doom3 pressar tekniken lite mer än hl2. Spelet i sig har en mer tillfredställande story än HL2. Diskussion av story i all ära men det är bara frustrerande i längden att ha så stora frågetecken i en story Frågetecknen va lite mindre och färre i Doom3. Tycker Doom3 är mer skrämmande än Hl2. Miljöerna är mycket välgjorda om även om de är lite enformiga ibland. Bra ljud och atmosfär. Ingen imponerande AI.

Hl2 kör på lite säkrare kort när det gäller teknologi.p Välgjorda och omväxlande miljöer. Spelsätten är också mer omväxlande. Storyn är en liten besvikelse och kommer troligtvis förbli så till hl3. Ai är inte vad den lovade, en besvikelse.

Något som jag tycker är intressant är att Doom3 fck en del kritik för att gubben aldrig sa något, har inte sett något sånt om HL2. Men men!

Tycker nog Hl2 är lite vassare men det är knappt, nog enbart pga av vattenmoppen och strider fighterna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Båda är skitspel egentligen. Grafiken vinner D3 på utan tvekan, fysik HL2. Båda är linjära förutsägbara skitspel som man bara spelar en gång. Deus Ex, där har vi ett spel som är riktigt bra.

Tycker det är hårt att kalla de skitspel bara för dom är linjära. Visst, hade också sett lite mindre linjäritet i spelen men jag hade ändå jäkligt skoj undertiden jag spelade (HL2 åtminstone, Doom3 var alldeles för enformigt för min smak). Finns många andra IMO bra spel som är linjära, Max Payne spelen t ex. Jag ser dessa spel som bra interaktiva långfilmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Doom 3 är verkligen inte läskigt, två ggr hoppade man till, annars inte alls. Det enda positiva med spelet är motorn, fast även den förstör mer för sig själv än vad den ger tycker jag.

Ni lär väll ha haft ett par trådar om detta ämne på senare eller?

precis

Välkommen tillbaka hipshot

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Om vi kastar bort ALLT som heter historia bakom, handling, vilka som gjort spelet, buggar, modar, etc etc. Och bara koncentrerar oss på hur kul det att faktiskt spela spelet. Så tycker jag om spelet, i förhållande till motparten:

HL2
+ Bättre arkitektur och miljöer.
+ Roligare vapen.
+ Roligare fiender.
+ Bättre musik.
+ Oslagbar actionkänsla på vissa ställen.
+ Väldigt bra texturer.

- Vissa tråkiga 'transport' moment som käns 'icke' HL, som det med svävaren och buggyn.
- Otroligt jobbigt när man har sitt posse med sig i slutet. Det är fan som att ha en väska bunden till sitt ben 24/7. Eller om man är ute och joggar och får en gren i ögat.
- Ej officiellt existerande 'äkta' 'HL' MP.

D3
+ PPH, PPL, dynamiska skuggor. Andra effekter som används mycket gör att det ser väldigt 'äkta' ut.
+ Coolt in-game GUI system.

- Otroligt enfomig och repetativ arkitektur.
- Tråkiga fiender.
- Dåliga texturer
- Dålig detaljnivå på karaktär-modeller.
- Backspawning som är lika jobbig som, ja det där med grenen där upp på HL2.
- Officiellt MP suger.

Visa signatur

gotta go fast