Permalänk

Blev sugen att byta till mig en MAC!

Jag vet inte riktigt vad som är fel på mig just nu, tror egentligen inte att nåt är fel, men har under senare halvåret upptäckt ett visst intresse för Mac och dess OS, deras bärbara närmare bestämt. Köpte mig en SHG-laptop för ett par månader sen, visserligen mest för platsbrist, men också för o få tillbaka en viss glädje för datorer/internet/kommunikation som jag har tappat nånstans på vägen hit. Har nu kommit fram till att det inte blev ett dugg roligare. Kanske lite, men det var mest för att det var så kompakt hårdvara till skillnad från stationärt.

Har nu upptäckt att det trista beror på Windows, vad kan det annars vara? Känner en viss irritation när jag ser Windowsloggan vid uppstart, kan låta dumt men så är det ibland faktiskt. Har inga problem att använda Windows, jag kan det jag behöver kunna om operativet, har ju ändå använt det sedan version 3.1 på mellanstadiet typ.

Kort o gott känns Windows väldigt urvattnat just nu.

Där kommer alltså då en Mac in i bilden. Eftersom jag inte spelar spel så känns det som ett vettigt alternativ till Windowsdatorer. En trevlig liten Ibook eller nåt sånt. Jag o min tjej använder dator enbart till att skriva på, surfa med, skicka/läsa epost, och till MSN. Det är i stort sett allt.

Vad tror ni? Kan det i detta fallet kanske vara värt o byta till en Mac?

Vad skulle jag eventuellt kunna byta mot? Vet inte värdet o så på macar. Har DENNA modell, fast med 1.6Ghz prolle, annars samma. Kommer en popup-ruta med info. Annars produkten 550461 på www.shg.biz

PS. Inget prat om Linux, det är ett kapitel för sig. Tack.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att en mac uppfyller dina krav, så varför inte?

Jag är själv i samma båt som dig, det är inte roligare att använda Windows bara för att det är en laptop. Har sneglat på en ibook eller powerbook länge men det kommer alltid nåt emellan tyvärr.

Länken till din egen dator fungerade inte, men jag skulle tippa att du kanske får ut tre fjärdedelar av datorns värde, om ens det. Alla sorts macar behåller sitt värde väldigt bra i jämförelse. Du kan ju kolla på www.mactorget.nu för prisexempel.

Permalänk
Medlem

Läs Apple-FAQ:en om du inte redan gjort det. Utgå ifrån hur mycket pengar du har och vad du ska använda datorn till. Det låter som en iBook med mycket minne du behöver.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Det lutar mot en IBook, den verkar mest ekonomisk och har precis det jag behöver. Vad rekommenderas förövrigt prestandamässigt förutom mycket ram? IBook finns ju i många olika prestandadimensioner vad jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LäskigaBosse
Det lutar mot en IBook, den verkar mest ekonomisk och har precis det jag behöver. Vad rekommenderas förövrigt prestandamässigt förutom mycket ram? IBook finns ju i många olika prestandadimensioner vad jag sett.

I ditt läge skulle jag sälja datorn du har (inte så stor risk att nån med ibook kommer och vill byta) på tex. blocket. Sen för pengarna du får köpa en ny ibook 12" med 60gb och sen trycka i en 512mb sticka i den. Om du inte har csn/mecenat själv så försök få nån kompis att "köpa ut". Blir ju 10% billigare!

/Joakim

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
I ditt läge skulle jag sälja datorn du har (inte så stor risk att nån med ibook kommer och vill byta) på tex. blocket. Sen för pengarna du får köpa en ny ibook 12" med 60gb och sen trycka i en 512mb sticka i den. Om du inte har csn/mecenat själv så försök få nån kompis att "köpa ut". Blir ju 10% billigare!

/Joakim

Jo det är klart, men kanske finns det nån stackare där ute som vill spela istället för mig Känns på nåt sätt som att man får mer för pengarna vid ett byte rakt av. Men ska fundera på att sälja, men man lär ju inte få sååå mycket för den då.

Åter till föregående frågan om prestanda. Vet att det inte kan räknas på samma sätt som på en Win-burk, men liksom, är det 1Ghz+ som gäller eller? Det där med RAMminnet, måste man ha mer än 512?

Permalänk
Medlem
Citat:

..Åter till föregående frågan om prestanda. Vet att det inte kan räknas på samma sätt som på en Win-burk, men liksom, är det 1Ghz+ som gäller eller? Det där med RAMminnet, måste man ha mer än 512?

Jag rekomenderar att du köper till 512MB, då får du sammanlagt 768 och det är bra

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är klart, men kanske finns det nån stackare där ute som vill spela istället för mig Känns på nåt sätt som att man får mer för pengarna vid ett byte rakt av. Men ska fundera på att sälja, men man lär ju inte få sååå mycket för den då.

Åter till föregående frågan om prestanda. Vet att det inte kan räknas på samma sätt som på en Win-burk, men liksom, är det 1Ghz+ som gäller eller? Det där med RAMminnet, måste man ha mer än 512?

Att du skulle få mer för pengarna vid ett byte tycker jag låter lite skumt. En Mac har bättre andrahandsvärde än PC, och sen att hitta någon som vill byta sin relativt nya ibook mot en PC är nog i det närmaste omöjligt.
Sälj den du har på blocket, där får du nog ut mest av din nuvarande dator sen köper du en ny med garantier på applestore.

/Joakim