Bärbar dator & Bärbara datorer i spel?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator & Bärbara datorer i spel?

Sitter och tittar på bärbara datorer, och ska köpa mig en inom ett par månader. Den skall användas som allround-dator, d.v.s. till film, spel, skrivandes och allt annat vad en dator har att erbjuda. Priset är mindre viktigt, men runt 15,000kr verkar lämpligt. Det ska vara en PC då Mac inte riktigt min grej, men annars så spelar det inte sådär superstor roll.

Hur presterar dagens bärbara datorer i spel (främst t.ex. FarCry)? Vilket grafikkort är vassast? Har mest sett en datorer med Radeon 9700 Mobility, men på Toms Hardware datorer med GeForce 6800 i den bärbara versionen.. Hur skiljer sig dessa åt - prestandamässigt och strömförbrukningsmässigt? GF 6800 Mob. verkade piska Radeon-kortet rätt rejält. Vad kostar ett sådant kort?

Hur stor är prestandaskillnaden - spelmässigt - mellan Pentium 4, Centrino eller Pentium Mobile, och AMD XP/64? Vad är de största skillnaderna? Hur ser man skillnaderna i spel? Hur länge räcker ett standardbatteri? Ungefär hur "många" MAH är ett standardbatteri på - och ungefär hur kan man räkna att en vanlig bärbar

Vill gärna ha en dator som man kan lira lite på när man sitter på tåget (åker rätt långt, rätt ofta, och då är det underbart att kunna spela lite.. och min gamla P2 266mhz börjar kännas lite gammal ) eller titta på film. Givetvis ska den väga så lite som möjligt, men det är ändå inte viktigaste faktorn. Vad väger en relativt lätt bärbar? Vad väger en tung?

Har sett många datorer på olika datorbutiker som har t.ex. 512mb i minne, (2x256) men vad kostar det att byta ut - och går det - mot en extra 512mb's sticka? Vad kostar en sådan ungefär?

Vad för datorer rekommenderar ni?

Som ni ser har jag en hel del frågor som jag hoppas att någon kan svara på

Permalänk
Medlem

"Hur stor är prestandaskillnaden - spelmässigt - mellan Pentium 4, Centrino eller Pentium Mobile, och AMD XP/64?"

Du ska ha Pentium Mobile, ingen annan processor ska du ha i en PC laptop idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du ska ha Pentium Mobile, ingen annan processor ska du ha i en PC laptop idag.

ord.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ni får jättegärna motivera varför, och förklara prestandaskillnaden mellan t.ex. en P4 3,0ghz, en Mobile 2,0ghz och en XP3000+?

Permalänk
Medlem

Min xp mobile(äkta) 2800+(1.8Ghz) sopar banan med motsvarande klockade Pentium centrino i spel. Men, centrino är att föredra pga av batteritid och värme.
ATI 9700 är det snabbaste grafikkortet som finns att köpa idag. Geforce go 6800 är MYCKET snabbare, men är väldig svår att finna i bärbara, iallafall i sverige. Om man skulle hitta nån så kostar laptopen löjligt mycket pengar.

Far Cry fungerar väldigt bra med ATI kortet, jag kan köra i 1024 med max grafik, dock ej kantutjämning, och det rullar på jäkligt bra.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Ni får jättegärna motivera varför, och förklara prestandaskillnaden mellan t.ex. en P4 3,0ghz, en Mobile 2,0ghz och en XP3000+?

till att börja med, läs guiden jag gjort. Den förklarar prestandaskillnaderna, samt hur bra en mobile pentium är jämförelsevis med en vanlig pentium 4. Som du vet angående AMD så är de i vanliga stationära i behov av mera kylning för att de helt enkelt alstrar en hel massa värme. don't get me wrong, jag har en AMD64 i min stationära själv. Den är utmärkt. Men den passar inte för bärbara, och det gör inte de s.k "AMD64 mobile" heller. Min rumskamrat har en ferrari, den känns ungefär en stekpanna om du har den rätt mot knäet för länge. Mera värme och right-out prestanda innebär också mera strömförbrukning och mindre batteritid. Titta på hur batteritiden sjunker om du har en AMD eller P4, jämförelsevis med en Mobile. Det är en otrolig skillnad.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Enligt testet nedan så är alla de liknande i prestanda vid spel

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=6

Och då har ju Centrino fördelen med batteritiden också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Sash

Dock inte några "äkta" mobil varianter på xp, då den snabbaste idag är på 3000+(2Ghz) tillverkad på 90nm teknik.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Min xp mobile(äkta) 2800+(1.8Ghz) sopar banan med motsvarande klockade Pentium centrino i spel. Men, centrino är att föredra pga av batteritid och värme.
ATI 9700 är det snabbaste grafikkortet som finns att köpa idag. Geforce go 6800 är MYCKET snabbare, men är väldig svår att finna i bärbara, iallafall i sverige. Om man skulle hitta nån så kostar laptopen löjligt mycket pengar.

Far Cry fungerar väldigt bra med ATI kortet, jag kan köra i 1024 med max grafik, dock ej kantutjämning, och det rullar på jäkligt bra.

Va...

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Va...

Vad missade du? När exakt blev det svårt för dig att hänga med?....*lol*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Sash

Verkar ju rätt övertygande! Finns det några fler speltester?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad missade du? När exakt blev det svårt för dig att hänga med?....*lol*

Det blev svårt att hänga med när du säger att din XP Mobile sopar banan med en Pentium M i samma klockfrekvens.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Kan man aldrig få överdriva litegrann nån gång?........;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Min xp mobile(äkta) 2800+(1.8Ghz) sopar banan med motsvarande klockade Pentium centrino i spel.

HAHA det där var nog den största lögnen jag sett på länge......

en centrino 1,8 sopar banan med en A64 3200+ så din xp2800 motsvarar kanske med lite tur en pentium M på 1,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Xp mobile är ju i stort sätt en vanlig stationär processor. Den ska du INTE ha i en laptop. Att inte Geforce go 6800 finns i så många beror på 2 saker. Ena att det är så nytt och tillverkarna har inte rullat ut med nya laptops ännu. Andra är att den ger för mycket värme.
Jag har sett PM maskiner med 9700 spela farcry på betydligt högre upplösningar än vad du snackar om och det flyter kanon. Kolla så PM maskinen du jämför med har en Dothan processor också...

Permalänk
Medlem

Kan ju påpekas att bara Pentium M processorn i sig inte gör underverk utan när man sätter ihop den med ett visst Pentium moderkort och nya kretsar, det är då det blir SUPER.

Själva tekniken heter Centrino

Klargör bara ifall någan "inte så troligt" kanske inte vet.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en Pentium Mobile (Centrino) som man ska ha.. Men hur ligger det till med batterierna egentligen?

Tittade på Alienware's bärbara.. Otroligt snygga datorer, men ifall man skickar någonting med t.ex. fedex (från en vän till mig i USA) hit till Sverige - riskarar man då tull och liknande?

Såg också om X800 till bärbara, alstrar det också för mycket värme? Det verkade sopa banan med GF6800 Go

Anyways, vad tror ni en dator av följande specifikationer kan kosta, och hur väl tror ni den presterar i t.ex. FarCry ( mitt absoluta favoritspel )?

P-Mobile (Centrino) 2,0ghz
1024mb DDR400 PC3200
Radeon 9700 Mobile (eller X800 mobile - ifall det finns, vad det nu kostar?)
15" eller 15,4" skärm.
Under 4kg.

Eller finns det någon rikitgt liten och lätt dator med bra prestanda och okej grafikkort?

Permalänk
Medlem

enligt svensk lag så kan du ta emot gåvor under $500 utan att behöva betala svensk moms (tror att det var 500dollar.. är inte säkert om det är en lag då).. köpte en objektiv från en kille i Canada genom eBay.. bad dem skicka den som en "gift" så jag slapp betala tull och moms..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Det verkar vara en Pentium Mobile (Centrino) som man ska ha.. Men hur ligger det till med batterierna egentligen?

Tittade på Alienware's bärbara.. Otroligt snygga datorer, men ifall man skickar någonting med t.ex. fedex (från en vän till mig i USA) hit till Sverige - riskarar man då tull och liknande?

Såg också om X800 till bärbara, alstrar det också för mycket värme? Det verkade sopa banan med GF6800 Go

Anyways, vad tror ni en dator av följande specifikationer kan kosta, och hur väl tror ni den presterar i t.ex. FarCry ( mitt absoluta favoritspel )?

P-Mobile (Centrino) 2,0ghz
1024mb DDR400 PC3200
Radeon 9700 Mobile (eller X800 mobile - ifall det finns, vad det nu kostar?)
15" eller 15,4" skärm.
Under 4kg.

Eller finns det någon rikitgt liten och lätt dator med bra prestanda och okej grafikkort?

Znote Terminator 4
1.8ghz
1024Mb
9700Pro
2.8kg
www.pc-direct.se

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Wow, tung dator! Tack