Bärbar dator & Bärbara datorer i spel?
Sitter och tittar på bärbara datorer, och ska köpa mig en inom ett par månader. Den skall användas som allround-dator, d.v.s. till film, spel, skrivandes och allt annat vad en dator har att erbjuda. Priset är mindre viktigt, men runt 15,000kr verkar lämpligt. Det ska vara en PC då Mac inte riktigt min grej, men annars så spelar det inte sådär superstor roll.
Hur presterar dagens bärbara datorer i spel (främst t.ex. FarCry)? Vilket grafikkort är vassast? Har mest sett en datorer med Radeon 9700 Mobility, men på Toms Hardware datorer med GeForce 6800 i den bärbara versionen.. Hur skiljer sig dessa åt - prestandamässigt och strömförbrukningsmässigt? GF 6800 Mob. verkade piska Radeon-kortet rätt rejält. Vad kostar ett sådant kort?
Hur stor är prestandaskillnaden - spelmässigt - mellan Pentium 4, Centrino eller Pentium Mobile, och AMD XP/64? Vad är de största skillnaderna? Hur ser man skillnaderna i spel? Hur länge räcker ett standardbatteri? Ungefär hur "många" MAH är ett standardbatteri på - och ungefär hur kan man räkna att en vanlig bärbar
Vill gärna ha en dator som man kan lira lite på när man sitter på tåget (åker rätt långt, rätt ofta, och då är det underbart att kunna spela lite.. och min gamla P2 266mhz börjar kännas lite gammal ) eller titta på film. Givetvis ska den väga så lite som möjligt, men det är ändå inte viktigaste faktorn. Vad väger en relativt lätt bärbar? Vad väger en tung?
Har sett många datorer på olika datorbutiker som har t.ex. 512mb i minne, (2x256) men vad kostar det att byta ut - och går det - mot en extra 512mb's sticka? Vad kostar en sådan ungefär?
Vad för datorer rekommenderar ni?
Som ni ser har jag en hel del frågor som jag hoppas att någon kan svara på