Som jag har förstått är en AMD 3000 lätt att klocka upp en bit. Medan en varmare P4 kräver mer kylning.
Därom kan man tvista i evigheter, de tidiga Prescottarna tålde mer värme, och började inte tappa prestanda förens de var mer än lite varma, vilket gav dem en väldigt god överklocknings potensial, redan med standard kylningen. tyvärr har senare versioner av samma cpu fått värre o värre siffror på när de börjar klocka ner sig och annat, så det kan vara tufft. Med en vettig chassi lösning, och normal rumstemp, kommer man sanolikt kunna klocka P4'an en bit den med, hur långt vågar jag inte ge mig på att gissa, då jag själv sitter på en av de tidiga prescottsen, som glatt värmer hela lägenheten, är klipstabil, och glödhet.
Detta och AMD:s integrerade minneskontroller är de skillnader du till viss del kan märka
AMD's integrerade minneskontroller ger onekligen bättre minnes prestanda, eftersom de spar tid på att inte ta det via chipset.
Annat är att AMD prollar nuförtiden är stabilare än intel prollar med microsofts produkter.
Vad det gäller stabilitet, är det inte relaterat till någon mjukvarutillverkare, då är det mjukvarubuggar, det som har varit AMD's problem med stabilitet, och som om jag inte minns fel, var som värst runt K6 / K6-2 tiden, var deras chipsets, som tog en annars hyfsad cpu, och körde den i väggen. Lite trist, men knappast AMD's fel (utöver att de kunde ha producerat ett eget chipset, eller ha ett nära samarbete med nåns om skulle producera deras chipset.) Det är inte längre ett problem. Visst finns det fortfarande bättre och sämre chipset, men det gör det till båda platformerna.
Ingen har någonsin lyckats påvisa att P4 med hyperthreading klarar multipla program bättre än AMD64.
lustigt, det beräknas på tex F@H's forum att man tjänar mellan 0 och 25% på att löra två instanser jämfört med en på HT'cpu, beroände på mer exakt vilka olika protein, och vilka manipulationer som utförs. det bör väll ganska bra visa att man "tjänar" upp till 25% cpu kraft, altså får bättre multitasking egenskaper. (observera, man tjänar upp till, och bara jämfört med samma cpu, utan hyperthreading).
Detta kan sen betraktas i ljuset av att en A64'a och en P4 utan HT hävdas vara jämlika vad det gäller multitasking.
Till det bör även tillägas, att du kommer inte märka någon natt och dag skillnad, och knappt någon alls om du inte har full last, och alt+tabar en massa, ur användar synpunkt. Visst ger det Prescotten en extra knuff i ryggen, men det är inte magi.
Mycket tunga saker samtidigt, vad menar du med det? Multitasking eller? I ett fåtal applikationer blir P4 snabbare tack vare Hyperthreading, men HT är annars egentligen bara ett sätt att fylla den långa instruktions-pipeline som P4 har, speciellt Prescott. HT kommer aldrig i närheten av den prestanda man får med dubbla processorer (eller dubbla kärnor).
Det här är delvis sant, men ändån inte hela saningen, den mest effektiva cpu'n just nu användbar till nånting vettigt, Dothan, skulle även den tjäna på att upgraderas med HT, det här inte bara med långa pipelines att göra. det handlar om att minimera förluster, som alltid kommer att inträffa, så länge pipelinen inte är ett steg lång. Den rena prestanda förtjänsten krymper, visst, men den finns kvar. Den skillnad det gör på multitasking att ha två virituella cpu'er, den kvarstår. I alla fall i teorin.
Avslutande, det är lustigt, han bad om Pro intel snack, för att få en möjlighet att höra båda sidornas fördelar, båda lägernas synpunkter på vad som är de starka punkterna, och redan första svaret visar 'vissa' teken på att vara en rekomendation av AMD, det var inte vad han ville ha, han bad specifikt om fördelar och anledningar till att välja en P4'a över AMD. om det då bestrids rena lögner, det kan jag köpa, men om det framförs som fördel att "köp P4'a för att de e koolare, mer status" får det stå för talaren, han är Intel Fan, och som sådan är det hans åsikt, precis vad Makatech bad om.
Personligen, skulle jag köra en liknande server, skulle jag satsa på en Intel. Jag hade antagligen väntat på dual core lösningen, som hävdas skulla komma runt hörnet. Skulle jag bygga en ren spelburk, hade jag antagligen byggt på en AMD, skulle jag bygga en allt i allo burk, hade det blivit en Intel. Jag kan inte riktigt försvara varför, eftersom det i huvudsak baseras på personliga preferenser, tidigare erfarenheter, och (sanolikt) fördommar. Jag tycker du ska satsa på det du känner du litar mest på, prestanda och stabilitet ska vara i stort sett den samma. Visst tror jag att Intelen har mer beräkningskapacitet kvar efter att ha dragit runt dina grejer, och visst tror jag att det kan gå nån hundradels sekund fortare att alt+tab'a, men det är dels marginelt, och dels återigen färgat av en personlig åsikt. Det VAR ju det du ville ha? ;- )
(jag avstod från att namnge någon citerad talare, då jag inte på någotvis utalar mig om personen i fråga, utan enbart avser att poängtera den i min åsikt felaktiga, eller kanske felaktigt formulerade åsikten talaren utrycker.)
B!