Förresten, jag har också en fråga till dig AJ. Håller du med om följande?
I en superskalär processor startas exekvering av mer än en instruktion vid en ny klockcykel. Du skrev:
En enskild Processor kan fortfarande enbart exekvera en instruktion vid en tidpunkt t.
En instruktion tillhör 1 tråd.
Det stämmer att en given instruktion endast tillhör en tråd. En superskalär processor tar dock innan exekveringssteget och samlar ihop flera instruktioner från samma tråd och lägger dessa jämte varandra. När sedan nästa klockpuls kommer så skickas alla dessa instruktioner iväg på en och samma gång. Läsning av registren sker nämligen bara då en ny klockpuls kommer. Så långt gissar jag att du håller med, eftersom detta enkelt kan bekräftas av valfri bok i ämnet. Gissar därför att det är någonstans i den kommande texten som våra meningsskiljaktigheter finns:
Ovanstående betyder att vid en given tid t så propagerar fler en en instruktion samtidigt genom exekveringssteget. Visst, signalerna behöver inte nödvändigtvis ha hunnit exakt lika långt i ledningarna vid denna givna tid t, men fortfarande propagerar de så fort de bara kan och samtidigt genom ALU, FPU, o.s.v. När de väl lästs ur sina register så har de nämligen inget annat val än att fortplanta sig genom ledningarna fram till nästa "stopp" (villket sannolikt är pipelineregistren efter exekveringssteget). Det finns ingenting som hindrar en instruktion från att gå in i FPU:n, samtidigt som en annan redan är inne i ALU:n, eftersom dessa båda enheter ligger parallellt och inte känner av vad den andre håller på med. När sedan klockpulsen är till ända så måste tillräcklig tid ha gått för att resultaten för alla instruktioner/beräkningar skall ligga och vänta på att klockas in i registren på andra sidan (slutet av exekveringssteget). Alla instruktioner måste alltså ha haft tillräckligt med tid för att hinna propagera igenom exekveringssteget.
Nu vill jag veta exakt vad som inte stämmer med ovanstående (om du nu inte håller med, vill säga). Du behöver inte glida iväg på något sidospår, utan bara helt enkelt plocka ut de felaktiga bitarna och tala om hur det egentligen ligger till.