Citat:
Ursprungligen inskrivet av makatech
Den här intel vs amd grejen är sannerligen inte enkel att avgöra.
Jag skulle gärna vill höra lite motiveringar från Intel fans varför jag ska välja en Pentium 4 Prescott 3.0 (eller 3.2) istället för en AMD Athlon 64 3000 (som jag klockar upp).
Som jag har förstått är en AMD 3000 lätt att klocka upp en bit. Medan en varmare P4 kräver mer kylning.
Observera att jag kommer sannolikt ej spela så mycket. Huvudsakligen kommer jag ha datorn till nytta (tex köra db + app server + utvecklingsprogram + mail + internet explorer)...
Är P4 HT processor så mycket bättre på multitasking att man bör välja en sådan med mitt användsområde?
Jag är helförvillad. (har nog läst lite för mycket om det här nu)
Pentium M verkar ju jätteintressanta men för dyr för mig än så länge.
Totaltpriset är mycket viktigt för mig.
Som det är idag så är AMD det bästa valet. Varför?
1. Athlon64 presterar bäst i 80-90% av alla vanliga program, allt ifrån spel till 3d rendering, WinRAR, filmredigering, kompilering osv. Athlon64 tar även PentiumM i samma frekvens:
(Jämför t.ex Athlon64 3200+ 2.0Ghz Socket939 mot 2Ghz Pentium M, även priset)
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=11
2. AMD's processorer utvecklar mycket mindre värme än Intel's processorer, man klarar sig alltså på ganska enkel kylning, även överclockat. Väljer man Winchester modellen av Athlon64 processorn så får man en processorn som är ännu svalare då denna kör 90nm tillverkningsprocess.
3. AMD's Athlon64 processor har alltid haft "AMD64", dvs x86-64, simultan 32 och 64-bitars kod utan problem. Nu har ju Intel också integrerat "AMD64" i sina processorer som dom kallar "EM64T", dock så är Intel's version något bantad (färre register) och får inte samma prestandaboost i 64-bitars applikationer som Athlon64.
Test:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...
4. AMD's processorer är billigare och har alltid varit, ta t.ex Athlon64 3800+ dom kostar 3785Kr mot Intel's 3.8Ghz prescott som kostar 5392Kr. I DETTA test så vinner 3800+ 24 gånger av 41 mot Intel 3.8Ghz prescott (många gånger överlägset).
Sen när man kommer till 64-bitars program så har Pentium4 ingen chans.
Med andra ord, köp en Athlon64 efter plånboken, och skall du köpa 3000+, 3200+ eller 3500+ som alla är Socket939, så väljer du winchester. Kan tillägga att jag byggde en dator med en Winchester 3000+ som klockar 2.8Ghz primestabilt i 46c med CNPS7000-cu kylare.
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av AJ
Intel eller AMD är sak samma OM processorn har 64bitars instruktioner (AMD64) eller (EM64T).
AMD är rent generellt bättre på spel och flyttalsberäkningar , Intel är bäst på heltalsadditioner...........
Detta och AMD:s integrerade minneskontroller är de skillnader du till viss del kan märka.
Annat är att AMD prollar nuförtiden är stabilare än intel prollar med microsofts produkter.
Slutligen kan det även sägas att AMD är RISC processor.......enbart så ingen annan kan anmärka på mig......
Att Intel's processorer vore mer instabila i Microsofts mjukvaror är inte sant, dock så kan man börja fundera på vilken av processorerna som rent tekniskt håller längst eller är mest instabil. Min erfarenhet är enligt tester, texter och eget testande att Athlon64 är mest stabil då den opererar på en mycket lägre temperatur och lägre frekvenser och färre erratas. Jag vill i alla fall inte säga att Intel gör instabila processorer för det gör dom inte.
AMD är bättre i dom flesta program, sen om man tycker det är kul med syntetiska tester så får man tycka det, man har ändå ingen användning av det i programvaror man använder i alla fall.
AMD och Intel är inte samma sak prestandamässigt när det gäller "AMD64".
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...
Och det är PRAKTISKA tester, dvs hur processorerna presterar i real time.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det vet jag också. Däremot blir ett P4-system mer responsivt än ett AMD-system när man kör flera grejor samtidigt. Behövs inte mycket för att en AthlonXP/Athlon64 skall bli riktigt jobbig att använda. Sedan att P4:an inte utför särskilt mycket mer arbete än en A64 under samma tid är en annan sak, men det påstod jag ju heller aldrig.
P4:an är fortfarande ofta starkare på rendering, även om skillnaden är så liten att jag personligen troligtvis inte hade brytt mig. Videokomprimering och i viss mån ljud är väl trots allt överlag något bättre på P4:an fortfarande?
Värt att tilläggas är att Athlon64 är bra mycket bättre på multitasking än AthlonXP och det finns många enkla orsaker till detta:
1. Athlon64 har en Hypertransport bus på 1Ghz (2Ghz i duplex) för bara I/O kommunikation, dvs kommunikationen mellan alla enheter i datorn. Tänk er vilken fördel detta är när man kommer till alla enheter som använder sig av DMA.
2. Athlon64 har integrerad minneskontroller som gör att data i minnet kan hämtas fortare och gör hela processorn mer effektiv, även i multitasking då minnesbussen (mellan minneskontroller och minnet) och hypertransport är helt separerade från varandra (dubbla bussar).
Det Intel's P4 prescott är bättre på är viss encoding i video och ljud program, dock inte alla. I 3D rendering så är Intel marginell med AMD.
Ang multitasking, hyperthreading och processorer så kan man ju alltid diskutera. En singelprocessor som saknar flertrådsteknik klarar man sig 99% av alla fall mycket bra på då en processorn är så snabb på att växla mellan olika processer. Sen så är operativsystemet mycket viktigt i denna punkt. T.ex så är Linux betydligt bättre att arbeta med simultana processer än vad Windows är. Programmerare kan ju även bestämma prioritet av processorkraft i sina progam om dom vill eller så gör operativsystemet det.
Pentium4 processorer är dock bättre på tung multitasking, dvs om du måste encoda film, packa upp .RAR paket, spela samtidigt och så vidare, i extremfall dvs. Rent teoretiskt så kan en singel processor hantera multitasking perfekt och lasten blir balanserad, men kör som som sagt Windows så blir det många gånger inte så. Ett simpelt test jag gjorde var att två processer fick prioritet "normal" och det slutade med att den ena processen drog 100% cpu load. Dåligt, det skall vara 50/50 i load.