Ahh, äntligen har jag hittat den prefekta platsen. Det tog dock rätt många timmar.. Letade först omkring sjön vid Newtown, men alla bra ställen var redan väldigt exploaterade. Tillslut tröttnade jag och började gå mot den vita ljuspelaren istället.. Väl framme tog jag mig över kanten mot nordöst och där hittade jag denna plats:
Det verkar som om det redan är lite småbebott, men fördelen är att vi kan dra nytta av vad de andra har åstakommigt. Bla. skulle de bygga en ugn snart som alla kunde använda. De har också byggt ett litet slott för beskydd. Verkar väldigt trevliga ;). Jaja, det är bara att logga in och gå mot ljuspelaren i nordöst så hittar ni. Skall stax lägga upp en liten FAQ också..
OBS: Det är ganska långt att gå, men mödan värt.. Tror att det är ungefär 2.7km (uppmätt av proppen. ). Kolla uppe i högra hörnet för att se hur långt ni har gått.
OBS, OBS! Detta är en den gamla versionen av FAQ:n, den nya inklusive den här med tillägg om regler mm. finns på Sidan 10.
FAQ:
Q: Vad är meningen med spelet egentlignen, jag fattar ingenting!
A: Det som verkar skilja Wurm Online från mer mainstream MMORPG:s är att man istället för att ha byggt upp en hel värld i förväg med städer, npc:s, quests och massa monster, i stort sett bara skapat en stor skog och gett spelarna redskap för att själva bygga upp sin värld och en intrig. Ett upplägg som jag gillar skarpt. Verkar trots allt finnas någon form av ram-story, men jag har inte fattat så mycket än. Finns två faktioner/religioner , blacklight och whitelight, blacklight är onda, you do the math.
Q: Hur springar jag, man går ju jättelångsamt!
A: Vad jag vet finns det bara ett läge. Men destu mer man bär, destu långsammare går det. Använd också vägar så mycket som möjligt, där går man extra raskt.
Q: Hur ser jag kompassen?
A:Titta neråt.
Q: Hur hugger jag ner träd?
A: Dubbelklicka på yxan i inventoryt (F3), högerklicka sedan på trädet > cut down. Upprepa proceduren tills att trädet är fält.
Q: Hur gör jag plankor av trädet?
A:Högerklicka på det fallna trädet med yxan i handen, hug det till stockar. Ta upp en av stockarna. Dubbelklicka på sågen. Högerklicka på stocken (som nu ligger i ditt inventory), välj create > weapon > plank.
På samma sätt kan man skapa en mängd andra grejer, beroende på vilket verktyg man har och vilken sak man högerkickar på. Oftas bygger man något i flera steg. Skall man göra en spinrock tex. så kanske man först måste tälga ut en bit rätt grovt. Sen finputsa med något annat verktyg mm. Om man är osäker vad nästa steg är så brukar det vara till hjälp om man högerklickar > examine.
Q: Hur bygger man hus och andra fräcka saker?
A: Faktiskt ingen aning. Jag har ju bara spelat i ungefär 1,5 dagar, så jag har inte så bra koll. Men när man väl kan grunderna är det bara att experementera.
Q: Det är för brant, jag kommer inte upp, hur gör jag?
A: Högerklicka på marken > climb, när du väl är uppe, högerklicka igen > stop climbing.
Q: Vad representerar den gröna mätaren?
A: Den göna mätaren visar din stamina, hur mycket energi du har att göra olika saker. När orken tar slut, går det trögt att utföra arbete, gå, kättra osv.
Q: Vad representerar den blåa mätaren?
A: Den blåa mätaren visar hur törstig man är. Destu törstigare du är, destu snabbare blir du trött. För att släcka din törst, drick vatten. Gör detta genom att högerklicka på en vattenkälla > drink.
Q: Vad representerar den oranga mätaren?
A: Den oranga mätaren visar hur hungrig man är. Destu hungrigare du är, destu snabbare blir du trött. Dessutom kan man inte utföra vissa sysslor om man är riktigt hungrig. För att bli mätt igen måste man (surprise!) äta någonting. Detta är ett ganska meckigt kapitel. Man kan högerklicka på marken och välja nature > forage/botanize för att hitta grödor/örter. Men dessa blir man inte allt för mätt på. Bättre är att göra sig ett fiskespö och fiska och/eller döda ett djur eller två. Maten bör sedan tillredas i en lerkruka på elden eller spisen.. Här kan man använda lite grönsaker och örter för att sätta smak på det hela. Men det är inte helt lätt att få tag på något animaliskt så oftast blir det någon form av vegetabilisk sörja man får peta i sig.
Q: Hur gör man gör att slippa hålla inne gå-knappen?
A: Tryck på "x" för att toggla autowalk.