Permalänk
Medlem

options innan du startar

Permalänk

Jag är lätt med på en sweclock by!
Men då ska det vara en seriös by med lite tanke bakom typ inte tusen ljusår bort till det man andvänder som vatten,sten,järn med mera..

Permalänk
Medlem

Hade varit på om inte vattnet såg helt muppigt ut för mig :X

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
Hade varit på om inte vattnet såg helt muppigt ut för mig :X

Seriöst? hah

Permalänk
Medlem

Ska pröva, återkommer.

Permalänk

Fan vad jag är sugen på att spela igen. Jag skall bege mig ut på upptäcksfärd för att hitta ett bra ställe att starta en ny by tror jag.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

vart är swec byn?

Permalänk
Medlem

Kan någon skriva en liten guide hur man hittar andra spelare/byar, hur man skaffar vapen, hur man börja bygga och sånt? Det skulle vara väldigt uppskattat.

Permalänk

Jag vill vara med och leka med swecare.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

Finns det någon swec by?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk

Ok, eftersom det verkar finnas en viss efterfrågan skall jag försöka hitta en bra plats för att starta en swecby.. När detta är gjort lägger jag upp en vägbeskrivning samt en övergripande FAQ. Nu är jag absolut ingen expert på spelet, men det mest grundläggande tror jag att jag kan.. Återkommer om en stund.

Visa signatur

Permalänk

Bra, det skulle vara utmärkt!

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

Jag kommer väl dit jag också, efter att ha vilat en natt och en dag känns det mer lockande igen

Permalänk

Ahh, äntligen har jag hittat den prefekta platsen. Det tog dock rätt många timmar.. Letade först omkring sjön vid Newtown, men alla bra ställen var redan väldigt exploaterade. Tillslut tröttnade jag och började gå mot den vita ljuspelaren istället.. Väl framme tog jag mig över kanten mot nordöst och där hittade jag denna plats:

Det verkar som om det redan är lite småbebott, men fördelen är att vi kan dra nytta av vad de andra har åstakommigt. Bla. skulle de bygga en ugn snart som alla kunde använda. De har också byggt ett litet slott för beskydd. Verkar väldigt trevliga ;). Jaja, det är bara att logga in och gå mot ljuspelaren i nordöst så hittar ni. Skall stax lägga upp en liten FAQ också..

OBS: Det är ganska långt att gå, men mödan värt.. Tror att det är ungefär 2.7km (uppmätt av proppen. ). Kolla uppe i högra hörnet för att se hur långt ni har gått.

OBS, OBS! Detta är en den gamla versionen av FAQ:n, den nya inklusive den här med tillägg om regler mm. finns på Sidan 10.

FAQ:

Q: Vad är meningen med spelet egentlignen, jag fattar ingenting!

A: Det som verkar skilja Wurm Online från mer mainstream MMORPG:s är att man istället för att ha byggt upp en hel värld i förväg med städer, npc:s, quests och massa monster, i stort sett bara skapat en stor skog och gett spelarna redskap för att själva bygga upp sin värld och en intrig. Ett upplägg som jag gillar skarpt. Verkar trots allt finnas någon form av ram-story, men jag har inte fattat så mycket än. Finns två faktioner/religioner , blacklight och whitelight, blacklight är onda, you do the math.

Q: Hur springar jag, man går ju jättelångsamt!

A: Vad jag vet finns det bara ett läge. Men destu mer man bär, destu långsammare går det. Använd också vägar så mycket som möjligt, där går man extra raskt.

Q: Hur ser jag kompassen?

A:Titta neråt.

Q: Hur hugger jag ner träd?

A: Dubbelklicka på yxan i inventoryt (F3), högerklicka sedan på trädet > cut down. Upprepa proceduren tills att trädet är fält.

Q: Hur gör jag plankor av trädet?

A:Högerklicka på det fallna trädet med yxan i handen, hug det till stockar. Ta upp en av stockarna. Dubbelklicka på sågen. Högerklicka på stocken (som nu ligger i ditt inventory), välj create > weapon > plank.

På samma sätt kan man skapa en mängd andra grejer, beroende på vilket verktyg man har och vilken sak man högerkickar på. Oftas bygger man något i flera steg. Skall man göra en spinrock tex. så kanske man först måste tälga ut en bit rätt grovt. Sen finputsa med något annat verktyg mm. Om man är osäker vad nästa steg är så brukar det vara till hjälp om man högerklickar > examine.

Q: Hur bygger man hus och andra fräcka saker?

A: Faktiskt ingen aning. Jag har ju bara spelat i ungefär 1,5 dagar, så jag har inte så bra koll. Men när man väl kan grunderna är det bara att experementera.

Q: Det är för brant, jag kommer inte upp, hur gör jag?

A: Högerklicka på marken > climb, när du väl är uppe, högerklicka igen > stop climbing.

Q: Vad representerar den gröna mätaren?

A: Den göna mätaren visar din stamina, hur mycket energi du har att göra olika saker. När orken tar slut, går det trögt att utföra arbete, gå, kättra osv.

Q: Vad representerar den blåa mätaren?

A: Den blåa mätaren visar hur törstig man är. Destu törstigare du är, destu snabbare blir du trött. För att släcka din törst, drick vatten. Gör detta genom att högerklicka på en vattenkälla > drink.

Q: Vad representerar den oranga mätaren?

A: Den oranga mätaren visar hur hungrig man är. Destu hungrigare du är, destu snabbare blir du trött. Dessutom kan man inte utföra vissa sysslor om man är riktigt hungrig. För att bli mätt igen måste man (surprise!) äta någonting. Detta är ett ganska meckigt kapitel. Man kan högerklicka på marken och välja nature > forage/botanize för att hitta grödor/örter. Men dessa blir man inte allt för mätt på. Bättre är att göra sig ett fiskespö och fiska och/eller döda ett djur eller två. Maten bör sedan tillredas i en lerkruka på elden eller spisen.. Här kan man använda lite grönsaker och örter för att sätta smak på det hela. Men det är inte helt lätt att få tag på något animaliskt så oftast blir det någon form av vegetabilisk sörja man får peta i sig.

Q: Hur gör man gör att slippa hålla inne gå-knappen?

A: Tryck på "x" för att toggla autowalk.

Visa signatur

Permalänk

Testade lite innan, kommer nog testa mer sen.

Permalänk

Ok byn jag bor i ligger precis norr om där man startar. Seriöst folk är välkommna inga pvp noobs tack. Det är bara att simma åt norr det ligger i en dal men när man kommer över till andra sidan av sjön ta då och leta efter en dal eller en väg som går ifrån stranden in till byn.

Permalänk

Du har ingen lust att flytta till SweC-byn istället Gargamel? Visserligen så är din by också väldig trevlig, men det finns en del rötägg. Jag blev dessutom dödad 2 gångar av en blacklight-idiot när jag var där senast.. Det lustiga är ju att halva byn har konverterat till blacklight, jaja.

Visa signatur

Permalänk

känner ingen som heter blacklight =S

Permalänk

Han hette inte Blacklight utan tillhörde Black light, alltså de "onda". Jaja, du gör som du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att gå dit? Tar det inte allt för lång tid är jag med och ska försöka förstå mig på detta spelet en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar svårt att bygga hus. Har fixat plankor osv men vet inte hur man bygger

Permalänk
Medlem

Föresten, finns det någon autowalk knapp? så jag kan gå mot ljuset och sen tabba ur

Gått 1km mot ljuset nu känns lite segt

Permalänk

poppen: Tar kankse 20 min att gå. Något sådant. Ahh, autowalk-knappen hade jag glömt, testa med x.

qrulos: Tror man behöver någon form av ritning för att bygga större saker. Är dock inte säker. Annars så kan vi säkert fråga våra Tysk/Amerikansk-estniska grannar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah tack nu kan jag gå utan att trycka ner Jag är nog där om en stund

Permalänk

Ok, finemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ahh, äntligen har jag hittat den prefekta platsen. Det tog dock rätt många timmar.. Letade först omkring sjön vid Newtown, men alla bra ställen var redan väldigt exploaterade. Tillslut tröttnade jag och började gå mot den vita ljuspelaren istället.. Väl framme tog jag mig över kanten mot nordöst och där hittade jag denna plats:

http://fsson.com/dump/stad.jpg

Var pekar kompassen när du tittar mot ljuspelaren? Jag försöker hitta byn, men vet knappt var jag ska gå då jag var på upptäcktsfärd innan och inte har startplatsen som referensram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Var pekar kompassen när du tittar mot ljuspelaren? Jag försöker hitta byn, men vet knappt var jag ska gå då jag var på upptäcktsfärd innan och inte har startplatsen som referensram.

Hmmm.. Jag kan komma upp och möta dig annars.. Gå mot ljuspelaren så kommer jag förhoppningsvis stå vid templet och kunna visa vägen..

EDIT: På bilden står jag mot sydväst, men jag är inte tillräckligt intelligent för att kunna fundera ut hur det skall kunna hjälpa dig.

EDIT2: Jo föresten, nu förstår jag, såklart. Har alldrig varit en höjdare på orientering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha nu måste jag ha gått extremt fel, för nu är jag vid ljuset! Ljuset kalla altar of three och man kan läsa lite böcker, sen så finns det massa items runt överallt.

Jag har ju bara gått 2.7km

Permalänk

Jo men det stämmer proppen! Får nog revidera min distansuppgift där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Hmmm.. Jag kan komma upp och möta dig annars.. Gå mot ljuspelaren så kommer jag förhoppningsvis stå vid templet och kunna visa vägen..

EDIT: På bilden står jag mot sydväst, men jag är inte tillräckligt intelligent för att kunna fundera ut hur det skall kunna hjälpa dig.

EDIT2: Jo föresten, nu förstår jag, såklart.

Tack. Jag tror jag försöker navigera mig dit själv. Jag måste först köra klart min viljornas kamp med ett satans berg och vem vet hur lång tid det kommer att ta.