drar integrerade ljudkort nån kraft från processorn?

Permalänk

drar integrerade ljudkort nån kraft från processorn?

japp, som topic lyder. gör det de?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

följefråga: drar det mycket kraft?

edit: är det stor skillnad på ett intergrerat graffe och ett löst? i ljudkvallitet då?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Permalänk
Medlem

mycket nej.

beror på vad för integrerat man har och vad för "löst" man jämför med.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig att Creative kort drar mellan 2 till 5 % medans integrade drar upp till 20% beroende på modell men det vanligaste är ca7% detta i spel med 3D llud för vanlig musik är det inte så stor skillnad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

det integrerade sitter på ett Epox EP-8K9A7I tror det heter VIA AC'97 Enhanced Audio Controller PCI

det lösa heter creative labs ct4810

kan det bara värt att byta ut det intergrerade mot det lösa?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

PCI 128 är ett bra ludkort så den är nog bättre än det integrerade som du har men då bara som uppspelning för till något annat duger den inte till för.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
PCI 128 är ett bra ludkort så den är nog bättre än det integrerade som du har men då bara som uppspelning för till något annat duger den inte till för.

okej så du rekomenderar mig att byta ut med andra ord? lysnar på musik är nästan det enda jag gör..

EDIT: jag kollade en grej nu, ja startade upp en låt och kollade på cpuanvändning, när jag satte på låten så gick processor-användingen upp till 35-40% i mediaplayer

EDIT2: vart kan man hitta drivrutiner till creativ labs ct4810 ?

EDIT3: , måste man stänga av det intergrerade ljudkortet i bios?, och måste man ta bort drivers till det intergrerade? innan man installerar det "lösa" ljudkortet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver bara stänga av det i bios men det går ofta att ha båda men man får ställa om i Windows hela tiden.

Man får vänta lite innan nerladdningen börjar efter man tryckt på Download sedan vet jag inte om den stöder Service pack 2.

http://www.softwarepatch.com/utilities/creative-ct4810.html

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Du behöver bara stänga av det i bios men det går ofta att ha båda men man får ställa om i Windows hela tiden.

Man får vänta lite innan nerladdningen börjar efter man tryckt på Download sedan vet jag inte om den stöder Service pack 2.

http://www.softwarepatch.com/utilities/creative-ct4810.html

tack så jätte mycket för hjälpen

EDIT: nu e ja nöjd. basen blev mycket bättre, samt renare ljud

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas den fungerar bara för Creative slutade stödja kortet fyra år sedan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Hoppas den fungerar bara för Creative slutade stödja kortet fyra år sedan.

läs inlägget innan . jag behövde inte äns installera det , xp hittade kortet och installerade det själv

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh fint...så varför bryr jag mig.

Och visst är det fint ljud i det kortet...det var inte Creative som gjorde kortet därför är det en av de bästa de sålt.

Visa signatur

Rocking hard !!!