Permalänk
Musikälskare

din lilla fotosmygare!

fan måste ut på natten med... men i Malmö? hmm tänk om typ

NY SIDA \o/ måste posta bild igen då... gah

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
din lilla fotosmygare!

fan måste ut på natten med... men i Malmö? hmm tänk om typ

Haha, nu snackar vi iofs halv sex typ, inte så farligt. Var dock några fulla göteborg-supporters som "livade upp stämingen"

Permalänk
Medlem

55mm f/10 1/200s ISO200

Permalänk
Medlem

New page... must.. post.. new... pictures...

10D, Tamron 17-50/2.8 @ 50mm, f2.8, 1/50, ISO400 -1.3ev

10D, Tamron 17-50/2.8 @ 50mm, f2.8, 1/100, ISO200 -1ev

EDIT: Bonus, sista inlägget på förra sidan, http://ohnline.net/foto/fo-ff063.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter intressant, återkommer gärna till dig lite senare om det går bra

Det är bara att återkomma, kan eventuellt bli lite bökigt att lösa allt praktiskt runtomkring (typ, ska du skicka pengar till mig först? Litar du så mycket på mig? Eller tvärtom ska jag köpa den för egna pengar och sen få av dig, litar jag så mycket på dig? osv.)

Nån sa att man kunde få den från tyskland för runt det priset, om jag inte minns fel var det Boo. Kanske är en smidigare lösning för dig i så fall.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
New page... must.. post.. new... pictures...

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Image Date: 2006:10:28 17:38:10
Flash Used: No
Focal Length: 18.0mm
CCD Width: 4.50mm
Exposure Time: 0.100 s (1/10)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 1600
Exposure Bias: -1.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

btw ExE, jävligt bra nattbilder bilder

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

ExE, har du tagit bilderna med stativ eller för hand? Snygga var dom iaf, speciellt den första.

Edit: Drar till med en från min vistelse i Stockholm nu i sommras.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
btw ExE, jävligt bra nattbilder bilder

Thanks <3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
ExE, har du tagit bilderna med stativ eller för hand? Snygga var dom iaf, speciellt den första.

Edit: Drar till med en från min vistelse i Stockholm nu i sommras.

http://img206.imageshack.us/img206/9199/stockholm103ke2.jpg

För hand, tog de bara spontant idag, gillar den som kom i min edit bäst. Spejsad distorsion på dina hus där iaf.

Permalänk
Citat:

Thanks <3

För hand, tog de bara spontant idag, gillar den som kom i min edit bäst. Spejsad distorsion på dina hus där iaf.

I know

Ännu en för allmän beskådan

Edit: Jup, det var den som jag menade. Den första nattbilden, på förra sidan dvs

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Inaktiv

Har precis börjat med digitalfotografering. Eller med fotografering överhuvudtaget för den delen. Jag lånade hem en kamera från skolan och läste igenom handboken. Har försökt förstå mig på alla olika saker men det är mycket
Idag åkte jag iallafall ut till en övergiven minkfarm ute i skogen och tog lite kort. Vet inte om de är bra eller dåliga, det får ni avgöra.

Den här har jag lekt lite med i photoshop också.

Vad tycker ni?

Permalänk
Musikälskare

Focusen ligger fel på en del samt motiven är inte så upphetsande direkt, dock är den sista bäst då den ser lite gammal ut.

Prova å bestäm focuspunkten själv "one shot" så kan du styra bättre.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Tycker inte fokusen ligger fel, snarare på ett oväntat ställe. I alla fall den med elproppen funkade bra. Annars hade bilderna en bra konstnärlig känsla, hyffsat genomtänkt komposition, bra skärpa och fina färger.

Permalänk
Medlem

Heh, vi satt och testade objektivet vi köpte av dig igår inne på BurgerKing på Gustav mot samma hus i skydd av regnet

Hej förresten, du vart trevlig IRL.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem

Hupp. Några av förrgårdagens bilder.

1/200s, f/4.5, ISO 100, 29mm

1/100s, f/4.5, ISO 100, 65mm

1/13s, f/4.5, ISO 100, 46mm

7,1s, f/29, ISO 100, 56mm

2,0s, f/22, ISO 100, 18mm

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Musikälskare

Blir en 5D + batterigrepp till Jens i julklapp har jag bestämt nu \o/

Dax att spara å snåla

EDIT: va kan man få för en 350D med batterigrepp? Bra skick etc. Hmm kanske slänger med mitt tamron 17-50... får se

*spekulerar*

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

De ligger väl runt 6-7k @ Fotosidans begagnatdel.

Det är ju inte direkt svårt att hitta en annons på 350D tyvärr.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Heh, vi satt och testade objektivet vi köpte av dig igår inne på BurgerKing på Gustav mot samma hus i skydd av regnet

Hej förresten, du vart trevlig IRL.

Tja, undrade lite vem det var här på forumet. Fast det var inte så passande väder eller ljus för foto precis.

flashen: Du får ju ha kvar din 350 som andrahus!

Permalänk
Citat:

Blir en 5D + batterigrepp till Jens i julklapp har jag bestämt nu \o/

Dax att spara å snåla

EDIT: va kan man få för en 350D med batterigrepp? Bra skick etc. Hmm kanske slänger med mitt tamron 17-50... får se

*spekulerar*

Jag fyller år idag, ge den till mig

Permalänk

Tror tyvärr att 6-7k är lite väl optimistiskt. Med tanke på att den i dagens läge kostar 6600kr helt ny här i Sverige. Jag personligen skulle inte ge mer än 4k för en i bra skick och jag tror det är ungefär det med lite tur du kan få för den. Dyker upp 20D för 7k ibland på fotosidan, och det är ju inte så vårt o välja mellan en 10D/20D/30D mot en 350D

Du bör väl sälja Tamronet då det inte funkar på en 5D?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Tja, undrade lite vem det var här på forumet. Fast det var inte så passande väder eller ljus för foto precis.

flashen: Du får ju ha kvar din 350 som andrahus!

haha lol som sportfotografer typ, en på varje axel !!!!

radaradam: hmm funkar inte tamronen på en 5D? isf säljer jag den så klart

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

uhm, klart Tamronen fungerar på en 5D. Varför skulle den inte?

Därimot blir det en skillnad, för på 5D har du en fullformatssensor, så en fast 50mm blir en 50mm på en 5D, inte en 75mm som det blir på en 350D.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk

Flashen, Rille88: Nej tyvärr. Och det är för att objektivet är tillverkat just för kameror med en mindre sensor som t.ex. 350D. Likadant med Canons EF-s, dom fungerar endast med APS-storlek. EF-optik och motsvarande fungerar.

Den fungerar inte av den anledningen att 5D och 1D-serien har för stor sensor. Den klarar helt enkelt inte att teckna hela ytan. I det andra att man inte får en bränviddsförlägning är korrekt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C
"Optiken är avsedd enbart för D-SLR med sensor i APS-storlek (dvs 20D, 350D, D50, D70s, osv). Den fungerar alltså inte på analoga kameror eller Canons 1D-modeller."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
uhm, klart Tamronen fungerar på en 5D. Varför skulle den inte?

Därimot blir det en skillnad, för på 5D har du en fullformatssensor, så en fast 50mm blir en 50mm på en 5D, inte en 75mm som det blir på en 350D.

För att den är speciellt anpassad till bildsensorer av APS-C format. Detta citat talar om Canons EF-S, men det är samma för alla tillverkares "digitalobjektiv" (Tamron kallar sina DiII):

EF-S lenses, however, can not be used on EF mount cameras [...]. This is because the increased proximity of the lens to the sensor means that on full-frame sensor or 35mm film EF cameras the lens itself would obstruct the mirror's movement and cause damage to the lens and/or camera. An additional reason is that the lenses produce a smaller image circle of even illumination (circle of no vignetting).

Permalänk
Musikälskare

aha okej jag fattar, perfekt!

tack

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

ah, har inte så stor koll på tredjeparts tillverkare och Canon.

Samma grej som med Nikons DX serie (som förövrigt inte ska vara så värst bra.)

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

ah, har inte så stor koll på tredjeparts tillverkare och Canon.

Samma grej som med Nikons DX serie (som förövrigt inte ska vara så värst bra.)

är väl inga fel på deras DX serie, men man får ju vad man betalar för..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
är väl inga fel på deras DX serie, men man får ju vad man betalar för..

Vad jag har hört så ska de "icke" DX objektiven vara bättre.
Jag har själv ett DX objektiv och är nöjd med det, fast kommer själv att inte köpa ett DX objektiv (vill vara öppen för andra kamror, t.ex. en fullformatare eller analog Nikon.)

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.

Permalänk
Medlem

Fortsätter med kvällsbilder (blev inte så många så kvalitén kanske sjunker )

f2.8 1/100 ISO400 yadayada

Nu till frågan, överskärpt eller ej?

Permalänk
Citat:

Vad jag har hört så ska de "icke" DX objektiven vara bättre.
Jag har själv ett DX objektiv och är nöjd med det, fast kommer själv att inte köpa ett DX objektiv (vill vara öppen för andra kamror, t.ex. en fullformatare eller analog Nikon.)

Stämmer ju inte heller särskilt bra. Nikon DX 18-70 är ett utmärkt objektiv. Nikon AF-S DX 17-55mm 2.8 G ED är så vitt jag vet Nikons "Top of the line" och det är ju också skit eftersom det är DX. Det är ju rätt så lustigt att man får betala 14 000kr för ett objektiv som är dåligt. Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED går ju inte heller att använda, det var ju visst DX det också.

Permalänk
Medlem

radaradam, attans, glömde de. Självklart är inte 17-55 dålig.
Glömde helt enkelt av att det var DX serien.

Fortfarande bara jag som har hört, en lärare sa det bla. Har inte varit tillräkligt inne för att sätta mig in i objektiv, tog alldeles förmycke tid att bestämma sig för kamera.
men jag tar tillbaka mitt bla bla, vad säger man, påstående om DX och kvalité. Tack för smisket radaradam och även ni andra!

/edit

kom på att jag läste på Fotosidans forum att DX objektiven faktiskt fungerar på en fullformatare, men att man inte får samma vinkel. Harför mig det var så att man förlorade en bit av den minsta (t.ex. på 17-55an så försvinner en del i början, så det kanske blir en 25-55).

Någon som vet om det e bs jag skriver eller om det stämmer?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.