Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Dota tråden 6.22 !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Naix lifesteal ÄR en aura. Inte i den meningen att man hjälper nära hjältar/units. Men i editorn är den det. Kanske har de helt enkelt satt radien på auran till 0. Men en aura är det.

Vad bra att det är en aura i Map Editor men det är ingen aura i spelet. Är något 0 så brukar det innebära noll, det är vad jag fick lära mig i skolan. Vet ej vilken skola du har gått/går i där de lär ut att noll är någonting mer än vad det egentligen är. Är det 0,5? Nej 0,5 är 0,5. 0,1 kanske? Nej 0,1 är 0,1. Du får förklara hur du tänker för min lilla alkoholprydda hjärna verkar inte fatta att 0 är vad det är.

Vill du att jag ska definera aura? Ok!
Första exemplet: Det sägs (mytologi, sprituellt eller religon) aura är något som är osynligt men ändå finns runt en människa som ett sken. Det sägs att det finns kameror som kan fånga auror på bild.
Andra exemplet: Det finns vissa människor som utstrålar en viss aura t.ex. ledarskap, rädsla, respect o.s.v.

Aura i spel brukar oftast innebära att vänner tar fördel av det och fiender tar skada (inte i benämning som fysisk skada). Det du menar är att Naixs lifesteal är en aura för att den ursprungligen kommer från Vampiric Aura och eftersom det inte går att göra så att itemet Mask of Death som en skill. Därför är Naixs lifesteal en aura, det har du rätt i men är den skillen på något sätt en fördel för vänner? Nej. Är skillen en skada för fienden? Nej. Då är det inte en aura även fast skillen har ursprung i Vampiric Aura. Skillnaden mellan praktik och teori.

Du får rätta mig om jag har fel, jag gillar att diskutera.

Visa signatur

Chassi: trästubbe | Minne: guldfisk | Grafikkort: sexans skolfoto | Processor: mammas symaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drunken_Idiot
Vad bra att det är en aura i Map Editor men det är ingen aura i spelet. Är något 0 så brukar det innebära noll, det är vad jag fick lära mig i skolan. Vet ej vilken skola du har gått/går i där de lär ut att noll är någonting mer än vad det egentligen är. Är det 0,5? Nej 0,5 är 0,5. 0,1 kanske? Nej 0,1 är 0,1. Du får förklara hur du tänker för min lilla alkoholprydda hjärna verkar inte fatta att 0 är vad det är.

Vill du att jag ska definera aura? Ok!
Första exemplet: Det sägs (mytologi, sprituellt eller religon) aura är något som är osynligt men ändå finns runt en människa som ett sken. Det sägs att det finns kameror som kan fånga auror på bild.
Andra exemplet: Det finns vissa människor som utstrålar en viss aura t.ex. ledarskap, rädsla, respect o.s.v.

Aura i spel brukar oftast innebära att vänner tar fördel av det och fiender tar skada (inte i benämning som fysisk skada). Det du menar är att Naixs lifesteal är en aura för att den ursprungligen kommer från Vampiric Aura och eftersom det inte går att göra så att itemet Mask of Death som en skill. Därför är Naixs lifesteal en aura, det har du rätt i men är den skillen på något sätt en fördel för vänner? Nej. Är skillen en skada för fienden? Nej. Då är det inte en aura även fast skillen har ursprung i Vampiric Aura. Skillnaden mellan praktik och teori.

Du får rätta mig om jag har fel, jag gillar att diskutera.

Hehe Jag resonerar som så, att diskussionen handlar om vilka effekter som stackar och hur. Där Orb-effekter inte stackar, så gör aura-effekter det istället. Det är blizzard som sätter namn på sina olika effekter. Naix lifesteal är en ability av typen aura. Punkt slut.

Jag håller med dig om din defintion av en aura, men när vi diskuterar en effekts funktion i ett specifikt spel, så anser iallafall jag, att man ska hålla sig till den anvädning av ord som spelets terminilogi brukar sig av.

Och angående området som auran påverkar som mycket väl kan vara noll (ingen alls), medans aurans bärare ändå känner av dess effekter, av just den anledningen: Att han är aurans bärare. så innebär det inte att aurans effekter skulle vara noll, utan bara storleken på området som påverkar andra enheter är noll.

Det är ju helt klart bara en fråga om hur man tolkar ord, men jag tycker man skall försöka hålla isär verkligeheten från spelets värld.

edit: Och skall man utgå från crilles inlägg, som du citerar, så är det än mer tydligt hur man skall tolka ordet "aura" i det här fallet.

Permalänk
Citat:

Hehe Jag resonerar som så, att diskussionen handlar om vilka effekter som stackar och hur. Där Orb-effekter inte stackar, så gör aura-effekter det istället. Det är blizzard som sätter namn på sina olika effekter. Naix lifesteal är en ability av typen aura. Punkt slut.

Jag håller med dig om din defintion av en aura, men när vi diskuterar en effekts funktion i ett specifikt spel, så anser iallafall jag, att man ska hålla sig till den anvädning av ord som spelets terminilogi brukar sig av.

Och angående området som auran påverkar som mycket väl kan vara noll (ingen alls), medans aurans bärare ändå känner av dess effekter, av just den anledningen: Att han är aurans bärare. så innebär det inte att aurans effekter skulle vara noll, utan bara storleken på området som påverkar andra enheter är noll.

Det är ju helt klart bara en fråga om hur man tolkar ord, men jag tycker man skall försöka hålla isär verkligeheten från spelets värld.

edit: Och skall man utgå från crilles inlägg, som du citerar, så är det än mer tydligt hur man skall tolka ordet "aura" i det här fallet.

Och jag resonerar som så att det är skillnad på praktik och teori. Jag har redan sagt att du har rätt i att det är en aura eftersom den härstammar från Vampiric Aura, har jag inte sagt det mer än en gång så skjut mig. Men det är i teorin. I praktiken är det inte en aura för vännerna tar inte fördel av det och fienden tar inte skada. Du kan väl inte neka till att jag har en poäng i det jag snackar om? Om man ska ta det jag svarade criller på så snackar jag om DotA för om man ska gräva i teorin så har Ghoul inte lifesteal och är tokigt fel. I DotA har Naix en skill där han får 40% lifesteal på level 4, är det en aura i hela spelet Warcraft 3? Ja. Är det en aura i DotA? Nej. Skillnaden på praktik och teori.

Innan du motsäger mig igen så ska jag påpeka en gång till att du har helt rätt i att det är en aura med inte i den benämningen jag svarade criller på.

Visa signatur

Chassi: trästubbe | Minne: guldfisk | Grafikkort: sexans skolfoto | Processor: mammas symaskin

Permalänk
Medlem

Naix' Life Steal är en aura, ja. Den defineras så i WC3 motorn. Sen om det stämmer överens med vad Aura betyder egentligen spelar ingen roll, Naix' life steal ÄR en passiv aura ability. Dom har bara gjort så de enda enheter som blir påverkade av den är "self". Alltså är det en personlig aura.

Man kan nog inte hoppa in och påstå att det inte är en aura, eftersom det är en ganska djup debatt man ger sig in i, och WC3 är trots allt bara ett vanligt spel.

Permalänk
Medlem

Ja, vi har båda visat helt klart vad vi anser om saken, så jag tänker inte tjäbbla mer om det, utan för att gå tillbaka till topic, så undrar jag vad ni andra tycker om de nya spelmodena? -ai, -aa och -as.

Med bara intelligenshjältar blir det ett enda blodbad. Hög skada och lite liv på alla hjältar. Riktigt roligt tycker jag, men i alla spel jag kört med -ai så är det mycket folk som lämnar, helt klart med anledning av att de dör så ofta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Man kan nog inte hoppa in och påstå att det inte är en aura, eftersom det är en ganska djup debatt man ger sig in i, och WC3 är trots allt bara ett vanligt spel.

Först: Va? Hoppa in? Jag tar lite illa upp om du menar att jag inte har hängt med alls i detta forum tidigare. Jag var faktiskt en av de få som faktiskt lade upp repriser i början som denna tråd egentligen handlar om.

Sen: Det verkar som du läser mellan raderna där jag antar att du läst "det är ingen aura" och "punkt slut". Detta är ingen debatt bara en harmlös diskussion. Jag har redan sagt att det är en aura... Bah! Vem bryr sig, ingen verkar fatta vad jag menar. Jag ska förklara men först: Jag har redan sagt att det är en aura. Jag har redan sagt att det är en aura. Jag har redan sagt att det är en aura. Okej?

Nu ska jag förklara vad jag menar. Det är inte en aura i DotA för det första för att det inte är någon annan som påverkas, om det bara är Naix som påverkas kan det inte klassa som aura. Begreppet aura innebär att andra runt omkring en påverkas på nåt sätt. Samma sak kan man säga om Omnis ulti, den skillen är inte en aura i teorin men slås den på så påverkas vänner runt omkring honom. För det andra så står det ingenstans i infon om Feast att det är en aura som bara ska påverka Naix. Vampiric Aura är en aura och ingen orbeffect det vet jag men Feast var en orbeffect för några versioner sedan och bara för att göra så att det inte skulle vara en orbeffect så använde de Vampiric Aura.

Det verkar vara omöjligt försöka förklara vad en aura innebär när det finns människor vars livs glädje är att försöka motbevisa en när man bara försöker ha en poäng. Jag ska inte nämna något mer om detta om det anses som en djup debatt som pågått i... 2 dagar? Jätte djup...

EDIT:

Citat:

Ja, vi har båda visat helt klart vad vi anser om saken, så jag tänker inte tjäbbla mer om det, utan för att gå tillbaka till topic, så undrar jag vad ni andra tycker om de nya spelmodena? -ai, -aa och -as.

Med bara intelligenshjältar blir det ett enda blodbad. Hög skada och lite liv på alla hjältar. Riktigt roligt tycker jag, men i alla spel jag kört med -ai så är det mycket folk som lämnar, helt klart med anledning av att de dör så ofta.

Jag tycker det verkar som en cool idé. Rätt omständigt för en gångs skull. Hoppas bara att de fixat så att -ar blir jämnare t.ex. så inte både Lion och Lina hamnar på samma lag eller Furion och Zeus. Samma kan sägas om -aa, kul att möta Bone, Nerubian Ass och/eller Weaver, Gondar och Riki. Själv springer man runt med Drow och försöker samla ihop till Lothars men man blir ju backstabbad hela tiden. Får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Först: Va? Hoppa in? Jag tar lite illa upp om du menar att jag inte har hängt med alls i detta forum tidigare. Jag var faktiskt en av de få som faktiskt lade upp repriser i början som denna tråd egentligen handlar om.

Förlåt, visste inte att du hade tjing på denna debatten.

Vad jag menade var att du inte kan jämföra spelets aura med en riktig aura. Jag vet vad du menade, och ja på vissa punkter har du ju såklart rätt! En aura är något som omger ett visst objekt. Men ur spelets synvinkel (vilket ändå är den ända som räknas, eller?) så är hans ability en aura.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Förlåt, visste inte att du hade tjing på denna debatten.

Vad jag menade var att du inte kan jämföra spelets aura med en riktig aura. Jag vet vad du menade, och ja på vissa punkter har du ju såklart rätt! En aura är något som omger ett visst objekt. Men ur spelets synvinkel (vilket ändå är den ända som räknas, eller?) så är hans ability en aura.

Cool lugnt, ingen skada skedd.

Rätt i det du säger. Bra att du förstår min poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen: Det verkar som du läser mellan raderna där jag antar att du läst "det är ingen aura" och "punkt slut". Detta är ingen debatt bara en harmlös diskussion. Jag har redan sagt att det är en aura... Bah! Vem bryr sig, ingen verkar fatta vad jag menar. Jag ska förklara men först: Jag har redan sagt att det är en aura. Jag har redan sagt att det är en aura. Jag har redan sagt att det är en aura. Okej?

Nu ska jag förklara vad jag menar. Det är inte en aura i DotA för det första för att det inte är någon annan som påverkas, om det bara är Naix som påverkas kan det inte klassa som aura. Begreppet aura innebär att andra runt omkring en påverkas på nåt sätt. Samma sak kan man säga om Omnis ulti, den skillen är inte en aura i teorin men slås den på så påverkas vänner runt omkring honom. För det andra så står det ingenstans i infon om Feast att det är en aura som bara ska påverka Naix. Vampiric Aura är en aura och ingen orbeffect det vet jag men Feast var en orbeffect för några versioner sedan och bara för att göra så att det inte skulle vara en orbeffect så använde de Vampiric Aura.

Det verkar vara omöjligt försöka förklara vad en aura innebär när det finns människor vars livs glädje är att försöka motbevisa en när man bara försöker ha en poäng. Jag ska inte nämna något mer om detta om det anses som en djup debatt som pågått i... 2 dagar? Jätte djup...

EDIT:

Jag tycker det verkar som en cool idé. Rätt omständigt för en gångs skull. Hoppas bara att de fixat så att -ar blir jämnare t.ex. så inte både Lion och Lina hamnar på samma lag eller Furion och Zeus. Samma kan sägas om -aa, kul att möta Bone, Nerubian Ass och/eller Weaver, Gondar och Riki. Själv springer man runt med Drow och försöker samla ihop till Lothars men man blir ju backstabbad hela tiden. Får se.

Johan är min gud

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisksnor
Johan är min gud

Jaså det är han? Det ska jag hälsa honom när jag nyktrar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: 2 orbeffects

Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
naix lifesteal är ingen orbeffect, det är en aura så de är inte så konstigt att dom stackar...
Vilka items stackar om man sätter dom i rätt ordning? Jag har då inte sett några de är ju bara den sista orbeffecten som man sätt på som funkar.

Testa att köra lycan med sange and yasha + satanic då fungerar båda orbsen. (har gjort iaf vet inte om dom tog bort det i 6.28 versionen)

Edit: såg att ni redan diskuterat detta vidare och måste säga att eftersom ni även har diskuterat N'aix (ganska grundligt ) så tänker jag även ta på mig att jag kanske hade fel när jag sa att "Feast" är/är orbeffect.
Även som drunken_idiot sa så fungerar även skadi o sange and yasha ihop och dom är orbs båda två det är jag säker på.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 2 orbeffects

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzy
Testa att köra lycan med sange and yasha + satanic då fungerar båda orbsen. (har gjort iaf vet inte om dom tog bort det i 6.28 versionen)

Edit: såg att ni redan diskuterat detta vidare och måste säga att eftersom ni även har diskuterat N'aix (ganska grundligt ) så tänker jag även ta på mig att jag kanske hade fel när jag sa att "Feast" är/är orbeffect.
Även som drunken_idiot sa så fungerar även skadi o sange and yasha ihop och dom är orbs båda två det är jag säker på.

Ja, men jag tror inte man kan få båda orbsen precis samtidigt. S&Y skriver över satanic (jag tror det beror på vilken ordning man skaffar dom) Så för varje slag får du lifesteal från satanic, men när chansen att s&y ska procca slår in så får du bara den och INTE nån lifesteal för just det slaget. Men det är ju ändå helt acceptabelt.

Var vaksam på att "Animationen för lifesteal visas" och "slaget verkligen stjäl liv" är två helt skilda saker. Så bara för att du ser animationen för båda sakerna, behöver de inte betyda att du får båda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoolmaN
Min farfar lurade farmor på en million
Min morfar åkte in när han smugglade i skon
Min farbror slogs ihjäl när han slogs med en polis
min moster hon fick foten för att hon släppt en fis

Men själv har jag inte gjort nånting jag bara runkar

Hahahahaha men Rasmus då, det var elakt sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 2 orbeffects

Citat:

Ja, men jag tror inte man kan få båda orbsen precis samtidigt. S&Y skriver över satanic (jag tror det beror på vilken ordning man skaffar dom) Så för varje slag får du lifesteal från satanic, men när chansen att s&y ska procca slår in så får du bara den och INTE nån lifesteal för just det slaget. Men det är ju ändå helt acceptabelt.

Var vaksam på att "Animationen för lifesteal visas" och "slaget verkligen stjäl liv" är två helt skilda saker. Så bara för att du ser animationen för båda sakerna, behöver de inte betyda att du får båda.

Ja precis det är det här jag har varit ute efter, Att när sange and yasha procar då och endast då så överskrids din andra orbeffect så på sättovis stackar dom men dom stackar ändå inte... ojdå nu blev det krångligt

Men där är vi äntligen överens

Permalänk

Dålig trafik i detta forumet. Ingen som har en rolig replay? Kom igen era negativa slynglar, strippa lite!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mjohadu

finns replays på dota-league.com

dom lägger upp på sina klan matcher från ligan , jag lirar i div2 clan xzi ifall ni vill specka lite

Permalänk
Medlem

Va tycker ni om dom nya hjältarna?
Körde med str hero idag och han va väll lite sisådär, men den där int hjälten (inte draken) va hyffsad. Man fick rätt mycke plus dmg när man fått lite lvl och lite items.

Permalänk
Medlem

lirar knappt dom nya hjältarna får inte ha dom på cws än men draken me mana auran e ju sjukt imba, 40 % chans att få tillbaka 25 % av max mana, så e auran ganska stor, det e sjukt roligt när vi lirar public så har polaren typ tinker o ba tok matar misiler, den borde nerfas, verkligen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt i tråden här så jag ställer frågan och hoppas att den inte finns. "Föresten tinker är jävligt rolig och dryg 150gOst:P"

Nu på sistone har jag spelat dota rätt så mycket speciellt på lan typ i helgen bara WC3 Dota inte ett enda annat spel. Och så har jag upptäckt att -ar inte funkar så bra. Det värkar ju bara ta vissa heroes inte välja bland alla. Man får ofta samma heroes på ett nytt spel. Vet inte om någon annan lagt märke till detta men isåfall förklara för mig som bara spelar för skojs skull.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Nu har jag inte läst allt i tråden här så jag ställer frågan och hoppas att den inte finns. "Föresten tinker är jävligt rolig och dryg 150gOst:P"

Nu på sistone har jag spelat dota rätt så mycket speciellt på lan typ i helgen bara WC3 Dota inte ett enda annat spel. Och så har jag upptäckt att -ar inte funkar så bra. Det värkar ju bara ta vissa heroes inte välja bland alla. Man får ofta samma heroes på ett nytt spel. Vet inte om någon annan lagt märke till detta men isåfall förklara för mig som bara spelar för skojs skull.

De väljer bland alla heroes. Det enklaste sättet att märka detta är att gå till dota hemsidan och titta på listan över alla heroes. Man märker att man antingen spelat som eller mot alla hjältar där.

Permalänk
Medlem

Suger att aegis inte kan droppas längre,
hoppas de fixar en rechargeable aegis i nästa version.

Spelade en av de roligaste spelen nån dag sen.
Va en -ap, valde Bounty hunter. Efter ett tag hade 3 i mitt lag lämnat och 1 i andra, så vi var 2 mot 4, jag (bounty hunter) och techies.
Han boosta mig så jag hade, svärdet med +250dmg (va fn heter de nu), aegis, butterfly, sange&yasha, linken.

Han la miner vid varje ingång och jag kötta dem, de hade ingen chans mot mig 1v1, och jag kunde ta minst 1 då de var 3st och slog på mig.

Trodde de va helt kört, men vann till slut iaf

Sånna matcher är roliga, fast de är ju alltid tråkigt då någon lämnar.
Om ingen lämnar så kan de bli 3h matcher, vilket blir lite ut tjatade...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Låter som den matchen då det var jag (Techies) och Fletcher kvar mot deras fyra eller fem. Vi skaffade en Aegis och två Rapier till Fletchan. Och vann, såklart.

Permalänk

Enligt TDAs regler så är det mot reglerna att köpa items till en lagkamrat över en viss summa men när det gäller creepskip/backdooring (som TDA godkänner) så är det helt lugnt. Alltså jag är helt för att kunna boosta en lagkamrat eller bli boostad själv men jag hatar creepskip/backdooring... Säger sig självt vad jag tycker om TDA.

PS. FFS spara repris och lägg upp. vem som helst kan dra upp en rolig dota match och böla om den här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testade den nya morphen som alla klagar så på:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/Morph_27-2_1BoT_1S...
alla utom jugger på mitt lag var värdelösa
drow på motståndarlaget var free kill
ja vet, jag "item-stealade" BDK, men vi var ganska överens om det

*EDIT* versionen är 1.20d och 6.32

Permalänk
Medlem

Jag hatar när folk blir itemboostade. Fan man behöver inte ens vara bra då, har man rätt hjälte och får en massa items då vinner man.
Det bara förstör spelet. Jag banlistar alla som gör det...
Visst skiter man i när dom köper kanske bracers eller nått sånt men oftast blir de ju en demon edge eller något annat av dom dyra sakerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Jag hatar när folk blir itemboostade. Fan man behöver inte ens vara bra då, har man rätt hjälte och får en massa items då vinner man.
Det bara förstör spelet. Jag banlistar alla som gör det...
Visst skiter man i när dom köper kanske bracers eller nått sånt men oftast blir de ju en demon edge eller något annat av dom dyra sakerna.

Att banna är väl lite att ta i. Om du var Techies och hade Bone på ditt lag, 2vs4 och du har massvis med cash är det då inte en bra idé att boosta Bone? Eller är det ett smart drag att ha über items på Techies? Desperate times brings desperate actions.

EDIT:
Förutom creepskip/backdooring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I såna lägen spelar de ingen roll, då får dom ju lefta ifall dom vill så spelet är "slut" iaf. Men när det händer i ett 5v5, 4v4, 3v3 game då blir de banlist för dom.

Permalänk
Medlem

Dessutom hade jag get upp hoppet, dom hade,
PA, lich, spindeln och lycanthrope(eller vad han som blir varh heter).
Den enda som var bra, och jag hade svårt att döda
var spindeln...

PA och lycan, är grymt bra och lich är de inget fel på heller.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

spelade nyss en som Phantom Assasin, Hade Buriza,Butterfly,S&Y,Mask of madness&Power threads, 3hittade typ allt, crits hela tiden xD

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
spelade nyss en som Phantom Assasin, Hade Buriza,Butterfly,S&Y,Mask of madness&Power threads, 3hittade typ allt, crits hela tiden xD

onödigt me buriza till PA eftersom crit chansen inte bara plussas till och så överskrider buriza critten (2.2x) Pa:s ulti crit (4x). bättre att slösa pengarna på tex radiance så du får högre crits och mer dmg