Periodiskt hackande/lagg vid 'användning' av grafik

Permalänk
Medlem

Periodiskt hackande/lagg vid 'användning' av grafik

Diffus titel men jag vet inte hur jag ska kunna specifiera det mera.

Tråden är här istället för hos grafikkort för jag vet inte vilken del av systemet som det är fel på.

Oavsett spel, Warcraft 3 på lägsta grafik eller WoW på högsta så har jag ett periodiskt lagg. Svårt att beskriva men säg att varje sekund så hackar det smått. Det är även omöjligt att ha ljud på i bakgrunden (winamp tex) då ljudet hackar extremt mycket (kanske lika mycket, men man hör hack bättre än man ser). Händer tillochmed i huvudmenyer (mer än i själva spelet faktiskt).

Jag hade detta problem för ett par månader sedan, men sen uppgraderade jag moderkort, minne och cpu, dock kvarstod problemet. Grafikkortet är dock väldigt nytt så jag hoppas/tvivlar på att det är enda boven i dramat.

Jag har installerat om WinXP efter installation, testat nyaste drivers på grafikkortet samt de som jag fick till. Kör även med moderkortsdrivers som kom till. Inget har gjort någon skillnad.

Verkar inte som det är någon IRQ konflikt. Tvivlade på att grafikkortet fick tillräckligt med ström men det borde inte funka alls om detta var fallet, tycker jag.

System;
CPU: Athlon64, 3500+ 2.2GHz, 512kb
Minne: 2st Corsair Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz
Moderkort: ASRock 939Dual-SATA2
Grafikkort: Aeolus Geforce 6600 GT, 128mb
350w Nätagg som kom till Asustek låda.

Får även 2194 i 3DMark05 vilket känns ganska lågt.

Någon idé om vad problemet kan vara?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Använd alltid de senaste drivrutinerna. Undvik de som kommer från tillverkarna och använd de generiska från nvidia istället. Låter som ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Testade senaste från nVidia igen, forceware 81.98 tror jag det var. Ingen som helst skillnad.
Testade även senaste drivers från http://www.asrock.com/support/Download/dl_939Dual-SATA2.htm
ingen skillnad där heller.

Permalänk
Inaktiv

Kan ju ha med DirectX att göra. Testa att skriva dxdiag i kör och ändra accelerationsnivån för ljud under fliken ljud.

Kan också bero på SBK. Puss!

Permalänk
Medlem

Nepp, det funkade inte heller, kära induce