Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Asus S-presso

Jo det ligger till så här. Min Cpu fläkt låter väldigt mycket nu och jag undrar om jag kan byta ut den mot en vanlig 80mm fläkt som är betydligt tystare?. Fläkten nu sitter på en heatpipe anordning som man fick med när man köpte datorn. Skulle vara tacksam för svar ...

Permalänk
Medlem

Javisst kan du göra det, se till att den blåser på ordentligt bara och kolla temperaturern på cpu:n ofta i början.

Annars kostar ju inte en ny cpu-fläkt speciellt mycket. Skulle rekommendera en Zalman 7700CU istället. Jag har en sådan och den håller cpun på 34 grader utan att snurra på fläkten alls = ljudlös. (inte vid load såklart)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blp
Javisst kan du göra det, se till att den blåser på ordentligt bara och kolla temperaturern på cpu:n ofta i början.

Annars kostar ju inte en ny cpu-fläkt speciellt mycket. Skulle rekommendera en Zalman 7700CU istället. Jag har en sådan och den håller cpun på 34 grader utan att snurra på fläkten alls = ljudlös. (inte vid load såklart)

tycker nog du ska ha lite mer koll innan du hasplar ur dig ett svar.

En asus s-presso kan du INTE ha en zalman av modell stor i, tyvärr. har själv haft en.

Det är aktiv fläktstyrning i den, som funkade väldigt bra. Jag körde med samma cpu som i sign, fast ej klockad. Då idlade jag 51C och full load 58C, vid full kunde den ej gå över, för fläktkraften är ganska stor för att vara så lite låda.

Man borde kunna byta ut orginalfläkten till en annan, fast jag provade aldrig själv. tyvärr.
Dock måste nog flänsen vara densamma.

Är det så att du har lyckats att byta till en 7700cu så ber jag om ursäkt, okej?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |