Oblivion-modding på SweC

Permalänk

okej tackar så mkt

Okej börjar lära mig lite grann nu så nu har jag skrivit ett eget skript för en egen varelse som funkar helt okej:) Den slutgiltiga frågan(tror jag):P Hur får man monstrt att sluta förfölja en och hur får man kroppen att stanna kvar när den dör? Det sättet jag testade funkade inte riktigt

Permalänk
Medlem

Hej hej

Ursäktar mig om jag är i fel tråd men skulle vilja fråga en sak.

Jag kan inte använda moddar tror jag vet hur man gör..iaf
Fixade dels det snygga huset som han som gjorde tråden har gjort och den la sig då på C/program files/oblivion.. men sen när jag ska sätta på modden genom att starta spelet välja ´´data files´´ osv, då har jag ingenting att välja på förutom ´´oblivion esm.(master file)´´ hur gör man? har inte fått det att funka

Adda gärna msn om ni är sugna på att hjälpa till Joakimbjorking@hotmail.com

elr skriv här, men helst msn...

mvh Joakim

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaptoz1
Hej hej

Ursäktar mig om jag är i fel tråd men skulle vilja fråga en sak.

Jag kan inte använda moddar tror jag vet hur man gör..iaf
Fixade dels det snygga huset som han som gjorde tråden har gjort och den la sig då på C/program files/oblivion.. men sen när jag ska sätta på modden genom att starta spelet välja ´´data files´´ osv, då har jag ingenting att välja på förutom ´´oblivion esm.(master file)´´ hur gör man? har inte fått det att funka

Adda gärna msn om ni är sugna på att hjälpa till Joakimbjorking@hotmail.com

elr skriv här, men helst msn...

mvh Joakim

lägg dom i data mappen så ska det funka.

Permalänk
Medlem

Trodde det var den jag hade lag moddarna i :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murkelbarnet
okej tackar så mkt

Okej börjar lära mig lite grann nu så nu har jag skrivit ett eget skript för en egen varelse som funkar helt okej:) Den slutgiltiga frågan(tror jag):P Hur får man monstrt att sluta förfölja en och hur får man kroppen att stanna kvar när den dör? Det sättet jag testade funkade inte riktigt

Låter bra, men är du säker på att du inte använder en spell-effekt som redan finns i spelet när du summonar? I spell-rutan där det listas vilka effekter som ingår i spellen ska det bara vara "script effekt" ifall du ska summona en egen varelse, annars gäller reglerna som för alla vanliga summons, alltså att de följer efter en och försvinner när de dör.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

kan man vara så ful att man frågar om man ska packa upp texture compressed i oblivion data mappen?

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk

Tänkte återuppliva den här tråden och informera om att jag håller på med en mod som ändrar stridssystemet i Oblivion. Det som är gjort hittills är att skadan man tar när man blockar baseras på hur bra man timar blocken. Ju längre man håller in blocken innan attacken kommer, desto mindre effektiv blir den, och om man får en perfekt timing (blockera inom (ens skill i block / 150) sekunder) så stapplar ens motståndare bakåt.

En annan sak som är klar är ett "adrenalin" system där man får adrenalin för att ta skada och dela ut skada. Istället för att det är slumpmässigt när man t.ex. desarmera någon med en power-attack kommer man inte kunna desarmera innan ens adrenalin-nivå ligger på 100 eller högre, då är det 100% chans att man desarmerar, och när man gjort det så dras 100 i adrenalin ifrån en. Det blir ungefär som ett mana-system fast att man får "mana" när man slår och blir slagen.

Jag kommer också ge de olika vapentyperna olika attacker. Till exempel kommer svärdshugg kunna orsaka blödning, medans hammare kan knocka folk. Jag vill gärna ha tips på kraft-attacker de olika vapentyperna kan ha

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Ras

Har börjat fixa en ny ras, tänkte göra en halv Imperial halv Dremora, men nu när jag bara fixat lite med texturerna så funkar dom inte i spelet blir bara helt svart på kroppen osv:(

Någon som kan ge mej några tips på detta lilla problem?

Visa signatur

Life likes to kick you in the face, so you better ware a helmet with a faceguard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Tänkte återuppliva den här tråden och informera om att jag håller på med en mod som ändrar stridssystemet i Oblivion. Massa text, medans hammare kan knocka folk. Jag vill gärna ha tips på kraft-attacker de olika vapentyperna kan ha

Det där låter hur bra som helst, jag väntar ivrigt tills den dagen du har gjort klart moden

Permalänk

umm har ett problem:S Chancellor Ocato är försvunnen och han har en rustning åt mig om jag inte tar helt fel? Finns det nåt kommando man kan skriva in som teleporterar Ocato till mig lr tvärtom?

Permalänk
Medlem
Citat:

umm har ett problem:S Chancellor Ocato är försvunnen och han har en rustning åt mig om jag inte tar helt fel? Finns det nåt kommando man kan skriva in som teleporterar Ocato till mig lr tvärtom?

Det är inte Ocato som har din rustning, han är ju ffs Överkansler...inte smed.
Däremot beordrade han nog någon att tillverka din rustning, som finns för avhämtning i Fängelset, IC.
(Efter två veckor, räknat från Martins död.) Markera questet som aktivt i din questlogg så får du ju en pil som visar dig dit...brukar det inte funka så?

Mvh

Permalänk

jo men problemt är att ocato ska söka upp en när man klarat mainquestet men han gör aldrig det....han är spårlöst försvunnen

Permalänk
Medlem
Citat:

jo men problemt är att ocato ska söka upp en när man klarat mainquestet men han gör aldrig det....han är spårlöst försvunnen

(Vi är i fel tråd... )

Aha...då kan du testa konsolen lite då.

Medan du spelar, öppna konsolen och skriv "save current 1"(+Enter), för att få två nya save-filer; "current.ess" & "current.ess.txt".

Stäng ner Oblivion & gå till Mina Dokument/My Games/Oblivion/Saves och sök efter "Ocato" i textfilen "current.ess.txt".
(med anteckningar/notepad & kommandot ctrl+f)
Sök flera gånger (search next med ctrl+f) ifall det finns fler & anteckna referensnumret/n för Ocato)
Det första numret brukar fungera, men man det är smart att ha de/det andra "i reserv".

Starta Oblivion igen och öppna konsolen och skriv:

player.moveto <reference> med Ocatos´siffror istället för "reference".
(Alltså, ett mellanslag efter "player.moveto" och Enter efter siffrorna.)

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Tänkte återuppliva den här tråden och informera om att jag håller på med en mod som ändrar stridssystemet i Oblivion. Det som är gjort hittills är att skadan man tar när man blockar baseras på hur bra man timar blocken. Ju längre man håller in blocken innan attacken kommer, desto mindre effektiv blir den, och om man får en perfekt timing (blockera inom (ens skill i block / 150) sekunder) så stapplar ens motståndare bakåt.

En annan sak som är klar är ett "adrenalin" system där man får adrenalin för att ta skada och dela ut skada. Istället för att det är slumpmässigt när man t.ex. desarmera någon med en power-attack kommer man inte kunna desarmera innan ens adrenalin-nivå ligger på 100 eller högre, då är det 100% chans att man desarmerar, och när man gjort det så dras 100 i adrenalin ifrån en. Det blir ungefär som ett mana-system fast att man får "mana" när man slår och blir slagen.

Jag kommer också ge de olika vapentyperna olika attacker. Till exempel kommer svärdshugg kunna orsaka blödning, medans hammare kan knocka folk. Jag vill gärna ha tips på kraft-attacker de olika vapentyperna kan ha

Det vore himla coolt om man kunde skadeskjuta med pilbågen. Det känns inte diräckt trovärdigt när någon med en pil i benet skenar till attack mot en. Lite haltande vore på sin plats!

Visa signatur

Antus-68
Antec nine hundred. E6600 2,40GHz. POV 8800GTX. Corsair TWIN2x2048 800MHz. Hyper Type-R Blue 580W.Gigabyte GA-965P-DS3. SH-S183A SATA. WD Raptor 74GB SATA. Scythe Infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antus-68
Det vore himla coolt om man kunde skadeskjuta med pilbågen. Det känns inte diräckt trovärdigt när någon med en pil i benet skenar till attack mot en. Lite haltande vore på sin plats!

haha det hade varit över tufft om det hade gått att fixa!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
(Vi är i fel tråd... )

Aha...då kan du testa konsolen lite då.

Medan du spelar, öppna konsolen och skriv "save current 1"(+Enter), för att få två nya save-filer; "current.ess" & "current.ess.txt".

Stäng ner Oblivion & gå till Mina Dokument/My Games/Oblivion/Saves och sök efter "Ocato" i textfilen "current.ess.txt".
(med anteckningar/notepad & kommandot ctrl+f)
Sök flera gånger (search next med ctrl+f) ifall det finns fler & anteckna referensnumret/n för Ocato)
Det första numret brukar fungera, men man det är smart att ha de/det andra "i reserv".

Starta Oblivion igen och öppna konsolen och skriv:

player.moveto <reference> med Ocatos´siffror istället för "reference".
(Alltså, ett mellanslag efter "player.moveto" och Enter efter siffrorna.)

Mvh

Didn't work....teleporteras till Tempel troget men han finns inte där....tack ändå;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Didn't work....teleporteras till Tempel troget men han finns inte där....tack ändå;)

Lungt, jag körde safemetoden först..

Det andra sättet är att göra en kopia av Ocato där du står,
borde vara kraschriskfritt, eftersom du inte träffar karln mer i princip.

Skriv då istället:

"player.placeatme" Ocatos siffror (Enter)

Mvh