Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Va det konstigt med det? 😅
Vi sitter alltid i soffan när vi kollar film på hemmabion. Och skräckfilm i Dolby Vision och bra ljud gör sig bra bra på en 77a oled när man sitter rätt nära 🫣😅
Ser fram emot denna, får bli till helgen, ungarna älskar skräckfilmer … och jag gillar bli skrämd 😅

Jag undrade eftersom den bara verkar gå bio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Den kom ut i bra kvalité för några dagar sen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Hahaha, jaha , trodde du menade att det va konstigt att sitta i en soffa och kolla på film 🫣😄

Permalänk
Medlem

The Bad Guys [2022]
5/10

Tänkte jag skulle koppla av med lite Dreamworks, de har ju en tendens att göra riktigt bra grejer
Har dock dragit mig för att se denna då den inte... direkt talat till mig av det lilla man sett i trailers etc. Tyvärr inte en av deras starkaste... den hamnar kategoriskt i "meh" träsket. Visst har den ett par riktigt bra karaktärer, men det hjälper tyvärr inte när de som får mest tid känns lite... fattiga.

The Bad Guys 2 [2025]
5.5/10

Snarlik ettan, men denna gång är det lite mer... av allt. Tydliga referenser till andra filmer (När lammen tystnar speciellt) som kändes lite småtrevliga/roliga. Men lider även av samma sak som ettan, dock något intressantare så den lyckas kravla sig upp från "meh" träsket med en hårsmån.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Elio [2025]
6.5/10

Den senaste från Pixar (Disney) och den håller måttet får jag ändå lov att säga. Känslan av att det är en "saga och hur den berättas" påminner mycket om den "äldre skolan" från 80-talet, vilket jag uppskattade. Undertonen är även att känna sig ensam och söka tillhörighet, både som barn och vuxen.. och det görs på ett mycket bra sätt enligt mig. Så även om man inte är barn men gillar att kika på Pixar/Disney tycker jag nog allt att denna fungerar ganska bra. Lite för djup för de allra yngsta, kanske åldern 9+ är mest lämplig.

Visst är det ingen blivande klassiker från Pixar och den kan inte riktigt mäta sig med de i toppskiktet, men den behöver absolut inte skämmas för sig och tar en rättmätig plats strax där under i mellanskiktet.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Nobody 2 (2025)

Jag gillar Bob Odenkirk även om han inte helt fungerar som komedi John Wick fullt ut så tyckte jag första filmen var bra. 7/10 taget ur minnet, iaf 6,5.
Hade hoppats på mer av denna som inte är en så bra uppföljare.
Svinkul dock att Christopher Lloyd är med! Kingen.
Spoiler:

Han är "John Wick", spöar gäng på gäng av män med automatvapen och annat obeväpnad själv.
Men får såklart spö av två småtjejer på 45kg.
Hans fru får rädda dagen som bad ass. You go girl!
Urk. Snälla Hollywood, sluta.

Dold text

Blir tyvärr bara 5,5/10 från mig.
It's (not) all good man. (get it?)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Nobody 2 (2025)
<Uppladdad bildlänk>
Jag gillar Bob Odenkirk även om han inte helt fungerar som komedi John Wick fullt ut så tyckte jag första filmen var bra. 7/10 taget ur minnet, iaf 6,5.
Hade hoppats på mer av denna som inte är en så bra uppföljare.
Svinkul dock att Christopher Lloyd är med! Kingen.
Spoiler:

Han är "John Wick", spöar gäng på gäng av män med automatvapen och annat obeväpnad själv.
Men får såklart spö av två småtjejer på 45kg.
Hans fru får rädda dagen som bad ass. You go girl!
Urk. Snälla Hollywood, sluta.

Dold text

Blir tyvärr bara 5,5/10 från mig.
It's (not) all good man. (get it?)

Har inte sett filmen men tjejer brukar ju kunna kung-fu-karate.

Permalänk
Medlem

Green zone - Film om Irak-kriget där Matt Damon letar efter WMD's. Givetvis finns det inga men det blir ändå en massa action mellan frihetstörstande CIA-agenter, elaka SF soldater och makthungriga pedo-politiker. Helt ok faktiskt. Jag märkte efter att ha kollat i typ en timme att jag ju hade sett denna innan. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Sunshine (2007)

Blev lurad att se denna efter Rogan snackade med Brian Cox om att han var rådgivare när filmen gjordes.
Bästa underskattade sci-fi har man hört på andra håll.
Yes, given att se. Älskar Sci-Fi och Brian Cox. Cillian Murphy är fantastisk och Chris Evans.
Det här kommer att blir grymt!

Första halva filmen började bra. Intressant och spännande story. Inte det bästa jag sett men börjar bra.
Sen andra halvan börjar det flippa ur. Och sista fjärdedelen av filmen, vad fan är detta?
Droger? LSD? Gick från Sci-Fi till underlig psykedelisk skräck helt utan anledning?
Efter att ha sett klart skräpet fick jag min förklaring. Danny fucking Boyle. Inser att jag avskyr allt den mannen skapar.
Nån som vet hur hans drogvanor ser ut?
Kollade upp han på IMDB. Absolut ingenting den mannen har rört tycker jag om, noll.

3/10 Ger generöst betyg pga första halvan och Cillian Murphy + Chris Evans. Men Danny Boyle.. snälla gå i pension.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej kultfilm. Spårade aldrig ur. Blir sugen på att se om den igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Back in Action med Jamie Foxx och Cameron Diaz.
Helt ok actionrulle med lite humor.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Haha jag fixar verkligen inte Danny Boyles skapelser.
Som 28 Years jag gav 1/10. Det är fortfarande den sämsta film jag sett haha. Du frågade om jag sett dom tidigare 28.
Jag trodde jag hade det, men blandade ihop den/dem med 30 Days of Night som jag tyckte var rätt bra
Började se 28 Days efter detta för att se och nej, nej, nej det är inte för mig. Jag klarar verkligen inte av Danny Boyles grejer.
Smaken är verkligen olika. Danny Boyle är korriander för mig, smakar tvål.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha jag fixar verkligen inte Danny Boyles skapelser.
Som 28 Years jag gav 1/10. Det är fortfarande den sämsta film jag sett haha. Du frågade om jag sett dom tidigare 28.
Jag trodde jag hade det, men blandade ihop den/dem med 30 Days of Night som jag tyckte var rätt bra
Började se 28 Days efter detta för att se och nej, nej, nej det är inte för mig. Jag klarar verkligen inte av Danny Boyles grejer.
Smaken är verkligen olika. Danny Boyle är korriander för mig, smakar tvål.

28 days/weeks är ju grundpelare inom zombiefilmer, absolut bland det bästa som gjorts där

Sen behöver såklart inte alla hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

28 days/weeks är ju grundpelare inom zombiefilmer, absolut bland det bästa som gjorts där

Sen behöver såklart inte alla hålla med

Det är intressant att verkligen är hata eller älska när det kommer till hans filmer. Precis som korriander.
Jag har inte Danny Boyle genen tyvärr. Jag gillar ju genren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

28 dagar när den kom var fantastisk. Kom rätt bra i tiden också tidigt under zombieerans renässans och mäktigt med folktomt london. 28 veckor började de springa då blev det lite sämre men fortfarande bra.

Trainspotting är väl den av filmerna man inte riktigt såg storheten i kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sunshine (2007)
<Uppladdad bildlänk>
Blev lurad att se denna efter Rogan snackade med Brian Cox om att han var rådgivare när filmen gjordes.
Bästa underskattade sci-fi har man hört på andra håll.
Yes, given att se. Älskar Sci-Fi och Brian Cox. Cillian Murphy är fantastisk och Chris Evans.
Det här kommer att blir grymt!

Första halva filmen började bra. Intressant och spännande story. Inte det bästa jag sett men börjar bra.
Sen andra halvan börjar det flippa ur. Och sista fjärdedelen av filmen, vad fan är detta?
Droger? LSD? Gick från Sci-Fi till underlig psykedelisk skräck helt utan anledning?
Efter att ha sett klart skräpet fick jag min förklaring. Danny fucking Boyle. Inser att jag avskyr allt den mannen skapar.
Nån som vet hur hans drogvanor ser ut?
Kollade upp han på IMDB. Absolut ingenting den mannen har rört tycker jag om, noll.

3/10 Ger generöst betyg pga första halvan och Cillian Murphy + Chris Evans. Men Danny Boyle.. snälla gå i pension.

Skrivet av oqvist:

Och själv är jag nånstans mitt i mellan er två här. Tyckte den var bra och underhållande, men nådde inte upp till några mästerverksnivåer direkt.

Permalänk
Medlem

Mästerverk är att ta i men göra ju inte mycket i genren

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tirade på Hoodlum i går natt. En gangsterrulle från 97 som utspelar sig på 30-talet.
Blev lite överraskad att jag inte hade sett den förut. Eller, om jag nu har sett den tidigare så hade jag glömt bort hela filmen

Kanske inte en topp-tio gangsterrulle, men väl värd att se.
Både Laurence Fishburne och Tim Roth spelar bra, bland andra.
Man får ju passa på att utnyttja prime video innan dom börjar med reklam i filmerna. För sen blir det bye-bye till prime. Finns inte på världskartan att jag tänker pröjsa för en filmkanal med reklam i filmerna.
Vad ska vi säga? en 7/10, kanske?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

The equalizer 4k - Denzel washington spelar pensionerad f.d mördare som hjälper en rysk tjej med hennes ryska maffian problem. Denna är grymt bra och man bara njuter när Denzel kickar maffia-butt. Dock är deras taktiska sinne inte så bra direkt i slutstriden vilket irriterar lite. Men väldigt bra actionfilm. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The Naked Gun [2025]
5/10

Gillar inte Liam Neeson som skådis - alls. Hade därför väldigt låga förväntningar på denna... och en Naked Gun utan Leslie Nielsen kändes... varför?

Den var väl lite smårolig i ungefär 20 minuter och sedan blev den mest... meh och man tröttnade relativt fort på "skämten" som kändes både krystade och forcerade. Neeson hade ingen vidare timing eller bra leverans heller... det hade väl iofs ingen i filmen direkt... det är en konst i sig att bemästra leveransen och timingen, de som kan det lyckas även höja mediokert material ett snäpp.

Men allt som allt landar den i "meh" träsket och ingen film jag skulle "sakna" att ha i The Naked Gun samlingen direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The equalizer 2 - Mccall kickar mer butt. Här lite blandade storys som kulminerar med en fight i en storm. SF-gubbar som ska vara lika bra som Mccall gör som vanligt super noob-misstag. Denna är inte alls lika bra som den första men duglig action. Pedro pascal spelar bad guy. 7/10

The salton sea - Äldre film med Val kilmer som knarkare, Vincent Donofrio som totalt helgalen knarklangare och lite andra kändisar i diverse biroller. Val kilmers karaktärs fru har blivit mördad så han går undercover som knarkare för att hitta hennes mördare. Allt går givetvis åt helvete precis när mördarna visar sig vara poliser. Filmen är bra, lite halvdan produktionskvalitet men spännande och bra skådespelare. Jag har sett den förut men det var typ 20 år sen. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Naked Gun [2025]
5/10

Gillar inte Liam Neeson som skådis - alls. Hade därför väldigt låga förväntningar på denna... och en Naked Gun utan Leslie Nielsen kändes... varför?

Den var väl lite smårolig i ungefär 20 minuter och sedan blev den mest... meh och man tröttnade relativt fort på "skämten" som kändes både krystade och forcerade. Neeson hade ingen vidare timing eller bra leverans heller... det hade väl iofs ingen i filmen direkt... det är en konst i sig att bemästra leveransen och timingen, de som kan det lyckas även höja mediokert material ett snäpp.

Men allt som allt landar den i "meh" träsket och ingen film jag skulle "sakna" att ha i The Naked Gun samlingen direkt.

De borde SÅKLART fått till Charlie Sheen i den rollen eller skrotat projektet.

Leslie Nielsens porträttering i Naked Gun-filmerna är fanken unik och den enda jag sett spela en roll på liknande sätt är Charlie i Hot Shots 1&2.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

The Naked Gun [2025]
3/10

Häller med ovanstående. Efter 30 minuter var skämten uttjatade och jag var uttråkad. Jag såg vidare bara för att kunna ge ett rättvist betyg.

Ballerina (2025)
6/10

Ana de Armas var vacker i rollen som alltid, men knappt nånting mer. Förutsägbar action gjord efter standardmallen. Actionscenerna och stunten var sevärda men inte banbrytande som huvudfilmerna.
En liten biroll av Keanu Reeves som John Wick där han mest såg ut att vara uttråkad.

P.S. Tusan vad gnällig jag låter idag, men jag är lite besviken på att så många filmer görs efter standardmallen, många remakes och reboots och få vågar ta några risker.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

We need to talk about Kevin - Ett föräldrapar får en unge som är psyko. Istället för att ställa ut honom i skogen(som är kutym) så behåller de honom. Givetvis går allt åt helvete precis när de ger honom en pilbåge, varför man nu skulle göra detta, man ger ju ungen en AR-15 givetvis. Filmen är lite kass just här då jag själv har skjutit pilbåge en gång i tiden dock då pilarna han använder är s.k övningspilar med trubbig spets. Dessa är inte särskilt effektiva mot levande mål. Filmen är lite udda filmad då den följer modern, som verkar psykiskt labil även hon, och den hoppar mellan nu & dåtid hela tiden. Ok men lite jobbig då man vill springa fram till teven och strypa det lilla psykot mest hela tiden. 6/10

Things will get better - Ett syskonpar rånar en bank och använder nån typ av tidsmaskins-hus för att smita. Allt går givetvis åt helvete precis för alltså, liksom, det är ett tidsmaskins-hus, vad fan trodde ni skulle hända? Filmen är ganska bra filmad och storyn är unik men eftersom inget egentligen förklaras så sitter man mest och vill springa fram till teven och bara dunka huvudet mot den tills det spricker och all hjärnsubstans rinner ut...åå, Ritalin-tajm! 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

De borde SÅKLART fått till Charlie Sheen i den rollen eller skrotat projektet.

Leslie Nielsens porträttering i Naked Gun-filmerna är fanken unik och den enda jag sett spela en roll på liknande sätt är Charlie i Hot Shots 1&2.

Det har du banne mig rätt i!
Dock var materialet inte allt för mycket att hurra över, men Sheen hade definitivt lyckats höja det ett snäpp \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Närkontakt av tredje graden SE (4K).

Blu ray DTS - HD + Neural:X.

En klassisker som jag inte sett på länge (fick den idag).

Skulle gärna vilja haft ljudet i DTS:X men man inte få allt.

Ser bra ut i 4K.

Richard Drefuss i sitt esse.

9/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Nobody [2021]
7.5/10

Ännu en film som legat i samlingen men alltid förbisetts av okänd anledning.
Bob Odenkirk fick jag upp ögonen för i serien Better Call Saul och hur sabla bra han är som skådis, men trodde ändå att en actionr-rulle kanske inte direkt skulle passa honom. Men han gör det med Bravur och är som klippt och skuren för sin karaktär, han lyckas förmedla "äkta" känslor över vad karaktären går igenom.

Ganska långsam pacing till en början, men den sitter som en smäck och blir aldrig tråkig och historien utvecklar sig och man får reda på mer om karaktären (och inte allt slängt i ansiktet på en gång), riktigt bra byggande av karaktären.

Att han "längtar tillbaka till adrenalin och action" (vilket jag tror en hel del special forces veteraner gör), men man får inte reda på exakt vad det är han varit förens rätt långt in i filmen.

Riktigt bra action-scener som i början dessutom känns väldigt "äkta och trovärdiga" för att gå mot det mer spektakulära ju längre filmen lider. Men Bob gör även dessa scener med bravur, riktigt bra koordinerade fighter.

Stor plus även att det INTE trycks in en massa skämt, one-liners och komedi över det hela, detta är en renodlad action-film där vissa sekvenser kan få en komisk vinkling för vad de just är. Får lov att säga att det är en av de bättre action-filmer jag sett på ganska länge faktiskt, så kan definitivt rekommendera denna om du vill se en action-rulle men gärna skippa att så mycket "roligt" skall tryckas in. Får lite Tarantino vibbar lite då och då som enbart gynnar hur filmen är filmad och gjord.

Nobody 2 [2025]
6.5/10

Hela casten från 1:an är tillbaka, vilket jag gillade... för att börja med något positivt, för jämfört med ettan är denna sämre på exakt alla plan... även om den inte direkt är dålig. Men såg dem "back-to-back" så texten kanske låter mer negativ än vad den är.

Att inte kunna bygga karaktären förtar ju en del "berättande" bara där, så det måste ju ersättas av något annat och man har valt att lägga in mer action istället, men även mer "komedi" och "one-liners" vilket jag fann lite störande faktiskt. Dock inte så att det ska skrattas hela tiden... eller vara hysteriskt eller roligt... men jämfört med ettan känns denna "lättare, mindre skitig och mer popcorn än sin föregångare. Det kan bero på att det är en helt annan director denna gång, vilket även märks på hur den är filmad, den har inte samma "råhet" och "äkthetskänsla".

Om ettan är en bra filmkvälls-film blir denna mer en bra mitt-i-veckan rulle.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Superman
2 timmars parodi på Henry Cavill's Superman
Ett riktigt bottennapp, något av det sämsta jag har sett på länge.

Permalänk

Superman 2025
Jag skulle inte kalla filmen kass, det fanns lite intressanta scener i den.
Problemet är att det är inte en film för mig, det verkar vara för en annan generation och jag ser denna utveckling på många ställen.
Jag vill se klassisk superman med klassiska problem, Justice League etc ska ha en väldigt liten roll i filmen. Jag ser likhet med senaste Batman, Spiderman etc.
Det är bara att inse det är slut på kommande bra såna filmer för mig, de gör filmer för en annan målgrupp.

Så det blev att avsluta kvällen med Batman från 1966
Trailer: https://youtu.be/eeyMfq6v190
Lite väl gammal, men man kan få sig några skratt, medan man i filmen Superman 2025 väntade på att filmen skulle ta slut.

Permalänk
Medlem

Jag såg Lucky Number Slevin när den kom ut för snart 20 år sedan och minns att jag älskade den då. När jag såg om den nyligen var den ännu bättre än jag mindes – en riktigt bra och underskattad film! Betyg: 9/10

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |