Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Den senaste veckan har jag upptäckt lite skräp i kameran. Det syns när man tittar i sökaren men inte ett spår på bilderna tack och lov. Spelar ingen roll vilket objektiv så det är ju förmodligen i kameran.
Så hur ska jag bli av med detta och finns det en risk att det kommer synas på bilderna framöver? :/

Upptäckte också i somras att jag hade ett litet hårstrå när jag tittade i sökaren. Jag tror att du, prcecis som jag fått in det i sökaren eftersom det inte syns på bilden och jag tror inte att det är någon fara. Jag har som sagt haft det sedan i somras och det har varken blivit bättre eller sämre. Hur man tar bort det vågar jag inte svara på, men jag antar att man får pilla i sönder sökaren på något sätt.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Köp en Blåsbälg, finns i varje kameraffär och på andra ställen också, smidigt att ha i kameraväskan.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Fina bilder, tycker din sista påminner lite om denna som jag tagit.
http://farm3.static.flickr.com/2010/2273667012_afb226dce7_o.j...

Den var iofs jävligt cool... Udda istappar!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Man kan ha synpunkter på motljusegenskaperna, men det blev rätt tufft i alla fall. Fint väder om inte annat.

http://farm3.static.flickr.com/2294/2265683812_7f0edfecfe.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2261/2265683914_c337181a18.jpg

Riktigt läckra måste jag säga!

- Går det att få dom i större storlek?

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Dags för en bild

Dags för en bild igen, skriv gärna vad ni tycker:

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}

Permalänk
Medlem

Dagens soluppgång

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Vanos: Den var vael okej, kvalitetsmaessigt. Jag tycker dock att den ser foer roerig ut med alla kvistar och grenar, dessutom ser det hela foer beskaert ut... Jag har lite svoert att vila oegat paa naagot i bilden... Saa, taenk paa att inte goera bilderna roeriga eller naat (kass avrundning, ja).

Hoppas min svenska aer foerstaalig utan de tre sista bokstaeverna i alfabetet, Dubai nu. Saa, foton kommer naer jag aer tillbaka!

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Duma

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Sjukligt fin skärpa på ögonen, offler!

Några bilder tagna i USA, kolla gärna runt i mitt Deviantart-galleri om ni vill. Kommentarer uppskattas, positiva som negativa!

http://nordlandmetal.deviantart.com/art/An-old-car-77040593

http://nordlandmetal.deviantart.com/art/Curious-dog-77855760

http://nordlandmetal.deviantart.com/art/BNSF-freight-train-77...

http://nordlandmetal.deviantart.com/art/Snow-attack-2-7765969...

Permalänk

En gammal "promo"-bild på mig

"Vid maktens korridorer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.green
Riktigt läckra måste jag säga!

- Går det att få dom i större storlek?

Eftersom du frågar så snällt
Nr 2 i 1600*
(Tyckte inte den andra vad värd att posta)

Från samma dag:

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom du frågar så snällt
Nr 2 i 1600*
(Tyckte inte den andra vad värd att posta)

Från samma dag:
<bilder

sigma 10-20?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Höken: Bilbilden var väldigt bra! Men jag tror att den kan bli bättre om du ger den mer kontrast och skärpa.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Höken: Tack! Skärpan är dock fejkad. Fokus hamnade på nosen så jag drog till ordentligt med oskarp mask på ögonen Ang. dina bilder så instämmer jag med JAC, framförallt första bilden tror jag kan bli fin med en omgång kontrast, skärpa och färgmättnad.

ExE: Fina bilder! Usch, nu blev jag sugen på att skaffa vidvinkel också (förutom makro). Hoppas jag hinner bestämma mig innan sommaren

Nån som ska upp och fota månförmörkelsen inatt (mellan 04-05 ungefär)? Tänkte ge det ett försök men det är väldigt molnigt här så det är osäkert om det kommer synas något. Skulle vara kul om någon här lyckades fånga det på bild!

edit bilder:

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
En gammal "promo"-bild på mig

"Vid maktens korridorer"
http://img515.imageshack.us/img515/323/950058393376e3be249ovy...

Snygg bild, men ganska trist redigering.. Lite mer svärta och kontrast passar posen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Nån som ska upp och fota månförmörkelsen inatt (mellan 04-05 ungefär)? Tänkte ge det ett försök men det är väldigt molnigt här så det är osäkert om det kommer synas något. Skulle vara kul om någon här lyckades fånga det på bild!

Hade lätt sprungit ut om jag hade haft ett bättre objektiv... 18-55 funkar inte så bra för månfotografi :(. Sen ser det ganska molnigt ut här också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Höken:

Jag tror jag ska ge det ett försök, är runt klockan 22 här ikväll och det är soligt nu i alla fall. Vi får väl se.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
sigma 10-20?

Korrekt

Citat:

ExE: Fina bilder! Usch, nu blev jag sugen på att skaffa vidvinkel också (förutom makro). Hoppas jag hinner bestämma mig innan sommaren

Tack! För mig hade (rejäl) vidvinkel gått före ett macro. Men problemet är ändå löst för mig - jag har båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Korrekt

Grymt FIna bilder man!

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Höken: Bilbilden var väldigt bra! Men jag tror att den kan bli bättre om du ger den mer kontrast och skärpa.

Citat:

Höken: Tack! Skärpan är dock fejkad. Fokus hamnade på nosen så jag drog till ordentligt med oskarp mask på ögonen Ang. dina bilder så instämmer jag med JAC, framförallt första bilden tror jag kan bli fin med en omgång kontrast, skärpa och färgmättnad.

Hihi, tack.
Originalbilden är skarpare och färgrikare, har redigerat lite för att det skulle se lite äldre ut, men det kanske inte blev så bra... :/

Permalänk
Medlem

Som utlovat så kommer här en bild på månförmörkelsen.

Det var sjukt svårt att fota alltså. En normal fullmåne ger 1/200s på ISO 100 vid f/8. Denna gav 1/2s vid ISO 1600 och f/8. Månjäveln rör sig för fort så det var omöjligt att få den helt skarp vid så lång tid. Dessutom ruggigt svårt att fokusera manuellt när det är så lite ljus och månen är väldigt liten i sökaren även vid 560mm. Dessutom var det -20C så man vill inte stå ute o fippla allt för länge.

Här kommer iaf ett av dom bästa.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Är lite inaktiv, här kommer iaf lite bilder från de senaste veckorna.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
(...)Det var sjukt svårt att fota alltså. En normal fullmåne ger 1/200s på ISO 100 vid f/8(...)

Vad har du för kamera? 1/200s på ISO100 mitt i natten låter extremt.

Edit: snygg bild fick du iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken

Han har en 5D, men månen är så pass ljus..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några bilder

Några nya bilder, med "bryggtema"

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

2 från mig

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 200.0mm
Exposure Time: 0.0050 s (1/200)
Aperture: f/7.1
ISO equiv: 400

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 200.0mm
Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
Aperture: f/7.1
ISO equiv: 400

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken

Som ficklampa säger, månen är riktigt ljus (när det inte är månförmörkelse). Prova själv får du se.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Bild från idag.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS