Borde jag skicka tillbaks mitt grafikkort?
Hej alla som kan ge mig lite råd med hur jag ska lösa detta problem.
Jag har ett Leadtek 260 GTX grafikkort. När jag spelar så fryser sig datorn (väldigt fort) om jag inte ställer upp fläkhastigheten på minst det dubbla iaf (cirka 80% hastighet).
För att jag skulle vara säker på att det var grafikkortet testade jag spela lite utan att ställa upp fläkthastigheten och köra furmark.
Crysis, call of duty 4 och world of warcraft fryste datorn efter väldigt kort speltid, speciellt crysis som knappt klarade sig någon minut. Furmark klarade sig ett par minuter och då mätte den grafikkortstempen på cirka 97 grader innan det fryste.
-Allt detta kördes med 40% fläkhastighet (standard)-
Efter att jag ställt upp fläkhastigheten till 80% klarade datorn av world of warcraft i ett flertal timmar men kortet var fortfarande bra varmt. Men dem lite tyngre spelen gick ej att spela.. Inte konstigt nog så var det crysis som frös ganska snabbt igen.
Även vid 100% fläkthastighet så fryser datorn fast inte så snabbt längre, om jag har ett fönster öppet så klarar den crysis men fan vad kallt det blir i vintern.
Nu undrar jag vad jag ska göra, jag kan väll inte acceptera det här? Jag har ett ganska väl ventilerat chassi med 120mm fram och bakfläkt och 2st 80mm sidofläktar. Jag har uppdaterat nvidias drivrutiner och mitt moderkorts drivrutiner.
Vad ska jag göra härnäst? Det kan väll knappast vara något annat fel än värmen efter vad mina "tester" har visat?
Snälla jag vill gärna ha hjälp med detta problem.
Min rigg är:
MSI P965 NEO-F V2, P965, Socket-775,
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (2x= 4gb)
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
Leadtek 260 GTX 896mb