Nej jag vet faktiskt inte riktigt varför det var så känsligt med överhettning, Jag har en 120 mm fläkt fram och en i bak. 2 st 80mm som blåser in ifrån sidan och sen nätagget då som drar ut luft. På bilden är det lite kablar spridda men det är för att jag håller på att dra om en del i chassit för tillfället, inget som "hindrar" luftflödet dock. (Chassi: Coolermaster mystique 631)
Tyvärr så loggade jag inte tempen jättenoga men innan så var min temp runt 57-58c~ idle, nu ligger jag lite stabilare på 53-54c~.
Jag har dock ett rum som blir väldigt varmt snabbt och det höjer ju tempen endel.
Känns ju fel att en sådan här simpel lösning skulle vara effektivare än standardkylaren som medföljer grafikkortet. Ett svar skulle ju kunna vara kylpastan som var ditsmetad innan jag bytte, det såg inte så fint ut.
Alternativt så misstänker jag att det var någonting i närheten av grafikkortet som blev för varmt och därav så förekom frysning under lite tuffare spelsessioner? Själva GPU'n ska ju tåla bra mycket värme.
Hur som helst. Jag har spelat ett tag nu utan någon som helst frysning, och jag slipper ju dessutom oljudet från standardkylaren som faktiskt låter förjävligt runt 90% hastighet. behövde dra upp fläkten ordentligt om jag spelade någonting mer krävande än Warcraft 3.
Edit: Typ flänsen på sydbryggan syns på den översta bilden, den nuddade nästan stock kylaren innan jag bytte, kanske var den som orsakade det hela? Den har ju ganska fritt med luft nu.