Dragon Age: Origins

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Hur många av er använder tactics-systemet? Jag kör som i BG2 och styr allt själv vilket jag tycker funkar fint. Vad anser ni?

Jag styr också allt själv... Blir bara irriterad när de börjar kasta magier och sådant som jag inte alls bett om.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Hur många av er använder tactics-systemet? Jag kör som i BG2 och styr allt själv vilket jag tycker funkar fint. Vad anser ni?

Använder tactics-systemet ganska flitigt faktiskt.
Det är skönt när min healer kör iväg en heal-spell så fort någon av mina lagkamrater tappar HP, eller att de själva använder en potion.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra så alla anfaller mitt mål. Eller är det bara att markera allihopa? Kör alltid full ös på en gubbe åt gången eller sprider ut mig så mycket jag kan.

Permalänk

Jag kör med tactics, har inte stött på några problem hittills. Tycker magikerna sköter sig ganska bra. Det är ju inte lika kritiskt med magier etc som i Bg 2 då de kan kasta dem hur många gånger som helst. Hade de bara kunnat kasta tex 2 fireball om dagen så hade jag lätt detaljstyrt det men nu funkar det bra.

Permalänk
Medlem

Första genomspelningen kör jag med auto, nästa testar jag manuell. I BG tyckte jag det var kul, men varför inte luta sig tillbaka och se hur datorn kör, det är ju intressant att se.

Grafiken är knappt godkänd. Ja, vi vet att det inte är poängen med ett spel som detta, men man lurar sig om man påstår att grafiken spelar NOLL roll i ett spel. Det hade varit kul om den var lite bättre, men det är ingen katastrof att den är medelmåttig.

Lite för de som undrar över prestanda på halvklent system:
Jag tycker det verkar vara CPU-beroende. På min C2D @ 2,2GHz, låg FPS på 20-40. Vid 2,75GHz, hamnar FPS sällan under 45. Båda kärnorna går i 100% nonstop. Grafiken i spelet inställt på medium, HD4670@original, Win7 x64, 1280x1024. Det känns inte hackigt vid 25 fps.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

De fick en 75% ökning med en q6600 över en e6600 i samma klockfrekvens på ett test jag läste så en quadcore är definitivt att föredra.

Och ja, grafiken är ganska halvful, det värsta tycker jag är att karaktärerna är alldeles för dåligt belysta. Det ser ut som om de inte får något ljus på sig alls och inte riktigt smälter in i omgivningarna.

Permalänk

Jag förstår inte hur folk kan klaga på grafiken. Jag kör 16Q AA och 16x AF 1920x1200 och spelet är extremt snyggt. Det enda som kanske ser lite halvfult ut är väl vissa spells med magikern, samt saker långt bort såsom berg och träd i bakgrunden. Annars är det riktigt snygt.

Hursomhelst, jag har riktigt svårt att välja en klass, det slutar med att jag byter class kort efter jag gått med i Gray Wardens.

Tips på någon rolig?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kan man inte göra så alla anfaller mitt mål. Eller är det bara att markera allihopa? Kör alltid full ös på en gubbe åt gången eller sprider ut mig så mycket jag kan.

Självfallet kan man styra det så som du vill, kommer inte riktigt ihåg i vilken meny men återkommer när jag kommer hem.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag inte få Leliana att förstå att hon ska hålla sig på avstånd och skjuta båge. Hon har "melee archer", jag har valt "archer" som tactic och valt bort att hon ska göra nånting särskilt när fiender kommer för nära. För det ska ju gudarna veta att om hon väl bytt till melee så stoppar hon aldrig undan svärden Hursomhelst... helt plötsligt står hon där framme på frontlinjen och försöker klubba säl.

Så jag tror jag ska avaktivera alla hennes tactics

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ta bort hennes melee vapen då? och ställ in henne att hon ska vara range? Så hon skjuter på avstånd.

Spelet är as nice för övrigt.. lätt bästa spelet detta året.. spelat 20 timmar nu och dödade min första drake igår Det var nice

Sen tycker jag spelet är ganska snyggt.. tycker inte det är nått fult.
Jag kör på max grafik i allt förutom i AA, där jag kör x4.

På detta spelet ångrar man att man inte har en fyra kärning processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ta senaste sparningen innan du råkade ut för det där och spela vidare därifrån -> problemet löst

Tack får la göra så, har en gubbe där jag inte använt mig av glitchen

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jag inte få Leliana att förstå att hon ska hålla sig på avstånd och skjuta båge. Hon har "melee archer", jag har valt "archer" som tactic och valt bort att hon ska göra nånting särskilt när fiender kommer för nära. För det ska ju gudarna veta att om hon väl bytt till melee så stoppar hon aldrig undan svärden Hursomhelst... helt plötsligt står hon där framme på frontlinjen och försöker klubba säl.

Så jag tror jag ska avaktivera alla hennes tactics

Har du också valt 'Ranged' som hennes beteende? Inte bara att hon ska vara använda archer skills taktiskt? Det är drop-down menyn uppe i högra hörnet, står på default vanligtvis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Gå in i taktik menyn, sätt första attack ordern till att vara Enemy -> Target of party member-> Target of controlled party member.

Då kommer han alltid att attackera ditt mål först, sedan kan du sätta andra taktiker efteråt som att attackera närmaste osv så de inte står oanvända ifall du blir stunnad i ett mål byte eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har testat spelet nån timme och måste säga att FAN VA BRA SPEL! fan vad jag längtat efter nått i BG stil och ÄNTLIGEN! Rikitgt bra gjort, grafiken är helt godkännd, storyn är riktigt bra och sidequests är kul! just love it! blir till att köpa vid nästa lön sitta o mysspela detta i jul ;D

Permalänk
Medlem

Har DA support för 4 kärnor?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Har DA support för 4 kärnor?

Mvh Dax

Det verkar iaf. som det, när jag spelar så ligger processoranvändningen kring ~70% på alla 4 kärnorna.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Det verkar iaf. som det, när jag spelar så ligger processoranvändningen kring ~70% på alla 4 kärnorna.

Systeminformationsfilen i Dragon Age Mappen på mina dokument så står det "<property5 name="numcores">4</property5>" Borde svara din fråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raveeen
Har du också valt 'Ranged' som hennes beteende? Inte bara att hon ska vara använda archer skills taktiskt? Det är drop-down menyn uppe i högra hörnet, står på default vanligtvis.

Du, den har jag nog fan missat. Tog för givet att default som archer var ranged

Ska prova det ikväll! tackar!

Permalänk
Medlem

Tja jo jag har en fråga om spelet. Jag e en lvl 15 rouge och jag har gått tillbaka till skogarna, men det finns en dörr som jag inte kommer igenom i "The Ruins" jag ser bara en flaska som man kan hälla vatten i en flaska och ställa den på en "Altar" sedan så vet jag inte hur man ska göra, har suttit lite med detta och jag har inte kommit fram till en lösning. plzzz vore nice om någon kunde hjälpa mig om dem har tat sig igenom dörren.

Visa signatur

[XFX nForce(MI-9300-7AS9)] [Intel C8200 2.33GHz ] [Siberian Tiger2 NQ-3590] [4gig ram] [Nvidia Gforce 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1 rev2.] [1100 Gb lager] [OCZ 600W] [TT Aguila] [fraktfritt från indomo.se vid orders över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"]

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det någon som vet om det fortfarande går att få collectors edition till PC på något sätt?

Har scannat en himla massa butiker nu, men ingen verkar kunna skicka ett exemplar till mig

EDIT: brittiska GAME verkar ha räddat min dag, verkar funka att beställa, nu får jag bara hoppas på att jag får ett exemplar också!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myxen
Tja jo jag har en fråga om spelet. Jag e en lvl 15 rouge och jag har gått tillbaka till skogarna, men det finns en dörr som jag inte kommer igenom i "The Ruins" jag ser bara en flaska som man kan hälla vatten i en flaska och ställa den på en "Altar" sedan så vet jag inte hur man ska göra, har suttit lite med detta och jag har inte kommit fram till en lösning. plzzz vore nice om någon kunde hjälpa mig om dem har tat sig igenom dörren.

Ifall du har kollat på den saken som behövs (Dvs när du får en codex update) så ska du ha i din journal under notes en som heter "A carved elven tablet". Finns många quests som man upptäcker på det här sättet.

Värt att läsa men här är spoilern om hur man gör.

Enligt journalen så ska man först ta upp krukan ur vattnet, sedan fylla den med vatten.
2. Ställa krukan på altaret.
3. Gå ner på knä och be.
4. Inspektera krukan och dricka >1< klunk utav vattnet.
5. Inspektera krukan och ta upp den från altaret.
6. Gå till vattnet och häll tillbaka återstående vatten från krukan.
7. Gå igenom dörren

Dold text
Permalänk
Medlem

Är det någon som spelat Shapeshifting Mage?
Spelat till runt lvl 13 nu, HELT värdelöst!
Med Master SS får man 1 till skill i spindel och björn form, alltså 3st totalt.
Varför man vill lalla runt med 3 skills, värdelös auto attack och lite mer HP vet jag inte.

Ska börja om som Blood Mage/Arcane Warrior. Har hört att det ska vara sinnesjukt bra!

Permalänk
Keeper of Traditions

När jag tittade igenom "Summary" på spelet hos brittiska GAME, så står det inget om kartan som man ska få med...

Får folket i england inga kartor, eller har dom bara inte skrivit ut det?

http://www.game.co.uk/Games/PC-Games/Dragon-Age-Origins-GAME-...

Nån som vet något?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raveeen
Ifall du har kollat på den saken som behövs (Dvs när du får en codex update) så ska du ha i din journal under notes en som heter "A carved elven tablet". Finns många quests som man upptäcker på det här sättet.

Värt att läsa men här är spoilern om hur man gör.

Enligt journalen så ska man först ta upp krukan ur vattnet, sedan fylla den med vatten.
2. Ställa krukan på altaret.
3. Gå ner på knä och be.
4. Inspektera krukan och dricka >1< klunk utav vattnet.
5. Inspektera krukan och ta upp den från altaret.
6. Gå till vattnet och häll tillbaka återstående vatten från krukan.
7. Gå igenom dörren

Dold text

Tack! kom igenom den och hittade min gryma armor. nu har min Tamplar gubbe hela sättet fett när han har över 20 % resist på alla typer av magier

Visa signatur

[XFX nForce(MI-9300-7AS9)] [Intel C8200 2.33GHz ] [Siberian Tiger2 NQ-3590] [4gig ram] [Nvidia Gforce 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1 rev2.] [1100 Gb lager] [OCZ 600W] [TT Aguila] [fraktfritt från indomo.se vid orders över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
När jag tittade igenom "Summary" på spelet hos brittiska GAME, så står det inget om kartan som man ska få med...

Får folket i england inga kartor, eller har dom bara inte skrivit ut det?

http://www.game.co.uk/Games/PC-Games/Dragon-Age-Origins-GAME-...

Nån som vet något?

Måste säga att jag också gillar att köpa Collector's Ed till stora spel, MEN, kartan man får med är ett skämt!
Liten, full av trådar, och stinker plast.
Kartan du har i spelet är så mycket roligare.

Nu vet jag ju inte vad du gör med ditt extra matrial så som denna karta, men jag skulle iaf vilja hå NÅGON användning för det, min karta ligger fint ihopvikt kvar i metall förpackningen.

När jag ändå är inne på att gnälla lite på Collector's Ed Så måste jag säga att detta ex till just Dragon Age var väldigt mycket sämre än till många andra spel.
Vad får man med?
Videos som man kan se online.
Karta som luktar plast.
Soundtrack ... meh
Ingame items <- Detta är väl det enda bra.

Gillade Bioshocks CE när man fick med
• A hand finished resin figurine (14cm height). Av BigDaddy!
Med mera!

Permalänk
Medlem

Har haft lite beslutsångest med gubbar, har två olika fighters och en mage som geray warden nu. Men hittills tycker jag magikern är roligast, det blir en Arcane Warrior av honom tror jag. Winters Grasp --> Stone Fist = Succe! Och jag säger bara Mind blast.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det finns många arga britter på nätet över deras CE. Den brittiska versionen kommer inte i metallförpackning och du får inte heller någon karta med. Du får dock lite in-game items, bonusvideos och soundtrack.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det finns många arga britter på nätet över deras CE. Den brittiska versionen kommer inte i metallförpackning och du får inte heller någon karta med. Du får dock lite in-game items, bonusvideos och soundtrack.

wut!?

varken metallförpacking eller karta!?

va fasiken... då får jag väl hoppas på att de svenska affärerna lyckas skramla ihop ett par exemplar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab
Är det någon som spelat Shapeshifting Mage?
Spelat till runt lvl 13 nu, HELT värdelöst!
Med Master SS får man 1 till skill i spindel och björn form, alltså 3st totalt.
Varför man vill lalla runt med 3 skills, värdelös auto attack och lite mer HP vet jag inte.

Ska börja om som Blood Mage/Arcane Warrior. Har hört att det ska vara sinnesjukt bra!

Du vet att som Arcane Warrior kan man bära hel plåt rustning.

Så Blood Mage/Arcane Warrior blir ruggigt bra.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Du vet att som Arcane Warrior kan man bära hel plåt rustning.

Så Blood Mage/Arcane Warrior blir ruggigt bra.

Men... Blood Mage?!? Blood magic är ju förbjudet!

Permalänk

Jag skapade en ny gubbe (2H Warrior). Riktigt roligt än sålänge, skulle dock se att animationerna var lite bättre när han slår, och aningen snabbare fart på svärdet när han hugger. Ser ut som han kämpar för kung och fosterland för att ens hålla upp det.

Klockrent spel annars, 9.5/10!

Mannen själv

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡