Köp av bra speldator för mindre än 20 000 kr

Permalänk

Köp av bra speldator för mindre än 20 000 kr

Halloj gott folk. Jag tänkte ta steget från överhettad Packard Bell-laptop från 2005 med vattenpåsar till kylsystem till en väldigt bra speldator. Problemet är att jag är lika säker på hårdvara som att det blir snö till jul, och jag hörde att Sweclockers är mer insatta i denna religion.

Mitt önskemål är en väldigt bra speldator för mindre än 20,000 kronor.

Så, i brist på egna idéer har jag plockat ihop grejor från en massa trådar som verkar bra. Mina största frågetecken är:

[list="1"]
[*]Fungerar alla komponenterna med varandra?
[*]Kan jag byta ut dyra komponenter mot billigare utan enorm prestandaförlust?
[*]Processor: i5 är billigare än i7. Enligt några inlägg här fungerar de båda fint till speldatorer. Stämmer det?
[*]Fläktar: Behövs fler fläktar till chassit? Och behövs processorfläkten överhuvudtaget? Jag har inga planer på överklockning.
[*]Moderkort: Valdes också från en tråd där överklockning var aktuellt. Finns det likvärdiga huvudkort till bättre pris?
[*]Nätagg: Är det att ta i med 650W, eller finns det bättre alternativ?
[/list=1]

Skulle vara väldans trevligt med lite åsikter och egna förslag på byten av komponenter och förklaringar till varför. Kan väl nämna att jag gärna låter Inet plocka ihop mina grejor, så det blir väl ytterligare 800 spänn där.

Tackar ödmjukast på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog byta ut 500 GB Hd till en SSD disk istallet oh ha win 7 pa samt byta 1 TB till F3 som ar nyare modell annars ser det fint ut !

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka kan du spara in en hel del på moderkortet, byt även ut din F1:a till F3 då den är nyare, tystare och snabbare.

Du kanske vill byta ut nättaget mot HX 650 istället då det är modulärt = mindre kablar.

Annars ser det bra ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Underbart, tack för svaren. Jag gjorde ändringarna här, förutom SSD-disken som hade en grymt avskräckande prislapp. Läste i några trådar att chassit kan bli hyggligt varmt - men det kanske inte är någon risk för att någonting brinner upp? Kanhända jag bara är paranoid efter laptop-tiden.

Tog ett nytt moderkort, också från en annan tråd - är det någonting som fungerar med övriga komponenter? Långt grafikkort, passar i chassit etc.? Och modulärt nätagg, innebär det något mer än färre kablar?

Tack igen för att ni tar er tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Modulärt nätaggregat betyder att man kan koppla bort de kablar man inte använder.
Som på det här nätagget https://www.inet.se/bilder/6308605/fractal-design-newton-500w--smart-modular.jpg och även det nätagget som du valt i det senaste paketet.

Du borde få plats med ett 5870 Grafikkort eftersom Fractal Design nämner att man borde få plats med kort som är 29-30cm långa, och 5870 är 28cm långt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Jag hade nog lagt vad en SSD kostar ändå. Speciellt när du ändå ska handla för så stora pengar. Prestandan motiverar verkligen priset i de fallen enligt min mening. Är så sjukt nöjd med min Intel SSD. Ett riktigt lyft för datorn.
Hellre då köpa ett 5850 och spara den tusingen till SSD och då i framtiden ha möjlighet att köpa ytterligare ett 5850 när prestandan inte motsvarar dina krav. Så har nämligen jag gjort.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Det mesta i ditt paket ser riktigt bra ut nu, men moderkortet är mATX. Jag skulle istället föreslå Asus P6T SE - https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p6t-se/19...

Jag skulle heller inte tvekat en sekund på att slänga in en SSD där. De må vara dyra men fy va snabb datorn blir.
Intel SSD G2 - https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

EDIT: Om du inte ska överklocka så skippa Noctua NH-U12P.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk

Okej, det låter som om en SSD-disk är värd pengarna, så jag slänger in den ändå.

I övrigt grävde jag fram några fläktar från en annan tråd. Är det värt att lägga några hundralappar på, eller är det ett totalt slöseri? Lade också till det nya moderkortet, men utan att vara helt säker på varför. Hur skiljer det sig från det förra?

Plockade även bort Noctua NH-U12P enligt rekommendation.

Såhär ser det ut för tillfället.

Så... ingen dedikerad processorkylning alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaptenGurka
Okej, det låter som om en SSD-disk är värd pengarna, så jag slänger in den ändå.

I övrigt grävde jag fram några fläktar från en annan tråd. Är det värt att lägga några hundralappar på, eller är det ett totalt slöseri? Lade också till det nya moderkortet, men utan att vara helt säker på varför. Hur skiljer det sig från det förra?

http://www.dedrabbade.se/dator4.jpg

Byt fläktarna till 140mm, du behöver förövrigt bara 3 stycken då den i sidan är ganska onödig och med 140mm blir det tystare, en processorkylare kan vara att rekommendera om du vill ha datorn riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad du menar med dedikerad men det ingår en originalkylare. Annars tror jag datorn blir grym

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför ett fractal design r2 tilltalar en när man ska köpa en

en dator i den här prisklassen. får kanske räkna med att det blir bajstight ,

jag tror man blir besviken så fort man börjar sätta ihop komponenterna,

eller så tröttnar man ganska så fort.

Visa signatur

Core i5 3.4 ghz, gtx 580, Corsair dominator 1600 mhz 8gb,

Corsair hydro h80, Corsair Graphite 600T, Asus P6T Professional

Permalänk
Medlem

Trådnamnet är mycket missvisande, det står ">20 000" alltså mer än 20 000 och sedan ska det helt plötsligt vara mindre än 20 000.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Sådär, fläktarna utbytta mot 140mm. Frågetecknen som är kvar är en processorkylare (har någon tusenlapp över till en sådan) och som Honkeno pekar ut, behövs det ett större chassi? Av platsskäl och temperatur.

Om ni har förslag på någotdera lyssnar jag gärna

EDIT: Beklagar missvisande trådnamn. Ändrat.

Permalänk
Medlem

om du inte ska köra sli eller krossfire så borde du köra P55 och socket 1156

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
om du inte ska köra sli eller krossfire så borde du köra P55 och socket 1156

Precis.

Dock ska får datorn kosta max 20.000kr. För såpass mycket pengar på en speldator hade jag satsat på dubbla HD5870 direkt, eller dubbla HD5850. Det går att klämma in lätt på den budgeten utan att snåla in på annat.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Där blev det plötsligt lite mer invecklat.

Om det verkligen är värt att stuva in två HD5870, vad kan jag ge avkall på utan att spränga budgeten? Och vilka komponentbyten krävs för P55 och socket 1156? Ge mig gärna några förslag

Permalänk
Medlem

detta är vad jag skulle köpt om jag var i din sits!
du kommer inte behöva mer grafikprestanda på länge!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaptenGurka

http://www.dedrabbade.se/dator4.jpg

Värd pengarna skulle jag inte vilja påstå asså, det är nog de minst prisvärda man kan köpa till en dator idag typ.

Men som folk säger fan vilken prestanda man får.

Personligen hade jag väntat, den där samsung f3 500gb är iaf en av de snabbaste mekaniska idag.

Men som sagt går du någorlunda efter prisvärdhet så är inte ssd aktuellt ännu enligt min mening.

Och gällande grafikkort, vad lirar du för upplösning?

Om du kör typ 1920*1080 eller lägre och har nåt lite äldre graffe 8800gtx eller bättre tycker jag du ska vänta med grafikkort och köpa 5870x2 eller fermi kortet! (om de nu blir så bra som de säger).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Precis.

Dock ska får datorn kosta max 20.000kr. För såpass mycket pengar på en speldator hade jag satsat på dubbla HD5870 direkt, eller dubbla HD5850. Det går att klämma in lätt på den budgeten utan att snåla in på annat.

Han skriver max 20 000:- men han klagar nog inte om han sparar 2 500:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Värd pengarna skulle jag inte vilja påstå asså, det är nog de minst prisvärda men kan köpa till en dator idag typ.

Men som folk säger fan vilken prestanda man får.

Personligen hade jag väntat, den där samsung f3 500gb är iaf en av de snabbaste mekaniska idag.

Men som sagt går du någorlunda efter prisvärdhet så är inte ssd aktuellt ännu enligt min mening.

Det går sjukt mycket snabbare att starta burken och att starta program, laddtider i spel är också underbara men TS måste förstå att SSD disken är bara till för Operativsystemet, spel och tunga program allt annat skall in på deen mekaniska hårddisken!

IMO!
SSD ÄR ETT MÅSTE OM MAN HAR EN BUDGET UPP MOT 17 000 - 18 000:-

Permalänk

Sett mycket debatt om SSD-diskarna, och förslaget från Jensih ovan verkar vara billigare än det föregående. Jag tror jag är villig att springa på SSD-karusellen fastän det är tidigt.

Massor av åsikter på så kort tid, grymt tacksam för detta. Finns det fler åsikter om Jensihs förslag? Just mammakort och processorer är inte riktigt min tekopp.

EDIT: Och det är sant, det sitter aldrig fel att spara in någon tusenlapp eller två. Angående vilken upplösning jag brukar använda/spela på, så har det aldrig känts som en relevant fråga eftersom jag bara har haft ett mobility radeon-kort på min 17"-laptop. 1440x900.

Permalänk
Citat:

Han skriver max 20 000:- men han klagar nog inte om han sparar 2 500:-

Det går sjukt mycket snabbare att starta burken och att starta program, laddtider i spel är också underbara men TS måste förstå att SSD disken är bara till för Operativsystemet, spel och tunga program allt annat skall in på deen mekaniska hårddisken!

IMO!
SSD ÄR ETT MÅSTE OM MAN HAR EN BUDGET UPP MOT 17 000 - 18 000:-

Jag förstår hur du tänker, men jag sa bara min åsikt om man kollar på prisvärdhet.

Jag köpte själv en ny dator nu för 16k utan grafikkort och skärm.
Och valde att vänta pga att det verkligen inte är prisvärt ännu.

Laddtider osv. är inte en jätteviktig faktor för mig, jag ser hellre att ha en snabb dator med mycket kapacitet.
Visst det är jävligt coolt, och frestande tro mig de tycker jag!

80GB är enligt mig långt ifrån vad som behövs för en systemdisk, blir sånt meck att avinstallera alla gamla spel hela tiden hehe

Men sen ska man inte glömma att ssd är kallare iaf vad jag hört, och mycket mycket tystare! så visst det finns många fördelar. men priset aj aj

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du tänker, men jag sa bara min åsikt om man kollar på prisvärdhet.

Jag köpte själv en ny dator nu för 16k utan grafikkort och skärm.
Och valde att vänta pga att det verkligen inte är prisvärt ännu.

Laddtider osv. är inte en jätteviktig faktor för mig, jag ser hellre att ha en snabb dator med mycket kapacitet.
Visst det är jävligt coolt, och frestande tro mig de tycker jag!

80GB är enligt mig långt ifrån vad som behövs för en systemdisk, blir sånt meck att avinstallera alla gamla spel hela tiden hehe

Hur många spel spelar du kontinuerligt som är riktigt tunga med långa laddtider?

jag menar OS.et tar MAX 30 gb då har du 50gb till bara spel! det räcker för dem flesta gamers då de spelar kanske 4-5 olika spel

Permalänk
Medlem

lägg till en 120mm så får du lika mycket in och utblås, vilket man alltid ska ha.

Sen skulle jag gått på ram minnen med fetare kylning (Corsairs dominator 1600 e superfina) för stabiliteten ich klockvänlighetens skull, se även till att du tar 1,65v och inte 1,8v modellen för annars eldar du prollen.

Permalänk
Citat:

Hur många spel spelar du kontinuerligt som är riktigt tunga med långa laddtider?

jag menar OS.et tar MAX 30 gb då har du 50gb till bara spel! det räcker för dem flesta gamers då de spelar kanske 4-5 olika spel

Tungt och tungt vet jag inte.

Far cry 2, crysis, The Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena. är la det tyngsta jag kör så jag håller med dig där.
Jag e mer av en oldschool gamer.

Men mina diskar tycks alltid gå över 100gb utan problem.
Kan ju va mycket att jag slarvar med filer, lägger lite musik i mina dokument som ligger på system disken.

Okej skit i de argumentet

Men prisvärdheten kan du inte argumentera emot eller hur?

Om vi ska se till kr per GB och den procentuella ökningen i laddtider.

Ökningen är stor men inte till förhållandet av priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
lägg till en 120mm så får du lika mycket in och utblås, vilket man alltid ska ha.

Sen skulle jag gått på ram minnen med fetare kylning (Corsairs dominator 1600 e superfina) för stabiliteten ich klockvänlighetens skull, se även till att du tar 1,65v och inte 1,8v modellen för annars eldar du prollen.

dom länkade minnena är 1.65V

dock så håller jag med dig till viss del men om han ändå ska uppgradera minnena till Dominator så kan han lika gärna ta hela steget upp till CL7 istället för CL8 dom som e länkade e CL9 dvs lite långsammare latenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tungt och tungt vet jag inte.

Far cry 2, crysis, The Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena. är la det tyngsta jag kör så jag håller med dig där.
Jag e mer av en oldschool gamer.

Men mina diskar tycks alltid gå över 100gb utan problem.
Kan ju va mycket att jag slarvar med filer, lägger lite musik i mina dokument som ligger på system disken.

Okej skit i de argumentet

Men prisvärdheten kan du inte argumentera emot eller hur?

Om vi ska se till kr per GB och den procentuella ökningen i laddtider.

Nej! SSD diskar är verkligen inte prisvära jämfört med mekaniska diskar i GB/KR men om du ser till att dom inte har någon mekanisk del alls som rör sig så finns det mindre risk att någon mekanisk del går sonder, de finns ingen roterande skiva i dvs mindre ljud från en SSD och inga vibrationer alls sen har du ju pluset i prestanda också så jag ser dem som hyffsat prisvärda med dagenspriser pga dom fördelar jag just räknat upp.

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Jag förtydligade ämnet eftersom tecknet för "större än" användes, när det i själva verket var "mindre än" som avsågs.

Permalänk

Är det inte mer framtidsäkert att ta Socket LGA1366?

Asrock X58 Extreme DDR3 är ju ganska billigt och har 2st 16X pciexpress 2.0.

Plus att han då skulle kunna köra 3*2GB triple chanel?
Corsair har ju minnen med 7-7-7-20 i latens.

Permalänk

Tjo hej gubbar, jag plockar nog med mig en SSD-disk trots allt.

Jensihs förslag verkar stå sig. Angående minnena så är de på 4GB i Jensish förslag, till skillnad från de ursprungliga 6GB. Gör det ingen större skillnad? Tänkte bröta på när jag ändå höll på tänkte jag. Jag antar att det är Jensihs förslag ni diskuterar minnestyper till?

Hur som helst, jag låter diskussionen om minnen fortgå ett tag till - så småningom dyker kanske en segrare upp

Permalänk
Citat:

Nej! SSD diskar är verkligen inte prisvära jämfört med mekaniska diskar i GB/KR men om du ser till att dom inte har någon mekanisk del alls som rör sig så finns det mindre risk att någon mekanisk del går sonder, de finns ingen roterande skiva i dvs mindre ljud från en SSD och inga vibrationer alls sen har du ju pluset i prestanda också så jag ser dem som hyffsat prisvärda med dagenspriser pga dom fördelar jag just räknat upp.

Yeah de sant, ser man även på mtbf så är dem som sagt mycket prisvärdare för deras livslängd "ska hålla" mycket mycket längre innan de går i sönder.
Men jag tror inte på sånt mambo jambo att de kan förutspå att de ska hålla 50-100 år utan problem.

Men en sak är säker, de är grymma och de är framtiden