Köp av bra speldator för mindre än 20 000 kr

Permalänk

Här har du en riktigt grym dator. Den har en av dom snabbaste 1TB hårddiskarna plus en SSD. Bildskärmen är ju lite vad du själv tycker men jag hade tagit den bildskärmen som jag har tagit i mitt alternativ. Och sen är ju också chassit en smaksak men ett Antec 900 2 är grymt bra på att kyla komponenterna. Sen är det rymligt med bra kabeldragnings egenskaper också. Jag har ett själv och moderkortet Asus rampage II GENE är som sagt ett mAtx moderkort men det spelar absolut ingen roll. Det enda som inte finns är lite pci platser och sånt onödigt. Det klockar extremt bra. Sen om du vill ha ett till HD5870 så räcker garanterat ett Corsair HX750W. Jag har kört Quad sli med Corsair HX620W.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
Ett av de sämre paketen skulle jag säga. Du har dålig koll på det mesta.
Aldrig i världen att jag skulle köpa 2 st 5850 istället för ett 5870. Vill man uppgradera grafikprestanda måste man ju byta ut båda två korten = på sikt det dyraste alternativet av alla.

Sen varför i hela världen ska man ha 2 st 5850?! Killen ska spela på en 24"-skärm med 60Hz och antagligen med maxupplösningen på 1920x1080, så kan du tala om för mig varför han behöver en FPS på 100+?

Sen huruvida SSD är prisvärt eller inte är helt individuellt i min mening. De som kollar på pris/GB kan jag förstå varför de anser att SSD inte är värt pengarna.
Men de som är mer inriktade på ren prestanda, de som vill ha speldatorer med andra ord, satsar på SSD. Som nån annan sa här i tråden: "SSD är framtiden".

6GB gör ingen skillnad mot 4GB i spel.

Vem har frågat dig? Du är helt ovetande på den punkten och har ingen aning om vem jag är eller vad jag kan. Den presterar fortfarande bättre som speldator NU, och det är NU han ska ha den, och Crossfire med två kort är en smart lösning, det är därför det finns. Det är bara en hög med skitsnack ditt inlägg. Han har en budget, och två HD5850 spöar skiten ur ett HD5870. Jag rekommenderar det som presterar bäst i spel inom hans budget, och faktumet talar för sig självt. Skillnaden är att han kan köra ännu tyngre inställningar. Högre nivå med AA, och även ha en dator som presterar väl med spel längre fram.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: Bra Speldator: <20,000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaptenGurka
Halloj gott folk. Jag tänkte ta steget från överhettad Packard Bell-laptop från 2005 med vattenpåsar till kylsystem till en väldigt bra speldator. Problemet är att jag är lika säker på hårdvara som att det blir snö till jul, och jag hörde att Sweclockers är mer insatta i denna religion.

Mitt önskemål är en väldigt bra speldator för mindre än 20,000 kronor.

Så, i brist på egna idéer har jag plockat ihop grejor från en massa trådar som verkar bra. Mina största frågetecken är:

[list="1"]
[*]Fungerar alla komponenterna med varandra?
[*]Kan jag byta ut dyra komponenter mot billigare utan enorm prestandaförlust?
[*]Processor: i5 är billigare än i7. Enligt några inlägg här fungerar de båda fint till speldatorer. Stämmer det?
[*]Fläktar: Behövs fler fläktar till chassit? Och behövs processorfläkten överhuvudtaget? Jag har inga planer på överklockning.
[*]Moderkort: Valdes också från en tråd där överklockning var aktuellt. Finns det likvärdiga huvudkort till bättre pris?
[*]Nätagg: Är det att ta i med 650W, eller finns det bättre alternativ?
[/list=1]

Skulle vara väldans trevligt med lite åsikter och egna förslag på byten av komponenter och förklaringar till varför. Kan väl nämna att jag gärna låter Inet plocka ihop mina grejor, så det blir väl ytterligare 800 spänn där.

http://dedrabbade.se/dator1.jpg

Tackar ödmjukast på förhand.

kolla annars på min tråd då vi ligger i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Vem har frågat dig? Du är helt ovetande på den punkten och har ingen aning om vem jag är eller vad jag kan. Den presterar fortfarande bättre som speldator NU, och det är NU han ska ha den, och Crossfire med två kort är en smart lösning, det är därför det finns. Det är bara en hög med skitsnack ditt inlägg. Han har en budget, och två HD5850 spöar skiten ur ett HD5870. Jag rekommenderar det som presterar bäst i spel inom hans budget, och faktumet talar för sig självt. Skillnaden är att han kan köra ännu tyngre inställningar. Högre nivå med AA, och även ha en dator som presterar väl med spel längre fram.

Akta killen som inte tål att nån annan vet bättre.

Att köpa en dator med uppgraderingsmöjligheter inför framtiden ter sig ganska logiskt i normala människors huvuden.

Visst två stycken 5850 i Crossfire "spöar skiten" ur ett 5870. Men till vilken nytta? Han får ju som sagt en FPS på 100+ i princip alla spel, men vad ska han med det till när han får ca 80+ i FPS med ett 5870, detta redan med höga värden på AA och AF, och när hans skärm stöder 60Hz?

Sen så genererar två stycken 5850 betydligt mer värme än ett 5870, speciellt då PCI-e x16-platserna på moderkortet sitter väldigt nära varandra och det blir dåligt med kalluft för korten.
Mer värme är ekvivalent med högre ljudnivå, vilket man vill undvika.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Citat:

Akta killen som inte tål att nån annan vet bättre.

Att köpa en dator med uppgraderingsmöjligheter inför framtiden ter sig ganska logiskt i normala människors huvuden.

Visst två stycken 5850 i Crossfire "spöar skiten" ur ett 5870. Men till vilken nytta? Han får ju som sagt en FPS på 100+ i princip alla spel, men vad ska han med det till när han får ca 80+ i FPS med ett 5870, detta redan med höga värden på AA och AF, och när hans skärm stöder 60Hz?

Sen så genererar två stycken 5850 betydligt mer värme än ett 5870, speciellt då PCI-e x16-platserna på moderkortet sitter väldigt nära varandra och det blir dåligt med kalluft för korten.
Mer värme är ekvivalent med högre ljudnivå, vilket man vill undvika.

Tål? Jag skriver bara hur det är. Jag tror inte jag behöver någon upplysning av någon nybörjare.

Uppgraderingsmöjligheter? Det går utmärkt att uppgradera, och köper han ett HD5870 och vill köpa ett till senare så kommer det skilja ganska lite mellan dubbla HD5850 och HD5870 i crossfire. HD5850 är betydligt mer prisvärt och drar mindre ström. Först skriver du 100fps+, sen 80fps+, hur ska du ha det? Han kanske vill spela Crysis i höga inställningar. Lycka till att få 80fps i 1920x1080 på högsta inställningar och AA/AF.

Korten har designade ventilationshål för att eliminera hetta i det fallet. Korten är kända för att gå tysta och absolut inga problem i crossfire.

Högre temperatur är inte direkt ekvalient till högre ljudnivå. Dels beror det på om fläktarna är automatiskt styrda och dels vad för kylare man har. I mitt paket finns det inget som för vidare väsen, och knappast grafikkorten. Så igen, skitsnack, och fortfarande en ultimat speldator.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Tål? Jag skriver bara hur det är. Jag tror inte jag behöver någon upplysning av någon nybörjare.

Uppgraderingsmöjligheter? Det går utmärkt att uppgradera, och köper han ett HD5870 och vill köpa ett till senare så kommer det skilja ganska lite mellan dubbla HD5850 och HD5870 i crossfire. HD5850 är betydligt mer prisvärt och drar mindre ström. Först skriver du 100fps+, sen 80fps+, hur ska du ha det? Han kanske vill spela Crysis i höga inställningar. Lycka till att få 80fps i 1920x1080 på högsta inställningar och AA/AF.

Korten har designade ventilationshål för att eliminera hetta i det fallet. Korten är kända för att gå tysta och absolut inga problem i crossfire.

Högre temperatur är inte direkt ekvalient till högre ljudnivå. Dels beror det på om fläktarna är automatiskt styrda och dels vad för kylare man har. I mitt paket finns det inget som för vidare väsen, och knappast grafikkorten. Så igen, skitsnack, och fortfarande en ultimat speldator.

Fruktansvärt vad omogna och barnsliga människor kan vara. Är det så svårt att hålla sig objektiv och skippa försök till personliga påhopp?

För det första är jag absolut ingen nybörjare, det vet både du och jag.

Sen skulle det vara kul om du kunde ta dig tid att läsa igenom och tolka inlägg ordentligt. Vad jag har sagt om FPS är att med 2 st 5850 snittar man 100+ FPS i spel, medans man med 1 st 5870 snittar 80+ FPS i spel.
Hans skärm klarar 60Hz så ett 5870 är ju fullt tillräckligt. Av vilken anledning ska han då ha 2 st 5850?

Nu ska jag tala om nånting för dig så du lär dig nåt:

Med två stycken 5850 får man ca 33 FPS i Crysis med inställningarna Very High. Med samma inställningar fast med 1 st 5870 får man ca 29 FPS.
Det skiljer 1400 kr i pris mellan 2 st 5850 och ett 5870, om du tycker att 1400 kr är acceptabelt för 4 FPS mer i Crysis så fine by me. Men det är verkligen inget köp jag skulle råda trådskaparen att göra.

Du kan själv ta och läsa den här recensionen som Sweclockers gjorde för en dryg vecka sedan.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=9

Korten kanske går tysta men de är absolut inte svala. Läser du recensionen jag nyss länkade så ser du där att tempen på 2 st 5850 i Crossfire är 86ºC. Detta med ett öppet system, systemet sitter alltså inte i ett chassi. I ett chassi kan man alltså räkna med ännu högre temperaturer.

Okej inte ekvivalent, men i regel alltid lika med högre ljudnivå.

Angående högljudda komponenter, nätagget i ditt paket låter faktiskt hyfsat mycket vid load. Likaså gör originalkylaren som kommer med processorn.

Inse fakta: Jag är mer påläst än du.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Citat:

Fruktansvärt vad omogna och barnsliga människor kan vara. Är det så svårt att hålla sig objektiv och skippa försök till personliga påhopp?

För det första är jag absolut ingen nybörjare, det vet både du och jag.

Sen skulle det vara kul om du kunde ta dig tid att läsa igenom och tolka inlägg ordentligt. Vad jag har sagt om FPS är att med 2 st 5850 snittar man 100+ FPS i spel, medans man med 1 st 5870 snittar 80+ FPS i spel.
Hans skärm klarar 60Hz så ett 5870 är ju fullt tillräckligt. Av vilken anledning ska han då ha 2 st 5850?

Med två stycken 5850 får man ca 33 FPS i Crysis med inställningarna Very High. Med samma inställningar fast med 1 st 5870 får man ca 29 FPS.
Det skiljer 1400 kr i pris mellan 2 st 5850 och ett 5870, om du tycker att 1400 kr är acceptabelt för 4 FPS mer i Crysis så fine by me. Men det är verkligen inget köp jag skulle råda trådskaparen att göra.

Du kan själv ta och läsa den här recensionen som Sweclockers gjorde för en dryg vecka sedan.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=9

Korten kanske går tysta men de är absolut inte svala. Läser du recensionen jag nyss länkade så ser du där att tempen på 2 st 5850 i Crossfire är 86ºC. Detta med ett öppet system, systemet sitter alltså inte i ett chassi. I ett chassi kan man alltså räkna med ännu högre temperaturer.

Okej inte ekvivalent, men i regel alltid lika med högre ljudnivå.

Angående högljudda komponenter, nätagget i ditt paket låter faktiskt hyfsat mycket vid load. Likaså gör originalkylaren som kommer med processorn.

Inse fakta: Jag är mer påläst än du.

Barnslig? Jag beskriver hur jag tycker att du framstår när du är så pessimistisk till något som jag redan vet är väl fungerande till så jag beskrev det. Att du tjafsar emot visar att du har fel, och inte vet vad du pratar om. Gå tillbaka och läs din första citering och använd det objektiva siktet själv.

Du beskriver hur omogna och barnsliga människor kan vara. Hör du till den kategorin då du själv använder samma metod tillbaka för att du tog åt dig?

Mer påläst? Ställer du fortfarande ut gröt till tomten också? Jag behöver inte sitta och skriva till dig vad jag kan och inte då jag vet väl hur det ligger till. En enkel sökning på mig så kan du bedömma det själv om du nu är så kompetent som du vill framstå. Du citerade mig och snackar skit, och du har fel.

Crysis var ett exempel på ett spel, som förövrigt är värdelöst optimerat, och där Crossfire förhoppningsvis kommer skala bättre. Du kanske missade det jag skrev efter:

Citat:

och även ha en dator som presterar väl med spel längre fram.

Du försöker tala emot en multi GPU lösning, och dessutom med ett kort som är i stort sett samma som HD5870, men betydligt mer kostnadseffektivt, och överklockar extremt bra. Samma binnade minnen också. Intressant.

Ljudnivån på nätagget och grafikkorten är som sagt tysta. Har byggt ett par 100 tal datorer och testat.

Vad du än säger, så kommer datorn jag rekommenderat inom hans budget, och efter hans punkter utprestera din med hästlängder. Och helt plötsligt handlar diskussionen om att finna argument mot det. Jag har lite vettigare saker att lägga tiden på.

Till trådskaparen: Hoppas datorn blir bra. Nöjd lär du bli vad du än väljer då dagens generation komponenter är extremt kraftfulla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har läst det du skrivit och jag blir både irriterad och förvånad, men liksom du har även jag bättre saker att göra. Diskussion avslutad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Eh, tro det eller ej men det finns faktiskt andra spel än skitspelet Crysis här på jorden.

Permalänk
Medlem

Men snälla lilla läs igenom hela tråden innan du kommenterar.

Visa signatur