Köp av bra speldator för mindre än 20 000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaptenGurka
Tjo hej gubbar, jag plockar nog med mig en SSD-disk trots allt.

Jensihs förslag verkar stå sig. Angående minnena så är de på 4GB i Jensish förslag, till skillnad från de ursprungliga 6GB. Gör det ingen större skillnad? Tänkte bröta på när jag ändå höll på tänkte jag. Jag antar att det är Jensihs förslag ni diskuterar minnestyper till?

Hur som helst, jag låter diskussionen om minnen fortgå ett tag till - så småningom dyker kanske en segrare upp

Vad spelar du för spel?

Permalänk
Citat:

Tjo hej gubbar, jag plockar nog med mig en SSD-disk trots allt.

Jensihs förslag verkar stå sig. Angående minnena så är de på 4GB i Jensish förslag, till skillnad från de ursprungliga 6GB. Gör det ingen större skillnad? Tänkte bröta på när jag ändå höll på tänkte jag. Jag antar att det är Jensihs förslag ni diskuterar minnestyper till?

Hur som helst, jag låter diskussionen om minnen fortgå ett tag till - så småningom dyker kanske en segrare upp

Du jag försöker inte få dig att inte köpa dem, vill bara att du ska veta vad du köper, så du inte köper det bara för nån sa att dem är bra:)

Men jag kan lova dig att du kommer få chock när du kör med ssdn.

De nog de största prestanda lyften man kan få tycker jag.

Spelen och så kanske inte direkt blir snabbare ingame.
men laddtider, packa upp rar filer, starta windows damn

Permalänk
Medlem

till 1366 kör man 3 eller 6 stickor, till 1156 2 eller 4, därav minnesdiskussionen.

Lägg nåra tusingar till och få 2 gig mer ram, bättre multigrafikkort möjligheter och extrem klockning busenkelt (att få en 1366 i7a till 4ghz är inte nå rocketsience)

1156 klockar inte alls lika bra, utan vill ha volt, volt, volt.

Permalänk

Vad jag vet är allt över 6gb nästintill onödigt i spel idag.

Men de finns spel där 6 är bättre än 4 såklart, sen om man kör triple chanel blir de la snabbare också?

Men jag tänkte mer på att den har dubbla 16X pci express, 1156 har oftast 1 vanligt och en X4, nån dyrare modell kanske har 8X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Vad jag vet är allt över 6gb nästintill onödigt i spel idag.

Men de finns spel där 6 är bättre än 4 såklart, sen om man kör triple chanel blir de la snabbare också?

Men jag tänkte mer på att den har dubbla 16X pci express, 1156 har oftast 1 vanligt och en X4, nån dyrare modell kanske har 8X.

Det mobot jag vissade hade dubbla 16X lixom och en X4 de ganska overkill för det priset dessutom!

(Ops var meningen att redigera inte citera mig sj sorry )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
till 1366 kör man 3 eller 6 stickor, till 1156 2 eller 4, därav minnesdiskussionen.

Lägg nåra tusingar till och få 2 gig mer ram, bättre multigrafikkort möjligheter och extrem klockning busenkelt (att få en 1366 i7a till 4ghz är inte nå rocketsience)

1156 klockar inte alls lika bra, utan vill ha volt, volt, volt.

Edit vill ha spänning.

Dock så trot jag inte TS har behöv av multi gpu dvs Crossfire eftersom han suttit på en laptop innan så kan det inte vara jätte krävande spel, då är det bara en onödig resurs.. som att köpa en porsche och köra i 30km/h.

dessutom kan han köra 8 gig ram på 1156 också

Permalänk

Jag har planer på att dra mig fram lite snabbare än 30 knyck framöver. För det ändamålet har jag bunkrat några spel jag har sett fram emot att spela i lite större kraftpaket än en laptop, därför den höga prislappen och prestandan. 6GB verkar som en bra start på dagens spel (och några framöver).

Permalänk
Medlem
Citat:

Där blev det plötsligt lite mer invecklat.

Om det verkligen är värt att stuva in två HD5870, vad kan jag ge avkall på utan att spränga budgeten? Och vilka komponentbyten krävs för P55 och socket 1156? Ge mig gärna några förslag

Här är mitt förslag som ger överlägset bäst spelprestanda med ekonomi i tanken och även stämmer överens med dina punkter, samt monteringskostnad:

Inte så dum va? Chassit är underbart (har byggt med det tidigare) och allt för att prestera på topp.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Jensih
[B] Han skriver max 20 000:- men han klagar nog inte om han sparar 2 500:-

Och du tror att han klagar på prestandan utav 2st 58xx kort? En budget är en budget, punkt slut.

[quote]IMO!
SSD ÄR ETT MÅSTE OM MAN HAR EN BUDGET UPP MOT 17 000 - 18 000:-
[/QUOTE]

Nej det är inget måste, och SSD är fortfarande långt ifrån prisvärt. För pengarna av en liten SSD disk får han nästan ett extra grafikkort. Laddtiderna är mycket processorberoende. En SSD disk kan han köpa och skruva in senare när dom är mer prisvärda.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Nej det är inget måste, och SSD är fortfarande långt ifrån prisvärt. För pengarna av en liten SSD disk får han nästan ett extra grafikkort. Laddtiderna är mycket processorberoende. En SSD disk kan han köpa och skruva in senare när dom är mer prisvärda.

Så du menar att folk som sitter med en E8500 och SSD som startar Photoshop, andra tunga program och alla spel snabbare än mig på lan har en hemlig I7 i burken eller?!?! Nej det är inte processorn som e flaskhalsen där inte! det är disken och diskens söktid...

Exakt vilka spel skall du köra TS ?

Permalänk

Både klassiska och nya spel. Blir säkert Crysis, FarCry, Arkham Asylum, HAWX, Anno 1404. Kommande Diablo 3, StarCraft 2 och Assassins Creed-uppföljare. Oblivion och något MMORPG kommer säkert in i bilden också. Marginal är aldrig fel.

Permalänk
Medlem

okej,

men om du resonerar så så kan du lika gärna lägga närmare 20 000:- nu och sen skita i att uppgradera sen köpa nytt när datorn blir gammal..

här är mitt förslag

* Cpu en I5 processor kommer int flska 2 st 5870 på en så stor skärm som du köper nu

* minnen 1600 mhz cl7 är det bästa ddr3 minnena du kan köpa atm.

* nätagg 850 watt ej modulärt. behövs inte då alla kablar kommer andvändas ändå

* moderkort 1156 UD4 kommer få 5% lägre prestanda i CF men det kostar 3000:- mindre än ett 1336 system

* skippa SSD kör 1Tb F3 disk. köp en ssd med nästa burk

* Grafik 5870Cf kommer äta upp alla spel du kastar till dem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
detta är vad jag skulle köpt om jag var i din sits!
du kommer inte behöva mer grafikprestanda på länge!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------Untitled.png

Skulle kunna byta ut SSD:n mot Retail-versionen istället, då följer det med en 3,5">2,5"-adapter redan i paketet.

Skulle även kunna minska antalet 140mm-fläktar från 4 till 3 st och lägga till en 120mm-fläkt.
Detta för att kunna installera 2 av 140mm-fläktarna i taket, 120mm-fläkten i fronten och den tredje 140mm-fläkten i botten.

Vad gäller minnena tycker jag dom duger alldeles utmärkt då han inte ska överklocka. 4Gb är lagom och man märker i praktiken ingen skillnad mellan latenserna 8-8-8-24 och 9-9-9-24.

EDIT: Kollade ditt nya paket nu Jensih men tycker fortfarande att det tidigare är bättre.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
Skulle kunna byta ut SSD:n mot Retail-versionen istället, då följer det med en 3,5">2,5"-adapter redan i paketet.

Skulle även kunna minska antalet 140mm-fläktar från 4 till 3 st och lägga till en 120mm-fläkt.
Detta för att kunna installera 2 av 140mm-fläktarna i taket, 120mm-fläkten i fronten och den tredje 140mm-fläkten i botten.

Vad gäller minnena tycker jag dom duger alldeles utmärkt då han inte ska överklocka. 4Gb är lagom och man märker i praktiken ingen skillnad mellan latenserna 8-8-8-24 och 9-9-9-24.

fick just reda på att 5870 inte får plats i det chassit

Permalänk
Medlem

Det va som fan, då säger jag kolla mitt förra inlägg och lägg till ett byte från Define 2 till P183.

EDIT: Värst vad ändrande det blir men jag slänger upp en kundvagn strax som summerar mitt förslag.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Såhär menar jag alltså:

Visa signatur

Permalänk

Ser ut som ett trevligt paket och en bra kompromiss från tidigare diskussioner. Frågor: stort nog chassi och möjlighet att installera mer minne i framtiden?

Permalänk
Medlem

Chassit är verkligen inte för litet iallafall, finns gott om plats för diverse olika uppgraderingar.
Vad gäller minnet så är bara 2 av 4 minnesslots upptagna. Med andra ord är det bara att köpa 4Gb till och klämma in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

minnen med bättre latens kan vara bra?

han kan tillochmed köra dem i 1333mhz cl6

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt paketet som det är, det är upp till KaptenGurka om han vill lägga mer pengar för att får bättre minnen.

Visa signatur

Permalänk

Bra Bättre och sämre minnen - lättförstådda termer. Syftar ni på större mängd minne, eller snabbare minnen? Om det sistnämnda, hur stor skillnad är det i pris och prestanda, och vilket slags minne hade varit att föredra om jag vill köpa upp mig ett steg?

Permalänk
Medlem

Datorn i paketet har baserats på socket 1156 och då handlar det i regel alltid om minnespaket på 2 st minnesstickor på 2Gb styck, 4Gb totalt alltså.

Med bättre minnen menar vi snabbare minnen. Hade vi menat större minnesmängd så hade vi sagt större minnen.

De minnen du eventuellt skulle byta upp dig till är dessa:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

De har latenserna 8-8-8-24 till skillnad från minnena i paketet ovanför som har latenserna 9-9-9-24. Denna lilla skillnaden ska du inte stirra dig blind på för den ger en nästan obefintlig prestandaökning. Inget som motiverar till priset på 300 kr mer.

Visa signatur

Permalänk

Fruktansvärt trevligt.

Eftertanke i all ära, men jag skulle kanske bestämma mig innan jag får så mycket ny information att det inte går att fatta ett beslut alls. Tack för hjälpen gott folk - det dröjer förhoppningsvis innan jag plågar er i samma ärende igen. Det är dags att tömma plånboken.

Om det är någonting som är akut fel eller inkompatibelt, skriv för guds skull. Kommer att ta några dagar innan jag trycker på köpknappen.

Slutpaket:

Igen, tack för alla värdefulla inlägg.

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut, den enda frågan jag har egentligen e om man ska köpa ett agg för att kunna uppgradera senare eller inte

Permalänk

~ 850W då ungefär? Det kommer förhoppningsvis ta sin tid innan jag plockar in fler grejor - men man vet förstås aldrig. EDIT: Hur fungerar det med ljud och sånt förresten? Integrerat i mammakort?

Permalänk
Medlem
Citat:

~ 850W då ungefär? Det kommer förhoppningsvis ta sin tid innan jag plockar in fler grejor - men man vet förstås aldrig. EDIT: Hur fungerar det med ljud och sånt förresten? Integrerat i mammakort?

Japp integrerat de duger fö alla everyday users även gamers .)

Permalänk
Medlem

Ja kör på 850W så är det inga problem att trycka i exempelvis ett till 5870 i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tar mig friheten att låna tråden lite, säg till om det inte är ok.
Jag är så kluven över vad jag skall välja för grejer så jag håller på att bli tokig.
Får olika svar hela tiden och kan inte bestämma mig.

Detta är vad jag funderar på.

-Samsung TFT 23" 2343NW Svart 1 795 kr
-NOD32 Antivirus, Svensk/Engelsk 1 anv. 2år 631 kr
-Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 1st. 1 128 kr
-PowerColor Radeon HD5870 1GB 3 690 kr
-Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1 032 kr
-Gigabyte GA-P55-UD4 1 590 kr
-Corsair TX 650W 80+ 852 kr
-Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
-1TB Western Digital Caviar Black SATA II 874 kr
-Montering Datorpaket 795 kr
-Lian Li Lancool PC-K62, Svart, utan nätdel 954 kr
-Intel Core i5 750, 2.66GHz 1 790 kr
-80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, OEM 2 290 kr

Slutsumman på detta är 17 421:-

Är Gurk kaptenens paket ett bättre val tror ni?
Jag funderar på att smälla i 8gb minne, kommer jag behöva det i spel eller räcker 4gb gott och väl?

Permalänk
Medlem

Skärmar är jag inte någon höjdare på så jag kan inte svara på om Samsung-skärmen är bättre eller ej.

Men byt ut WD Black-disken mot en Samsung Spinpoint F3.
WD Black är det tänkt att man ha som systemdisk, då den har lägre accestider än de flesta vanliga (mekaniska) hårddiskar MEN den har också lägre överföringshastigheter.
Vad jag menar är eftersom du ska ha en Intel SSD som systemdisk så ta en lagringsdisk med högre överföringshastigheter - Samsung F3.

Du kommer inte behöva 8GB till en speldator, så nöj dig med 4GB.

DVD-läsare/brännare har du glömt såg jag nu.

Välj ett kraftigare nätagg om du har planer på att uppgradera framöver.

Ska du inte överklocka så nöj dig med det moderkortet som KaptenGurka har i sitt paket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fruktansvärt trevligt.

Eftertanke i all ära, men jag skulle kanske bestämma mig innan jag får så mycket ny information att det inte går att fatta ett beslut alls. Tack för hjälpen gott folk - det dröjer förhoppningsvis innan jag plågar er i samma ärende igen. Det är dags att tömma plånboken.

Om det är någonting som är akut fel eller inkompatibelt, skriv för guds skull. Kommer att ta några dagar innan jag trycker på köpknappen.

Slutpaket:

http://i37.tinypic.com/2yw7clj.jpg

Igen, tack för alla värdefulla inlägg.

Som jag skrev, det är inte värt pengarna på en SSD disk. Lägg hellre dom pengarna på ett extra grafikkort. Du får ut enormt mycket mer av det. Dessutom är det för mindre pengar ett X58 kort, och 2GB mer minne. Presterar garanterat bättre:

http://i.imagehost.org/0325/dator.png

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Som jag skrev, det är inte värt pengarna på en SSD disk. Lägg hellre dom pengarna på ett extra grafikkort. Du får ut enormt mycket mer av det. Dessutom är det för mindre pengar ett X58 kort, och 2GB mer minne. Presterar garanterat bättre:

http://i.imagehost.org/0325/dator.png

Ett av de sämre paketen skulle jag säga. Du har dålig koll på det mesta.
Aldrig i världen att jag skulle köpa 2 st 5850 istället för ett 5870. Vill man uppgradera grafikprestanda måste man ju byta ut båda två korten = på sikt det dyraste alternativet av alla.

Sen varför i hela världen ska man ha 2 st 5850?! Killen ska spela på en 24"-skärm med 60Hz och antagligen med maxupplösningen på 1920x1080, så kan du tala om för mig varför han behöver en FPS på 100+?

Sen huruvida SSD är prisvärt eller inte är helt individuellt i min mening. De som kollar på pris/GB kan jag förstå varför de anser att SSD inte är värt pengarna.
Men de som är mer inriktade på ren prestanda, de som vill ha speldatorer med andra ord, satsar på SSD. Som nån annan sa här i tråden: "SSD är framtiden".

6GB gör ingen skillnad mot 4GB i spel.

Visa signatur