Bästa grafikkorten för 5000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ezano
Vad sägs om SAPPHIRE Vapor-X HD5870 1GB GDDR5?

Bättre med två st 5850 då det är det maximala just för din budget, men 5870 kan du satsa på om du planerar köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det vore väldigt bra om du fick tag på ett sådant. Men jag tror inte att det kommer gå att få tag i på ett bra tag...

Jag hade enorm tur som fick tag i ett vanligt 5870.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Den som säger något annat än HD5850 crossfire tycker jag ska gå och tänka över sitt liv

Permalänk
Medlem

Köp ett 5970 och bygg senare på med ett till när du får råd

Permalänk
Medlem

Jag har hört att garantin inte ryker pga överklockning av xfx-kort, är detta sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv skl jag tagit XFX för då får man en dörrhängare där det står "Do not disturb im gaming" Sen tycker jag personligen xfx gör snyggare kort.
http://www.youtube.com/watch?v=pIEvh8cPjCE

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

köp ett 5870 sen ett till när det kommit ner i pris, finns inget som spöar 5870 CF idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Exakt likadant som alla andra.

Permalänk
Medlem

ja efter att ha lyssnat på er och följt era råd så är det nere till att bestämma sig mellan två saker antingen dubbla 5870 eller ett 5970 för tillfället..

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408637&a=5408637&

bästa valet då dom har längst garanti av alla

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur ett 5970 står sig mot dubbla 5870?

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet hur ett 5970 står sig mot dubbla 5870?

Japp!

Här på Swec:

http://www.sweclockers.com/artikel/6212-amd_radeon_hd_5970_va...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Avstängd

Gör som jag och vänta på Nvidias svar..

Gillar nvidia korten bättre än ATI så jag väntar ett tag till men vaknar inte Nvidia snart så slår jag till med ett ATi 5870 CF

Finns ändå inga spel idag som kräver ATi nya kort med DX11 så man kan lika bra vänta plus pissig åtkomst = /

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Jag skulle väntat tills Nvidias Fermi kom ut på marknaden och jämföra det med 5870. Men som sagt än så länge är det väll 5850, 5870 som dominerar världen

Visa signatur

| I5 2500K | GTX 560Ti | MSI P67A-GD55 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddexXXx
Jag skulle väntat tills Nvidias Fermi kom ut på marknaden och jämföra det med 5870. Men som sagt än så länge är det väll 5850, 5870 som dominerar världen

Jag som trodde att det var 5970 som dominerade världen. Tänk vad fel man kan ha. 8-)

Permalänk
Medlem

intill nvidia fått ut sin nya teknologi på marknaden har dom verkligen inga kort som jag kan ge dig argument för att köpa. just nu är ati valet alla dagar i veckan. När nvidia fått ut sin nya teknologi kan det se helt annorlunda ut, men i dagsläget vet man inte ens när dom kan tänkas bli klara. Köp ett enda 5870 det presterar som 2 stk gtx275 i sli lite bättre också, plus att du har dx11 och direct compute 11 som både nvidia och ati stödjer och kommer ersätta nvidias cuda. Desutom finns redan flera aplikationer ute som gör nytta av det, och en MÄNGD aplikationer är under utveckling för det stödet både gamla och nya. fysik i spel klaras av galant utan phys-x man måste bara implentera stöden som kan ta lite tid eftesom hela teknologin är ny och man vet inte var den har sin cap fortfarande och det lovar ju en ljus framtid om du väljer det ena eller det andra märket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Den som säger något annat än HD5850 crossfire tycker jag ska gå och tänka över sitt liv

Om det är din definition på liv föreslår jag att du tar en paus från SC:P

Skämt åsido, så håller jag med i allt förutom att jag skulle ha dragit till med ett enkelt 5870 istället. CF 5850 är dock val nummer 2.

Till TS:
Du får även gärna skriva ut vad du använder för upplösning då detta är ganska relevant. Jag utgår från 2560x1600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Jag som trodde att det var 5970 som dominerade världen. Tänk vad fel man kan ha. 8-)

5870 cf piskar skiten ur 5970, att varje gpu får sin egen slot ger större bandbredd och flera trådar ifrån cpu och qpi att arbeta med och det ger även en prestandaökning om man använder 6 minnesbrickor ich en cf konfiguration då man får ökad bandbredd till multitasking på bekostnad av omärkbart sämre latenser.
Har man 3stk 5870 ger det i prinsip samma prestanda som 5970 i quadfire (2stk5970alltså 4stk gpu) om man har ett moderkort med nf200 chip som ger äkta 16x pci-e på 3 slots. nu finns ju en lösning med 4 hos vga och då skulle inte 3 stk 5970 vara en match ens... så enkel gpu kort är fortfarande en bättre lösning om man inte har ett mobo med bara 2 pci-e platser som kan köra full fart, och det gäller ju tyvärr de flesta så då är 5970 antingen ensamt eller i quadfire den kraftfullaste lösningen. Men som sagt det går att göra exeptionelt kraftigare lösningar med singelgpu kort om man har rätt moderkort och en kraftigt clockad i7 eller i9 cpu. en i9 gulftown är egentligen det ända sättet att klämma den sista juicen ur en 5970 QF lösning då varje gpu vill ha 4 trådar att jobba med om den kan, så 12 trådar är ju mycket mer att jobba med än 8 när det egentligen behövs 16 för fullt ös.

Permalänk
Medlem

För 5000 kr hade jag tagit ett 5970.

Permalänk
Medlem

räcker mitt Corsair CMPSU-750HX 750W nätaggregat till för dessa ati kort tillsammans med i7 processor och en massa annat gott?? lite rädd för att att kommer bli aningen överbelastad i längden..

Permalänk
Medlem
Citat:

räcker mitt Corsair CMPSU-750HX 750W nätaggregat till för dessa ati kort tillsammans med i7 processor och en massa annat gott?? lite rädd för att att kommer bli aningen överbelastad i längden..

Räcker till Crossfire med 5970 utan några som helst problem. Ett 5970 har ca 370W i full LOAD (tsm med resten av datorn), 2st kort bör inte överstiga 600W.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Med förbättrad teknik som fallet är idag tror jag det går ganska bra Corsair's agg ska överbelastas hårt innan de börjar knäa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Med förbättrad teknik som fallet är idag tror jag det går ganska bra Corsair's agg ska överbelastas hårt innan de börjar knäa.

jag tror du märker rätt så fort om det överbelastas, för då blir det konstant varmt och fläkten går i höga varv mestadel av tiden du använder korten till 3d rendering och beräkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
jag tror du märker rätt så fort om det överbelastas, för då blir det konstant varmt och fläkten går i höga varv mestadel av tiden du använder korten till 3d rendering och beräkning.

*Rättelse till min egen text: Corsairs agg ska belastas hårt innan de knäar*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Om det är din definition på liv föreslår jag att du tar en paus från SC:P

Ska jag pausa livet det går ju inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
5870 cf piskar skiten ur 5970, att varje gpu får sin egen slot ger större bandbredd och flera trådar ifrån cpu och qpi att arbeta med och det ger även en prestandaökning om man använder 6 minnesbrickor ich en cf konfiguration då man får ökad bandbredd till multitasking på bekostnad av omärkbart sämre latenser.
Har man 3stk 5870 ger det i prinsip samma prestanda som 5970 i quadfire (2stk5970alltså 4stk gpu) om man har ett moderkort med nf200 chip som ger äkta 16x pci-e på 3 slots. nu finns ju en lösning med 4 hos vga och då skulle inte 3 stk 5970 vara en match ens... så enkel gpu kort är fortfarande en bättre lösning om man inte har ett mobo med bara 2 pci-e platser som kan köra full fart, och det gäller ju tyvärr de flesta så då är 5970 antingen ensamt eller i quadfire den kraftfullaste lösningen. Men som sagt det går att göra exeptionelt kraftigare lösningar med singelgpu kort om man har rätt moderkort och en kraftigt clockad i7 eller i9 cpu. en i9 gulftown är egentligen det ända sättet att klämma den sista juicen ur en 5970 QF lösning då varje gpu vill ha 4 trådar att jobba med om den kan, så 12 trådar är ju mycket mer att jobba med än 8 när det egentligen behövs 16 för fullt ös.

Pff, visa mig ett test där 5870 CF piskar skiten ur 5970..5970 har lite sämre prestanda pga nerklockade GPU'er, men den är absolut inte långt ifrån. Onödigt att försöka lura TS.

Jag hade tagit 5870CF hursomhelst.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.