AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Avstängd

Har hänt ett par gånger att skärmen blir helt grå och man har massa vit/gråa vertikala linjer längs hela skärmen och hela datorn fryser i samma sekund, och den är så tills man tvingar av datorn. Måste ju vara kortet?

Har ingenting med temperaturen att göra iallafall, händer dock oftast i Modern Warfare 2. Och temp ligger på kanske 60-68c i det spelet på GPU.

Har hänt kanske 3-5 gånger sedan jag köpte kortet i höstas.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag har fått "gray screen" 5 ggr ungefär sedan jag köpte mitt 5850 kort i oktober. Blir typ gråa sträck över hela skärmen och man måste starta om datorn. Detta har väl blivit lite random, en gång när jag surfade, 2 gånger när jag spelat och 2 gånger när jag kollat på tv-serie.

Annars har kortet fungerat klockrent, nu har det inte hänt på länge heller. Kanske drivrutinerna har löst det för mig? Fläkten varvar upp och går i 100% typ precis när man startar upp datorn, fast det håller bara på i 1-2 sec. Så det är inte så farligt direkt. Vet inte om det kommer fixas också med drivrutiner.. fast det tror jag ifs inte.

Tråkigt att så mycket andra har haft problem, jag är iallafall mycket nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem

Har ett 5770, fick krascher i spel efter mellan 5-10min oftast, efter att ha pratat med misco där jag köpte det så skickade jag det på RMA, dom bekräftade att dom hade samma problem med det och skickade det till deras levernatör för reklamation, men nu, idag, kommer kortet till mig, jag måste betala 408kr, ringer upp Misco och då säger dom att kortet fungerar felfritt, både för dem och för leverantören ... något surt, men får väl hoppas att detta löser mitt problem då. Men tycker INTE jag borde behöva betala dom 408kr, för när jag skickade in det så VAR det fel, och även Misco fick fram det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Jag hade detta problem innan jag köpte mitt HD 5800 också..
Då var det ett 7800GTX.

Permalänk
Medlem

Har problem med mina två 4850. Min polares gör desamma och min andra polares gör inte det. Det är grymt irriterande att inte kunna spela Mass Effect 2 eller Modern Warfare 2 utan att behöva dra ner inställningarna

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är ingen skillnad alls utöver namnet. Demot på Xbox 360 och PlayStation 3 rubriceras som en Beta på PC.

emh jo det är skillnad på beta och demo. Demo är till för att du ska få en förhandstitt på spelet.Medans beta är att du ska vara med hjälpa och hitta fel i spelet, gör det bättre etc.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med min muspekare, dock har jag vant mig vid att den blir stor i bland...

Men i dag när jag satte i min 965 prolle så blev bilden helt fucked up precis som artikelns bild, nere i aktivitetsfältet.. vid klockan där... så blev det konstiga linjer och färger..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jag har fortfarande problem med min muspekare, dock har jag vant mig vid att den blir stor i bland...

Men i dag när jag satte i min 965 prolle så blev bilden helt fucked up precis som artikelns bild, nere i aktivitetsfältet.. vid klockan där... så blev det konstiga linjer och färger..

har du senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk

Har haft ett HD5850 i ungefär tre veckor och har aldrig upptäckt något problem. Kör Windows 7 x64, men har inte spelat så många spel mest Dragon Age och lite Prototype.
Använder 9.12 till grafikkortet, tror det är senaste drivrutinerna på allt annat.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

HD5870, gått felfritt sen slutet av september

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
har du senaste drivrutinerna?

Jepp senaste.

Permalänk

Har fått en BSOD med System_Service Exception

2ggr har skärmen flimrat till och skapat ränder för att sedan startas om.

Trodde nog att det var grafikkortet. Men jag står ut, det sker inte ofta och BSOD hörde ihop med en av framträdandet av ränder så.

Fixar AMD det inom rimlig framtid så är jag hur nöjd som helst.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Avstängd

Inga problem här med ett 5750, ska antagligen skatta mig lycklig då?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
När ska folk lära sig att företag kan göra fel och få ut produkter som har undgått kvalitetskontroll etc??

Låter ju snarare som drivrutiner eller något som stör grafikkortet.
de låter ju inte det gå i skymundan men man tycker ändå att företag borde gå ut med sånt här tidigare att det finns fel på produkten och jag vet att det är svårt att få ta del av dessa uppgifter oavsett tillverkare.

Det känns som man måste kolla deras sidor 2 gånger om dagen för att vara säker att det inte är något fel på produkter osv.

Så sluta upp med pajkastningen, gör det bättre själv isf innan ni börjar yttra er!

//Martin

Pajkastningen i denna tråd är väl ändå inte så jävla brutal?

Så du anser att vanliga människor bakom datorskärmarna ska skärpa till sig för att AMDs ingenjörer eller deras programmerare har lanserat en produkt som är felaktig utan att kunden vet om det?

För AMDs eget bästa bör det vara mjukvarufel

Permalänk
Avstängd

Hade lite bekymmer med sporadiska omstarter som jag trodde berodde på först mitt 4670 och sen mitt 5770. Dock försvann alla problem när jag petade i ett intel nätverkskort och skippade realteklegot.

Någon olyckligt kombination eller mjukvarubugg.. Vem vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
meningslöst inlägg när citeringen försvann.

Du nämnde i ditt inlägg innan du (också)redigerade det att två 8800gtx pajat för dig...
Vet inte hur många kort från nvidia 8800-serien jag bakat, men 10+ är det iaf... lättförtjänta pengar
Bara ett av dom där bakningen inte lyckades, men det beror snarare på att den bakades lite för länge
Övning ger färdighet heter det, förmodligen inte helt utan anledning

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med mitt Sapphire 5850, har haft det snart i en månad.

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 5850 BE funkar fel fritt, dock bara haft det i två veckor.

Permalänk
Medlem

Har ju bara gått ett halvår sen korten släpptes ändå känns det som att drivrutinerna i princip är på beta nivå ständigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Har ju bara gått ett halvår sen korten släpptes ändå känns det som att drivrutinerna i princip är på beta nivå ständigt.

Vad får dig att känna det? Personligen tycker jag drivrutinen känns rätt komplett.

Permalänk
Medlem

Händer mig ganska ofta, eller inte crasher längre efter drivrutin uppdatering, men stor muspekare händer hela f*cking tiden. Blir arg som faen på det.

Har för övrigt ett PowerColor HD 5770

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade ofta problem med stor muspekare och krasher vid filmtittande / vissa spel, googlade runt och de visade sig att alla som hade samma problem körde p55 kort från gigabyte, uppdaterade bios till F4 och sen dess har jag inte haft ett enda problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Står väl inte vilken batch som är problematiskt, eller?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizgiz
Jag hade ofta problem med stor muspekare och krasher vid filmtittande / vissa spel, googlade runt och de visade sig att alla som hade samma problem körde p55 kort från gigabyte, uppdaterade bios till F4 och sen dess har jag inte haft ett enda problem

Det var inte endast P55 brädor, även mitt UD3 hade det, finns många med andra brädor också som hade problemet. Jag har det inte nu längre och har inte haft det sedan betan 9.12.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med mitt 4770. Med ränder. Men det inträffar väldigt sällan.

Jag hoppas att det 5850 som jag väntar på, är ett exemplar utan dessa fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Avstängd

Musproblemet: Aldrig, använder mest win7 x64. Dock så är Aero avstängd.
Ränder: Hänt mer än 5ggr men har inte uppkommit efter att jag sänkte FSB typ 5 steg. (Provade även att modda bios så att korten hela tiden har samma voltmängd med det hjälpte inte)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Min dator har börjat krascha vid spel och filmtittande på senare tid! Hände även en gång i spotify! Trodde det berodde på hdd:n och att den var på väg att ge sig men det kanske är fel ? När datorn kraschar stannar allting upp och ljudet fastnar eller typ släpar efter enormt mycket. Inget går att göra mer än att hålla inne knappen och svära! Värst är det om det händer mitt i en HoN match! Då äre kört!

Det började efter att ja uppdaterat till senaste drivrutinen tror ja har väll kraschat 5-6 gånger eller så !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är ingen skillnad alls utöver namnet. Demot på Xbox 360 och PlayStation 3 rubriceras som en Beta på PC.

Skillnaden är att en beta ska man rapportera fel, det gör man inte med ett demo

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Tänk på konfirmeringsbias. De flestas datorer hänger/krashar sig någon gång vid hög belastning, detta gäller självklart även de med Hd 5000serien. Så om ni äger ett sådant kort och det har hängt sig någongång, så behöver det inte betyda så mycket.

Nå amd har gått ut med att de har problem och man får hoppas de löser det så bra som möjligt. Det går säkerligen ordna via mjukvara, problemet är bara att det inte ska bli på bekostnad av prestanda.

Annars datorprylar är något som kan göra en sur. Köper man nya produkter så är det bristfälliga drivrutiner och ibland bristfällig hårdvara, väntar man en tag ja då slutas drivrutinerna att uppgraderas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad får dig att känna det? Personligen tycker jag drivrutinen känns rätt komplett.

Har funkat bra sen jag fick mitt grafikkort även när drivrutinen bara var i beta stadiet (den första kompatibla). Kanske har jag valt rätt hårdvara i övrigt som gör att det funkar så bra tro?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64