AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem

Då vet jag i alla fall varför Crysis och dess syskonspel får spader om jag försöker köra dem på fullscreen. Är det på windowed händer nada och spelet funkar hur bra som helst.

Det lustiga är att det aldrig händer med något annat spel förutom just Crysis hos mig. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruze
Vad skönt att ni tar upp det här också!

Jag är en av dem "få" som har haft problem med mitt 5000-kort, våran tråd på amd.com forum börjar nästan spåra ur, lite synd att det tog nästan 3 månader för dem att säga något.!

Skönt att vi fått den uppmärksamhet vi ville åt i alla fall!

min bror har ett 5750 som får blå, grön, röd eller vit skärm i olika nyanser när han startar gamla spel tex Age of Mythology som han spelar ibland.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Själv har jag historiskt sett haft fler problem med Nvidia- och Intelgrafik. Dels har vi haft milda stabilitetsproblem med husets två gamla 8600GTS och intergrerade Intelgrafiken i min gamla LG E500 laptop var den sämsta jag någonsin varit med om.

Permalänk
Medlem

Mitt Sapphire 5850 har inga problem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Mitt 5970 @ 850/1200 funkar klockrent.. fattar ni? klockrent! va rolig ja va nu.

Visa signatur
Permalänk

Har inte heller haft nått problem , jag har ett 5770

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Mitt 5970 @ 850/1200 funkar klockrent.. fattar ni? klockrent! va rolig ja va nu.

Det där blir kul inatt:D

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk

När ska folk lära sig att företag kan göra fel och få ut produkter som har undgått kvalitetskontroll etc??

Låter ju snarare som drivrutiner eller något som stör grafikkortet.
de låter ju inte det gå i skymundan men man tycker ändå att företag borde gå ut med sånt här tidigare att det finns fel på produkten och jag vet att det är svårt att få ta del av dessa uppgifter oavsett tillverkare.

Det känns som man måste kolla deras sidor 2 gånger om dagen för att vara säker att det inte är något fel på produkter osv.

Så sluta upp med pajkastningen, gör det bättre själv isf innan ni börjar yttra er!

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

moderator förstörde inlägget

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Har problem med mitt hd5770.. Ränder över skärm vid random tillfällen, samtidigt brukar fläkten gå upp i 100 %. Har även stött på en del andra problem. Vore ju skönt om det kunde fixas med drivisar!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
bara för att hd5850/hd5870 e billiga för prestandan så ska alla fortfarande funka som dom egentligen ska

Orly? Sa inte att de inte borde göra det.

Permalänk
Medlem

jag har exakt samma problem med mitt hd4870

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Själv har jag historiskt sett haft fler problem med Nvidia- och Intelgrafik. Dels har vi haft milda stabilitetsproblem med husets två gamla 8600GTS och intergrerade Intelgrafiken i min gamla LG E500 laptop var den sämsta jag någonsin varit med om.

har aldrig haft något problem med våra 6 datorer med nvidia men har haft problem med 1 av 2 med ATI

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ

Samma här med ett 4850. På amds forum finns det flera fall av drabbade HD4xxx kort, men de är ovanligare än 5serien. Det är bara hålla ut tills AMD/ATI hittar en lösning, även om det dröjt ovanligt länge.

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt vad jag gjorde men jag hade muspekarproblemet.. letade lite på forumet och hittade en hotfix som verkade funka till en början men problemet kvarstog. (vet inte varför men det kan ha installerats på fel ställe) hursom helst så tog jag bort den och uppdaterade till de senaste drivrutinerna för 5800 serien.. sedan dess har jag inte haft problem med muspekaren.. jag har dock fortfarande problem med att se HD-filmer, de funkar att se på men windows temat byts till standard varje gång jag startar en HD-film..

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Proffsmoddare

Har problem med mitt 5850. Speciellt med muspekaren. Rätt som det är så blir det sträck över hela muspekaren och en stor svart ruta brevid pekaren. Nu när jag uppgraderade drivrutinerna nu igen (januari drivisarna) så försvinner musen helt ibland. Och man måste starta om datorn för att få tillbaka musen normalt.

Flyttar jag muspekaren över till andra skärmen är den normal. Bör vara drivrutiner. Dock jobbigt, har inte haft så här mycket problem med något annat grafikkort. Har haft bla FX5950 Ultra, 8800GTS 4850 och nu ett 5850.

Måste säga av de korten jag har haft så har nvidias kort fungerat bäst. Fläkten på mitt 4850 blev helt kass efter bara några månader vilket var väldigt irriterande då jag fick spendera några hundra på en ny.

Får se om det blir ett byte till Fermi när den kommer. Ingen direkt ide att spekulera innan de finns ute på marknaden.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

jag har en 5850 crossfire setup i mitt nya bygge och jag har med stött på detta problemet. Hoppas att dom fixar det snart för jag skulle vilja ha lite gamingbilder till artikeln

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Skit oxå. Men det kan ju förklara dom plötsliga omstarterna som jag råkat ut för. Har ett 5770. Det händer väldigt sällan men dock lika irriterande varje gång. hehe. En gång varannan vecka i snitt gissar jag.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag har en 5850 crossfire setup i mitt nya bygge och jag har med stött på detta problemet. Hoppas att dom fixar det snart för jag skulle vilja ha lite gamingbilder till artikeln

Vilken artikel? Låter som att det blir intressant läsning framöver.

Permalänk
Medlem

meningslöst inlägg när citeringen försvann.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har ett 5870 och min dator har låst sig både i spel och vid vanligt surfande.. den har även tappat kontakten med skärm, mus och tangentbord när jag startat datorn ibland och då har oftast grafikkorts fläkten gått på högvarv. Trodde först det var överklockningen eller minnena men det kanske är detta felet då?

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Finns det någon grafikkortsserie som varit felfri såhär långt?

...Nej, jag trodde inte det heller.

Ibland faller kort igenom QA utan att snappas upp, det är en del av att köpa datorhårdvara.

Allt det här snacket om att AMD/Nvidia skulle vara "kvalité" och det andra skit är rätt fjantigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni träffar på meningslösa inlägg som retar upp er så låt bli att svara så slipper vi att trådar spårar ur.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ

kanske dax att byta ut det såhär ett år senare

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Jahaja det var problemet man haft jävla grålinjer

Permalänk
Medlem

Usch! AMD/ATI har gjort det igen... Dvs en grafikkortsserie som innehåller fel. Mig veterligen är det mycket ovanligt med stora komplexa och felfria system. Hoppas bara de tar hand om kunderna som får problem annars är det väl lugnt..

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Har haft samma bekymmer med mitt XFX 5870, tror jag fått det fixat med hjälp av lite på ökat volt till gpu:n. Låg från början på 1125mV som tidigare nämnts i tråden. Läste på ett forum på ati.amd att någon spejare hade knappat in 1162mV istället och detta verkar funka för mig nu med en problemfri vecka än så länge.

Permalänk
Medlem

Finns många i forumet som har en del problem med sina nya amd kort.. Verka vara en del problem med drivisar som amd ofta har tyvärr.. Är ju alltid så när man tävlar om att komma först brukar ofta kvalitén bli drabbad. Likadant med all ny elektronik som släpps nuförtiden. Dom hinner inte optimera mjukvara och hårdvara utan får skicka ut halvfärdig skit till folk. Tänker framförallt på tv apparater mm som har 100 buggar. Eller fifa 2010

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

någon som vill slänga upp en bild på hur detta ser ut så jag vet exakt säkert att det är samma problem som för mej?

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sapphire 5870 Vapor-X, och det har krånglat en hel del (haft det sedan början av december).

I dagsläget, Catalyst 10.1, har jag följande problem:

* Vid uppstart av spel får jag ofta svart skärm i 30 sekunder med 1 FPS enligt FRAPS, och hela datorn är icke-responsiv. När det äntligen släpper så fungerar allt som det ska.

* Vid uppstart av DiRT 2 (DX11, har ej testat DX9) får jag förutom nämnd fördröjning på 30 sek dessutom ofta totallåsning under någon av logoreklamfilmerna i introt (har läst att man kan komma undan detta genom upprepade tryck på enter, har ej testat). Åter igen 1 FPS enligt fraps. I 9 fall av 10 måste jag resetta datorn för att häva låsningen.

* Den berömda gigantiska muspekaren får jag ofta.

* Om jag spelar en flashfilm i fullskärm så börjar hela datorn gå på knäna efter en stund, det tar olika lång tid innan det händer men det händer alltid, utan undantag.

Däremot har jag aldrig fått någon gråskärm eller slumpmässiga linjer...

Jag dualbootar Windows 7 Ultimate x64 (en för spel, en för vardagsbruk) och har samma problem i båda.

Jag HOPPAS att det bara är strul med drivrutinerna, och inte något hårdvaruproblem.

Min gissning är att det har med Powerplay att göra, när klockfrekvenserna på gpu och minne ändras. Har även hört att det kan ha med spänningen på gpu:n att göra, att den är för hög per default?

Jag ska slänga in ATI Tray Tools och testa låsa frekvenserna osv så får jag se...

Visa signatur

9950X3D | 5080