AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem

vet nån om det har kommit en hotfix för 5770? (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rydan19
vet nån om det har kommit en hotfix för 5770? (:

Inte ännu iallfall, Catalystmaker twittrar ut när de släpper saker;

http://twitter.com/CatalystMaker

Går att följa med rss också.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Ang den så kallade hotfixen för HD5800 serien. Den fungerar inte speciellt bra för mig heller.

Hur installerar ni övriga? jag tog hem vanliga catalyst 10.1 och installerade paketet. Därefter hotfixen. Har även provat att bara köra hotfixen men inget bättre resultat där inte.

Har catalyst 9.12 på gång här nu som ett alternativ. Ska först prova att dra upp GPU'n till 900 som någon annan skrev här.

Snart blir det RMA om problemet inte försvinner. Rätt åt ATI om kunderna skickar tillbaka korten för de enligt mig defekta på sätt och vis.

Lider 5970 serien av detta ondskefulla fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sister_the
Ang den så kallade hotfixen för HD5800 serien. Den fungerar inte speciellt bra för mig heller.

Hur installerar ni övriga? jag tog hem vanliga catalyst 10.1 och installerade paketet. Därefter hotfixen. Har även provat att bara köra hotfixen men inget bättre resultat där inte.

Har catalyst 9.12 på gång här nu som ett alternativ. Ska först prova att dra upp GPU'n till 900 som någon annan skrev här.

Snart blir det RMA om problemet inte försvinner. Rätt åt ATI om kunderna skickar tillbaka korten för de enligt mig defekta på sätt och vis.

Lider 5970 serien av detta ondskefulla fel?

Jag installerade 10.1 först och sedan hotfixen. Har inte fått några greystripes efter det, dock hade jag bara fått det en gång innan, så jag vet inte ännu. Men hoppas att det är fixat. Vissa verkar ju ha mer otur än andra.

Permalänk

Gratulerar till det lyckade resultatet.

Provade precis att höja GPU'n till 900. Spelet "ville" frysa och låsa sig flera gånger. Men jag klarade mig hela 25 minuter. Sen frös hela skärmen och blev svart...

Nu ska jag testa Catalyst 9.12.

*Suck...*

Permalänk
Medlem

Min lösning

Jag uppdaterade bios till F6 och det löste alla mina problem. Hade problem med stor muspekare och att kortet låste vid fullskärmsstreaming. Men nu fungerar det flawless igen. Har ett 5770.

Permalänk
Medlem

Jag mailade med xfx support och fick denna länk...

ATI Catalyst 9.12 Hotfix

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATICatalyst912Hotf...

den uppblåsta muspekaren har kanske försvunnit (inte visat sig ännu), men streama på helskärm crashar datorn... men detta kanske inte beror på grafikortet? vad tror någon kunnig?

mvh

niklas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akhelgon
Jag mailade med xfx support och fick denna länk...

ATI Catalyst 9.12 Hotfix

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATICatalyst912Hotf...

den uppblåsta muspekaren har kanske försvunnit (inte visat sig ännu), men streama på helskärm crashar datorn... men detta kanske inte beror på grafikortet? vad tror någon kunnig?

mvh

niklas

Vart hittar du "vanliga" Catalyst 9.12? antar att man måste ha det först...?

Permalänk
Medlem

syster yster...

filen är på 122mb... tror att catalyst ingår där...

mvh

Permalänk

Inte den tonen inte.

Du kan ha en poäng med det du

Permalänk
Medlem

syster...

det var faktiskt så att jag var lite osäker... fick inte alla delar att funka, något rapporteringsprogram som jag fick plocka bort... men nu funkar det... och inga uppblåsta muspekare än... men som sagt... min helskärmsstreaming fuckar ju ur... så helt nöjd är jag ju inte än...

mvh

Permalänk

Okej. Jag har för mig att även jag fick ett felmeddelande när 9.12 installerades. Vet inte varför.

Ska prova fixen senare ikväll och hårdköra några spel för att se om kräket till grafikkort hänger sig eller inte.

Permalänk
Medlem

Hotfixen för HD5800 serien fungerar inte för mig heller. Har 5850.

Permalänk
Medlem

Tja tja.

Jag har ett Shappire HD 5750 1Gb liggandes sen innan jul. För när jag installerade drivisarna så börja skärmen lagga fast och massa olika färjer och linjer..

Nu undrar ja när Hotfixen ska komma ut till 5700 serien ?! vore väldigt tacksamt

Permalänk
Medlem

En beta är ute, kör på den nu, inga problem än så länge.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=315404

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fan provat dom flesta drivrutinerna nu även klockat ner kortet utan resultat!

Köpte ett xfx 5870 XT
Klockat ner det till 750/1000
Men får iaf hängningar och greyscreen

Tråkigt på ett så grymt kort.
Står ju att dom ska fixa det så fort som möjligt, men när är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5950X || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || MSI 4090 SUPRIM X || Samsung G9 ultrawide 32:9 VA || Arctis Nova Pro Wireless || VR: HTC vive, Pimax 5K XR, Valve Index, Meta quest 3 ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Fan provat dom flesta drivrutinerna nu även klockat ner kortet utan resultat!

Köpte ett xfx 5870 XT
Klockat ner det till 750/1000
Men får iaf hängningar och greyscreen

Tråkigt på ett så grymt kort.
Står ju att dom ska fixa det så fort som möjligt, men när är det?

Provat hotfixen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Provat hotfixen?

Ska prova 8.703 nu har provat 8.7 utan resultat..
ati_win7_vista_catalyst10.1_hotfix_8.69.3.1rc1_feb2
9-10_vista64_win7_64_dd_ccc_wdm_enu

2009-09-23
8.661.0.0

Kör jag nu och har funkat bäst.

Nu prova 8.703
Kommer med resultat senare

EDIT: Nu testat!
Uppdaterade bios, såg att det va nån minnes fix med på moderkortets bios uppdatering.

Sen senaste 10.2 catalyst fungerar nu utan några problem,
än så länge iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5950X || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || MSI 4090 SUPRIM X || Samsung G9 ultrawide 32:9 VA || Arctis Nova Pro Wireless || VR: HTC vive, Pimax 5K XR, Valve Index, Meta quest 3 ||

Permalänk
Medlem

Igår fick jag gråskärm igen, nu skrev jag mail till komplett så får vi se vad jag gör.

AMD lovade en fix i 10.2 men stog inte ett skit ens om problemet eller fix i senaste drivrutinen och såg inget heller om det i kommande patch 10.3
Så kan ju inte sitta med en maskin som inte fungerar, när ingen säkert vet vad det är och AMD verkar skita i problemet!

Ska ge kortet till en polare idag för att prova det på hans burk,
fungerar det inte då blir reklamation...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Igår fick jag gråskärm igen, nu skrev jag mail till komplett så får vi se vad jag gör.

AMD lovade en fix i 10.2 men stog inte ett skit ens om problemet eller fix i senaste drivrutinen och såg inget heller om det i kommande patch 10.3
Så kan ju inte sitta med en maskin som inte fungerar, när ingen säkert vet vad det är och AMD verkar skita i problemet!

Ska ge kortet till en polare idag för att prova det på hans burk,
fungerar det inte då blir reklamation...

Amd verkar samla in data från folk som fortfarande har problem efter 10.2. Du kan alltid pm:a kyle om du vill hjälpa till med din info:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Amd verkar samla in data från folk som fortfarande har problem efter 10.2. Du kan alltid pm:a kyle om du vill hjälpa till med din info:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547

Thx ska skriva ett inlägg där får se..
Polaren ska få hårdtesta kortet i sin burk idag så får vi se vad som händer..

Edit: något dryg registrering, godtar inte gmail, yahoo och hotmail
sen ska man vänta på bli godtagen av admin för att kunna göra inlägg

Edit2: nu har jag lyckats blivigt godkänd och skrivit ett inlägg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Har ett 5770, fick krascher i spel efter mellan 5-10min oftast, efter att ha pratat med misco där jag köpte det så skickade jag det på RMA, dom bekräftade att dom hade samma problem med det och skickade det till deras levernatör för reklamation, men nu, idag, kommer kortet till mig, jag måste betala 408kr, ringer upp Misco och då säger dom att kortet fungerar felfritt, både för dem och för leverantören ... något surt, men får väl hoppas att detta löser mitt problem då. Men tycker INTE jag borde behöva betala dom 408kr, för när jag skickade in det så VAR det fel, och även Misco fick fram det.

jag hade exakt samma problem med misco när jag skickade tillbaka mitt moderkort. Jag hade chattat med två olika peroner på asus support och båda sa att det var ett defekt kort och att jag skulle skicka in det. (nätverkskortet fungerade inte som det skulle) en månad senare får jag hem kortet med en faktura på 400 spänn. Ändå rätt glad för det funkar nu undrar om dom skickade ett nytt moderkort och bara var för inkompetenta för att hitta felet på mitt eller om det var några andra omständigheter hehe

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nuså har jag testa det man kan testa, Uppdaterat bios, polaren har provat kortet i sin dator, alla tänkbara drivers, ominstallation, inget virusprogram installerat och ändå crashar skiten, börjar bli aningen sur nu!

På råga på allt så märkte jag att minnes slott A på moderkortet va paj, det är därför det står 6 gig men 4 används i windows böt till B,C,D slottarna fick 6 gig direkt. Körde då bara dualchannel istället för tripple channel som jag ska kunna köra... Vet dock inte om chrasherna har nått med att A minnessockeln är paj. Vill tro det men tvekar, körde bc2 i 1timme och 20 min så sket det sig med en konstigt nog röd skärm med streck på. Alltså en färg jag aldrig fått tidigare.

Polaren körde 8 timmar innan det crashade på hans dator dualcore socket 775 har han.

Skickar man in kortet kan man ju bara va säker på att man får tillbaka skiten med ett inbetalningskort på en 400ing eller liknande som man hört andra fått!

Bra less nu!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nuså har jag testa det man kan testa, Uppdaterat bios, polaren har provat kortet i sin dator, alla tänkbara drivers, ominstallation, inget virusprogram installerat och ändå crashar skiten, börjar bli aningen sur nu!

På råga på allt så märkte jag att minnes slott A på moderkortet va paj, det är därför det står 6 gig men 4 används i windows böt till B,C,D slottarna fick 6 gig direkt. Körde då bara dualchannel istället för tripple channel som jag ska kunna köra... Vet dock inte om chrasherna har nått med att A minnessockeln är paj. Vill tro det men tvekar, körde bc2 i 1timme och 20 min så sket det sig med en konstigt nog röd skärm med streck på. Alltså en färg jag aldrig fått tidigare.

Polaren körde 8 timmar innan det crashade på hans dator dualcore socket 775 har han.

Skickar man in kortet kan man ju bara va säker på att man får tillbaka skiten med ett inbetalningskort på en 400ing eller liknande som man hört andra fått!

Bra less nu!

Kört memtest med minnena i B,C,D socklarna?

Jag skickade nyligen in min Asus Rampage II Gene som liksom din hade problem med minnessocklarna. Efter ett halvårs krånglande och stundtals stabilt system fick jag tillslut nog och skickade in moderkortet på RMA.

Nu har jag förvisso inte sådanna problem med mitt HD5850 men felen med ditt moderkorts minnessocklar bör du få åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Förbannat, jag får verkligen inte ordning på mitt HD5870 :/

Till och med provat 10.3 beta.

Så... ska man reklamera kortet eller vänta på en framtida catalyst som eventuellt löser problemet?

Det kraschar hela windows 7 x86-64 så man måste hålla in strömknappen för att stänga av datorn. Så här ser det ut:

Närbild:

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Kört memtest med minnena i B,C,D socklarna?

Jag skickade nyligen in min Asus Rampage II Gene som liksom din hade problem med minnessocklarna. Efter ett halvårs krånglande och stundtals stabilt system fick jag tillslut nog och skickade in moderkortet på RMA.

Nu har jag förvisso inte sådanna problem med mitt HD5850 men felen med ditt moderkorts minnessocklar bör du få åtgärdat.

Japp kört memtest utan bekymmer i B,C,D
Rätt less nu, har skickat mail till en kille på harwareforum som skulle skicka mina fel vidare till AMD, så förhoppningsvis kontaktar AMD mig inom kort
Sen blire RMA på moderkortet. Jag menar mitt 4870 funka utan nå som hellst problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Förbannat, jag får verkligen inte ordning på mitt HD5870 :/

Till och med provat 10.3 beta.

Så... ska man reklamera kortet eller vänta på en framtida catalyst som eventuellt löser problemet?

Det kraschar hela windows 7 x86-64 så man måste hålla in strömknappen för att stänga av datorn. Så här ser det ut:

http://img651.imageshack.us/img651/6356/20100222332.jpg

Närbild:

http://img715.imageshack.us/img715/3161/20100222333.jpg

Exakt samma fel som dig (likadant kort med), får det endast efter 10-60min spelande.
Aldrig i windows har jag fått problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu fick jag precis rekommendationen av xfx att sänka mina clocks "slightly"

samt att de vet om problemet och jobbar på en lösning, tillsammans med ATI AMD.

fortsättning följer...

so far so good... sänkte coren med 75 MHz och minnet med 100MHz

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

nu fick jag precis rekommendationen av xfx att sänka mina clocks "slightly"

samt att de vet om problemet och jobbar på en lösning, tillsammans med ATI AMD.

fortsättning följer...

so far so good... sänkte coren med 75 MHz och minnet med 100MHz

Redan provat sänkte till 700/1000 ingen som hellst skillnad =/
Orginal 865/1300 men det vet du redan

EDIT: hur länge brukar du kunna spela innan crash och hur länga har du spelat med nya clocksen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde igenom 3dmark06 utan problem, fick till och med mer poäng med underklockat kort (tillfällighet?).

och nyss kört furmark med xtreme burning o allt annat enablat sen klockan 17 = 4,5h. det gick INTE att göra i originalklock.

Kör nu i 800/1200 samt minnena med XMP disablat då jag läst om någon som slapp problemen så. Jag fick ändå mer poäng, så vad är meningen med XMP då?

Hoppas du också får snurr på ditt kort.

Tidigare kunde det komma inom någon minut eller kanske max en kvart. Nu har jag inte spelat ännu då jag sitter på en fresh install av W7. Endast benchat på denna klock ännu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Körde igenom 3dmark06 utan problem, fick till och med mer poäng med underklockat kort (tillfällighet?).

och nyss kört furmark med xtreme burning o allt annat enablat sen klockan 17 = 4,5h. det gick INTE att göra i originalklock.

Kör nu i 800/1200 samt minnena med XMP disablat då jag läst om någon som slapp problemen så. Jag fick ändå mer poäng, så vad är meningen med XMP då?

Hoppas du också får snurr på ditt kort.

Tidigare kunde det komma inom någon minut eller kanske max en kvart. Nu har jag inte spelat ännu då jag sitter på en fresh install av W7. Endast benchat på denna klock ännu!

Intressant!
Rapportera gärna när du har testat ett gäng spel och spelat dom så länge så du vet att buggen inte kommer.

Visa signatur