AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ
Lämnade in kortet för ett bra tag sen i tro om att jag skulle få ett nytt till inet.se men dom hittade inget fel. så jag har fått leva med skiten och nu har garatin gått ut så det är väl kört ändå?

Nu är det. Skulle jag varit du skulle jag alldrig get upp. Sen kunde det varit något annat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är ingen skillnad alls utöver namnet. Demot på Xbox 360 och PlayStation 3 rubriceras som en Beta på PC.

Det är stor skillnad. Demo = smak prov från ett färdigt spel.
Beta = testversion släppt för att få hjälp att hitta buggar och få allmänna tips av användare dvs inte ett färdigt spel.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Ignorance is bliss som man säger. Fortsätt leva i din lilla bubbla och gå miste om så mycket annat.

Men du har rätt, bara för att DU med dina 3 Nvidia-kort fungerade så fungerar alla Nvidia-kort. Halleluja!

Jag trodde Sweclockers var en sajt för kunnigt folk, men det kanske har ändrats på senare år?

Ja, "Ignorance is a bliss", verkligen. Och uppenbarligen är Sweclockers mest för barn och inte kunniga. Du ökade inte precis andelen kunniga om man säger så.

Vad bidrog du till? Hoppar på folk för att dom delar med sig av information.
Personen sa inte "AMD SUGER" utan han förklarade hur HAN valt att göra och varför. Jag köper hans argument totalt.

Du är bara onödig. Och ingen bryr sig, du är ingen.
Vad du än säger så har jag redan bestämt mig för att prioritera kvalité, du kommer aldrig ändra den saken.

Och att stressa ut ett kort är inte en ursäkt. Det är att lura folk för att tjäna så mycket pengar som går.
Vad spelar det för roll om dom tappar marknadsdelar? Det är deras eget fel. Det är ingen annan som marknadsför deras produkter.

Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag. Jag kan förstå att Nvidia vinner marknaden.
Det finns en anledning till att Nvidia lyckas sälja kort som ser ut som ingenting på pappret jämfört med AMD, till ett högre pris dessutom...

Permalänk
Musikälskare

Installerade mitt Sapphire 5770 Vapor-X idag, första Radeon kortet jag har ägt

Massa problem först, alla filer blev korrupta samt små streck över skärmen vid spelande

Satt mig lugnt med det och kom på att klocken i BIOS är fel, så jag ändrade den till vad jag brukar ha och då löste sig allt (efter en ominstallation av win7 så klart)

Allt flyter på perfekt nu *ta i trä*

EDIT: Min prolle flaskar men så får det va, har inga pengar till nått ett bra tag framöver

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DivinityZ
Ja, "Ignorance is a bliss", verkligen. Och uppenbarligen är Sweclockers mest för barn och inte kunniga. Du ökade inte precis andelen kunniga om man säger så.

Personen sa inte "AMD SUGER" utan han förklarade hur HAN valt att göra och varför. Jag köper hans argument totalt.

Vad du än säger så har jag redan bestämt mig för att prioritera kvalité, du kommer aldrig ändra den saken.

Och att stressa ut ett kort är inte en ursäkt. Det är att lura folk för att tjäna så mycket pengar som går.
Vad spelar det för roll om dom tappar marknadsdelar? Det är deras eget fel. Det är ingen annan som marknadsför deras produkter.

Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag. Jag kan förstå att Nvidia vinner marknaden.
Det finns en anledning till att Nvidia lyckas sälja kort som ser ut som ingenting på pappret jämfört med AMD, till ett högre pris dessutom...

Jag tycker du faller lite på ditt eget utalande med tanke på hur många kretsar av nvidias 8xxx o 9xxx serie som överhettade? Framförallt till bärbara datorer. Nvidia har lika stor felmarginal på sina kort som ATI. Du är bara färgad. Jag kan förstå varför man väljer Nvidia men inte av anledningarna du framhävde sen att säga att man inte är någon, och att ingen bryr sig är ju lite larvigt? Det här är ett forum om du missat det och det var din första kommentar här på sweclockers så det verkar ju inte bättre.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Installerade mitt Sapphire 5770 Vapor-X idag, första Radeon kortet jag har ägt

Massa problem först, alla filer blev korrupta samt små streck över skärmen vid spelande

Satt mig lugnt med det och kom på att klocken i BIOS är fel, så jag ändrade den till vad jag brukar ha och då löste sig allt (efter en ominstallation av win7 så klart)

Allt flyter på perfekt nu *ta i trä*

EDIT: Min prolle flaskar men så får det va, har inga pengar till nått ett bra tag framöver

För att förtydliga, var det grafikkortets klockhastighet som var felaktig eller själva systemets?

Hoppas det löste problemet iallafall!

Permalänk
Medlem

liten korrigering till rullekorn82. Det är _bara_ kretsar i bärbara som hade överhettnings problem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För att förtydliga, var det grafikkortets klockhastighet som var felaktig eller själva systemets?

Hoppas det löste problemet iallafall!

Systemet

Helt fel timings och multipel/FSB haha

Hoppas de var lösning, har iaf inte upplevt nån problem än

Kanske nått att prova för er andra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
liten korrigering till rullekorn82. Det är _bara_ kretsar i bärbara som hade överhettnings problem.

vad jag vet så hade 8600gts hade samma problem. Men du kan ha rätt! återkommer om jag kan styrka mitt påstående .

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Systemet

Helt fel timings och multipel/FSB haha

Haha, snygg tabbe.

Övriga kanske skulle dubbelkolla sina system med. Jag har suttit här länge nog för att se att stabilitetstester inte är något som görs alltför ofta bland dagens SweClockers. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Är det feta, lata apor som sitter och programmerar eller? De borde skärpa sig och göra skäl för sin lön!

Skäl för sin lön gör de nog; jag läste någonstans att Catalyst-teamet är underbemannat och ansträngt. Ingen aning om det är sant, men det är ingen omöjlighet, speciellt med tanke på att AMD ju haft rätt taskiga resultat i flera år och därför kan jag mycket väl tänka mig att AMD inte tycker att de kan "slösa" pengar på mer folk i Catalyst-teamet. Men det är ren spekulation från min sida.

Hursomhelst så hoppas jag att de fokuserar på att lokalisera orsakerna till problemen som många har, för även om vissa (eller alla) problem inte beror på AMD själva så vill man ju gärna veta.

Personligen värdesätter jag stabilitet framför nya funktioner eller höjd prestanda; Catalyst 10.2 får gärna vara en stor buggfix utan en enda ny feature...

För övrigt: hur många är det som upplever problem som INTE kör någon variant av Windows 7? Överallt jag läser om problemen så är det väldigt många som säger att de kör Windows 7 Ultimate x64, precis som jag.

For the record så har jag ett Gigabytemoderkort med P55 (P55A-UD3R), ett Sapphire 5870 Vapor-X @ stock och i7 860 @ stock.

Ser att jag har biosversion F4 och det finns F6 ute nu, så dags för biosflashning med andra ord... jag håller tummar och tår för att det fixar problemet, som det ju gjort för vissa andra.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var precis det här jag menade; somliga verkar tro att det aldrig uppstår drivrutinsproblem hos Nvidias grafikkort, något som är ungefär så fel det kan bli. Ni vet helt enkelt inte vad ni pratar om. Och som jag skrev så får ni gärna fortsätta leva i små bubblor, det är helt ok. Okunnighet begränsar bara er, inte den tänkande omvärlden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Lämnade in kortet för ett bra tag sen i tro om att jag skulle få ett nytt till inet.se men dom hittade inget fel. så jag har fått leva med skiten och nu har garatin gått ut så det är väl kört ändå?

Det låter ju fult gjort av inet.se i så fall. Jag hade då filmat problemen och kontaktat dem igen med hänvisning till det tidigare ärendet.

De kanske hade problem att återskapa felen vad felen nu kan tänkas bero på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sålänge det handlar om mjukvara kan man omöjligt testa allt. Särskillt inte i en prod miljö. Det kommer alltid uppkomma fel. Det viktigaste är att dom tar tag i det.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jisses, detta visste jag ingenting om. Äger ett Sapphire Radeon 5850 och det har fungerat felfritt för mig hittills, snart två månader. Blev rekommenderad att köpa just Sapphire.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Jag har ett 8600M GT i min laptop. Det blir varmt och skönt i knät vill jag lova

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jisses, detta visste jag ingenting om. Äger ett Sapphire Radeon 5850 och det har fungerat felfritt för mig hittills, snart två månader. Blev rekommenderad att köpa just Sapphire.

Jag har ett 8600M GT i min laptop. Det blir varmt och skönt i knät vill jag lova

ja det är väl skönt nu när det är lite kyligt ute... knävärmare är inte fy skam

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

F4nb0is

Vore det inte enklare om all fanboys bara kunde låta bli att uttala sig? Det är ingalunda begränsat till nVidia vs. ATi (AMD), utan gäller även klassiska dispyter som Windows vs. Linux vs. MacOS, Intel vs. AMD, PC vs. Mac, i* vs icke-Apple-producerad-motsvarighet osv. Det finns ingen producent som är perfekt, ingen som inte misslyckats fatalt med någon produkt någon gång (Prescott, iPad (på pappret, enligt min åsikt), Athlon (de som brann), osv.).
Var nöjd med det du har som fungerar, klaga om det inte gör det, försök inte "omvända" folk. Gillar jag Intel/nVidia, låt mig göra det. Gillar jag AMD/ATi, låt mig göra det. Gillar jag någon annan kombination, oavsett ämne, låt mig göra det. Det är inte ditt problem och jag kommer inte lyssna på dina argument, bra eller dåliga, om jag inte söker byta ut något för att jag är missnöjd med det. Vill jag har åsikter om prestanda/tillförlitlighet vänder jag mig till någon som är mer opartisk än en fanboy.
Ni, fanboys, överhypar och glorifierar. Ni ignorerar och förställer. Ni borde knappt ha tillåtelse att posta någonstans. Ni är, på alla sätt som spelar roll, troll och flame bait.

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt hd5850 ungefär 3 veckor nu och råkat ut för en riktig krasch som ledde till att datorn slutade fungera och bilden blev helt rosa. Detta skedde vid filmtittande och enda lösningen var att trycka in omstartsknappen, men efter det har det inte varit några problem. Får väl hoppas fixen kommer framöver då så inga sådana fel uppkommer igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

"Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag" Jag kan förstå att Nvidia vinner marknaden.

Valiumballong försöker antagligen öppna ögonen på folk som är förblindade av EN tillverkare(hoppas jag i alla fall) och det ska inte besvaras med personangrepp...
Bara för att du upplever att NVIDIA är bättre så har du ingen anledning att skriva saker som:
"Vad du än säger så har jag redan bestämt mig för att prioritera kvalité"
det är den barnsligaste mening jag har sett i det här otroligt idiotiska kriget om grafikkortstillverkare.
"att stressa ut ett kort är inte en ursäkt. Det är att lura folk för att tjäna så mycket pengar som går" rätta mig om jag har fel men har inte NVIDIA
"stressat ut" precis lika mycket skit som ATI?
Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag.
Vem säger att ATI's produkter är halvfärdiga? det är ju helt random om alla fel kan fixas innan grafikkorten släpps precis som med alla andra datorkomponenter
ta Corsair's Dominator t.ex. blev inte mängder med minnen återkallade för ett tag sen?
Jag har aldrig ägt ett ATI-grafikkort så jag kan inte säga något om dom men jag kan i alla fall säga att NVIDIA inte är felfria.

Permalänk
Medlem

upplever exakt dessa problem fast jag har ju ett 4890

Permalänk
Medlem

Själv har jag problem med radeon 3850. Kan inte använda antialiasing i nåt spel, då kraschar grafikkortet.

Permalänk
Medlem

såhär ser det oftast ut för mig när jag råkar ut för detta http://img121.imageshack.us/img121/8999/ati5870chrash.jpg

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Medlem

kanske va bra att jag inte köpte ett 5800 kort då glad med mitt 4890 så länge

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå jag ångrar att ja bytte till nvidia flera år sen, aldrig haft problem med deras kort eller drivrutiner.

Permalänk
Medlem

ATI är ändå kungen av grafikkort.

Jag använde Nvidia fram till början av 2000-talet. Alla mina Nvidiakort gick sönder.

Sedan kom ATI med fantastiska Radeon 9700 -02 och jag kör bara med ATI sedan dess och har aldrig haft ett enda problem. ATI är kvalitet.

Älskar ATI.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

The workaround that people have proposed, upping voltages, disabling power savings, or nuking HDMI, all seem to be rather hit or miss. This is likely because they do not address the GDDR5 state change problem directly, just accidentally. What works for someone else might not work for you and your situation.

Short story, everyone tells me there is a fix coming really soon. ATI, unlike some other companies, is not trying to bury this problem. The aggregate numbers of cards affected is extremely small, far under one percent from what we hear. ATI's 5-series GSoD's have been turned into a feeding frenzy, mostly by people without technical understanding of what is going on, and by a few with an axe to grind.

The problem is specific to certain 58xx and 57xx cards and involves GDDR5 timings or state changes. It was brought on mainly by a change that Microsoft made deep within Windows 7, and it should be totally fixable with the impending patches. While it is annoying, it will be history very soon

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt XFX 5770 med

Gråa vertikala linjer samt även hoppande bild hoppas detta löser sig då jag stark funderar på att gå över till nvidia ist

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Re: F4nb0is

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Etrai
Vore det inte enklare om all fanboys bara kunde låta bli att uttala sig? Det är ingalunda begränsat till nVidia vs. ATi (AMD), utan gäller även klassiska dispyter som Windows vs. Linux vs. MacOS, Intel vs. AMD, PC vs. Mac, i* vs icke-Apple-producerad-motsvarighet osv. Det finns ingen producent som är perfekt, ingen som inte misslyckats fatalt med någon produkt någon gång (Prescott, iPad (på pappret, enligt min åsikt), Athlon (de som brann), osv.).
Var nöjd med det du har som fungerar, klaga om det inte gör det, försök inte "omvända" folk. Gillar jag Intel/nVidia, låt mig göra det. Gillar jag AMD/ATi, låt mig göra det. Gillar jag någon annan kombination, oavsett ämne, låt mig göra det. Det är inte ditt problem och jag kommer inte lyssna på dina argument, bra eller dåliga, om jag inte söker byta ut något för att jag är missnöjd med det. Vill jag har åsikter om prestanda/tillförlitlighet vänder jag mig till någon som är mer opartisk än en fanboy.
Ni, fanboys, överhypar och glorifierar. Ni ignorerar och förställer. Ni borde knappt ha tillåtelse att posta någonstans. Ni är, på alla sätt som spelar roll, troll och flame bait.

Håller fullständigt med!
När ska folk lära sig att allt inte är svart eller vitt? Det finns en miljard gråskalor däremellan!

Om jag exempelvis har problem med en Seagate-hårddisk så behöver inte det rättfärdiga en slutsats av att allt Seagate gör är skit.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Citat:

såhär ser det oftast ut för mig när jag råkar ut för detta http://img121.imageshack.us/img121/8999/ati5870chrash.jpg

ser likadant för mej fast bara hänt engång dock

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Haha, shit vad här är Nvidia fanboys, tror folk har lika mycket problem på båda sidorna faktiskt.
Jag har haft mest problem med nvidia faktsikt, sprängda kondensatorer( på stock klock ) osv.
Men tycker såklart det är färgargligt att mitt 5770 stannar lite då och då :/

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti