AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem

AmiDonks citatinlägg om att problemen beror på "styrningen" av GDDR5 är högst intressant.

I 4xxx-serien (de med GDDR5) så är minnesfrekvensen per default låst på max i alla Powerplay-states, vilket AMD garanterat gjorde för att undvika att bilden skakar till när frekvensen klockas ned till 2D-state.

I 5xxx-serien är bildskaket vid nedklockning av minnet borta, och minnesfrekvensen är därmed inte längre låst på max (vilket är en kraftigt bidragande orsak till att 5xxx-serien drar markant mindre ström i idle).

EDIT: Detta pekar förstås på att retrainingen av GDDR5 har omkonstruerats för att göras betydligt snabbare, så man inte hinner uppleva något bildskak.

Om den citerade texten stämmer så är det alltså så att minnesfrekvensbyte med GDDR5 fungerar 100% på de allra flesta kort, men inte alla.

Jag misstänker i så fall att hotfixen kommer fixa retrainingen för GDDR5, antagligen genom att ge minnet lite längre tid på sig att ställa om.

Jag hoppas hoppas hoppas att det är så.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
DivinityZ
Låt oss titta lite på endast några av dina kommentarer, så kanske du själv inser hur rolig du är.

Aha! Ok, låt oss titta på lite fakta.

1.
"NVIDIA drivers were identified as the cause of over 479,000 crashes, or just under 29 percent of all the crashes Microsoft logged."

http://media.arstechnica.com/news.media/vistacrash-1.jpg

http://arstechnica.com/hardware/news/2008/03/vista-capable-la...

2.
Returns rates for motherboards

"nForce cards,once again, have shameful returns figures. 23.6% for the P5N-T Deluxe and 16.4% for the Striker II Formula" "it is nevertheless obvious that we do not recommend nForce chipsets for the Intel platform"
http://www.behardware.com/html/news/?date=11-03-2009#10121

3.
Distorted video or no video issues

"In July 2008, NVIDIA publicly acknowledged a higher than normal failure rate for some of their graphics processors due to a packaging defect."
http://support.apple.com/kb/TS2377
--------------------------------------------------------------------------------------------

Krashande Vista pga nVidia-drivisar. Dåliga nForce-moderkort med 23.5% skickade tillbaka. "Distorted video or no video issues", på nVidia kort!!??
Kan väl aldrig vara möjligt?
Låter som nVidia kanske inte är så ofelbara ändå?

Ska vi titta på mer fakta snart?
Hahahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är ingen skillnad alls utöver namnet. Demot på Xbox 360 och PlayStation 3 rubriceras som en Beta på PC.

PS3-betan var ju i Januari, så är det verkligen ett till Beta-test? Jag är skeptisk.

Det är BETA på PC, inte demo.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Jag har lite problem med 5870 CF, någon drivrutin gick inte att uppgradera till. Den senaste gör att jag inte får igång Catalyst :/ sen får inte riktigt ut all prestanda i spel. Laggar lite när det inte alls borde (95 fps i FC2 med allt på ultra high, 1920x1200 8x AA - det får inte jag).

Trodde det var ett hårdvarufel men nu väntar jag på en "hotfix" innan jag kontaktar supporten.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Uppdatering: jag har nu slängt in senaste biosrevisionen (F6) på mitt P55-moderkort (Gigabyte P55A-UD3R), och problemen med låsningar vid start av DiRT 2 verkar ha försvunnit.

Jag får fortfarande svart skärm i 20-30 sek precis vid uppstart innan introfilmerna börjar visas, men det kan jag leva med...

Jag loggade med GPU-Z och lade märke till att minnesfrekvensen hoppar upp till 4800 MHz när introfilm spelas och ned till 2400 MHz eller 1200 MHz i glappet mellan varje introfilm, och mina tidigare låsningar har alltid skett då minnet klockas ned.

Således verkar teorin om problem vid retraining av GDDR5 stämma ganska bra.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ
såhär ser det oftast ut för mig när jag råkar ut för detta http://img121.imageshack.us/img121/8999/ati5870chrash.jpg

Likadant här på mitt 5770

Permalänk
Medlem

Hotfix till 5800-serien släppt:

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Grey-screen-and-ve...

( CATALYST 10.1 hotfix: Alleviates intermittent grey screen and vertical line corruptions )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Hotfix till 5800-serien släppt:

( CATALYST 10.1 hotfix: Alleviates intermittent grey screen and vertical line corruptions )

nu är de bara vänta så länken funkar när man väljer vilken typ av OS man har ^^

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24mbit
nu är de bara vänta så länken funkar när man väljer vilken typ av OS man har ^^

Fungerar nu, ska testa den på mitt 5770 även om det bara står att det är för 5800 serien.

EDIT: Catalystmaker twittrade:"We have to test the fix in order, Cypress was first. Others coming soon"

Så kanske inte värt att försöka :/

EDIT2: Gick att installera och fungerar lika bra som den andra betan, inget problem här iaf

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Fungerar nu, ska testa den på mitt 5770 även om det bara står att det är för 5800 serien.

haha nu blev jag skit glad

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Annars funkar det att uppdatera BIOS, funkade för mig iaf

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ja!
uppdaterade bios till den senaste och så klockade jag upp det till 900@core 1300@minne och det funkar klockrent!
klockrent fattar ni?

Permalänk
Medlem

hotfixen funkade inte för mej (HD 4870)

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Citat:

hotfixen funkade inte för mej (HD 4870)

Det menar du inte?
...
-_-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurraaaa
ja!
uppdaterade bios till den senaste och så klockade jag upp det till 900@core 1300@minne och det funkar klockrent!
klockrent fattar ni?

Klockrent!

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Det var precis det här jag menade; somliga verkar tro att det aldrig uppstår drivrutinsproblem hos Nvidias grafikkort, något som är ungefär så fel det kan bli. Ni vet helt enkelt inte vad ni pratar om. Och som jag skrev så får ni gärna fortsätta leva i små bubblor, det är helt ok. Okunnighet begränsar bara er, inte den tänkande omvärlden.

Jag till exempel lyckades aldrig få något Nvidia-kort ur 8000 serien att fungera med min Philips LCD. Nvidias kontrollpanel kraschade så fort TVn kopplades in. Märk väl att detta fungerade utan problem med ett ATi X1950XT och senare med 4850 och nu med 5850. Det skulle säkert fungera med nyare Nvidiakort också, det är inte det jag försöker säga.

Sen ska vi väl inte tala om 7900GT? Mitt kort pyste lite intressant och sedan var det bara elektroniksopor kvar.

För att inte dras ner på "fanboynivå" (Hujedamej) så får jag väl tillägga att jag FAKTISKT har problem med DXVA på mitt 5850 nu.

Poängen jag försöker göra är att det inte bara är ATi eller Nvidia som har problem. Det finns precis lika mycket skit hos båda tillverkarna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Nyare 5770 har i 1.2V inställt i deras bios, kör själv på det (flashat bios) och det har fungerat bra än så länge

Det enda BIOS jag kan se här som använder 1.2V är HIS senaste (VER012.016.000.000.035211) men det kanske är samma för alla? Har själv ett HIS 5770 (VER012.012.000.003.034524) med minst sagt problem så man är ju sugen på att prova. Har flashat BIOS förut så det borde inte vara några problem. Vilken kylare har du på kortet? Spelar det någon roll om man har den första kylaren med radialfläkt (som jag) eller den nya? Ska prova hotfixen först men har inga stora förhoppningar.

Min teori kring dessa problem är att endel exemplar klarar ATis aggressiva strömsparsfunktion/3D klockor och andra inte; precis som med överklockning/underklockning i allmänhet. Endel exemplar behöver mer Volt för att fungera stabilt helt enkelt. Verkar lovande med BIOS ovan då Volten ligger kvar på 1.2 även vid idle frekvenserna. Har ett andra HIS 5770 (exakt samma model/BIOS) och det har fungerat felfritt hittills. Mitt problemkort fungerar också "felfritt" om jag klockar bort det värsta strömsparläget och kör på högsta tillåtna Volt med detta BIOS i alla lägen (1125mV)

Permalänk
Medlem

Fixen finns att hitta på:

Ifall det inte tagits upp tidigare.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

funkar hotfixen för 5770?

Permalänk
Medlem

Byggde helt ny dator med ett 5870, efter att alla tjatat om att jag ska ge upp mitt nvidia. SÅKLART får jag dessa problem. Vadfan

Anyways lämnade jag in datorn på felsökning hos en lokal datorbutik, eftersom att jag trodde att mitt moderkort var inkompatibelt med minnena. Fick kalla kårar efter http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=3694&p=3 eftersom att jag har det moderkortet och exakt dom minnena.

KUL att mitt problem har en lösning i en hotfix nu när min dator står och kostar pengar på datorbutiken. Inte mitt år i år ...

Tack för att jag fick wajna ut

Permalänk
Medlem

Körde in nya hotfixen nyss och det blev ju inte bättre. Samma gråa ränder efter 5min lite blinkande då och då sen frös det helt =(

Permalänk
Medlem

uppdaterade hotfixen också...

men problemen kvarstår med att datorn låser sig när jag streamar helskärm plus att min muspekare ändrar lite storlek... förvisso stod det att hotfixen var för andra saker... hoppas det kommer en till hotfix snart då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
Det enda BIOS jag kan se här som använder 1.2V är HIS senaste (VER012.016.000.000.035211) men det kanske är samma för alla? Har själv ett HIS 5770 (VER012.012.000.003.034524) med minst sagt problem så man är ju sugen på att prova. Har flashat BIOS förut så det borde inte vara några problem. Vilken kylare har du på kortet? Spelar det någon roll om man har den första kylaren med radialfläkt (som jag) eller den nya? Ska prova hotfixen först men har inga stora förhoppningar.

Min teori kring dessa problem är att endel exemplar klarar ATis aggressiva strömsparsfunktion/3D klockor och andra inte; precis som med överklockning/underklockning i allmänhet. Endel exemplar behöver mer Volt för att fungera stabilt helt enkelt. Verkar lovande med BIOS ovan då Volten ligger kvar på 1.2 även vid idle frekvenserna. Har ett andra HIS 5770 (exakt samma model/BIOS) och det har fungerat felfritt hittills. Mitt problemkort fungerar också "felfritt" om jag klockar bort det värsta strömsparläget och kör på högsta tillåtna Volt med detta BIOS i alla lägen (1125mV)

Det där bioset såg intressant ut, eftersom de hade höjd volt på alla klockfrekvenser. Fast den har olika många klockkonfigurationer än de andra, denna har 4 st och de andra brukar ha 5, fast det gör säkert ingen skillnad, jag är ingen expert på det hela men jag har avhjälpt en del problem genom att flasha iallfall, har däremot fått det att "gråskärmskrascha" en gång när jag satte igång och stängde av furmark ett tiotalgånger, men i spel händer det aldrig.

Angående fläkten så flashade jag först med ett powercolor bios(eftersom jag har powercolor) och då fick jag antagligen för en version med den andra fläkten, men enda skillnaden var att fläkten gick några % långsammare, tempen blev någon grad högre i idle men när man spelade var det ungefär samma.
Numera kör jag med ett XFX bios som har 1.2 volt på högsta klocken och med de är fläkthastigheten rätt igen. Så det är nog bara att testa sig fram, det fungerar att köra med bios för fel fläkt iallfall.
I värsta fall får du försöka justera i RBE eller använda MSI afterburner och göra en fläktprofil där

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Undrar också om hotfixen fungerar för 5770, har också problem med linjer osv. Men det står ju att den är för hd5800...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kan man se vilken spänning ens gpu har?
Verkar inte finnas i GPU-Z iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

såhär ser det oftast ut för mig när jag råkar ut för detta http://img121.imageshack.us/img121/8999/ati5870chrash.jpg

Så har jag fått två ggr på mitt 5770.
En gång i bfbc2 betan (i menyn när jag skulle kolla på oupplåsta vapen), andra gången var när jag streama ett south park avsnitt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

FUNKAR HOTFIXEN FÖR 5770????????

Permalänk

Jag kör med 2st 4890 Graffen i Crossfire och har samma problem.
Det har varit så här i flera veckor nu, och börjar verkligen bli less.
Blir nog Nvidia nästa gång.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rydan19
FUNKAR HOTFIXEN FÖR 5770????????

Det är väl bara att ni provar? Troligen inte då det tydligen stod specifikt för HD5800-korten.

Permalänk
Medlem

Den hotfixen funkade ju inte alls. RMA nästa.