AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem

Re: F4nb0is

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Etrai
Vore det inte enklare om all fanboys bara kunde låta bli att uttala sig? Det är ingalunda begränsat till nVidia vs. ATi (AMD), utan gäller även klassiska dispyter som Windows vs. Linux vs. MacOS, Intel vs. AMD, PC vs. Mac, i* vs icke-Apple-producerad-motsvarighet osv. Det finns ingen producent som är perfekt, ingen som inte misslyckats fatalt med någon produkt någon gång (Prescott, iPad (på pappret, enligt min åsikt), Athlon (de som brann), osv.).
Var nöjd med det du har som fungerar, klaga om det inte gör det, försök inte "omvända" folk. Gillar jag Intel/nVidia, låt mig göra det. Gillar jag AMD/ATi, låt mig göra det. Gillar jag någon annan kombination, oavsett ämne, låt mig göra det. Det är inte ditt problem och jag kommer inte lyssna på dina argument, bra eller dåliga, om jag inte söker byta ut något för att jag är missnöjd med det. Vill jag har åsikter om prestanda/tillförlitlighet vänder jag mig till någon som är mer opartisk än en fanboy.
Ni, fanboys, överhypar och glorifierar. Ni ignorerar och förställer. Ni borde knappt ha tillåtelse att posta någonstans. Ni är, på alla sätt som spelar roll, troll och flame bait.

Mycket bra, kunde inte ha sagt det bättre själv:up:

Permalänk
Medlem

I vanliga fall håller jag med, men ordet fanboy ska inte användas i onödan. Ingen här har startat något "flamewar" och om någon säger att de föredrar t.ex. nvidia så får dom göra det.

Alla föredrar vi något framför det andra vare sig det har med erfarenhet att göra eller rent funktionsmässigt. Man kan föredra hur kontrollpanelen ser ut och därmed välja grafikkort. Allt är inte svart och vitt, man är inte fanboy för att man föredrar något som passar en själv bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

är det inte irriterande med alla anti-fanboys som ska in och predika om kärlek och förståelse i varenda amd- nvidiatråd oavsätt om det finns några fanboys i tråden eller inte.

Permalänk
Medlem

Schysst! Hade börjat undra hur det kom sig att datorn kraschade med färgglada vertikala ränder precis innan omstarten. Var nästan på väg att byta moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hotfixen är satt till 10/2 - 12/2. Stämmer det så är det en vecka kvar tills dom släpper den. Ska väl gå igenom alla tester.

Första gången jag haft problem med ett ATI-kort. Ta i trä ....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Ignorance is bliss som man säger. Fortsätt leva i din lilla bubbla och gå miste om så mycket annat.

Men du har rätt, bara för att DU med dina 3 Nvidia-kort fungerade så fungerar alla Nvidia-kort. Halleluja!

Jag trodde Sweclockers var en sajt för kunnigt folk, men det kanske har ändrats på senare år?

har haft mer än 3 nvidia kort och alla har inte funkat prima men dom har funkat bättre än ATI korten jag har haft. Det verkar som att du tar åt dig detta är inte riktat mot dig. Jag kan ha haft otur med all ´mina 5 ATI kort. Mitt första bytte jag 4 gånger efter det så sket jag i det. hade PNY, MSI 2 st, Saphire
Kan ha haft otur men man köper ju inte ett grafikkort som man vet är drivers bugg på. Visst om det släpptes för 1 månad sedan så skulle det va förväntat men nu släpptes 5870 den 23/9-09. Kanske köper ett ATI kort när alla bugg är fixade. OM GF 480 blir för dyrt så blir det ett 5870 vilket som fast det har bugg. Nu vart detta ju nästa en uppsatts ^^

Är ingen "fanboy" till Nvidia eller ATI bara MSI därför jag tycker det har presterat bra i över 15år jag har haft ett MSI moderkort. Och ASrock kan jag rekommendera hade det till en socket 478 för länge sedan och det funka prima kan jag lova. Det ända jag kan säga är att jag kanske inte är ett Fan av AMD på grund av att dom fölger inte utvecklingen Fast dom har bäst prestandan per krona samma med ATI ofta. Men tyvärr har jag bara upplevt negativt med ATI. Men jag lovar att jag ska testa det en dag

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

som nämnts alla har problem med tillverkning speciellt med en ny serie.
Med Nvidia kort gick det inte att spela vissa MMOG då de strulade enormt mycket med just de spelen.

ati´s nya serie har dock en del att justera, men samtidigt skrivs drivrutiner för 4 eller 5 OS,
Linux, win xp, vista, win 7, samt lägg till 32bit och 64bit så blir det en hel del testning och skrivning som ska göras.
para det med 20 olika grafikkkort, så blir det en del hårdvara som ska justeras.

men man tycker ju att 120hz skärmarna ska funka som de ska dock med ati kort

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

drivrutiner

bytte tillbaka till catalyst 9.8 och allt funkar bra.
så något är det med 10.1 som inte min burk gillar.

Permalänk
Musikälskare

Efter nån timme i Dirt2 utan problem är jag lugnare ^^

Men man ska inte ropa hej

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skönt att veta.

5870 med 120hz skärmar flippar ur totalt just nu, så fort grafikkortet ändrar frekvenser med powerplay så blir det horisontella linjer över hela skärmen, ungefär som vanlig tearing.

Lagom jobbigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ
såhär ser det oftast ut för mig när jag råkar ut för detta http://img121.imageshack.us/img121/8999/ati5870chrash.jpg

Lite offtopic först:
Kan du inte byta till en annan bildserver? www.solidfiles.com rekommenderar jag och det finns fler andra betydligt snabbare bildservrar än imageshack (imagesux)

Ontopic:
Tror jag fick det där med mitt PowerColor HD4870x2 och kan säga att det kortet kraschade väldigt ofta, var rent frustrerande, men det hände som jag sagt tidigare bara under x64 system

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Etrai
Vore det inte enklare om all fanboys bara kunde låta bli att uttala sig? Det är ingalunda begränsat till nVidia vs. ATi (AMD), utan gäller även klassiska dispyter som Windows vs. Linux vs. MacOS, Intel vs. AMD, PC vs. Mac, i* vs icke-Apple-producerad-motsvarighet osv. Det finns ingen producent som är perfekt, ingen som inte misslyckats fatalt med någon produkt någon gång (Prescott, iPad (på pappret, enligt min åsikt), Athlon (de som brann), osv.).
Var nöjd med det du har som fungerar, klaga om det inte gör det, försök inte "omvända" folk. Gillar jag Intel/nVidia, låt mig göra det. Gillar jag AMD/ATi, låt mig göra det. Gillar jag någon annan kombination, oavsett ämne, låt mig göra det. Det är inte ditt problem och jag kommer inte lyssna på dina argument, bra eller dåliga, om jag inte söker byta ut något för att jag är missnöjd med det. Vill jag har åsikter om prestanda/tillförlitlighet vänder jag mig till någon som är mer opartisk än en fanboy.
Ni, fanboys, överhypar och glorifierar. Ni ignorerar och förställer. Ni borde knappt ha tillåtelse att posta någonstans. Ni är, på alla sätt som spelar roll, troll och flame bait.

Bra sagt, men frågan är hur många fanboys som missade ditt inlägg och forstatte som inget hade hänt?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag hade vertical-stripes problemet när jag köpte mitt 5870.
Efter bara 5 minuter i vilket spel som helst blev bilden full med streck.
Hittade en lösning på nätet som funkat stabilt ett par månader nu.
Kortet är XFX 5870 XXX. (875/1300)
Original-bios i grafikkortet var version 012.011.000.006.034494, bytte till ATI's bios 012.014.000.005.035264,
sedan skapade jag en catalyst profil där jag ändrade idle-clocks till 400/900 och load till 850/1200.
Inte haft en enda vertical-stripe krasch sen dess.
Dock fick jag en krasch när jag provade att sätta load-clocks till 875/1300.
Hade ju varit kanon om en ny drivrutin fixar detta.

Permalänk

Än så länge har EN person sagt ETT argument som predikar likvärdig kvalité och det gällde bärbara... Var är alla era andra bra argument? dom försvann kanske? Eller så har ni inga, och istället hakar upp er på att jag är en fanboy. Ni vinner, var ska jag skicka alla era guldmedaljer?

Fanboys är blinda, jag är objektiv. Jag ser alla tester, jag har egen erfarenhet. nVidia är varmare och drar mer ström, vem bryr sig? Jag köper fet kylare och spelar alla spel på max och jag hör knappt datorn. Hur funkar/låter era "prestanda för priset" datorer?

Jag undrar fortfarande, enligt eran logik, varför lyckas nVidia sälja sämre kort än AMD, prestera bättre i tester, äga den största marknaden och allt till ett högre pris...
Och säg inte att "meh 5000 serien är bättre än nVidias 200 serie", det är två helt olika generationer. Och hur bra fungerar den där 5000 serien........

Jag vill höra era argument om 1-2 månader när Fermi kommer.
Puss på er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DivinityZ

Puss på er.

Bra inlägg tills du började lovorda något som inte ens finns ännu, kan tänka mig att folk på andra sidan lät likadant innan ati släppte 5000-serien.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag undrar fortfarande, enligt eran logik, varför lyckas nVidia sälja sämre kort än AMD, prestera bättre i tester, äga den största marknaden och allt till ett högre pris...

När du förstår hur marknadsföring fungerar så kommer du att kunna lista ut det själv. Fram tills dess kan ingen hjälpa dig.

Citat:

Och säg inte att "meh 5000 serien är bättre än nVidias 200 serie", det är två helt olika generationer.

Och HD6000 lär vara bättre än Fermi och dyka upp 6 månader senare. GF100 lanseras 6 månader efter Cypress, det vore konstigt om det INTE var bättre.

Citat:

Och hur bra fungerar den där 5000 serien........

Alldeles utmärkt. Under 1% av alla HD5*** är drabbade av nämda problem, det är inte mycket att gnälla över.

Citat:

Puss på er.

När GF100 kommer så ska jag göra en bedömning av läget och öppna plånboken därefter.

När väl de drivrutinsbuggar som kommer medfölja kortet dyker upp så antar jag att du kommer du förstå hur det fungerar i verkligheten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

synd att man är dom där 1% då... var du nu fått de ifrån -.-

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
synd att man är dom där 1% då... var du nu fått de ifrån -.-

Då var vi två. Får rosa och lila linjer över hela skärmen ibland. Vet inte vilken av mina gpuer det är och orkar inte köra dom en och en tills jag hittar vilken/vilka det är. Men det händer sällan.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Jag tror att en mycket större andel har felet. Säkert många som inte märkt det än bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Haha, shit vad här är Nvidia fanboys, tror folk har lika mycket problem på båda sidorna faktiskt.
Jag har haft mest problem med nvidia faktsikt, sprängda kondensatorer( på stock klock ) osv.
Men tycker såklart det är färgargligt att mitt 5770 stannar lite då och då :/

Kondensatorerna är ju upp till respektive tillverkare, och kan inte skyllas på nVidia, som ju bara tillverkat GPU:n.

Dvs. så var det tillverkarens fel, och inte nVidias. Skulle man kunna få veta vilken tillverkar och vilket kort förresten?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Vågar man rekommendera kort från 5000 serien till användare som inte har kunskaper inom uppdatera BIOS och drivrutiner nu? Av min personliga erfarenhet så tycker jag rent generellt att ATi verkar ha problem med mjukvaran med sina kort och Nvidia har fler problem med hårdvaran.

Om nu de problem som finns med 5000 serien är mjukvarurelaterat så är det ett intyg på det påståendet, sen har jag sett betydligt fler som haft problem med installeringen av drivrutinen än med Nvidia kort. Nvidia korten har problem med Coil whines och dålig blandning av lod. Hur många är det inte som får baka sina Nvidia kort? På den biten har jag erfarenhet av att ATi inte brister i samma utsträckning.

Intressant sida angående Coil Whines:
http://theovalich.wordpress.com/2008/11/24/nvidias-deadly-fla...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Undrar bara en sak gällande hd5850. Får inga ränder eller något om ja nu inte försöker klocka ner kortet. Men det är inget problem än sålänge. Mitt problem ligger i spel. När ja drar igång ett spel, vilket som, så stannar bilden upp i 0.5 sekunder för att sedan dra igång igen. detta händer lite random, är det någon annan som får dessa problem eller är det bara jag? Och finns det någon fix till det?

Tempen ligger stabilt på runt 65 grader i spel och runt 35-45 på processorn.

Permalänk
Medlem

DivinityZ
Låt oss titta lite på endast några av dina kommentarer, så kanske du själv inser hur rolig du är.

Citat:

"Och att stressa ut ett kort är inte en ursäkt. Det är att lura folk för att tjäna så mycket pengar som går."

"Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag. Jag kan förstå att Nvidia vinner marknaden."

"Fanboys är blinda, jag är objektiv."

Aha! Ok, låt oss titta på lite fakta.

1.
"NVIDIA drivers were identified as the cause of over 479,000 crashes, or just under 29 percent of all the crashes Microsoft logged."

http://arstechnica.com/hardware/news/2008/03/vista-capable-la...

2.
Returns rates for motherboards

"nForce cards,once again, have shameful returns figures. 23.6% for the P5N-T Deluxe and 16.4% for the Striker II Formula" "it is nevertheless obvious that we do not recommend nForce chipsets for the Intel platform"
http://www.behardware.com/html/news/?date=11-03-2009#10121

3.
Distorted video or no video issues

"In July 2008, NVIDIA publicly acknowledged a higher than normal failure rate for some of their graphics processors due to a packaging defect."
http://support.apple.com/kb/TS2377
--------------------------------------------------------------------------------------------

Krashande Vista pga nVidia-drivisar. Dåliga nForce-moderkort med 23.5% skickade tillbaka. "Distorted video or no video issues", på nVidia kort!!??
Kan väl aldrig vara möjligt?
Låter som nVidia kanske inte är så ofelbara ändå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna

1.
"NVIDIA drivers were identified as the cause of over 479,000 crashes, or just under 29 percent of all the crashes Microsoft logged."

http://media.arstechnica.com/news.media/vistacrash-1.jpg
http://arstechnica.com/hardware/news/2008/03/vista-capable-la...

3.
Distorted video or no video issues

"In July 2008, NVIDIA publicly acknowledged a higher than normal failure rate for some of their graphics processors due to a packaging defect."
http://support.apple.com/kb/TS2377
--------------------------------------------------------------------------------------------

Du är seletiv i information du anger, vilket speglar inte alls det som sägs i artikeln.

Citat:

The data clearly indicates that NVIDIA had a driver problem, but it's impossible to quantify the scope of that problem given the numbers above. NVIDIA holds a greater percentage of the market than ATI, which means that there will inevitably be a higher percentage of NVIDIA driver crashes than ATI driver crashes; however, the degree to which such market share considerations have affected the results above is hard to determine in the absence of more data. There's also the matter of data collection; Microsoft's charts do not clarify if multiple crashes from a single system each counted as separate events. In theory, NVIDIA's proportion of total driver crashes could be inflated by a relatively small handful of systems with severe driver issues.

Den som har en agenda eller bara oklar i sin text kan ge bild av att nVIDIA stog för de mesta fel i Vista. Men faktum är att detta kan icke styrkas då det saknas viktig information samt andra faktorer som påverkar den slutgiltiga siffrar på de riktiga antal fel och mängd. Ja nVIDIA hade drivrutin problem i VISTA, precis som AMD (ATI), dock så kan det inte verifieras i vilken mängd. Det gör att grafen som uppvissar är informativt värdelös tills andra faktor blir kända för oss.

Felet med defekta chip berode mycket på tillverkare, TSMC. Som fick betala en stor del av reparations och utbyte av defekta kretsar. nVIDIA är knappast oskyldigt men att de står inte helt själva för problemet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Nån aning om hur långt borta i tiden en "fix" för problemen med 5000-serien är?
Har planerat att inhandla ett 5870 men vet inte om man vågar nu när många har problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du är seletiv i information du anger, vilket speglar inte alls det som sägs i artikeln.

Den som har en agenda eller bara oklar i sin text kan ge bild av att nVIDIA stog för de mesta fel i Vista. Men faktum är att detta kan icke styrkas då det saknas viktig information samt andra faktorer som påverkar den slutgiltiga siffrar på de riktiga antal fel och mängd. Ja nVIDIA hade drivrutin problem i VISTA, precis som AMD (ATI), dock så kan det inte verifieras i vilken mängd. Det gör att grafen som uppvissar är informativt värdelös tills andra faktor blir kända för oss.

Felet med defekta chip berode mycket på tillverkare, TSMC. Som fick betala en stor del av reparations och utbyte av defekta kretsar. nVIDIA är knappast oskyldigt men att de står inte helt själva för problemet.

Jodå, men poängen med detta var bara att det finns problem med nVidias produkter också, både vad gäller hårdvara och drivrutiner.

Så hans kommentarer som
"Man släpper inte produkter som är halvfärdiga om man är ett seriöst företag. Jag kan förstå att Nvidia vinner marknaden."
är ett självmål i detta fall.
För att tillägga sitter jag själv med nVidia grafik The Way it's meant to be renamed.
Jag har bara ägt ett ATi genom tiderna, ett Radeon 9800. Upplevde inga större problem med drivisarna till den vad jag minns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D@nielsson
Nån aning om hur långt borta i tiden en "fix" för problemen med 5000-serien är?
Har planerat att inhandla ett 5870 men vet inte om man vågar nu när många har problem.

Nämndes något om 10-12 februari i något inlägg/länk tidigare. Huruvida det stämmer är ju en annan sak..
Sen får vi ju se om det går att lösa med en fix med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nämndes något om 10-12 februari i något inlägg/länk tidigare. Huruvida det stämmer är ju en annan sak..
Sen får vi ju se om det går att lösa med en fix med.

okej tack, finns det nån källa på det?
Såg efter jag hade postat att det stod runt 10 februari men ingen källa.

iofs läste jag lite mer och hade planerat ett Gigabyte-moderkort. De flesta (om inte alla) verkar ha löst sina problem genom att uppdatera bios.

Permalänk

Verkar vara mycket svett och tårar i den här tråden.
Tänkte bara flika in att jag inte har upplevt något problem med mitt kort (5850) värt att nämna. Hade ett mjukvaru problem som löstes genom att installera bort programmet som strulade (Asus SmartDoctor).
Thats it.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Borderlandskraschar en gång i timmen, l4d2 varannan timme. Skärmen fylls med gröna eller lila ränder

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic